Salaa muuttamassa pois
Olen totaalisen kyllästynyt suhteeseemme. Mä oon kotiorja pienipalkkaisen työni lisäksi. Miehessä ärsyttää suunnilleen kaikki ja tuntuu, että hän nauttii oikein tilanteesta, että hänellä on enemmän rahaa ku mulla. Olen alkanut tuntemaan, että hän käyttää parempia tulojaan vallan välineenä. Mä koen huonoa omaa tuntoa, et mies maksaa enemmän esim. ruokakauppakuluja. Tämä johtuu siitä, että laskut maksetaan tasan puoliksi, jolloin mulle ei jää rahaa ja hänellä on sitä paljon.
Mä ostan vaatteeni kirppikseltä ja mies suoraan kaupasta (saattaa mennä kerralla n. 200€).
Siksi ja monen monen muun syyn lisäksi olen päättänyt lähteä. Olen listannut suhteen plussat ja miinukset. Miinuslista käsittää tällä hetkellä n. 50 kohtaa, plussat mahtuu kahden käden sormiin.
Miten pärjään yksin? Luultavasti hyvin, koska saan pieniwn tulojensa lisäksi asumistukea (nyt en, koska miehet tulot). Lisäksi saan päättää omasta elämästäni eikä tarvitse katsella toisen pätemistä ja laiskottelua.
Vinkkejä kaipaan: miten järjestän muuton? Miten tavarat ja omaisuus jakautuu (naimisissa)? Mistä järjestän rahat muuttoon ja takuuvuokraan? Onko ihan mulkkua pimittää muutamia kymppejä kuukaudessa ja laitraa ne sukan varteen jemmaan? Voinko pakata jo tavaroita salaa ja miten toteuttaa se?
Anteeksi sekava vuodatus, mutta oon ihan loppu ja en näe enää muuta keinoa. Ero tulee miehelle yllätyksenä varmasti. Lapsia ei oo.
Kommentit (41)
Lopenuupunut kirjoitti:
Mies saattaa äityä kyllä väkivaltaiseksi. Lisäksi hän paskapäisyyttään saattaa hajottaa mulle tärkeitä esineitä/yhteisiä tavaroita tai piilottaa rahansa, etten vaan pääse osingoille.
Avioehtoa ei ole ja siksi pelkäänkin, että hän hajottaa/hävittää/piilottaa yhteistäkin omaisuutta, kun saa tietää erosta. Viimeksi erosta puhuessa hajos tv, huonekaluja, mun tavaroita jne.
Enkä myöskään halua elää sitä kuukautta eronneena saman katon alla. Olen sen kerran kokenut ja ei kiitos enää.
Tämän perusteella neuvoisin sinua soittamaan paikkakuntasi turvakotiin ja kysymään apua sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen joka on ihan totaalisen loppu samanlaisessa suhteessa. Meillä vain on kaksi lasta enkä tosiaankaan tiedä mistä saisin rahaa takuuvuokraan ja muuttoautoon. Ketään ei ole kuka voisi auttaa.
Soita Kelaan ja sosiaalitoimistoon.
Lopenuupunut kirjoitti:
Mies saattaa äityä kyllä väkivaltaiseksi. Lisäksi hän paskapäisyyttään saattaa hajottaa mulle tärkeitä esineitä/yhteisiä tavaroita tai piilottaa rahansa, etten vaan pääse osingoille.
Avioehtoa ei ole ja siksi pelkäänkin, että hän hajottaa/hävittää/piilottaa yhteistäkin omaisuutta, kun saa tietää erosta. Viimeksi erosta puhuessa hajos tv, huonekaluja, mun tavaroita jne.
Enkä myöskään halua elää sitä kuukautta eronneena saman katon alla. Olen sen kerran kokenut ja ei kiitos enää.
Siis oletko sarjaeroaja? Käyt näpsimässä miehiltä rahat pois?
Asutteko nyt vuokralla? Selvistä miten menee oman osuutesi irtisanominen. Kaikki sähkösopimukset yms muut mistä laskuja tulee nimelläsi pitää saada loppumaan kun lähdet.
Ihan aikuinen olen. Omaisuutta ei mulla ole, miehellä kyllä.
En tiennyt, että vuokravakuuden voi saada Kelasta, jos ei ole Kelan asiakas. Kiitos tuhannesti tästä tiedosta! Tämähän helpottaa, ei tarvitse kuin yrittää säästää muuttokuluihin, pariin ekaan vuokraan ja pieni puskuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen joka on ihan totaalisen loppu samanlaisessa suhteessa. Meillä vain on kaksi lasta enkä tosiaankaan tiedä mistä saisin rahaa takuuvuokraan ja muuttoautoon. Ketään ei ole kuka voisi auttaa.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-vuokravakuudet
Tuolta noin nyt alkuun sinä ja ap laitatte hakemusta. Avio- tai avoero riittää syyksi saada jos pienituloinen.
Ystäväni sai erotessaan myös tarvehankinta (vai mikä se oli?) rahaa huonekaluihin joten eiköhän pakuunkin irtoa.
Vierailija kirjoitti:
Kela? Sosiaalitoimi?
Vierailija kirjoitti:
Lopenuupunut kirjoitti:
Enkä myöskään halua elää sitä kuukautta eronneena saman katon alla. Olen sen kerran kokenut ja ei kiitos enää.Siis oletko sarjaeroaja? Käyt näpsimässä miehiltä rahat pois?
No en ole! Ekasta erosta (avoliitto) on aikaa reilu 10 vuotta. Nykyisen mieheni piti olla mun elämäni mies, jonka vuoksi hänen kanssaan naimisiin meninkin. Meidän suhteen yllä vaan runtuu leijuvan koko ajan mustempia pilviä, mies käyttäytyy päivä päivältä kusipäisemmin ja yhdessäolosta on tullut mulle ihan pakkopullaa.
Vinkiksi sinulle, että avioerohakemuksen 1.vaiheen jättäminen maksaa, eli varaa siihenkin rahaa. :(
Kun kerran exäsi voi äityä väkivaltaiseksi, ota "viimeisenä"/lopullisena muuttopäivänä, kun hänet jätät, muutama ystävä tueksesi.
Kelalta voit hakea tukia. Jos kuulut johonkin seurakuntaan, niistäkin yleensä voi saada joko ruoka-avustusta tai ihan konkreettista kantoapua muuttotavaroita varten.
Paljon voimia sinulle! Toivotaan, että tulevaisuutesi tuo mukanaan kaikkea hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Lopenuupunut kirjoitti:
Enkä myöskään halua elää sitä kuukautta eronneena saman katon alla. Olen sen kerran kokenut ja ei kiitos enää.Tämän perusteella neuvoisin sinua soittamaan paikkakuntasi turvakotiin ja kysymään apua sieltä.
Turvakodissa oleminenkin maksaa jossei sit ole ihan pers aukinen. Siinä voi mennä pitkä tovi sieltä käsinkin saada asunto varsinkin kun ei ole lapsia.
On kyllä sika ukko. Kyllähän se maksaa suuremman osuuden kellä on enempi rahaa. Ei tuollainen mies rakasta kuin itseään ja omaa erinomaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-vuokravakuudet
Tuolta noin nyt alkuun sinä ja ap laitatte hakemusta. Avio- tai avoero riittää syyksi saada jos pienituloinen.
Ystäväni sai erotessaan myös tarvehankinta (vai mikä se oli?) rahaa huonekaluihin joten eiköhän pakuunkin irtoa.
Taitaa olla täydentävä toimeentulotuki.
Täydentävää toimeentulotukea voidaan myöntää
asumisesta aiheutuviin menoihin, joihin et voi saada perustoimeentulotukea
menoihin, jotka aiheutuvat sinun tai perheesi erityisistä tarpeista tai olosuhteista, jotka katsotaan tarpeellisiksi toimeentulon turvaamiseksi tai itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.
Pitää hakea ensin asumistuki sun muut. Suosittelen apta ja edellistä ottamaan yhteyttä Kelaan ja kysymään mihin kaikkiin oikeus.
Käytännössä siis otat yhteyttä Kelaan. Kerrot tilanteen. He sanovat että sinun pitää saada asunto ennen kuin saat asumistuen mutta sinulla on sitten "asiakkuus auki" ja tiedossa että hakemuksesi on käsiteltävä nopesti.
Sitten vaan asunto, hakemukset (soita perään) ja muutto.
Plus se että irtisanot kaikki sopimukset ja laskut jotka oli yhteisiä omalta osaltasi.
Ap, muista että uuden osoitteesi oltava salainen, kun kerran mies väkivaltainen.
Mieshän on henkisesti ja taloudellisesti väkivaltainen jo nyt ja ei vielä suoraan väkivaltainen sinua kohtaan, mutta tietoisesti hajottaa SINUN tavaroitasi. Eli sinun jatkeitasi. Ei lyö vielä sinua, mutta lyö sinun jatkeitasi. Hän ON jo väkivaltainen sinua kohtaan. Ihan sairas tyyppi. Tuossa ei ole mitään normaalia eikä normaali kunnioittava puoliso toimi noin. Käyttää sinua tosiaankin hyväkseen ja alistaa omaksi ilokseen.
Pois vaan ja mielellään salaa. Tarvittaessa kerrot luotettavalle ystävälle/perheenjäsenelle asiasta ja saat apua muuttoon.
Väkivallan tieltä kannattaa lähteä heti pois, vaikkei saisi mukaansa muuta kuin repullisen tavaraa. Aina voi hankkia lisää tavaroita ja rahaa (ja parempia ihmissuhteita), mutta ei uutta mielenterveyttä tai elämää, jos se sattuu päättymään. Hopelta saa tarvittaessa apua kodin tavaroihin, turvakodinkin kautta voi kiertää jos pitää päästä pois nopeasti.
Facebookissa ja Torissa on paljon "Annetaan"-tuotteita.
Lopenuupunut kirjoitti:
Ihan aikuinen olen. Omaisuutta ei mulla ole, miehellä kyllä.
En tiennyt, että vuokravakuuden voi saada Kelasta, jos ei ole Kelan asiakas. Kiitos tuhannesti tästä tiedosta! Tämähän helpottaa, ei tarvitse kuin yrittää säästää muuttokuluihin, pariin ekaan vuokraan ja pieni puskuri.
Tt-tuen tarkoitus onkin auttaa hetkellisesti että ihminen pysyy omilla jaloillaan.
Useampikin nainen näköjään eroa pohtimassa. Ihanaa, kohta saa piparia taas kun deittipalstat ja baarit pursuavat vastaeronneita. Mikäänhän ei ole niin kiimainen ja helppo tapaus saada sänkyyn kuin juuri eronnut. Jos jaksaa kuunnella ensin ne normi paapatukset siitä, kuinka exä oli paska demoni :)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä sika ukko. Kyllähän se maksaa suuremman osuuden kellä on enempi rahaa. Ei tuollainen mies rakasta kuin itseään ja omaa erinomaisuuttaan.
Taitaa olla näitä kuuluisia narsisteja tämä ap:n mies😒 Käytös senkun pahenee. Äkkiä pois tuollaisen vaikutuspiiristä!
Jos olet vakituisessa työsuhteessa oleva, voisit ottaa pankista lainaa tai hakea muutaman tuhannen joustoluoton. Niin pääsisit äkkiä pois ja maksaisit pari sataa euroa/kk sitten yksin asuessasi pois. Muut kuluthan pienenisivät kun yksin esim. vuokralla asuu. Ottaisit mukaan vain omat välttämättömimmät tavarat ja hankkisit lainarahalla sängyn yms. Käytettynäkin varmasti löytyy. Luulen, että tuon salaa pakkaamisen miehesi huomaisi. Kuullostaa epäterveesti suhteelta, josta sinun on hyvä päästä pois.