Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä vuoksi ihmisen kannattaa äänestää vaaleissa, vaikka koskaan se lopputulos ei jää kiinni siitä yhdestä äänestä? Et siis voi vaikuttaa mitenkään.

Vierailija
08.11.2020 |

??

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Olen 52-vuotisen elämäni aikana äänestänyt kerran. Saa nähdä, tuleeko toista kertaa.

Vierailija
2/10 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran äänestänyt niin, että oli todellakin kiinni siitä yhdestä äänestä. Meni äänet tasan, joten jouduttiin arpomaan, kumpa saman äänimäärän saaneista menee läpi. Se mun äänestämäni pääsi. Kyseessä oli kunnallisvaalit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiukimmillaan muistelisin oman ehdokkaani menneen läpi viidellä äänellä. Ei yksi ääni mitään merkitse!

Vierailija
4/10 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki ajattelevat, ettei se yksi ääni merkitse eivätkä he äänestä, niin yhtäkkiä niiden äänestäneiden äänet alkaakin painaa paljon enemmän. Yhdellä äänellä ei yleensä siis ole väliä, paitsi jos kaikki ajattelevat niin. Lisäksi demokratia vaarantuu, jos ihmiset eivät ollenkaan osallistu poliittiseen toimintaan. Onko se  demokratiaa, että sen 20 prosentin, joka vaivaantui äänestämään, äänet ratkaisevat?

Vierailija
5/10 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Olen äänestänyt kaikissa valtiollisissa ja kunnallisissa vaaleissa ja joka kerta ääneni on mennyt hukkaan eli se ei ole vaikuttanut tulokseen.

Vierailija
6/10 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ap tyhmintä mitä olen lukenut... no jaa, luin just facessa tosi tyhmiä juttuja... mutta kuitenkin. 

Suomessa on 4, 2 miljoonaa äänioikeutettua, ja jos jokainen niistä ajattelisi että jaa, en viitsi äänestää koska ei se just mun ääni mitään vaikuta, niin kukaan ei äänestäisi, ja ketään ei saataisi valittua, tai no, ne ehdokkaat toki suurin osa äänestäisi itseään.

Yksittäinen äänikin voi vaikuttaa, toki jossain pressan vaaleissa joissa on vain muutama ehdokas tulee jokaiselle niin paljon ääniä ettei yksi ääni todennäköisesti ratkaise, mutta kuntavaaleissa, mitä pienempi kunta, sitä suurempi todennäköisyys että yksi ääni vaikuttaa siihen kuka valitaan.

Idea vaaleissa on kuitenkin yleisellä tasolla se, että mitä suurempi määrä äänioikeutettuja äänestää, sitä kattavammin vaalien tulos kertoo mitä kansa tahtoo, kenet kansa haluaa päättämään yhteisistä asioista.

Kun ihminen jättää äänensä käyttämättä, se käytännössä tarkoittaa sitä että sen ääni joka äänestää painaa suhteessa enemmän vaalituloksessa. Kun minä äänestän rouva x:ää ja 10 muuta jättää äänestämättä herra y:tä, rouva x tulee valituksi mun äänellä vaikka kannatus olisi oikeasti ollut vain 10% siitä mitä herra y:llä.

Äänestämättä jättäminen on tyhmää ylipäätään, jos sulle on oikeus äänestää annettu, käytä sitä. Muuten muut päättävät puolestasi ihan kaikesta ja sinua viedään kuin laskiämppäriä tunkiolle.

Vierailija
7/10 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olen 52-vuotisen elämäni aikana äänestänyt kerran. Saa nähdä, tuleeko toista kertaa.

Olet tyhmä.

Vierailija
8/10 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestämättömät voivat muuttaa vaikka Valko-Venäjälle. SIELLÄ äänellä ei ole väliä.

Vierailija
9/10 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä happimolekyyli on se tärkeä? Ei mikään, ei syytä hengittää.

Vierailija
10/10 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh.