NETTIHUIJAUS MENOSSA? AUTTAKAA!
Myin erästä tavaraa nettimarkkina.comissa, hp 50e. Eräs ulkomaalainen englanniksi kysyi onko tuote vielä myynnissä ja sanoi ostavansa sen. Ilmoitti heti osoitteen mihin lähettää tuote ja sanoi että maksaa tuotteen heti kun annan tilinumeron ja voin lähettää tuotteen kun näen rahat tilillä. Sovittiin näin. Seuraavana päivänä nordeasta tuli sähköpostia että tämä henkilö on maksanut 50e ja menee hetki ennen kuin suoritus rekisteröidään valmiiksi että se voidaan siirtää tililleni, ja että minulla on 24h lähettää tuote postissa ja lähettää seurantakoodi nordealle, jonka jälkeen rahat vasta tulevat tililleni. Ihmettelin tätä ja nordean sähköpostissa oli hirveät selitykset miten joudun vastuuseen jos sen tuotetta lähetä ja oikeuteen ja kaikkea. Koko ajan minulla oli outo tunne tästä, mutta kun en ollut yhtään varma oliko kyseessä huijaus, tai en tiedä sitä vieläkään, tilanne vielä kesken.
Nordean sähköpostissa oli osoite mihin minun kuuluu tuote lähettää, osoite oli suomeen (sen nimistä henkilöä ei löytynyt enirosta) ja osoite oli erään firman. Lähetin kuitenkin paketin postissa koska 24h tunnin raja oli täysi ja olin ihan paniikissa. Kysyin tältä ostajalta tästä nimestä jolle paketti piti lähettää ja firman osoitteesta, ilmoitti vain että osoite on hänen toimistonsa ja sieltä paketti lähetetään hänelle. Nordean sähköpostiosoitetta ei netistä löydy, ja yksi nordean posti oli osoitettu ihan jollekkin toiselle kuin minulle, ihan eri sähköpostiosoite oli, kenties toinen ketä huijataan? En tiedä mitä teen... Tekisi mieli hakea postista paketti takaisin (ei ole ehkä vielä lähtenyt kun viikonloppu) mutta mitä jos tämä kuitenkin on ihan totta ja sitten oikeasti olen kohta oikeudessa kun en lähettänytkään pakettia?
Kommentit (41)
Kyllä mulle ainakin 50 e on iso raha. Harmittaisi sellaisen menettäminen hyvinkin paljon.
Aika mielenkiintoinen käsitys oikeuslaitoksestakin. Että siellä oikein joku istuu ja valvoo ihmisten välisten käymien kauppojen aikarajoja, ja jossei ole paketti postissa 24 h:n sisään niin syyte napsahtaa saman tien. Hohhoijaa.
joo siis todellakin mua harmittaa menettää 50e, postikulutkin maksoi 6e kun piti se saakelin seurantakoodi saada :D hemmetti. tiedän ainakin etten enää ikinä koskaan myy netissä enää mitään. eka kerta ko myin netissä ja näin kävi. ja siis vielä tuohon pankkiasiaan, siksi ajattelin että on "normaalia" että nordeasta tuli englanniksi viestiä kun tämä ostaja puhui englantia, noo... tyhmä minä. puhelimella väkersin netissä sähköposteja huijarille, nyt vasta ko ihan tietokoneelle menin niin kaikki näkyi paremmin ja tajusin ettei tää voi olla näin. ja tietty mua pelotti ne uhkailut oikeudenkäynneillä yms.. ja se nordeajuttu vaikutti joltain paypal tyyppiseltä, ja enhän mä tienny mitkä systeemit jossain ulkomailla on...
Ja haukkukaa vaan mua, tiiän että tein nyt tyhmästi ja oon ansainnu tän. :)
Ja lauantai-iltana päätit tulla kauhuissasi tänne?
Hulluja on, mutta eiköhän tämä ole keksitty juttu.
Mistä otit postikulujen hinnaksi 6 euroa?
piti lähettää siis kirjattuna, että saan koodin. sitte olin ajatellu että saa ostaja maksaa postikulut kerran piti välttämättä se koodi saada niin postiennakkokirjeenä lähti, että ko hakee sen paketin niin täytyy postikulut maksaa eka.
Eikö olisi ollut ihan yhtä helppoa sanoa 7,30- (tai edes 7 euroa) eikä 6 euroa, se kun on kirjatun kirjeen hinta?
eiko se oli nimenomaan postiennakkokirje, ykkösluokassa hinta 6,10e ja kakkosluokassa muistaakseni 5,90.
Enpä löydä mainitsemiasi hintoja täältä.
http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/hinnastot/yleisimmat_vanligaste.pdf
Mutta jos nyt sattuisi hassusti niin, että tämä ei olekaan provo, niin siinä vaiheessa kun vastaanottaja hakee kirjattua lähetystä (tai vaikka tavallista pakettia), niin hänen henkilötietonsa otetaan ylös. Jos raha ei koskaan päätyisi sinulle, niin saisit reklamaation kautta selville, kenelle lähetys on annettu. Ei siis pitäisi olla mitään huolta.
Oon ite myynyt/ostanut paljon tavaroita huuto-netin kautta. Ikinä ei ole tullut tuollaisia ihme ehdotteluja vastaan että pankista otetaan yhteyttä ym huijausyrityksiä... Joten suosittelen huuto.comia ja sitä maalaisjärkeä kun kauppoja käydään netin välityksellä! Paketti postiin kun rahat näkyvät tilillä, kauppoja ei käydä huonoja arvosteluja saaneelta ym ym.. Herätkää pahvit!!
Ei, ihan alkaa itkettää, että ihmiset on näin tyhmiä... -.-"
Miksi sä oikeasti kuvittelit, että Nordealla olisi joku systeemi YKSITYISHENKILÖIDEN kaupankäyntiä varten?? Suomessa on muutenkin kauppalaki sellainen, että yksityishenkilöiden väliseen kauppaan ei puutu yhtään kukaan, ellei toinen osapuolista sitten riitauta asiaa.. Hohhoh taas.. Ihan hyvä, että mediassa välillä tehdään lööppejä näistä huijausjutuista, niin ehkä sitten joku päivä viimeinenkin hölmöläinen tajuaa..
Mutta hei, jotenkinhan näiden on opittava :) Ja oikeastioikeasti, jos nyt nettikaupoissa häviää 50€ niin se on voi voi. Jos jää tonnin kaiuttimet tai telkkari johonkin, voi jo itkeä. Ja ehkä sellainen summa myös laittaa sitten miettimään. On olemassa oikeasti ihan hyviäkin huijauksia, mutta tämä on sarjassa huono. Yksi sadasta menee lankaan, ja kun huutnetissä on 10000 käyttäjää viikossa tekemässä kauppaa.. do the math.
Tämä oli kerrankin hauska trolli. Jotenkin sitä näki Kontulassa betonilaatikossa asuvan homssuisen naisen, joka oikeasti uskoo, että Nordea lähettää sähköposteja, joissa kerrotaan suorituksen saapuneen, mutta rekisterönnin tapahtuvan vasta sitten, kun tuote lähetetty. Paniikissa pakkaamaan vanha talvipalttoo pakettiin ja lähettämään, ettei vain joudu oikeuteen :-)
Näistä tälläisistä huijauksista on lehdissä harve se päivä ja jokainen on varmaan lukenut edes jonkun jutun. Silti aina joku uuno ajaa tälläisiin miinoihin ihan 100-0. En oikeasti voi käsittää tälläistä typeryyttä. Sori ei heru multa empatiaa nyt ollenkaan, kyllä siitä tyhmyydestä kuuluu maksaa hinta, ainakin näin selvissä tapauksissa.
luin eilen näistä nettihuijauksista, ja monissa tapauksissa oli myyjälle maksettu "liikaa" paypalin kautta, ja myyjän piti palauttaa ylisuoritus (rahat ei kuitenkaan myyjän tilillä vielä edes olleet ja koskaan eivät tulleetkaan) ja sitten oli paljon juttuja jostain nigerialaisista tileistä minne rahaa piti laittaa. no ajattelin ettei minun tapaus tuollainen kuitenkaan ole... no pari sähköpostia odotti nyt aamulla "nordeasta".
Kuulemma nordea oli tarkistanut että SMITH COLE oli maksanutkin liikaa, 250e vaikka piti maksaa vain 50e. Nyt minun täytyisi heti tänään olla häneen yhteydessä että voin heti palauttaa hänelle ylisuorituksen, 200e :D ja toinen viesti olikin tullut missä oli pankkitiedot mihin tuo 200e palauttaa, jonnekin nigeriaan! ja saan kuulemma rahat omalle tilille 5min kuluttua siitä kun tuon 200e olen maksanut. siis juuri sama kuvio kuin muissakin näissä nettihuijauksissa on ollut!
huomenna aamulla menen heti postiin ja vingun pakettini takaisin, vaikka sitten sillä 15e hinnalla. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä postia sieltä Smith Colelta tulee omissa nimissään tai nordean nimellä kun tänään ei rahaa kuulu eikä alkuviikosta pakettia näy!
Eli tämän huijarin sähköpostiosoite on smithcole273@gmail.com ja paketti piti postittaa porvooseen jollekin hannele mäkiselle.
eiköhän liene oma feikkiosoitteesi!
"Oma postini antaa kyllä paketin takas, jos on se kuitti tallella, eikä ole lähtenyt. "
älä nyt leiki, vai oletko 10-v. Posti ei siitä vaan anna pakettia vaikka kuinka tuttu olisit. Se on suuri virkavirhe.
Miksi Nordeasta tulisi englanniksi sinulle sähköpostia? Miksi pankki olisi kiinnostunut postin lähetystunnuksista? Jo tuosta sähköpostiosoitteesta näkee, ettei se ole tullut Nordeasta. Vähän nyt jotain maalaisjärkeä käyttöön, ap...