Miksi mun juoksu ei suju? :/
Kehitin päässäni nyt ties mitä syitä, kun niin paska olo. Tuskin sentään näistä johtuu; liian paljon ihmisiä samaan aikaan lenkillä ja se muka jotenki ärsytti, aurinko paistoi silmiin, vastatuuli, väärät vaatteet.
Onko tää nyt mun päänsisäinen juttu, että en pääse "fiilikseen"?
Kroppa haluaisi juosta, mutta pää ei vaan pääse mukaan. Ärsyttää.
Kuuntelen hyvää musiikkia ja lähden rennolla mielellä liikkeelle. Takas tulen kuitenkin kiukkuisena ja turhautuneena, kun en päässyt adrenaliini-fiiliksiin.
Kommentit (16)
Juoksen tosi rauhallisesti. 5km/40min. Nyt ei vaan sujunut, kuin alku ja kävelin loput matkasta. Oli jotenki niin raskasta juosta ja ei vaan tuntunut hyvältä.
Ja ei ollut eka kerta.
-ap-
Mun kroppa kans menis, mut pää jumittaa. Mä juoksen paljon kovempaa ja jos pääsen ovesta ulos, juoksen kyllä aina vähintään 9 km.
ei aina onnistu. Minulla meinaa tyssätä aina 5 minuutin kohdalla, silloin tuntuu kurjalta. Ja 3 tuntia ennen ei voi syödä mitään. Jos on juonut vaikka lasin vettä, se loiskuu vatsassa ja tuntuu ikävältä.
Itse hengitän kolme askelta ulos ja kaksi sisään, siten hengitän tarpeeksi ulos.
Niin joo.. oiskohan se ollu nyt tuo ruoka sitten, että sen takia oli jotenkin raskas olo? Mutta ei sitä voi ihan tyjhjällä vatsallakaan lähteä? Ja pitääpä kiinnittää huomiota hengitykseen seuraavalla kerralla :)
Kiitos vinkeistä.
-ap-
Mä en kiinnitä hengitykseen mitään huomiota, suu on aina auki eli suun kautta.
Meneekö ylikunnon puolelle? Tai ylirasituksen siis. Jos mulla on tollannen että systeemi stoppaa täysin, otan suosiolla lepoa.
juostessa hengittää helposti liikaa sisään ja hiilidioksidia ei poistu tarpeeksi.
Ylikunnossa? Rofl
Ihminen joka juoksee 5 km 40 min:ssa? Alikunnossa paremminkin :)
No en usko, että olisi ylikuntoa. Liikun 6x viikko, josta juoksen kerran tai kaksi. Viimeksi olen käynyt juoksemassa keskiviikkona. Tässä välissä olen tehnyt 5-8km kävelylenkkejä ja jumpannu kotona (lähinnä nyt venytellyt) Ei siis mitään superhikiliikuntaa todellakaan. Ja joka 4. päivä on välipäivä.
Ja kyllä pystyn juoksemaan nopeamminkin, mutta en halua ;)
-ap-
Ei ylikunto ole vain humoliikkujan vaiva. -->
Akuuttia ylikuntoa myös aloittelijoilla
Akuutti ylikunto voi tulla yhden tai muutaman erittäin kovan treenin jälkeen. Siihen voi joutua myös silloin, jos on treenannut liian monena perättäisenä päivänä ilman kunnollista lepoa. Kehon energia- ja nestetasapaino on myös silloin yleensä järkkynyt, mikä heikentää kehon puolustusjärjestelmää.
Tällaisen ylikunnon perusoireita ovat leposykkeen nousu, väsymys ja usein nuhantapainen olotila, joka johtuu limakalvojen ärsyyntymistä, ei varsinaisesta flunssasta. Palautuminen tällaisesta tilanteesta on kuitenkin nopeaa, jos malttaa levätä ja treenata hieman kevyemmin seuraavat 2-4 päivää sekä täydentää energiavarastonsa.
Aloitteleville kuntoilijoille akuutti ylikunto voi tehdä tepposet niinkin, että he ryhtyvät sen koettuaan kuntoilemaan epäsäännöllisesti tai lopettavat kuntoilun kokonaan. Korkea alkumotivaatio saattaa aluksi innostaa liikkumaan liian rajusti. Se on elimistölle liikaa, joten liikunnan aloittaminen pitemmän tauon jälkeen tulisi tapahtua rauhallisesti ja rasitusta tulisi lisätä pikkuhiljaa
Ei myöskään kannata olla liian pitkää aikaa syömisestä, mä en ainakaan jaksa juosta liian matalilla sokereilla. Vaihtele vähän tempoa, liian hitaasti juokseminen voi tuntua raskaalta. Venytteletkö riittävästi?
Täällä yksi, jolla pää kyllä juoksis, mutta kroppa ei. Kyllästyn muutamssa viikossa, kun ei vaan tunnu tulevan sitä kuntoa yhtään, että jaksais edes kilometrin putkeen juosta.
Mun mielestä 16 on päinvastoin että kroppa kyllä juoksis mutta pää ei. Ei se kunto muutamassa viikossa rautaiseksi muutu, sehän on kuukausien ja vuosien prosessi.
Kauanko juokset? miten hengität?