Sekasyöjät: kuinka monena päivänä syötte lihaa/vko?
Meillä noin 5/7 ja tajusin juuri, että se on aika paljon. Tuosta keskimäärin kahtena päivänä punaista lihaa, loput kanaa, mutta silti.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:15"]
Tuntuu että ihmisiltä on hävinnyt luonteva suhtautuminen syömiseen ja erityisesti lihansyöntiin. Ollaan joko himoprotaajia juttaílijoita ja vedetään parit pihvit päivässä tai sitten angstaillaan tuosta lihan syönnistä ja koetetaan välttää lihaa. ilman mitään perusteita. asiasntuntijiden mukaan on aivan turvallista ja suositeltavaa syödä tuota kamalaa punaista lihaa 750 g viikossa. Omalla kohdalla lihaa menee n 5 päivänä viikossa ja kalaa kahtena. Relatkaa syömistenne kanssa.
[/quote]
Minun ongelmani on lihan kanssa se, että sen tuotanto on eettisesti ja ekologisesti kestämätöntä. Luomulihaa on vaikea saada tai se on minulle liian kallista. Mutta, eläimet kärsivät kaikessa tehotuotannossa, ja maatalous on suuri ympäristön saastuttaja. En minä ahdistu siitä, että syön lihaa, vaan siitä, että kun tiedän mitä ongelmia lihatuotantoon liittyy, minulla on kuluttajana valta sekä vaatia parempaa että yrittää vaikuttaa asioihin, ja jos ostan perusjauhelijaa en tee kumpaakaan.
Joka päivä ihan varmasti jotain. Kalaakaan ei tule syötyä kun ehkä kerran kaks kuussa.
en syö lihaa joka viikko. ehkä noin 2-3krt kuussa syön kanaa tai kalkkunaa. maximissaan 4krt/kk
7/7
Sekalaisesti kaikkea lihaa.
En pidä suurena määränä. Lounas on yleensä kasvisruokaa, prodena raejuusto, kananmuna, tofu tms.
Päivällisestä mies ottaa eväät. 400g lihapaketti riittää eväisiin ja pakastimeen pieni annos, 300g paketista yli jää yleensä 1eväsannoksen verran.
3syöjää.
5-6 päivänä, toisaalta punaista lihaan vain 1-2 päivänä, joten en nyt hirveän epäterveellisenä ruokavaliona pidä, vaan aika normaalina. Kalaa 1-2 kertaa viikossa.
Tuntuu että ihmisiltä on hävinnyt luonteva suhtautuminen syömiseen ja erityisesti lihansyöntiin. Ollaan joko himoprotaajia juttaílijoita ja vedetään parit pihvit päivässä tai sitten angstaillaan tuosta lihan syönnistä ja koetetaan välttää lihaa. ilman mitään perusteita. asiasntuntijiden mukaan on aivan turvallista ja suositeltavaa syödä tuota kamalaa punaista lihaa 750 g viikossa. Omalla kohdalla lihaa menee n 5 päivänä viikossa ja kalaa kahtena. Relatkaa syömistenne kanssa.
[/quote]
50gramaa päivässä ylittävä määrä nostaa suolistosyövän riskiä. 350g viikossa siis.
Ihan vain tuosta 750grammasta tuli mieleen.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:43"]
Päivittäin.
Kasvisruoka ei pidä nälkää. Ja jos pitää, niin siinä vaiheessa siinä on jotain papuja tms ja ne pierettää ja turvottaa.
[/quote]
Taas joku juntti joka ei osaa laittaa kasvisruokaa, jossa on riittävästi proteiinia. Ja proteiinia saa muustakin kuin pavuista, on juustot, tofu ja muut soijatuotteet. On aina yhtä ihmeellistä lukea vielä 2010-luvullakin kuinka kasvisruoka on pelkkiä "kasviksia" ilman proteiininlähteitä.
[/quote]
Et sitten huomannut, että oli "papuja tms"?
Mua pierettää ja turvottaa nuo tofut, paput ynnä muut, suolisto ei toisin sanoen pidä niistä, niin miksi ihmeessä kiusaisin itseäni niillä?
Mun mielestä mä olisin juntti mikäli tekisin niin.
[/quote]
Proteiinia saa noiden lisäksi myös juustoista, kananmunista, pähkinöistä eli ei ole kasvisruoka pelkkiä papuja tai soijaa. Ellei ole vegaani.
11
[/quote]
Ja mun kananmunapierujen kanssa kukaan ei ole samassa tilassa enää xD
Kasvisruoat on ihan hyvänmakuisia, aina ei edes tiedä onko seassa lihaa vai ei, mutta jos vatsa ei tykkää, ni se ei tykkää.
Ja sellainen kasvisruoka, jonka mun vatsa kestää, on taas jo niin kevyttä, että se ei enää pidä nälkää.
kerran viikossa kunnon lihaa, 2 kertaa kalaa, 2 kasvis ja 2 kertaa kanaa.
Joka päivä. Jos varsinainen ruoka on kalaa tai munaa, niin leivällä tai lounassalaatissa on leikkelettä metukkaa tms.
Joka päivä jotain. Syön lounaan töissä ja päivällisen kotona ja jos toisessa on kanaa tai kalaa niin toisessa usein jotain lihantynkää. Mutta mulle riittää esim 2 lihapullaa tai alle 100g stroganoffia tms.
Ihan pelkästään kasvispäiviä ei juuri ole, ainakin toisella aterialla on tosiaan lihaa/kalaa tai kanaa.
Käytän marinoimatonta laatulihaa, sitä voi tehdä vaikka joka päivä ilman ongelmia.
Joka päivä. Lasken kanan myös lihaksi. Syön joka päivä kaksi lämmintä ateriaa. Joskus syödään kasvivruokaa, mutta ei edes kerran viikossa.
Keskimäärin joka päivä. Määrät yritän pitää maltillisina. Pääasiassa kanaa ja kalkkunaa, sikaa ja lammasta jonkin verran, nautaa, poroa ja hevosta vähiten. Punaista lihaa ja kalaa noin kerran pari viikossa. Jalostettuja lihatuotteita välttelen, mutta käytän niitäkin jonkun verran.
Olen allerginen maidolle, kananmunalle, gluteenille ja linsseille/pavuille/herneille. Soijaa en myöskään halua ylenmäärin syödä.
Ei ole mitään tiettyä kaavaa, jonka mukaan valitsisin mitä ruokaa laitetaan tai kuinka monena päivänä on lihatuotteita ja kuinka usein kasvisruokaa, kokkaillaan fiiliksien mukaan.
Viikottain syödään kanaa, kanamunaa, vihreitä/ruskeita linssejä (paljon kuitua ja proteiinia), kalaa ja papuja. Joskus on sieniä, herneitä ja kik-herneitä, ei kuitenkaan joka viikko. Soijaa ja tofua meillä ei käytetä ollenkaan, en pidä soijaa hyvänä vaihtoehtona lihalle.
Punaista lihaa syödään huomattavasti vähemmän kuin broileria, mutta silti arviolta kuukaudessa menee noin 1kg naudanlihaa, joka haettu lihakauppiaalta ja pakastettu pienemmissä erissä, voi sulatella sitä mukaa kun tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:01"]
[/quote]Eipäs olekan 750g viikossa. Jo yli 400g viikossa ylittyvä punaisen lihan syönti altistaa syövälle. Oikea määrä oli 350g.
[/quote]
Uusimmissa suosituksissa punaisen lihan määrä on kylla 750 g/viikko.
Pyritään siihen, että olisi 3-4 kasvispäivää, yksi jauheliha-, yksi kana- ja 1-2 kalapäivää. Itselle ja miehelle tuo onnistuisi helposti, voisimme jättää punaisen lihan kokonaan pois, mutta lapsi protestoi kasvisruokapäiviä vastaan. Tykkää kasviksista, mutta vain lisäkkeenä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:43"]
Päivittäin.
Kasvisruoka ei pidä nälkää. Ja jos pitää, niin siinä vaiheessa siinä on jotain papuja tms ja ne pierettää ja turvottaa.
[/quote]
Taas joku juntti joka ei osaa laittaa kasvisruokaa, jossa on riittävästi proteiinia. Ja proteiinia saa muustakin kuin pavuista, on juustot, tofu ja muut soijatuotteet. On aina yhtä ihmeellistä lukea vielä 2010-luvullakin kuinka kasvisruoka on pelkkiä "kasviksia" ilman proteiininlähteitä.
[/quote]
Mua pierettää ja turvottaa nuo tofut, paput ynnä muut, suolisto ei toisin sanoen pidä niistä, niin miksi ihmeessä kiusaisin itseäni niillä?
[/quote]
Proteiinia saa noiden lisäksi myös juustoista, kananmunista, pähkinöistä eli ei ole kasvisruoka pelkkiä papuja tai soijaa. Ellei ole vegaani.
11
[/quote]
Kasvisruoat on ihan hyvänmakuisia, aina ei edes tiedä onko seassa lihaa vai ei,
[/quote]
Joojoo.
Tiedoksi eräille vastaajille, liha ja kala on eri asioita.
Kysymys olisi varmaan pitänyt muotoilla: "Kuinka usein syötte kuollutta eläintä?", silloin se olisi kattanut sekä lihan että kalan. Osa vastaajista kun näkyy laskevan kalankin lihaksi.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:05"]
Päivittäin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
11