Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko huoli-ilmoitus uusi vallankäytön muoto?

Vierailija
08.11.2020 |

Onko tämä keksitty sen takia, että viranomaiset saavat entistä tiukemman otteen myös sellaisista heikossa asemassa olevista ihmisistä, joilla ei ole lapsia? Perheellisiä köyhiä voidaan jo uhkailla lastensuojelulla ja huostaanotolla. Voidaanko nyt uhata huoli-ilmoituksella, jos pullikoi vastaan?

Teräviä juttuja kyllä, kun huolen varjolla voi oikeuttaa mitä vaan.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuispuolelle tulee äärimmäisen vähän mitään ns. turhia huoli-ilmoituksia, enkä kiusallaan tehtyjä ole kohdannut koskaan. Mieluummin ilmoituksia voisi tehdä enemmänkin, niin palveluiden piiriin pääsisivät myös ne jotka eivät osaa itse palveluja hakea. Eniten huoli-ilmoituksia välittää Kela.

Vierailija
62/72 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koska ei ne kuitenkaan johda mihinkään. Kukaan ei ota yhteyttä, vaikka on niin huoli, huoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää, mitä huoli-ilmoitus tarkoittaa.

Se tehdään sellaisesta, joka tarvitsee sosiaalitoimen apua. Ikävä kyllä, kaikki avun tarpeessa olevat eivät sitä saa. Huoli-ilmoituksen perusteella käydään toteamassa tilanne ja jos ei resursseja ole, esimerkiksi hoitopaikkaa pahasti dementoituneelle tai kotiapua kotona asuvalla huonokuntoiselle vanhukselle, se ei johda mihinkään. Naapurin mummelia ei todellakaan laitokseen saa huoli-ilmoituksen perusteella! Vasta sitten järjestyi laitospaikka, kun oli täysin ulkopuoliset soittaneet hänelle ambulanssin useamman kerran ja oli jo henkihieverissä.

En ymmärrä, millä tavalla huoli-ilmoitus voi vallankäyttöä olla. Teen niitä silloin tällöin työssäni, kun tapaan avun tarpeessa olevia ihmisiä.

Huoli-ilmoituksen perusteella ei kenellekään edunvalvontaa määrätä. Pitää tehdä maistraattiin ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä. Teen  minä niitäkin. Siksi tiedän, että ei ilmiselvissäkään tapauksissa saa edunvalvontaa, jos henkilö itse sitä vastustaa eikä ole selvää lääketieteellistä syytä ja lääkärintodistusta siitä, että ei itse kykene enää hoitamaan asioitaan.

Niin ja tuskin näitä voi tehdä ilman, että tapaa asiakasta kertaakaan. Paitsi mitä se loppujen lopuksi haittaa, jos on vaikka minkä huolen asiskas, jos ei sitä edes itse huomaa mitenkään.

Vierailija
64/72 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas lisää te joista ollaan tehtailtu huoli-ilmo miten se sujui? Kiinnostaa.

Vierailija
65/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
66/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
67/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä syistä tuollaisen voi tehdä? Ei pidä naapurin uudesta kampauksesta tai syystakista? Ei pidä naapurista ylipäänsä?

Ei lajittele jätteitään oikeisiin astioihin?

Vierailija
68/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huoli ilmoitus on täysin vihervasemmiston poliittista vallankäyttöä jonka tarkoitus on pakottaa ihminen sellaiseen johon ei vapaa ehtoiseti halua

Mikä se vihervasemmisto on? Joku uusi puolue?

Käytännössä kyllä.

