Normaalia 13-vuotiaan käytöstä?
Makaa koko päivän sängyssä ja pelaa. Aamulla heräsin niin syö siinä samalla pelatessaan sipsejä ja karkkeja. Tähän kellonlyömään mennessä ei elettäkään että söisi aamupalaa. Miehen lapsi kyseessä. Mun mielestä tuon ikäisen tulisi jo kyetä itsenäiseen ajatteluun sen verran, että tajuaa itse syödä. Miehen mielestä asiasta täytyy huolehtia kuin pikkulapsen kohdalla eli tehdä leivät nenän eteen ja kokoajan muistuttaa syömisestä.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:24"]
Aloittajan perheessä lapsi ei ollut näin aloitteellinen.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:12"]
13 vuotias on vielä lapsi, eikä sen tarvii itse huolehtia asioista. Vanhemmat on sitä varten.
Opit sitten kun sulla on omia lapsia, ja passaat niitä.
[/quote]
mun pikkusisko huolehtii jo lähes kaikesta itsenäisesti, vaikka välillä pyytääki passausta jos on kipeä. Esim kokeet, kouluun herääminen, suihkussa käynti, pakkaamiset reissuun, läksyt, kaupasta karkit, kaupungilta vaatteet hoitaa aivan itte, kerää rahat isompiin hankintoihin.
Ja on muuten iltatähti
En näy yhtään syytä miksi äitin pitäisi kantaa hänelle voikkuleivät sänkyyn aamulla?
[/quote]
[/quote]
passauksellako se sitte oppii? tai 18 vuotiaana? tai sitte ku muuttaa tyttöystävän luo joka joutuu tehä kaiken.
[/quote]
Minä myös mietin, milloin mies aikoo opettaa lapselleen elämisen taitoja? Ei kai niitä voi yhtäkkiä alkaa opettamaan, vaan olisi pitänyt jo pikkuhiljaa opettaa. Vaikea se on sitten yhtäkkiä 18-veenä omassa kodissa alkaa opetella. Ap
ot, ei siinä ole mitään vaikeaa opetella sitten 18veenä...
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:50"]
Minkäikäinen ap:n lapsi on?
[/quote]
Ap:n oma lapsi on 12. Ap
Teillä on ilmeisesti hiihtoloma? Anna teinin nauttia lomasta, kohtahan se arki taas alkaa. Äläkä passaa valmiita leipiä eteen, kyllä se sitten syö kun tulee nälkä.
Normaalia lomalla, mutta ruokailut hoidetaan ihan sanomalla, että nyt syömään.
13 vuotias on vielä lapsi, eikä sen tarvii itse huolehtia asioista. Vanhemmat on sitä varten.
Meillä syödään loma-aikaan yhdessä. Eli aamiainen katetaan pöytään ja kaikki istuvat persiilleen sitä syömään. Ja sitten siivotaan jäljet. Tämäkö ei teillä onnistu? Ja 13v maksimi peliaika on 2h/pvä (ja toikin on mun mielestä ihan järkyttävän paljon), mutta jos mitään muuta ei tehdä, edelleen, perheenä yhdessä kun lomalla ollaan, niin pelaamiseenhan se homma menee.
Kuulostaa ihan normaalilta esimurkun käytökseltä, mutta voisiko tuohon pelaamiseen asettaa jotkut rajat ettei menis koko päivä pelatessa?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:12"]
[/quote]
Tarkoitat, että 13-vuotiaan ei tarvitse osata ottaa itse aamupalaa?
Tarkoitan, että kannattais löysätä hiukan pipoa ja muistaa kenen pitäis olla aikuinen.
Kyllä mä usein pyöräytän smoothien aamulla 13-vuotiaalle, ja teen leivän ja pesen omenan yms. Mutta toisaalta lapsi kokkaa meille kaikille sunnuntaisin brunssin ja kattaa pöydän ja siivoa jäljet.
Mun 13 v. vietti lomansa laiskotellen ja pelaten. Syötiin koko perhe usein ns. huonoa ruokaa, kuten ranskalaisia. Meillä otetaan lomalla rennosti. Nukutaan pitkään, laiskotellaan, tehdään mitä sattuu huvittamaan, herkutellaan.
Itse peruskoulun 80-luvulla käyneenä voin kertoa, että meillä vanhemmat keitti aamupuuron ja muita vaihtoehtoja ei ollut lapsille tarjolla. Jos leipää syötiin johonkin muuhun aikaan päivästä niin kyllä nyt koululaiset herranen aika itse leipänsä voitelivat ja päällystivät.
Muistan kuinka kauhuissani olin vieraillessani opiskeluaikana (noin 25-vuotiaina) kaverin vanhempien luona. Siellä äiti teki mm. höyläsi juuston poikansa aamiaisleivälle (ja varmaan kaikille muillekin ketä paikalla oli). Se passaamisen määrä oli jotain sanoinkuvaamatonta!
Sama meno on myös arki-iltaisin sekä viikonloppuisin. Pelkkää makaamista, pelaamista ja herkkujen syömistä. Ja ei, en passaa enkä edes kehoita syömään. Eiköhän tuon ikäisen tule tajuta ihan itse syödä. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:35"]Sama meno on myös arki-iltaisin sekä viikonloppuisin. Pelkkää makaamista, pelaamista ja herkkujen syömistä. Ja ei, en passaa enkä edes kehoita syömään. Eiköhän tuon ikäisen tule tajuta ihan itse syödä. Ap
[/quote]
Miksi sille pitää ostaa niitä herkkuja?
Meillä ei syödä mitään herkkuja ennen aamiaista. Ja tuntia ennen ruoka-aikaa herkkujen syönti myös lopetetaan, jotta menee sitä ruokaakin.
Eikä niitä herkkuja muutenkaan anneta mitään sylikaupalla, edes lomalla.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:35"]
Sama meno on myös arki-iltaisin sekä viikonloppuisin. Pelkkää makaamista, pelaamista ja herkkujen syömistä. Ja ei, en passaa enkä edes kehoita syömään. Eiköhän tuon ikäisen tule tajuta ihan itse syödä. Ap
[/quote]Vaikuttaa siltä että et paljon tuosta lapsesta välitä. Minulla on samanikäinen poika jolla on myös äitipuoli eli tiedän kyllä mistä puhun. Ja hänen äitipuolensa välittää ja hoivaa, ihan kuin omaansa (hänellä ei omia lapsia) mutta ei silti liikaa passaa ja hössötä. Sinä vaikutat täysin välinpitämättömältä!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:35"]
[/quote]
Teinit tekee juuri noin, jos niiden antaa tehdä. Se on sitten vanhemmista kiinni, että saako niin tehdä. Jos sun mielestä ei saa, niin miksi et tee asialle jotain?
13 vuotias tarvitsee vielä aikuien ohjausta ja selkeät rajat.
En minä antaisi todellakaan syödä mitään herkkuja, mutta kun poika ostaa itse (isä ei sano mitään). Rahaa saa mm. mummolta, synttärilahjaksi jne, eikä kukaan valvo mihin rahat menevät. Oman lapseni saamat rahat menevät tilille (kyllä, minulla on omakin lapsi, jolla HIEMAN tiukempi kuri ja säännöt) josta minä seuraan rahankättöä. Oma lapseni on myös aivan erilainen, ei ole koskaan ollut tuollainen laiska makaaja, vaan on esim. parhaillaankin ulkona kaverinsa kanssa, ihan oma-aloitteisesti. Samoin aamulla tuli aivan itse ottamaan muroja keittiöstä. Ap