Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos haet lapsesi pk:sta juuri kun ollaan pukemassa

Vierailija
28.02.2014 |

ulos, puetko lapsesi itse vai odotatko meidän pukevan hänet?

Toiset ymmärtää pukea itse, jotkut odottaa sitä meiltä, vaikka siinä on pahimmillaan 20 muutakin odottamassa ulospääsyä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pk:ssä väki kyllä tekee sanomattakin selväksi, että vastuu siirtyy vanhemmille heti kun tulevat näkyviin... Kirjaimellisesti on joskus pk:n tädiltä tippunut lapsemme hanskat kädestä, kun tulin paikalle. Oli siis laittamassa niitä lapselle, mutta siirsi hetimmiten vastuun minulle. Pois hakiessa tämä onkin ok.

Sen sijaan aamuista meidän pk:lla on väännetty vuosikaudet - tykkäävät, että silloinkin vanhempien kuuluu riisua lapset (meillä 3), laittaa kaikki vaatteet paikoilleen, pestä kädet, laittaa tossut ym. ja vasta sitten luovuttaa vastuu päiväkodille. Kuitenkin meillä on niin, että meidän lapsemme tulevat ensimmäisinä päiväkotiin (6.30), muita lapsia ei siis juuri koskaan ollut vielä silloin, ja täti istuskeli aina jouten/jotain lappuja täyttämässä sen aikaa ja itse taas myöhästyin tämän takia toistuvasti töistä. Työ alkaa siis minulla klo 7.00  toisella puolella kaupunkia, ja klo 7 pitäisi tosiaankin olla jo töissä työvaatteet vaihdettuna. Lähes 5 vuotta tästä on väännetty ja nyt vihdoin on sovittu, että voidaan kokeilla sellaista, että jätän lapset eteiseen tädin hoitoon ja lähden samantien!

Eli joskus toivoisi vähän joustoa sieltä teidänkin puolelta...

Vierailija
22/27 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:08"]

Meidän pk:ssä väki kyllä tekee sanomattakin selväksi, että vastuu siirtyy vanhemmille heti kun tulevat näkyviin... Kirjaimellisesti on joskus pk:n tädiltä tippunut lapsemme hanskat kädestä, kun tulin paikalle. Oli siis laittamassa niitä lapselle, mutta siirsi hetimmiten vastuun minulle. Pois hakiessa tämä onkin ok.

Sen sijaan aamuista meidän pk:lla on väännetty vuosikaudet - tykkäävät, että silloinkin vanhempien kuuluu riisua lapset (meillä 3), laittaa kaikki vaatteet paikoilleen, pestä kädet, laittaa tossut ym. ja vasta sitten luovuttaa vastuu päiväkodille. Kuitenkin meillä on niin, että meidän lapsemme tulevat ensimmäisinä päiväkotiin (6.30), muita lapsia ei siis juuri koskaan ollut vielä silloin, ja täti istuskeli aina jouten/jotain lappuja täyttämässä sen aikaa ja itse taas myöhästyin tämän takia toistuvasti töistä. Työ alkaa siis minulla klo 7.00  toisella puolella kaupunkia, ja klo 7 pitäisi tosiaankin olla jo töissä työvaatteet vaihdettuna. Lähes 5 vuotta tästä on väännetty ja nyt vihdoin on sovittu, että voidaan kokeilla sellaista, että jätän lapset eteiseen tädin hoitoon ja lähden samantien!

[/quote] Joustetaan teidän kanssa, ja sitten pitää joustaa muidenkin kanssa, ja loppujen lopuksi sinunkin lapset istuvat vain paikoillaan eteisessä odottamassa kun hoitaja riisuu vaatteet muilta. Vai jäävätkö yksin leikkihuoneeseen kun hoitaja käy riisumassa muita? Kyllähän siinä varmaan muutama muksu tulee ennen kuin seuraava hoitaja tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:08"]

[/quote]

Miten vanhoja noi teidän lapset on? Eikö kukaan niistä osaa itse riisua??!!

Vierailija
24/27 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni pukee itse ja siinä minä ja hoitaja katsotaan vierestä.

Vierailija
25/27 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet menee pvkotiin vasta täytettyään 3v ja kyllä silloin ihan varmasti osaa jo pukea ja riisua itse, miksette opeta kotona?

Tiivistelmä 3-4 -vuotiaan kehityksestä

Uhmaikä näkyy vielä, mutta alkaa jo tasaantua.
Lapsi haluaa tehdä asioita itse, saada kiitosta ja myönteistä huomiota onnistumisista.
Lapsi voi olla herkkä ja pahoittaa mielensä helposti.
Lapsi haluaa leikkikavereita, vaikka leikit eivät sujukaan aina ilman nahisteluja.
Vanhemmista erossa oleminen, lelujen jakaminen ja oman vuoron odottaminen helpottuu lähellä 4:ää ikävuotta.
Lapsi nauttii erityisesti kuvittelu- ja roolileikeistä.
Rakkaus ja ihailu osoitetaan vanhemmille mahtipontisesti.
3-vuotias käyttää jo useita sanoja ja lyhyitä lauseita, puhe alkaa olla selvää ja ymmärrettävää.
Puheesta voi puuttua yksittäisiä äänteitä tai oikeat äänteet korvautuvat muilla äänteet. Puhe voi olla myös takeltelevaa.
Lapsi kyselee paljon.
Hän alkaa kiinnostua vauvojen alkuperästä ja sukupuolieroista.
Lapsi nauttii loruista, riimeistä ja satujen kuuntelemisesta.
Lapsi osaa luokitella esineitä koon ja värin mukaan ja ikäkauden loppupuolella laskea jonkin verran.
Mielikuvitus on vilkas.
Lapsi kasvaa vuodessa 5–10 cm ja paino lisääntyy n. 3 kg.
Sääret voivat olla pihtipolviset.
Useat oppivat kakkaamaan ja pissaamaan potalle tai pönttöön, mutta puolet lapsista tarvitsee vielä yöllä vaippaa.
Liikkuminen on innokasta ja usein riehakasta.
Lapsi osaa hypätä tasajalkaa ainakin yhden hypyn verran, seistä hetken yhdellä jalalla, kävellä portaita tasa-askelin ja ajaa kolmipyöräistä pyörää, ikäkauden loppupuolella ehkä jo apupyörillä varustettua polkupyörää.
Lapsi voi piirtää välillä oikealla ja välillä vasemmalla kädellä. Hän osaa jo riisua ja pukea itse helppoja vaatteita.

Vierailija
26/27 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
27/27 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vanhemmista huolehtivat lapsensa päiväkotiin sisälle asti, auttavat riisumisessa tai katsovat, että lapsi saa riisuttua ja sanovat heipat. Osa vanhemmista tiputtaa lapset ovelle/eteiseen tai pahimmassa tapauksessa portille (etenkin eskari-ikäiset). Sama poislähtiessä, suurin osa vanhemmista pukevat lapset itse tai katsovat kun lapsi pukee ja pieni osa on niitä jotka jopa laittavat päiväkotiin viestin, että olen tulossa hakemaan pukekaa lapset valmiiksi. Tällaiset vanhemmat eivät laita tikkua ristiin pukeakseen lapsensa silloin kuin sattuvat tulemaan paikalle ennenkuin lapsilla on ulkovaatteet päällä. Ymmärrän tilanteet, joissa on hoppu johonkin esim. neuvolaan tms, mutta joka ikinen päivä ei vaan voi olla kiire jonnekin.