Vierailija
69/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku oli tehnyt minusta huoli-ilmoituksen nimettömänä vuosi sitten. Ja olen vajaa 50 vuotias yh-äiti. Huoli oli ettei minulla ole tukiverkkoa. Juu ei olekkaan mutta lapset voivat hyvin ja hyvin huolehdin heidät. Joku tässä kirjoitti ettei ole pakko suostua. Pakko oli suostua kotikäyntiin mikä oli naurettavaa keskustelua. Ja nyt näistä sostt.stä ei pääse eroon. Eli kyllä tämä on uusi vallankäyttö menetelmä, sairasta sellaista. Hyvä esim vanhuksille ja jotka eivät kykene itsestään huolehtimaan mutta kun "uhriksi" joutuu omillaan pärjäävätkin

Joo. Minusta oli tehty huoli-ilmoitus koska olen aina yksin, kotona myös joulunpyhät. Sanoin jo puhelimessa, että yksin eläminen ja erakkomainen elämä on oma valintani, enkä halua mitään "apua". Oli kuitenkin pakko suostua kotikäyntiin. 

No, kyyläämään tultiin. Uskoin että ei mitään ongelmaa koska kotini on siisti ja ihan teen palkkatyötäkin (etänä 100% it-alalle). Sossuihminen jostain keksi minun olevan mahdollisesti masentunut ja kovasti suositteli avun hakemista. Toistin että olen tyytyväinen elämääni enkä halua mitään apua. Että se ei ole masennusta, jos haluaa elää eri tavalla kuin ihmisten enemmistö. Eivät sentään pystyneet mitenkään pakottamaan hoitoon tms, mutta tiedä mitä tuostakin on jonnekin tietojärjestelmiin kirjattu, jos joskus pitää vaihtaa työpaikkaa niin putkahtaakohan sieltä jossain työhöntulotarkastuksessa esiin että henkilöstä on tehty huoli-ilmoitus ja epäillään masentuneeksi ja syrjäytyneeksi, mutta kieltäytyy avun vastaanottamisesta.

Mitä ihmettä, oikeastiko ne jossain kotiin tulevat? 😮

Musta tehtiin joskus. Yrittivät soittaa kerran ja siinä se oli.

Olen itse nyt toistuvasti yrittänyt hakea apua mt-ongelmiini. En pääse terapiaan, lääkkeilläni en pärjää, on itsetuhoinen olo. Viimeksi kun soittelin tästä akuutti psykiatrian,niin käskettiin menemään seuloihin ja hoitaja-ajan saan sen jälkeen. Seuloissa kävin, aikaa ei tullut.

Oon nyt miettinyt auttaisko yhtään, jos joku tekis huoli-ilmoituksen?

Osastolle en ole päässyt omista pyynnöistä huolimatta, alan olemaan epätoivoinen ja hyvin synkissä vesissä,en uskalla kotoa mihinkään.

Mitä ilmoituksen jälkeen tapahtuisi?

Vierailija
70/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan kannattaa vaihtaa esimerkiksi terveyskeskusta josta se on tehty. Vaikka asuu tietyllä paikkakunnalla voi vaihtaa toiseen terveyskeskukseen joka on eri kunnassa. Tai muuttaa kokonaan toiseen kuntaan Käy lääkärissä vain yksityisellä.

Niin, mitäpä sitä ottaa apua vastaan kun kivempi on paeta ongelmiaan ja piilotella niitä.

Vierailija
71/72 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos herää huolta jostakin ihmisestä, mikä estää ensin kysymästä häneltä itseltään tarvitseeko apua? Kos vastaus on kielteinen, niin huoli-ilmoituksen tekeminen tästä huolimatta on petturuutta ja epäkunnioitusta sitä ihmistä kohtaan.

Vierailija
72/72 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ilmeisesti tehty huoli-ilmoitus. Olen 53vee työtön.

Veikkaan syyn olevan se, että jotin muutaman kuukauden ajaksi hakematta toimeentulotukea.

Olen saanut tt-tukea 47e/kk, joten ymmärrette asian suuruusluokan. En vain jaksanut hakea muutamaan kymppiä, pärjään ilmankin, on säästöjä. Nyt minulle on varattu tapaaminen aikuissosiaalityöhön. Mitään muuuta syytä en keksi.

Olen täysin velaton, puhtaat luottotiedot, jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän