Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit, jos sinua ei valittaisi hoitamaasi virkaan?

Vierailija
28.02.2014 |

Olisitko loukkaantunut? Luimuilisitko loppuajan? Lähtisitkö ovet paukkuen? Onko asiasta kokemusta vai arveletko vain, että niin tai näin toimisit? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja tulin valituksi virkaan viime joulukuussa. Henkilö joka oli ollut vuoden sijaisena ko. pestissä ei tullut siis valituksi virkaan. Hän ei suostunut kertomaan mitään oppilaista eikä myöskään mitään siitä, että miten oli oppiainetta opettanut tai mitkä asiasisällöt oli käynyt läpi. Hän halusi varmaan kostaa sen minulle, että minä sain sen viran, mutta todellisuudessa hän aiheutti harmia 240 oppilaalle.

Itse mietin tätä ketjua lukiessani ja myös tuon entisen opettajan tempausta miettiessäni, että eipä ole ihme, että eivät ole tulleet valituiksi ko. tehtävään. Kummasti minä olen aina jaksanut perehdyttää seuraavan, vaikken olisi paikassa jatkanutkaan ja kyllä seuraavasta työpaikasta aina soitetaan entiselle esimiehelle ja kysytään näistä asioista...

Vierailija
2/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en olisi saanut virkaani (olin ollut 5 vuotta siinä määräaikaisena vuosi kerrallaan) olisin varmasti hakenut sairaslomaa, sillä en olisi jaksanut. Se viisi vuotta pätkätyöläisenä oli raskasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi noin, olin näennäisesti ok.mutta sain tyydytystä kun näin millainen työntekijä valittiin, sitä saivat mitä tilasivat :D

Vierailija
4/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle juuri kävi noin, maanantaina aloittaa se uusi, joka sai "minun" virkani. Aluksi olin raivoissani, nyt aion olla perehdyttämättä sitä uutta ja hoitaa omat hommani mahdollisimman hyvin. En kuitenkaan halua lopputiliä

Vierailija
5/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin nopeesti ettiä uutta työpaikkaa. Tuohan on ihan selvä viesti: minua ei enää haluta.

Vierailija
6/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen epäluottamuksena ottaisin.  Riippuu toki siitä, olisiko hakija oikeasti paperilla niin paljon mua parempi, että olis mahdoton realistisesti ajatella, että mä olin parempi siihen hommaan.

Tekisin työni asiallisesti mutta minimienergiaperiaatteella loppuun. Eli en esim. kauheasti tekisi jatkosuunnitelmia, kuten yleensä teen. Ei kuitenkaan olisi potilaideni vika, että mua ei valittu, joten en kostaisi heille. 

Vierailija
7/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 16:33"]

Olen opettaja ja tulin valituksi virkaan viime joulukuussa. Henkilö joka oli ollut vuoden sijaisena ko. pestissä ei tullut siis valituksi virkaan. Hän ei suostunut kertomaan mitään oppilaista eikä myöskään mitään siitä, että miten oli oppiainetta opettanut tai mitkä asiasisällöt oli käynyt läpi. Hän halusi varmaan kostaa sen minulle, että minä sain sen viran, mutta todellisuudessa hän aiheutti harmia 240 oppilaalle.

[/quote]

Oli tosiaan aika k-pää tuo toinen opettaja, mutta kyllähän sinä luonnollisesti kysyit niiltä oppilailta, mitä asioita he olivat käyneet, ja pidit lähtötasotestit? Varmaankin opettajanhuoneen hyllystä löytyi myös kansio, jossa oli kaikki pidetyt kokeet, joten näit sieltäkin, mitä asioita edellinen opettaja oli painottanut. Aina kun aloitetaan uuden asian käsittely, kerrataan aiemmin opittu ja vasta sitten rakennetaan uusi asia vanhan päälle. Vaikka edellinen opettaja olisi kuinka sinulle asioista kertonut, se ei olisi vähentänut sinun työtäsi. Oppilaistakin on paha mennä sanomaan mitään, koska he voivat käyttäytyä aivan eri tavalla sinun kanssasi kuin jonkun muun opettajan.

Mutta tosiaan, kyllä minäkin olen aina yrittänyt mieluumminkin selvittää asioita liikaa seuraavalle opettajalle kuin liian vähän. Selittänyt mahdollisimman tarkasti, mitä asioita on käyty, ja tehnyt oppilaskohtaisen yhteenvedon siitä, mitä kukakin osaa ja keitä ei kannata laittaa lähekkäin istumaan jne. Meillä on siis se tilanne, että sama opettaja ei opeta samaa luokkaa aina ja ikuisesti vaan rehtori vaihtelee luokkia opettajalta toiselle eri jaksoissa. Ärsyttävää, kun ei voi keskittyä ja tehdä työtä pitkäjänteisesti.

Vierailija
8/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo on ihan jokapäiväistä kauraa. Sijaiset valitaan omasta organisaatiosta, muttavirkaa okeasti täytettäessä hakijoita on ulkopuoleltakin paljon ja myös virantäyttölausunnot tulevat ulkopuolelta, joten viran hoidolla ja sen täytöllä ei ole käytännössä mitään korrelaatiota. Paitsi siinä, että tullakseen valituksi on usein pitämyt hoitaa paria sijaisuutta muiden meriittien lisäksi. 

Vierailija
9/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin esimieheltäni, mikä oli syynä ja miten olen möhlinyt. Tekisin työni kunnolla loppuun ja alkaisin raivoisasti etsiä uutta työpaikkaa. Meillä päin nämä virat täytetään päättäjien sukulaisilla ja tuttavilla ja oikeanlaisilla jäsenkirjoilla, joten vakipaikan saaminen on tuuria, jos ei ole suhteita.

Vierailija
10/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 16:33"]

Itse mietin tätä ketjua lukiessani ja myös tuon entisen opettajan tempausta miettiessäni, että eipä ole ihme, että eivät ole tulleet valituiksi ko. tehtävään. Kummasti minä olen aina jaksanut perehdyttää seuraavan, vaikken olisi paikassa jatkanutkaan ja kyllä seuraavasta työpaikasta aina soitetaan entiselle esimiehelle ja kysytään näistä asioista...

[/quote]

Meillä näkee p'äiväkirjasta opetetut asiat - miksi et katsonut sieltä

Vierailija
11/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas pomo varmaan ymmärtää että hylätty saattaa tehdä hallaa, joten teettää vaarattomia hommia jos mahdollista...

Vierailija
12/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan tekisi mitään, mutta suhtautumiseni riippuisi siitä, olisiko valittu henkilö selkeästi minua ansioituneempi.

Useinhan käy juuri niin päin, että väliaikaista virkaa/viransijaisuutta on hoitanut melko kokematon henkilö, kun taas avointa virkaa hakevat myös talon ulkopuolelt tulevat ansioituneet hakijat. Itse olen ollut työnhakijana useankin kerran tilanteessa, jossa viran on saanut talon sisältä oleva kokematon henkilö. 

Summa summarum. Jos väliaikaista virkaa hoitavaa ei valita avoimeen virkaan, ei se välttämättä tarkoita, että asianomainen olisi hoitanut tehtävää huonosti. Työnantajalla ehkäpä on harvinaista rohkeutta valita tehtävään paras henkilö ja sivuuttaa oman talon sisältä tehtävää hakeva sijainen. 

Vierailija
13/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi noin. Jäin äitiyslomalle pestistä, jossa olis ollut jo useamman vuoden. Perehdytin sijaiseni huolella. Lomani aikana virka tuli auki. Sijaiseni tuli siihen valituksi minua lyhyemmällä kokemuksella. Häikäilemättömästi teki kaikkensa ja touhusi monissa projekteissa, että tuli valituksi. Virka myös pedattiin hänelle. Tämän jälkeen en ole taloon jalallani astunut. Opetusala.

Vierailija
14/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 lisää vielä, että opettaa ainetta, jossa työtilanne on todella huono. Joka kevät jännittää onko töitä vai ei. Kaiken tämän jälkeen palasin samaan kouluun äitiyslomaltani osa-aikaiseksi vaikka vitutti tietysti rankasti. Tein vain välttämättömät, käyttäydyin asiallisesti. Yhden vuoden olin jonka jälkeen en ole edes pieraissut siihen suuntaan.

Vierailija
15/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se opettaja, joka siis tuli 240 oppilaalle uudeksi opettajaksi.

Ei tämä opettaja ollut jättänyt mitään kokeita mihinkään nähtäväksi. Ei myöskään pitänyt mitään tuntisuunnitelmapäiväkirjaakaan. Lähdin lukuvuoteen siis täysin plankosta tilanteesta 240 oppilaan kanssa.

