Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsettomuudessa muka hyviä puolia?

Vierailija
28.02.2014 |

Jos miettii lapsettomuutta elämäntapana, onko siinä joitain etuja lapsiperhe-elämään verrattuna? Oletetaan, ettei lapsettomuus ole iso kriisi ja että voisi kuvitella valitsevansa asiassa miten päin vain. 

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ei tarvitse huolehtia kuin itsestään. Voi tehdä mitä huvittaa ja milloin huvittaa. Enemmän rahaa käytettävissä.

Vierailija
2/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-aika on oikeasti vapaata aikaa.

Stressiä ja huolta on vähemmän.

Seksiä on enemmän ja se on parempaa.

Parisuhde voi paremmin.

Elämässä säilyy mielekkyys ja merkityksellisyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko AP ihan tosissasi, ettet muka keksi yhtään? :D Ehkä palstan typerin aloitus koskaan.

Vierailija
4/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko AP ihan tosissasi, ettet muka keksi yhtään? :D Ehkä palstan typerin aloitus koskaan.

Vierailija
5/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai siinä olisi, mutta en silti ikinä vaihtaisi tollaista omaan elämääni. Mulla on jo aikuisiakin lapsia ja lapsenlapsia, nuorimmat asuvat vielä kotona.

Ihaninta on, kun on oma perhe ja kaikki on mennyt niinkuin toivoin,

kaikki pitävät yhteyttä toisiinsa aikuisinanakin ja meillä on todella vahvat perhesiteet.

Vierailija
6/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 00:13"]

Oletko AP ihan tosissasi, ettet muka keksi yhtään? 

[/quote]

No kun en tiedä! Minulla ei ole lapsia, ja olen vielä köyhä opiskelija, joten lapsettomasta aikuiselämästäkään ei ole kokemusta. Valista toki minua. -ap

Vierailija
7/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroppa ei koe niin rankkoja muutoksia..

Vierailija
8/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla yksin, kun haluaa.

Vierailija
9/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 23:19"]Jos miettii lapsettomuutta elämäntapana, onko siinä joitain etuja lapsiperhe-elämään verrattuna? Oletetaan, ettei lapsettomuus ole iso kriisi ja että voisi kuvitella valitsevansa asiassa miten päin vain. 

[/quote] Varmasti on vaikka mitä! Kyllähän aikuinen/aikuiset pystyvät eri tavalla vapaammin käyttämään esim. vapaa aikansa ilman vastuuta lapsen tarpeista.itselläni on lapsi.

Vierailija
10/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa valinnoissa on hyviä ja huonoja puolia. Esim. opiskelussa sinä olet hakeutunut tietylle alalle. Samalla olet jättänyt valitsematta vaihtoehdon B. Teit valinnan, jossa on hyviä ja huonoja puolia. Toivottavasti valitsit hyvin. Toivottavasti valitset hyvin myös lapsiasiassa. Sen verran pitää olla yleistietoa, mielikuvitusta ja ymmärrystä, että osaa etukäteen arvioida eri vaihtoehtoja.

Vierailija
11/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästään se, ettei tarvitse synnyttää on aika pretty good hyvä puoli.. :D Saatika et sulla roikkuu sit vähintään 18 vuotta joku riippakivi nilkassa.

Vierailija
12/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 10:16"]

Sen verran pitää olla yleistietoa, mielikuvitusta ja ymmärrystä, että osaa etukäteen arvioida eri vaihtoehtoja.

[/quote]

Eikö "Ei sitä voi tietää, ennen kuin on itsellä omia lapsia" siis pidäkään paikkansa?

Vierailija
13/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuudessa on varmasti hyviä puolia, riippuen keneltä kysyy. Ihminen joka ei halua lapsia tai "riippakiveä" keksii varmastikin monta hyvää syytä lapsettomuuteen. Itse en keksi mitään mikä olisi lapsettomana parempaa. Raskaus meni hyvin, synnytys meni hyvin, kroppani ei ole muuttunut (tai no rinnat on vähän kasvanut), seksielämä mieheni kanssa on edelleen ihanaa ja päivittäistä, vaikka meillä on alle vuoden ikäinen lapsi. Toisesta jo haaveillaan.

Joidenkin mielestä lapsettomuus on hyvä asia, joidenkin mielestä ei. Olen aina ollut perhe-orientoitunut, tykkään viettää aikaa kotona ja viihdyn siis kotona. En koe että olisin joutunut tekemään mitään kompromisseja lapseni vuoksi.

Olen iloinen siitä, että nykyään on ok ettei tee lapsia ja ne jotka eivät niitä halua ei myöskään tee lapsia. Joistakin kun huomaa että on perhe perustettu koska niin "kuuluu tehdä" (mukamas).

Vierailija
14/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on sairaan paljon hyviä puolia. Itse en ole mikään emotyyppi ja ymmärrän hyvin, jos joku ei halua lapsia. Tietenkään en omia lapsiani pois antaisi, mutta kyllä se elämä on vaan niiiiiin helppoa silloin, kun lapset ovat poissa. Ja elämän kuuluu olla helppoa. 

Vierailija
15/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, lue kaikki aikaisemmat kejut aiheesta. Kyllästyttää ainainen saman asian vatvominen, ja joo, en lukenut, kommentoin vain!

Vierailija
16/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 00:00"]

Vapaa-aika on oikeasti vapaata aikaa.

Stressiä ja huolta on vähemmän.

Seksiä on enemmän ja se on parempaa.

Parisuhde voi paremmin.

Elämässä säilyy mielekkyys ja merkityksellisyys.

[/quote]

menin sanattomaksi tämän listan luettuani. Elämäni lapsellisena ei kyllä ole tämän vastakohta ;)

moni tällaisen ketjun aloittaja ja siihen vastaava unohtaa sujuvasti, että lapsiperheissä on erilaisia elämänvaiheita. Lapset eivät ole ikuisesti pieniä

ja, jokainen luo elämästään just semmosen kuin haluaa. Lapsettoman elämä voi olla yhtä rikasta tai köyhää kuin sen lapsellisenkin elämä.

mä en tajua, näitä aloituksia ikinä. Mitä merkitystä sillä on, miten muut elää?

Vierailija
17/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteaisin, että monien ihmisten ei kannattaisi siirtää geenejään edelleen. Alkoholistit, narkkarit, tupakoijat, väkivaltaiset, petturit jne. voisivat käyttää ehkäisyä, jotta tulevaisuuden sukupolvi olisi terveempi ja voisi paremmin.

Vierailija
18/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viisi lasta, joista jo kaksi on täysi-ikäistä. Missään tapuksessa en haluaisi vaihtaa osaani lapsettoman ihmisen kanssa, mutta totta ihmeessä osaan ajatella hyviäkin puolia lapsettoman elämässä (jopa asioita, jotka helpottaisivat elämääni).

Lapsettomalla on vastuuta vain itsestään. Vaikka lasten kasvaessa konkreettinen hoiva ja perushoito vähenee, esim. kouluikäisen lapsen huoltajuus vaatii aika paljon. Pitää huolehtia että lapsen elämässä on kaikkea tätä: terveellinen ravinto, riittävä liikunta ja uni, puhtaat, ehjät, sopivat vaatteet, harrastusvälineet ja harrastukset, tuki koulunkäyntiin (osallistuminen vanhempainiltoihin, rahankeruuseen ja kaikkeen yhteistyöhön, läksyistä ja lukujärjestysmuutoksista huolehtiminen, lapsen valinnaisaineista ym. valinnoista huolehtiminen jne.), hammaslääkärit, lääkärintarkastukset, lapsen kaverisuhteet ja ennekaikkea KASVATUS (joka ikinen päivä aina kahdeksaantoista ikävuoteen saakka, ja kaipa vähän yli senkin...)

Tuota listaa laatiessa alkoi oikein hengästyttää, kun kerroin tuon samalla viidellä omassa elämässäni. Lisäksi vielä mahdollinen huoli ja murhe lapsen tulevaisuudesta. Tämä kaikki siis ihan tavallisten lasten osalta. Niille vanhemmille, joiden lapsi on sairas tai vammainen, lisähuoli ja -työ on mahdollisesti monikertainen.

Silti olen onnellinen kaikista viidestä, ihanasta lapsestani. 

Vierailija
19/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en keksi miten lapsellisen elämä voisi olla parempaa kuin lapsettoman. Olen itse vapaaehtoisesti lapseton ja elämäni hyviä puolia ovat mm. ihana mies jonka kanssa voin matkustella ja viettää hyvää aikaa, rahahuolia ei ole kun meitä on kaksi jakamassa tämän talouden ja voimme asua järkevän kokoisessa kodissa eikä ole pakko maksella kenekään muun harrastuksia ja elämää kuin omia vain. Viikonloppusuunnitelmia ei tarvitse aikatauluttaa kenenkään nälälle tai päiväunille sopivaksi.

Esimerkiksi.

Vierailija
20/43 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin kommentoija nro 17, mutta itse painottaisin geenejäkin enemmän kasvatuksen merkitystä. Esim. että jos lapsen biologinen isä on alkoholisti, mutta lapsen kasvattaa tasapainoinen mies (+ nainen) ja antaa lapselle vahvat eväät elämään, ei ne geenit niin paljon paina siinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä