Konmaritusta tehdessä tajusin järkytyksekseni, että
olen näköjään uudestaan ja uudestaan ostanut täysin samanlaisia vaatteita. Niillä vanhoillakin olisi pärjännyt, mutta en ole joko muistanut niiden olemassaoloa tai löytänyt niitä. Onko muilla samaa?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin vuosikausia erilaista tavaraa jollain oudolla ajatuksella että tämä ja tämä tavara pitää omistaa ”jos tulee tilanne että tarvitsen” Jotkut siis säästävät tavaraa tuolla ajatuksella mutta itse ostin niitä lisää. Aivan hullua. Muita ostosyitä on ollut ilmeisesti ainakin ”tämä on mukava omistaa”, ”tämä on hieno eikä kovin kallis”. ”Näitä on hyvä olla kaksi varmuuden vuoksi”(tai kolme tai neljä).
Sitten kun tavaraa kertyi lähinnä tilipäivien jälkeen aloin miettimään miten varatoida tehokkaammin. Ostin laatikoita yms.
Jossain kohtaa heräsin kuin olisin tullut uskoon. Rahan puute ja kulutusluotot oikeastaan herättivät minut. Jos tienaisin paremmin, en ehkä olisi vieläkään tolkuissani. Pidän aikaisempa toimintaani aivan typeränä nykyään. Nykyään minimalisti, ennen maksimalisti joka rakensi omaa varmuusvarastoa yli varojen.
Tämä on mun mielestä hyvää konmaritusta.
Mutta on olemassa myös huonoa konmaritusta, että tuhotaan vaikka valokuva-albumit, eikä lapsilla ole myöhemmin vanhoja valokuvia suvusta. Tai ei jätetä mitään muistoja eletystä elämästä. Eletään kovin steriilissä kodissa, jossa kaikki esineet on suht uutta. Minusta sellainen on puistattavaa.
Tuollaisella valokuvien ja muiden vastaavien muistoesineiden hävittämisellä ei ole mitään tekemistä konmarituksen kanssa. Se on pakkomielteistä minimalismia, jossa hankkiudutaan eroon kaikesta mikä kotoa irti lähtee ja joka jostain ihmeen syystä sekoitetaan konmaritukseen.
Konmarin idea on, että kotona olisi hyvä olla, tavaraa olisi sopivasti ja niillä kaikilla olisi joko jokin käyttötarkoitus tai ne toisivat iloa. Eroon hankkiudutaan epämääräisistä tavarakasoista ja jemmoista, tavarasta jolla ei ole mitään tarkoitusta ja joka tuottaa ahdistusta.
Konmari ja minimalismi eivät ole synonyymeja.
Ymmärrän sua! Mä oon kanssa vaatteidenrakastaja.