Olen toki pitänyt alkutestit oppilaille, koska pakkohan minun oli, kun edellinen opettaja ei voinut kertoa heidän tasoaan tai sitä, että mistä heidän tasonsa johtui. Huomasin kyllä pian, että edellisen opettajan numerot ja etenkään poikien taitotaso eivät korrreloineet, joten näin jälkiviisaana voin sanoa, että en olisikaan tehnyt mitään sillä tiedolla, että hän on antanut vaikkapa Pekalle numeroksi 5, koska Pekka on oikeasti tasoa 7 tai 8. Tyttöjen numerot taas pitivät oikeasti aika hyvin paikkansa minunkin mielestä.

Oikeasti näissä opettajapiireissäkin on suht pienet piirit ja tosi hankala saada vakituista työpaikkaa. Ei ole ihme, jos pari vuotta oman aineen töitä tehnyt tulee 100 hakijan keskeltä syrjäytetyksi. Yksinkertaisesti monella vaan voi olla niin paljon paremmat paperit, kokemus tai muu vastaava. Se, että on hoitanut puoli vuotta vasemmalla kädellä hommia kyllä helposti kuuluu rehtoreilta toiselle. Saattaa maksaa yhden sun toisenkin viranmenetyksen tämmöinen asioiden minimihoitaminen ja ne virat menee jatkossakin niille, jotka tekevät hankalissakin olosuhteissa ne työt aina oppilaan parasta ajatellen.

Vierailija
16/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaisin työni näennäisesti OK, mutta todellisuudessa mitenkuten. Seuraajaa en perehdyttäisi.

Vierailija
17/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata poltella siltoja. Teet työsi hyvin ja toivot, että saat vielä toisen mahdollisuuden. Nykyään on niin paljon määräaikaisia töitä.

Vierailija
18/21 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin kävisi, niin olisin ulospäin OK ja sanoisin kaikille, että teen hommani loppuun kunnialla, mutta oikeasti en tekis enää mitään.

En myöskään perehdyttäis seuraajaani, vaan näyttäisin kaikkea täysin turhaa ja monimutkaista selittäen tosi paljon samalla. Harva jaksaa kuunnella toisen puhetta pitkään, joten puheryöpyllä saisi toisen sekoitettua ja annettau sellaisen kuvan että kovasti yrittää selittää.

Kaikille sanoisin myös, että kovasti perehdytän seuraajaani parhaani mukaan, mutta asiat on niin hankalia että niitten omaksumiseen menee tosi pitkään.

Jos kerran minua ei ole valittu, niin tuskinpa on enää haittaa vaikka muutaman sillan tuikkaakin tuleen. Eipä se enää siinä tilanteessa haittaa, mutta kannattaa antaa se kuva että on asiallinen ja hoitaa asiansa loppuun asti. Jättää se ainakin epäilyksen kaikille.

Vierailija
19/21 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 21:05"]

Minulle kävi noin. Jäin äitiyslomalle pestistä, jossa olis ollut jo useamman vuoden. Perehdytin sijaiseni huolella. Lomani aikana virka tuli auki. Sijaiseni tuli siihen valituksi minua lyhyemmällä kokemuksella. Häikäilemättömästi teki kaikkensa ja touhusi monissa projekteissa, että tuli valituksi. Virka myös pedattiin hänelle. Tämän jälkeen en ole taloon jalallani astunut. Opetusala.

[/quote]

Häikäilemättömästi?

Hän oli siis innostunut ja hoiti kaiken maailman työryhmähommia, joita kaikki muut inhoavat. Hän oli kullan arvoinen koululle mutta aivan samalla viivalla pätevyyden suhteen sinun kanssasi. Hänellä oli myös voinut olla työkokemusta muista kouluista ennen tätä. Miksei häntä olisi voitu valita?

Vierailija
20/21 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisi tilanteesta. Jos olisin ollut vain lyhyen aikaa sijaisena tai jos se valittu hakija olisi työkokemukseltaan ihan eri tasolla, niin ehkä sitten pitäisi asia hyväksyä. Toisaalta jos olisin ollut talossa pitempään ketjutettuna tai minussa ja toisessa hakijassa ei olisi mitään selkeää eroa, niin ottaisin sen epäluottamuksen osoituksena ja kyllä se vaikuttaisi loppuajan työskentelyyn paikassa. En voi edes yrittää väittää muuta, koska säännölliset tulot ovat niin tärkeä asia, että hamittaisi hirveästi, että joutuu tyhjän päälle. Sitten taas jos itse löytäisi uuden työpaikan, niin jaksaisi ehkä paremmin vetää loppuajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi