Täällä boikotoitaan Vapianoa!
Annetaan kunnon läksy. Täällä Suomessa noudatetaan työsopimusta ja palkat maksetaan. Höpöhöpö-omistajat voivat painua takaisin sinne Viroon, jos ei kokkien ja tarjoilijan palkkojen maksaminen kiinnosta. Minua ei ainakaan kiinnosta lihottaa virolaisomisteista kukkaroa. Valmistakoon omistajat itse pastansa ja pizzansa. Hyvä, että on franching-yritys. Yksi mätä voi pilata muutkin ketjut. Asialle varmasti tullaan saamaan huomiota.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014030118084614_uu.shtml
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 11:19"]
Boikotoin kyllä!
Ei ole Latviasta? Eikös ole Saksasta?
[/quote]
Joo, saksalainen ketju.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 04:58"]
Pistää vihaksi, että rajan takana on "halpa työvoimaa", siis tämmösii tilipussien perässä juoksijoita eli vie rahat ja tuhlaa ne omassaan kotimaassaan :/ pahinta on kuitenkin se, ettei palkat ja lisät ole ajantasalla :s tällöin on vaaranna, että suomalainen syrjäytyy kokonaan työmarkkinoilta Hesassa. Sanktiot pitää olla, niin että tuntuu.
[/quote]
Onpa harvinaisen typerä kommentti. Tapauksessahan kärsijöinä oat nimenomaan ulkomaalaiset (virolaiset) työntekijät, joiden heikompaa asemaa on hyväksikäytetty. Viron palkkatason tuntien on mielestäni täysin inhimillistä hakeutua töiihn Suomen puolelle, jos kielitaitoa ja rahkeita löytyy. Mikäänhän ei etä sinuakaan muuttamasta esim. Luxemburgiin tai muualle EU-alueelle kovempien palkkojen toivossa.
Vaikka Vapianon työntekijät ovat olleet ihan sympaattisia, on kyllä ravintolan fiiliksestä paistanut tämänsuuntaista toimintaa. Tähän uutiseen loppui kyllä oma asiointini ko. ravintolassa kunnes saavat asian selvitettyä.
Täällä muun muassa on mainoksia joissa itella kertoo suomenkielen koulutuksestaan jonka käytyään virolaiselle avautuu hyvät mahdollisuudet päästä heille hommiin hyvällä palkalla ;-) Ohuesti vituttaa suomalaisten ulospotkittujen puolesta.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 11:17"]
Mä olen käynyt Vapianossa ainoastaan Tukholmassa, ja sieltä olen ainakin saanut ihan laadukasta sapuskaa, ei mitään roskaruokaa.
[/quote]
Roskaruoka on ruoka joka generoi roskaa. Vapiano pakatessaan jokaisen pitsan pienet ainesosat isoihin kertakäyttöisiin muovilaatikkoihin ovat "piilossa" todellinen roskavuoren kerryttäjiä. Normaalia on huolehtia hygieniasta esim muovikäsineillä, jolloin tomaattiviipaleen ja juustoraasteen voi nostaa vähän suuremmasta, ei annoskokoon pakatusta laatikosta.
Ruuan laatu ei välttämättä tällaisesta roskaamisesta kärsi. Kuten se ei välttämättä myös huonoista työehdoista.
Paljonko muuten maksaa pastat ? Berliinissä kävin Vapianossa usein ja ruokien hinta oli noin 5-6 e
Ruoka on mielestäni hyvää. Itsekin Tallinnan Vapianossa käynyt, mutta kyse on siitä, että noi omistajat ovat ottaneet ylityölisät ja muut ekstrakorvaukset omiin taskuihinsa ja käyttäneet hyväksi vierasmaalaisuutta.