Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Salaa muuttamassa pois

Lopenuupunut
08.11.2020 |

Olen totaalisen kyllästynyt suhteeseemme. Mä oon kotiorja pienipalkkaisen työni lisäksi. Miehessä ärsyttää suunnilleen kaikki ja tuntuu, että hän nauttii oikein tilanteesta, että hänellä on enemmän rahaa ku mulla. Olen alkanut tuntemaan, että hän käyttää parempia tulojaan vallan välineenä. Mä koen huonoa omaa tuntoa, et mies maksaa enemmän esim. ruokakauppakuluja. Tämä johtuu siitä, että laskut maksetaan tasan puoliksi, jolloin mulle ei jää rahaa ja hänellä on sitä paljon.
Mä ostan vaatteeni kirppikseltä ja mies suoraan kaupasta (saattaa mennä kerralla n. 200€).
Siksi ja monen monen muun syyn lisäksi olen päättänyt lähteä. Olen listannut suhteen plussat ja miinukset. Miinuslista käsittää tällä hetkellä n. 50 kohtaa, plussat mahtuu kahden käden sormiin.
Miten pärjään yksin? Luultavasti hyvin, koska saan pieniwn tulojensa lisäksi asumistukea (nyt en, koska miehet tulot). Lisäksi saan päättää omasta elämästäni eikä tarvitse katsella toisen pätemistä ja laiskottelua.
Vinkkejä kaipaan: miten järjestän muuton? Miten tavarat ja omaisuus jakautuu (naimisissa)? Mistä järjestän rahat muuttoon ja takuuvuokraan? Onko ihan mulkkua pimittää muutamia kymppejä kuukaudessa ja laitraa ne sukan varteen jemmaan? Voinko pakata jo tavaroita salaa ja miten toteuttaa se?
Anteeksi sekava vuodatus, mutta oon ihan loppu ja en näe enää muuta keinoa. Ero tulee miehelle yllätyksenä varmasti. Lapsia ei oo.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen pitäisi maksaa kulusi? Enkä ymmärrä sitä, että ensin mies maksaa enemmän ruokakauppalaskuja ja sitten kuitenkin maksatte kaiken tasan puoliksi. Lopettamalla turhan ostamisen saa aika pian itsellekin jäämään rahaa, ei ole pakko ostaa kalleinta.

Ja oikeastiko et tiedä, miten tavarat ja omaisuus jaetaan, kun olette naimisissa ja sinä lähdet?

Vierailija
2/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän mietit materiaa, sitä vaikeampaa on. Mutta jos voit luopua kaikesta materiasta, voit lähteä vaikka heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se auttaa, että pakkailet salaa tai säästät kymppejä? Keräät itsetuntosi rippeet sieltä jostain kynnyksen alta ja sanot ukollesi, että haluat erota.  Jos teillä ei ole avioehtoa niin omaisuus menee puoliksi. Soita oikeusaputoimistoon ja kysy neuvoa.

Vierailija
4/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua luopua elintasosta yhtään, sitten jää huonoon suhteeseen. Mutta pienikin asunto riittää, jos arvostaa omaa rauhaa. Aika vähillä tavaroilla tulee toimeen, ja sisustusta ehtii ajatella sitten myöhemmin.

Vierailija
5/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuikakinyleistä että avioliitossa on erikseen rahat? Itse olen aina ollut sitä mieltä että tulot on yhteiset yhteisellä pankkitilillä.

Vierailija
6/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen joka on ihan totaalisen loppu samanlaisessa suhteessa. Meillä vain on kaksi lasta enkä tosiaankaan tiedä mistä saisin rahaa takuuvuokraan ja muuttoautoon. Ketään ei ole kuka voisi auttaa.

Vierailija
7/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa ruokaostoksia enemmän. MUUT laskut puoliksi, esim. vesi, sähkö, netti, asuminen.

Mun mielestä avioliitossa olisi reilua, että asumiskulut jne jaettais tulojen suhteen. Mut ei, ku tämä yks "istuu rahojensa päällä".

Turhan ostaminen? Että pitäis kulkea talvella kesäkengissä? En osta mitään "turhaa" vaan ihan tarpeeseen. Joskus tosin ostan jonkun tavaran halvalla ja myyn kalliimmalla eteenpäin, että saan edes muutaman euron enemmän käyttörahaa. Just esim. ostin yhden tavaran kirpparilta 4€:lla ja myin sen 8€:lla. Sain 4€, joka, mulle iso raha. Mies sen sijaan pitää tuollaista rahaa täysin mitättömänä, joka sekin vähän loukkaa. Hän tietää varsin hyvin mun rahatilanteen.

Vierailija
8/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet muuttamassa pois salaa? Pelkäätkö ettei puoliso päästä sinua lähtemään? Etkö voi vain sanoa että "tämä oli tässä, kiitos hei". Ja tietenkin laitat avioeron vireille. Alat etsiä asuntoa ja sen löydettyäsi otat tavarasi ja muutat sinne. Omaisuuden jako riippuu ihan siitä, millainen avioehto teillä on vai onko ollenkaan.

Rahaa muuttoon ja takuuvuokraan voit säästää omista rahoistasi ihan hyvällä omatunnolla, jos tili näyttää 0 euroa.

Tuntuu ihmeelliselle, että olet naimisiin asti päässyt, mutta nämä perusasiat ovat täysin hukassa. Joko olet todella nuori, todella vietävissä oleva joka ei ole joutunut tekemään asioita itse tai trolli.

Vierailija
9/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollenkaan ymmärrä miksi haluaisit muuttaa salaa ellet sitten pelkää väkivaltaa. On vain itsellesi kaikin puolin hankalampaa järjestää asiat salassa. Asumistukeakin voit saada vasta sitten kun avioero on vireillä eli miehellekin mennyt siitä tieto.

Vierailija
10/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kuikakinyleistä että avioliitossa on erikseen rahat? Itse olen aina ollut sitä mieltä että tulot on yhteiset yhteisellä pankkitilillä.

Yleensä se vähemmän tienaava on kuuluttamassa yhteistä tiliä. Tietysti voi olla yhteinen tili, mutta kai jokaisella on oma tili palkkatuloa varten. Tietysti jos ei työtä tee niin miten sen rahan arvon ymmärtää.

Vierailija
11/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea neuvoa, kun et kerro perusasioitakaan taloudestanne. Onko teillä omaisuutta tai avioehtoa?

Pyydä apua omalta perheeltäsi tai ystäviltäsi. Ero vireille ja uutta asuntoa hakemaan. Jos näyttää vähänkin siltä, että mies voisi olla väkivaltainen, varmista oma turvallisuutesi joka hetki (ei enää kahdestaan yksityiseen tilaan). Muutamilla kympeillä tuskin teet tuossa tilanteessa mitään, joten asiaa on turha viivytellä.

Vierailija
12/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi ,että nyt et saa asumistukea, niin paljonko maksat nyt vuokraa. Jos olet työssä niin taatusti sinulla jää palkastasi säästöön joka kuukausi. Kun syöt terveellisesti ja valistat ruokasi , ei sinulla voi mennä enempää ruokaan ,kuin 150e / kk. Saat menemään kaikkeen turhaa vaikka tonnin mikäli pistät rahasi menemää, tyyliin ostat valmisruokia, käyt ulkona syömässä,sinulla on velkoja jne.

Mutta vaikka olisit pienipalkkainen , on sinulla tonni käytettävissä. Helposti tuosta saat takuuvuokran ect säästettyä kolmessa kuukaudessa. Vai eikö sinulla ole mitään säästöjä.

Vierailija
13/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit säästää rahojasi jemmaan. Minä olen muuttanut pois salaa kun alkoholisti exäni ei suostunut eroon vaikka 10 vuotta yritin.

Hommasin asunnon, kävin laittamassa sitä ja sitten kun mies oli poissa muutin tavarat. Osoitetta en kertonut ennen kuin löysi uuden akan, siinä ei pitkään mennyt.

en ollut naimisissa niin siitä puolesta en osaa sanoa

Vierailija
14/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes suunnittele muuttoa, mutta näytölle tulee etuovi/vuokraovi mainoksia. Tuntuu että on asunnoista runsaudensarvi.

Mutta AP, mieti haluatko jäädä samalle paikkakunnalle? Vai jatkaa suhdetta eri asunnoissa asuen. Vai oletko vain perässävedetty, etkä osaa käytännön asioita? Aika opetella, aika kasvaa aikuiseksi.

Tuntuu todella oudolta jos ei ole minkäänlaista puskurirahastoa. Mutta jos ei ole, niin ei ole. Saat jopa avata oman pankkitilin ja säästää sinne. Säästö syntyy kun ei osta mitään. Paikkakunnasta riippuen on eri toimijoita, joilta voit etsiä asuntoa.

Vierailija
15/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saattaa äityä kyllä väkivaltaiseksi. Lisäksi hän paskapäisyyttään saattaa hajottaa mulle tärkeitä esineitä/yhteisiä tavaroita tai piilottaa rahansa, etten vaan pääse osingoille.

Avioehtoa ei ole ja siksi pelkäänkin, että hän hajottaa/hävittää/piilottaa yhteistäkin omaisuutta, kun saa tietää erosta. Viimeksi erosta puhuessa hajos tv, huonekaluja, mun tavaroita jne.

Enkä myöskään halua elää sitä kuukautta eronneena saman katon alla. Olen sen kerran kokenut ja ei kiitos enää.

Vierailija
16/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kuullostaa tilanteesi kurjalta. Saanko kysyä minkä ikäinen olet? Ja mitä muita ongelmia suhteessanne on? Onko totta että mies nauttii huonosta tilanteessasi?

Vierailija
17/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet siis katkera, kun olet joutunut naimisiin sinua varakkaamman miehen kanssa. Ei muuta, kuin näpyttelet netissä eropaperit ja asia eteenpäin. Onko teillä avioehtoa? Mitä sinä omistat muuta ,kuin vaatteesi ja kattilasi.

Vierailija
18/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen joka on ihan totaalisen loppu samanlaisessa suhteessa. Meillä vain on kaksi lasta enkä tosiaankaan tiedä mistä saisin rahaa takuuvuokraan ja muuttoautoon. Ketään ei ole kuka voisi auttaa.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-vuokravakuudet

Tuolta noin nyt alkuun sinä ja ap laitatte hakemusta. Avio- tai avoero riittää syyksi saada jos pienituloinen.

Vierailija
19/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tulot, omat menot - nykyisin taitaa erilliset tilit olla tavallisin vaihtoehto, koska niin moni pyrkii elämään toisen siivellä.

Vierailija
20/41 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopenuupunut kirjoitti:

Mies saattaa äityä kyllä väkivaltaiseksi. Lisäksi hän paskapäisyyttään saattaa hajottaa mulle tärkeitä esineitä/yhteisiä tavaroita tai piilottaa rahansa, etten vaan pääse osingoille.

Avioehtoa ei ole ja siksi pelkäänkin, että hän hajottaa/hävittää/piilottaa yhteistäkin omaisuutta, kun saa tietää erosta. Viimeksi erosta puhuessa hajos tv, huonekaluja, mun tavaroita jne.

Enkä myöskään halua elää sitä kuukautta eronneena saman katon alla. Olen sen kerran kokenut ja ei kiitos enää.

Mitä yhteistä omaisuutta hän voisi piilottaa? Vai tarkoitatko, että mies piilottaa omaa omaisuuttaan, johon saat avio-oikeuden vasta erossa?