Miksi ammattikoululaiset jättää opintolainat maksamatta?
Kommentit (17)
Eikö opintolaina haeta pankista, joten minusta olisi yllättävää jos ei tiedä, että LAINA pitää maksaa takaisin.
Lisäksi "Jostakin syystä moni jättää reagoimatta myös pankin huomautuskirjeisiin." MIKSI??
Kyllä muhun otettiin Nordeasta yhteyttä heti kuukausi, pari valmistumisen jälkeen. Sieltä tuli automaattinen maksuohjelma, jossa lainanlyhennys oli joka kuukausi. Luonnollisesti halusivat mahdollisimman paljon palkkioita siitä lainanhoidosta. Puhelimella asiakaspalvelun kautta sain onneksi sovittua tolkullisemman ohjelman, lyhennykset kaksi kertaa vuodessa. Ja sain jopa itse valita ne kuukaudet.
Opintolaina on todella edullista lainaa ja valtiohan maksaa osan siitä takaisin verotuksen kautta. Itse käytin sitä sijoituslainana, kun ei opintojen aikana muuten olisi ollut varaa ostaa lisää osakkeita.
Amiksessa on paljon ihan huithapeliporukkaa, jolla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten yhteiskunta toimii tai miten raha-asiat hoidetaan. Senhän tuossa tunnusti yhdeksikkökin. Ota asioista selvää!
Mitää miks kenenkään on ees tarvinnut ottaa lainaa amiskan aikana?? :D tai lukionkaan, se ja sama..
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:03"]
Mitää miks kenenkään on ees tarvinnut ottaa lainaa amiskan aikana?? :D tai lukionkaan, se ja sama..
[/quote]
Niin, maailma on täynnä näitä typeryksiä joiden on kamalan vaikea käyttää aivoja saati samaistua. sääli
Erään 28-vuotiaan pari amistutkintoa käyneen tuttavani mielestä opintolainaa ei tarvitse maksaa takaisin. Hänellä sitä on kertyneenä lähes 10 000€. Aika mielenkiintoinen käsitys lainasta.
Täällä amiksen käyny, joka maksanu opintolainat takasin.
Mun tuntemista ihmisistä ainoat jotka on opintolainansa jättäneet maksamatta, ovat olleet kyllä lukiossa.. :D Itse ei tarvinnut lainaa koskaan ottaa, vaikka muutin pois kotoa 16v ja olin "tyhmä amis" vaan.. Minä kävin iltaisin ja viikonlippuisin töissä, pärjäsin ihan riittävän hyvin. :) Että tosiaan, olen varmasti keskimääräistä tyhmempi kun olen käynyt ammattikoulun, niinkuin joku nätisti asian tuolla ilmaisi.
En tiä. Usein sitä ottaa juuri vähävaraisimmat, hyvätuloisten alaikäinen lapsihan ei sitä edes saa.
Varmaan syynä on tuo jutussakin mainittu asia: amatsulaiset ovat nuorempia mitä AMK:ssa/yliopistossa opiskelevat.
Aika harva on ns. "kypsä aikuinen" kun 18-v saa lainaa nostettua, 3. asteella opiskelevat taas ovat aikuisempia. Sama koskee pikavippejä, moni teini nostaa niitä ymmärtämättä että ne pitää joskus maksaa takaisin, vanhemmat ihmiset eivät yleensä enää ole noin tyhmiä.
Lisäksi on pakko sanoa, että mielestäni Kelan sivuilla tuo asia esitetään hyvin epämääräisesti. Itse kävin pari viikkoa sitten katsomassa paljonko saisin opintotukea jos kouluttaisin itseni lisää, ja siihen kelan juttuun oli merkitty kaikki allekkain: opintotuki, asumilisä, opintolaina yht. sen n. 700€/kk. Minusta lainan voisi erottaa siihen erikseen, eli opintotuki ja asumislisä X euroa ja vaikka ihan näin kirjoitettuna, erillliseen kohtaan: Opintolaina JOKA TULEE MAKSAA TAKAISIN. x euroa.
Lisäksi kokemusta on siitäkin, että ei se pankki paljon perään huutele lainan maksun kanssa. Itse piti olla aktiivisesti yhteydessä pankkii kun valmistuin ja halusin alkaa maksamaan lainaa takaisin, ja minä olin tuolloin jo liki 30-v, liekö teini olisi sitä tajunnut... Kaksi vuotta kai menee ennen kun kukaan alkaa soittelemaan perään...?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 20:28"]
Huhuu, eikö yhtään amiksen käynyttä puolustautumassa??
[/quote]
Olen amiksen käynyt mutta lainaa maksan kyllä parhaillaan pois.
Koska he ovat keskimäärin tyhmempiä?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 13:17"]
Varmaan syynä on tuo jutussakin mainittu asia: amatsulaiset ovat nuorempia mitä AMK:ssa/yliopistossa opiskelevat.
Aika harva on ns. "kypsä aikuinen" kun 18-v saa lainaa nostettua, 3. asteella opiskelevat taas ovat aikuisempia. Sama koskee pikavippejä, moni teini nostaa niitä ymmärtämättä että ne pitää joskus maksaa takaisin, vanhemmat ihmiset eivät yleensä enää ole noin tyhmiä.
Lisäksi on pakko sanoa, että mielestäni Kelan sivuilla tuo asia esitetään hyvin epämääräisesti. Itse kävin pari viikkoa sitten katsomassa paljonko saisin opintotukea jos kouluttaisin itseni lisää, ja siihen kelan juttuun oli merkitty kaikki allekkain: opintotuki, asumilisä, opintolaina yht. sen n. 700€/kk. Minusta lainan voisi erottaa siihen erikseen, eli opintotuki ja asumislisä X euroa ja vaikka ihan näin kirjoitettuna, erillliseen kohtaan: Opintolaina JOKA TULEE MAKSAA TAKAISIN. x euroa.
Lisäksi kokemusta on siitäkin, että ei se pankki paljon perään huutele lainan maksun kanssa. Itse piti olla aktiivisesti yhteydessä pankkii kun valmistuin ja halusin alkaa maksamaan lainaa takaisin, ja minä olin tuolloin jo liki 30-v, liekö teini olisi sitä tajunnut... Kaksi vuotta kai menee ennen kun kukaan alkaa soittelemaan perään...?
[/quote]
En minä ainakaan pankkiin ollut yhteydessä. Kyllä sieltä otetaan yhteyttä kun lainaa pitää alkaa takaisin maksamaan.
En tiedä kuinka laina maksetaan takaisin? Tosin olen kyllä vielä opiskelija.
Looking for a business loan? personal loan, home loan, auto loan, student loan, debt consolidation loan, unsecured loans, venture capital, etc .. Or have you been denied a loan the bank or financial institution for any reason. We have private lenders, lending to businesses and individuals at a low and affordable interest rate of 2% interest rate. if you're interested? Contact us today (danieljohnhome@gmail.com) and to get a loan today
Regards,
Daniel John investment team
Huhuu, eikö yhtään amiksen käynyttä puolustautumassa??