--Ensikot keskiviikkoon--
Kommentit (47)
..kesälomalaiselta. En olekaan taas piiiitkääään aikaan kirjoitellut mitään, syynä vasta viime viikkoina helpottanut pahoinvointi ja oksentelu. Huono olo alkoi orastella rv 6 ja rv 8 asti olen ollut sairaslomalla. Tuntuu, että en muuta tehnyt kuin makasin olohuoneen sohvalla ja kävin horjuin vessaan kurkkimaan pönttöön. :) Arvata saattaa mitä tekee yhdeksän-kymmenen viikkoa oksentamista useita kertoja päivässä- yleiskunto on nollissa ja painoa lähti 10kg. Onneksi masussa on voitu koko ajan hyvin!
Nyt olo on todella paljon parempi ja energinen keskiraskaus on alkanut, tosin vähän myöhässä. Edelleenkään mitään valtaisaa intoa ei ruokailuun ole, mutta nyt jo saa kuitenkin syötyä normaalit ateriat päivässä ja ne ovat pysyneet kyydissä. Olen aloittanut pienimuotoisen kuntoilukampanjan, tuntuu että pakko saada vähän kuntoa takaisin, että ei koko aikaa ole aivan sippi.
Mahtavia päiväpinoja olette saaneet aikaiseksi. Lukemassa olen käynyt kuulumisia, mutta oma kirjoittelu on jäänyt vähäiseksi. Nyt on siihen siis parannusta luvassa. Kesälomaa on jäljellä vielä vajaa kolme viikkoa ja sitten olen suunnitellut meneväni töihin äitiysloman alkuun asti. Jos siis kaikki hyvin ja töitä voin tehdä. Alkaa tämä kotona kykkiminenkin jo riittää, varsinkin kun vointi on jo hyvä. ( Toukokuun alusta asti olen ollut tekemättä mitään...)
Q: Onpas q ollut touhukkaana! :) Hyvä, että pääset pian sinne kokoarvioon. Kyllä kai siitä ollaan aika tarkkoja, että ei selvästi suurta vauvaa yritetäkään alakautta, jos kaikki mittaukset selvästi näyttävät, että ei mahtuisi tulemaan. Ei ole enään montaa viikkoa sulla laskettuun aikaan, hassua kun ihan juurihan sä plussasit vasta! :)
Burde: Meille ostettiin vähän aikaa sitten 160cm leveä jenkkisänky, ei oikein kumpikaan ollut enää onnellinen 120cm leveässä pedissä... Ja mulla ei vatsaa ole vielä nimeksikään, jo pelkkä kuumuus ja tieto siitä että aina vaan ahtaammaksi käy sai molemmat ostopäätöksen kannalle. Ja on ollut hintansa väärtti. :)
PetraPanille hauskaa festaria!
MiaMik: Ihanaa, että miehesi sai töitä! Nyt voit olla ihan rauhassa sairaslomalla, tuntematta huonoa omaatuntoa ja lepäillä!! Hieno juttu!
Essi: Meilläkin sai Vau-kirjan heti ekalla käynnillä ja aika laajasti tuntuu olevan jaossa ympäri suomea (ja mm. Norjassa norjaksi sama kirja...). Ehkä sun terkkarisijainen unohti antaa sen, kysy ihmeessä. Se on kiva, kun siinä voi seurata viikoittain mitä masussa pitäisi tapahtua jne.
Möröttimelle hyviä unia ja hyvä, että hait sairaslomaa!!! Kurjaa vaan se, että joutuu pinnistelemään ja itkemään sen saadakseen! Mulla oli ainakin välillä oikein tosi luuseri olo, kun joka viikko soitin terkkariin ja aina sama virsi. (Mulle siis kirjoitettiin kaikki saikut viikko kerrallaan, joten olin oikea vakiovieras terveyskeskuksessamme...paitsi TAYS äitiyspkl:n lääkäri suorilta 2vkoa... Oli aika ramppaamista ja ärsyttävää, mutta pakko vaan oli, koska töissä olemisesta ei tullut yhtään mitään, kun ei jalkeilla pystynyt olemaan puolta tuntia pidempään.) Tsemppiä sulle ja haet lisää, jos tunnet, että töissä et jaksa!
Fiolle ja Pepsikselle tsemppaukset hiivan häätöön! Tosi kurja vaiva! Ootko Pepsis käyttänyt aina samaa lääkettä joka kerta? Vaikuttaa tosi ärhäkkäältä ja sitkeältä, kun noin nopeasti uusii... Mieleen tuli vaan ajatus, että josko neuvolalääkärin konsultaation jälkeen eri lääkkeen kokeilemisella olisi apua pidemmäksi aikaa... PetraPanin karpalomehu kuulostaa hyvältä idealta kokeilla. Sittenhän kannattaa kokeilla hiilihydraattien vähentämistä ravinnosta, ainakin reilut sokerit, vaaleat jauhot jne. vähäksi aikaa tarkkailuun, josko siitä olisi apua... Itsellä auttoi ennen raskautta tämä ruokavaliotarkistus hiivakierteen katkaisemiseen. Kurja vaiva, toivottavasti saatte sen pikaisesti kuriin!
Ihania ultrauutisia Viivillä!
Nyt on pakko lähteä syömään jotain, kun huono olo vaanii nurkan takana. Oikein aurinkoista päivää kaikille enskoille!
Keinuhepo ja Sitruuna rv 19+3
Kandi: mä joudun käymään ultrissa porvoossa, sipoo kuuluu sen piiriin joten en taida voida auttaa.
mä oon kyllä saanut sellaisen käsityksen että jos kysyy tai kertoo että haluaisi tietää niin kyllä ne sanoo kumpi sieltä tulee jos se vain näkyy, 100 % harvoin osaavat antaa, mutta ainahan sitä voi kysyä.
Makkara:
tuolla on hieno testivideo 4D-ultrasta, siinä näkyy paljon paremmin kaikki hienot yksityiskohdat vauvasta, kuva kun on 4 ulotteista eikä ns. varjokuvaa kuten normaali ultrassa.
Kannattaa odottaa viedeon aukeamista kärsivällisesti se kestää hetken mutta aukeaa kyllä.
http://www.kolumbus.fi/m.heikkinen/
en tiedä onko siellä ulkomaailmassa tuollaisia mutta pääkaupunkiseudulla on ainakin 2 paikkaa femeda ja felicitas joissa noita tehdään.
http://www.felicitas.fi
http://www.femeda.fi
Niin ja anteeksi kovasti tuo edellinen sähläykseni, jostain syystä se pomppasi tuolta osoiteriviltä pikavastaukseksi enkä kerinnyt tekemään enää mitään.
Ainoaurora
Meikämammakin jää nyt taas kiinni teidän juttujen vakoilusta=D mutta oli ihan pakko tulla tuohon mainosasiaan sanomaan, mua on ärsyttäny pitkään nuo ihan samat mainokset! Tuntuu jotenki kornilta kun mainoksessa puhutaan " naisen alapäästä" =x Ja ne 21%hedelmäisemmät olot voisi heittää telkusta huitsin nevadaan! Stressi se on jostain revittävä=D=D=D=D=D
-Väsy-Ankka & Alisa-
Vetäsin tuossa tosiaan päikkärit ja niiden jälkeen jaksoinkin sitten " perata" työpöydän laatikot. Jessus, mitä kamaa sitä tuleekaan säästettyä - jos joskus vielä tartten...
Täytyy ihan saman tien korjata sellainen erhe, että vielä mä olen iihan kesälomalla. Meillä opeilla kun sitä riittää (työmme parhaat puolet = kesä-, heinä- ja puolet elokuusta ;o) ) Mutta sen verran tosiaan on supparit vaikuttaneet ja uusi stressaava tilanne olis töissä odottamassa, joten juttelin jo etukäteen, etten tahtois lähtee edes koittamaan, kuinka kauan jaksan. Onneks oli ymmärtäväinen tuo oma terkka. Siis saikulla vasta parin viikon päästä.
Ja Bejpi, jos meillä on sama terkkakin, niin mulla oli jo oma terkka (Hilkka) lomalta palanneena omana persoonallisena itsenään. Mutta oli se lomaterkkakin silloin joku viikko sitten ihan ok. Toivottavasti sun käynti oli onnistunut!
Siru, hienoa, että pomo ymmärtää antaa sinulle käyttöön noita lomia pilkottuna. Ei pelkät yhden päivän vapaat paljon auta, jos oikein väsyttää.
Viivi, hienoja ultrakuulumisia!
Poppis, kuullostaa tutuilta nuo pohdintasi noista " toisen kierroksen vihkiäisistä" . Meillähän on sama tilanne, että minä toista kertaa menossa (tosin vasta joskus tulevaisuudessa) ja miehelle tulee olemaan eka kerta. Mullakin on siis jo päivä prinsessana vietetty. Mies onneks itse ei kaipaa suuria juhlia, mutta jo kihlautumisesta tuli avopilta aika noottia, kun ei etukäteen kerrottu ym. Hän on sellainen perinteisen puoleinen pohjalaistäti, joka on tottunut useamman kymmenen vieraan kihlajaiskahveihin jne. Saas nähdä, kuinka meille käy aikanaan - saadaanko kunnon sota aikaan... Toivottavasti jaksat olla stressaamatta kaikesta huolimatta tärkeästä päivästä ja pystytte nauttimaan niin päivästä kuin toisistanne sitten oikein kunnolla!
Voi mörötin, kuinka inhottavaa, että neuvolassa joutuu tekemään noin töitä saadakseen apua ja tukea. Mä en voi ymmärtää, onko se oikeesti niiltä jotenkin pois, jos ne olis välillä hiukan ymmärtäväisempiä odottajia kohtaan. Se mikä heille on arkirutiinia, on meille uutta, ihmeellistä ja pelottavaakin välillä. Lepää nyt kunnolla ja toivotaan, että huominen lääkäri on mukavampi!
Aurora, mä olen aika tarkkaan yrittänyt seurata neuvolan ohjeita, jopa niin, että vaikka monen mielestä light-limut ois ok, mutta kun mulle terkka sanoi, ettei niitä pitäis juoda, niin oon jättänyt väliin. (Ennen olin pepsimaxin suurkuluttaja) Se, missä mä olen luistanut on juustot. Mozzarellaa ja fetaa oon vedelly, mutta oon yrittänyt kattoo, et ois kotimaisia. Mutta suomalaista parmesaania en ole löytänyt, mutta ihan reilusti ulkolaista olen kyllä ihan huolella laittanut pastan päälle, kun niin siitä tykkään. Ja kylmäsavulohesta tehtyä sellaista systeemiä, missä on joukossa vaikka mitä muutakin, olen syönyt vähän. Eli joo, kannattaa varmaan katsoa jonkin verran, mitä syö, mutta onhan naiset kautta aikojen saaneet terveitä lapsia, vaikka tällaisia ohjeita ei olekaan ollut.
Q:lla oli ollut ymmärtäväinen lääkäri - mukavaa vaihtelua näihin muiden kokemuksiin. Toivotaan, että pikku-quu mahtuu tulemaan omin avuin ulos! Rentoja äippälomapäiviä sinne!
Keinis, mietinkin joku päivä, että mitähän kuuluu. Vitsit, että onkin ollut rankka alkuraskaus sulla - huh! Toivottavasti tosiaan loppuaika oliskin sitten sellaista mukavaa ja rentoa! Eli erityisesti sinne hyvänolontuulahduksia lähettelen!
Ja AinoAurora päätti vinkata meille hyvän osoitteen... ;o)
Juupa juu, kohta siis niitä vattuja noukkimaan. Siellä ei varmaan olekaan kuin sata lämmintä ja miljoona paarmaa, ainakin niin hikistä on jo meillä kotona... Näkymisiin!
-Amy palstaterroristina
Oli vielä pakko tulla käymään kirjaston koneella ennen " reissuun" lähtöä. Eli terkkarin luona; virtsa puhdas, paineet hyvät ja paino oli tippunut edellisestä.. Siitä jaksoi valittaa, ettei tää mitään laihdutus aikaa ole.. Ja kun pudotusta oli kahdessa kuukaudessa tullu yksi kilo, ja vararavintoa löytyy.. No, jospa se nousisi.. Sitten lääkärin luona meinasi itku päästä kun Öttiäisen sydänäänet kuului! Ihanaa.. Lääkäri valitti sitten ylipainosta.. Tuntui jo melkein pahalle.. Pitää kai ihan tosissaan jättää herkut pois..
Pelkkää omaa napaa, mutta olen niin onnellinen kun pelko osoittautui turhaksi!
bejpi ja öttiäinen 19+3 (kuvittelin vielä aamulla että 20+3.. :( )
Amy kerennyt just kirjottaa.. Eri terkka sitten, mulla Ruth, edelleen lomalla.. Mutta hyvin meni muuten. :)
bejpi taas..
WcANkka:
Meikämammakin jää nyt taas kiinni teidän juttujen vakoilusta=D mutta oli ihan pakko tulla tuohon mainosasiaan sanomaan, mua on ärsyttäny pitkään nuo ihan samat mainokset! Tuntuu jotenki kornilta kun mainoksessa puhutaan " naisen alapäästä" =x Ja ne 21%hedelmäisemmät olot voisi heittää telkusta huitsin nevadaan! Stressi se on jostain revittävä=D=D=D=D=D-Väsy-Ankka & Alisa-
Hihii! Samat sanat! Queen oli bongannut kaikki munkin inhokit! Ai että sain hyvät naurut, kun luin teiän viestit! :D
-Q- joka rehkii pihalla kasaillen puupinoja (kun ei kerta mitään supistuksia kuitenkaan tule... :)
Täällä ollaan ihan yhtenä kappaleena yhä, mutta toki jo huomaa, että tuolla yksiön ovella ollaan jo ulospäin suuntaamassa. Nytkin olen istunut pitkään lukemassa viime päivien pinoja ja kovasti vaan meinaa mahan alle jomotella.
Mun piti jo viime viikolla kirjoittaa, kun oli tarkoitus kommentoida kaikille kissallisille siitä toksoplasmoosista. Mutta en sitten ehtinyt kunnolla koneelle... Mullahan on kaksi kissaa ja on ollut kissoja melkein aina, eikä tosiaan hygienia koskaan mitään huippuluokkaa. Multa katsottiin verestä ne toksoplasma-vasta-aineet, mutta niitä ei kuitenkaan löytynyt! Eli näinkin voi olla. Ja ihan taatusti olen naperona pistellyt pihalta poskeen multaa sun muuta, mistä sen tartunnan myös voisi saada. Ilmeisesti nykyiset kissat ei ainakaan ole tuon bakteerin kantajia, eikä mulla tai vauvalla sen vuoksi riskiä... Olen raskauden alkuvaiheessa käyttänyt hanskoja kissanvatia siivotessa, mutta nyt loppuvaiheessa luopunut niistäkin. Pesen vaan käsiä hyvin aina putsailun jälkeen ja muutenkin aina vähän väliä. Alkaa muuten tässä vaiheessa tämän suunnattoman pötsin kanssa kypsyttää se hiekkavadin kanssa kumartelu - olisi kyllä hienoa, jos mies tarjoutuisi joskus auttamaan sen kanssa. Sitten kun vauva syntyy, täytyy varmaan ihan komentaa se noihin hommiin, kun ei se tässä viimeisen 9 kk aikanakaan ole kertaakaan sitä tehnyt.
Viikonlopun pinossa oli pohdiskeltu kaikenlaisia " herkistäviä" juttuja - mukava, että voidaan tässä porukassa semmoisiakin puhella, ja että juttuihin mahtuu välillä muutakin kuin vauva-asioita ;) sekin on ihan ok. Ladien ja Poppiksen jutuista löysin kyllä minäkin jonkin verran itseäni.
Huomenna olisi taas neuvola. Mitataan taas hemoglobiini, olisipa se nyt noussut edes hiukan...
Niin joo, monet kertoi viime viikolla vaunuistaan. Meilläkin on Brio kombit, värinä musta-beige :)
Onnittelut Ninnille vauvasta! Kukahan täältä seuraavaksi lähtee laitokselle? :) Jänniä aikoja...
Mii- (rv 38+5)
Niin siis siitä nostamisesta. Työddäni joudun joskus nostamaan pyörätuoli potilaita. Välillä nostot vaatii todella paljon. Hiki lentää ja pyörryttää ihan ilman raskauttakin. Kerrankin meni selästä lihakset niin kipeiksi että hyvä kun sängystä ylös pääsin.
Osaan kyllä oikean nostotekniikan, mutta kyllä se silti on ihan nostamista. Osalla ei pidä omat jalat ollenkaan ja silloin ollaan jo lähellä lattiaa ja minun voimilla potilas täytyy vaan pitää lattiasta ilmassa. Pelkään näitä nostoja nyt kun olen raskaana. Kuulostaako se typerältä toivoa ettei joutuisi semmoisiin paikkoihin jossa täytyy nostaa? Vai pitääkö minun tehdä kaikkea kun olen kerran töissä?
Ja siitä hiusten värjäyksestä vielä. Oletteko te värjänny hiuksianne alkuraskaudesta?
Jouhi
Toden totta olette kyllä ponganneet nuo kaikista ärsyttävimmät mainokset ;) Aluksi ne ärsytti suunnattomasti, nyt lähinnä naurattaa ja vaihdan vaan kanavaa :) ja kiva kuulla sustakin Wc-ankka :)
Jouhi kyseli niistä nostamisista. Minä myös hoitoalalla ja vaikka yötyötä teinkin niin nosteluita tuli ihan mukavasti! Eli aikasta hyvin olen pystynyt kääntelemään vuodepotilaita ja auttamaan vanhuksia ylös sängystä p-tuoliin tai muuten vaan jaloilleen. Missään vaiheessa ei masussa ole pahalta tuntunut ja töitä tein tosiaan viime viikolle asti (rv30+)! Että mielestäni ihan huoletta voit töissä " nostella" , mutta kannattaa varmaan mahdollisimman usein pyytää työparia auttamaan jos siihen vaan mahdollisuus on!
Hiuksiahan ei muistaakseni suositella värjättävän alkuraskaudessa? Oliko se nyt niin ettei ekana 12 viikkona?? Itse taisin tuota tyveä blondata juuri joskus rv 12 kun oksentelu loppui ja voimat alkoi palata!
Heippa! Käväisin täällä jo pari kuukautta sitten ja kirjoittelin muutamia kertoja, mutta ikävä kyllä silloinen raskaus meni sitten kesken (toukokuun puolessa välissä, rv5-6)...ja jouduin palaamaan Enskojen kuumeilupuolelle. Mutta sittenpä kävikin niiiiin ihana ja onnellinen juttu, että tulin raskaaksi uudemman kerran (keskenmenon jälkeen kerkisi tulla vain yhdet menkat) ja tässä sitä nyt istuskellaan eka ultrakuva kädessä ja ihmetellään, miten joku voikaan olla niin pikkuinen ja suloinen:)!
Kävin siis tänään yksityisellä alkuraskauden ultrassa ja siellähän se pikkuisen sydän pompsutti hurjaa vauhtia:)!!! Maailman ihanin näky!
Menkoista laskettuna olisin tällä hetkellä rv 7+0, mutta koska minulla on hieman pidempi kierto kuin se 28 päivää, niin olenkin siis höppänän (mutta mukavan) lääkärisedän mukaan rv 6+4 (myös ultraus oli tätä mieltä).
Voisin kertoa lyhyesti hieman itsestäni. Elikkäs olen 24-vuotias (elokuussa täytän siis 24v), ukkokultani on samanikäinen. Asustelemme Jyväskylässä omassa rivarikolmiossa. Itse olen vielä opiskelija (opiskelen luokanopeksi) ja mies on työelämässä. Omaa vauvelia olemme yrittäneet saada aluille loka-marraskuusta ' 05 lähtien ja nyt siis vihdoin tärppäsi:)! Jeps, eiköhän tässä nyt kaikki tärkeimmät tällä kertaa.
Yritän pian kotiutua tänne ja kommentoida myös teidän juttujanne. Olen kyllä taustaillut useamman kuukauden täällä odotuspuolella, sillä odottajien juttuja on niin mukava aina välillä lueskella. Porukkanne vaikuttaa todella kivalta ja olen huomannut, että keskustelua täällä kyllä riittää...mutta mitä muuta voisi odottaakaan ihanilta Ensikoilta:)
Joops, mutta nyt jätän löpinät sikseen ja suuntaan nokkani kohti kauppaa. Pakko juhlistaa pikkuista ja sen sydämen sykettä karkkipussilla ja Vauva-lehdellä! Näkemisiin!
~ ♥ ~ ♥ ~ Viipuli ja Pikkupikku ~ ♥ ~ ♥ ~
kivaa saada sut tänne puolelle! Ja olit ihanasti kirjoittanut ultrasta ja siitä, että pitää sitä vähän juhlistaa (mulla tuli tästäkin tippa linssiin!!). Nyt tempaiset sieltä kuumeilupuolelta muitakin mukaasi, eikös juu!
Hei syömisestä piti kysymäni...kun mulla on jotenkin tuo vatsalaukun vetoisuus ilmeisesti pienentynyt! Aiemmin olen vetänyt ihan miehekkäitä satseja, ja usein, mutta nyt tuntuu et tulen täyteen parista suupalasta. Äskenkin kun lähdin sieltä kasvohoidosta (oonko nyt varmasti mainostanut tarpeeksi että vietän tänään hemmottelupäivää!? :) ), mulla oli kauhea nälkä ja hain mukaani paninin lempparitäytteillä. No, nyt kotisohvalla kun aloin sitä nassuttamaan niin enpäs saanutkaan ku puolet syötyä! Mitenkään huolissani en tästä ole, mut olis kiva kuulla että onko muilla samaa " ongelmaa" :)
Palataan taas!
Makkara
...täällä siis rv 12 menossa ja oletan että tuo nopea kylläisyyden tunne liittyy tähän alkuvaiheeseen?
Kyrsä taas
Ihan hirveesti kaikkea tekemistä enkä oikeestaan ehdi paljon kirjoittaa, mutta oli pakko tulla kertomaan, että vauva on nyt hikannut masussa jo kauan aikaa ja itse olen ihan mieli herkkänä kun toista niin hikattaa! On se vaan ihana olento tuo masussa kasvava pikkuinen...
Palailen huomenna linjoille paremmalla ajalla, joten hyviä vointeja kaikille siihen asti ja isoooot onnittelut Viipulille, joka on liittynyt joukkoomme!
Karssuli ja vauveli rv 31+6
Amy, paljonko sulla on ollut supistuksia päivittäin? Olin 3 iltavuoroa tuossa töissä, ja eilen oli vapaapäivä. Laskin eilisen aikana kymmenkunta kivutonta supparia. Kuinkahan paljon on liikaa...? Mitäs teille muille on sanottu noista neuvolassa? Mun työhän on aikas raskasta, saas nähdä noinkohan sitä taas joutuu saikulle..
Palaan vielä myöhemmin!
Viipero 25+2
Elikkäs oli niin mielenkiintoista keskustelua nyt käyty et pakko tulla hihittelemään teillekkin ;)
Eli ne mainokset.. Voi jessus kun osasi Queen viedä niin sanat suusta! Olisin voinu luulla ihan omaksi kirjoitukseksi :)
Ja vähän vakavampaakin..
Jouhi: Itse olin siivousfirmassa töissä alkuraskauden aikana ja kyllä jotenki vaistomaisesti rupesin varomaan raskaita lakanasäkkien nostoa ym raskasta hommaa. Onneksi pomo oli aivan ihana nainen jolle kerroinki melko pian odotuksesta. Hänkin sitten varoitteli tämän tästä raskaammista hommista :) Mut omien voimien mukaan pitää pelata! Ei missään nimessä äärimmilleen meneviä nostoja, minun mielestä.. :)
Viipuli: Onneksi olkohon uudemman kerran :) Toivottavasti tämä kyytiläinen pysyy nyt ihan loppuun asti yksiössä ja pääset nauttimaan raskaudesta täysin rinnoin :)
Onko muuten kellään tietoa et kuinka yleistä on saada keskenmeno jo siinä vaiheessa kun alkuraskauden ultrassa on näkynyt alkio oikeassa paikassa ja sydämen sykekin saatu näkösille??
Ei taida enää siinä vaiheessa olla kovin suuro riski km:oon...
Kandi: Tulinpa pahalle mielelle miehesi rahankäytöstä :( Meillähän tilanne on vähän eri, mie olen ihan kotona ollu kun niin jo ennen raskautta päätettiin. Mutta kuitenkin arvostan hirveästi sitä että mies pystyy tuloillaan meidät elättämään (ainaki toistaiseksi) ja oikeastaan mie olen se joka on ruvennu säästämään ihan tosissaan, mies kun saa kumminki rahaa niin ei varmaan ajattele siitä niin vakavasti. Toki olin ite tuhlailija silloin kun tein töitä tai opiskelin, mut omat tulot niin omat menot. Eikä lasta silloin ollut tulossa vielä.
Mutta yritäppäs saada miehellesi vähän järkeä tässä asiassa, avoin keskustelu taitaa olla avain sana tässäkin asiassa :) On auttanu monia meistä tälläkin palstalla olevia.
Amy: Voi kun olin ihan kirjoittanu väärin :) Aloin miettimään että olenkohan ihan tosissaan toivottanu hyvää siakkua ja näköjään olin :) Siis tokihan tiesin että lomillahan ne opet vielä ovat mut jotenki ajatus on karannu käsistä kirjoitellessa :) Mut piti toivottaa tulevalle saikulle rentoa meininkiä :) Tai jotain, ota nyt tuostakin selvää :D
Ja kiitos hyvistä hiivankarkoitusvinkeistä!! Se karpalomehu juttu kuulosti toimivalta mutta kun inhoan sitä ja muita happamia mehuja yli kaiken.. Muistan vielä yritys aikana kun yritin juoda greippimehua :) Pöh edes yhtä purkkia saanu juotua :) Mut nyt aion suunnata kulkuni kauppaan piimä- ja jogurttiostoksille! Mielellään en haluais käyttää sitä apteekin emätinpuikkoa kun siinä oli jos jonkinnäköstä varoitusta ja ohjetta. Helpompi pidättäytyä luonnomukaisissa hoidoissa :) Ja siitä perusvoiteesta on oikeasti hyötyä! Olen nyt laittanu sitä joka vessassa käynnin yhteydessä tuonne alapäähän ja alkaa vähän helpottaa! Pystyy ajattelemaan välillä ihan muitaki juttuja kuin sitä kutinaa!
Jeps, mut niin sinne kauppaan! Ja pitää muistaa pysyä nyt erossa makeisista ja erityisesti vaaleasta leivästä! Tutkailin vähä mitä olin syöny ja nuopa ne on pääasiassa kuulunu ruokavalioon... :)
fio rv 22+2
mä oon taaaas täällä. =S Mutta nyt on muutama litra vattuja pakkasessa, joten loppuillan voi todella hyvällä mielellä vaan olla ja möllöttää tekemättä mitään järkevää. =)
Ja koska kuitenkin osa illasta menee telkun ääressä, täytyy kans vielä kommentoida tuohon mainoskeskusteluun. Mulla on ollut jonkin aikaa valkovuoto aika pahan hajuista ja runsasta ja _alapäätä_ (kuten mainoksessa sanotan) kutitellut. Kävin sitten apteekissa mainoksen uhrina hakemassa sitä lactalia ja kun en muistanut sitä nimeä, niin kysyin apteekin tytöltä sitä ainetta, missä on se kauhee mainos - ja tyttö tiesi heti. =D Parina iltana laitoin sitä ja auttoi hyvin. Nyt muutama vielä jemmassa, jos oireet palaa. Mutta tosiaan mainos on ihan kamala! Ja samaan sarjaan menee se närästyslääkemainos, missä tyttö kurlaa pillillä siinä lopussa. Muutenkin välillä tulee mieleen, että firmat vois satsata hiukan enemmän mainostoimistoihinsa. Mutta ihan ykkösiä mainoksia on tällä hetkellä mun mielestä ne VW Polo mainokset että ei aloittelijoille ja sitten ne Dna:n kapulamainokset.
Ja lisää telkasta tai siihen liittyen: neuvolassa odotellessani lueskelin jotain alkuvuoden 2Plus-lehteä ja siinä oli juttu lääkäriäidistä, jonka lapset olivat nimeltään Luka ja Neela. (mitä juttu käsitteli, en muista) Joo, on Teho-osasto munkin mielestä hyvä sarja, mutta kyllä tuo nyt on vähän liioiteltua mun mielestä. Ja kuitenkin siis molemmat on ihan nättejä nimiä, mutta jotenkin ainakin mulle tuli ikävästi mieleen nää 90-luvun alun Ridget ja Thornet ja Brooket...
Jouhi, mä oon värjännyt ainakin koko raskauden ajan ihan normaalisti hiuksia. Ei noilla nykyaineilla pitäis olla mitään vaikutusta.
Viipulille onnea paljon odotukseen ja tervetuloa tälle puolelle! Tosiaan alkaa kohta sellainen jakautumisaalto, että uutta väkeä kaivataan. Ja kivan ammatinkin oot valinnu tulevaisuudellesi... :o) Meitä on jo muutama samaa sakkia tällä puolella.
Viipero, mulla on niitä suppareita tullut ehkä ihan pahimpina päivinä tuo vajaa kymmenen, mutta aika tasaisesti sellaista kolmesta kuuteen päivässä. Kannattaa varmaan tarkistuttaa tilanne.
Ja vielä fiolle, että ihan yhtä hyvin mä olisin tällä helteellä saattanut ymmärtää lukemani väärin, jos kohta ihan ilman hellettäkin välillä käy niin... ;o) Mutta asia on nyt siis vallan hyvin ymmärretty. Ja km:sta sen verran, että mulle ainakin gyne silloin alkuraskauden ultrassa sanoi, että kyllä riski on pienempi sitten, kun syke on saatu näkyviin.
Nyt hus tämä akka tekemään jotain ihan muuta...
-Amy, jota jo ihan pikkuisen nolottaa tämä roikkuminen täällä, mutta kun ootte niin hyvää seuraa!
Olipas fiksu aloitus, mutta päässä ei liikkunut muutakaan...
[color=purple]Viivillä
oli ihanat ultrakuulumiset! Nyt vain nautit raskaudesta ja toivotaan, että vaivoja ei ilmaannu...
[color=purple]Fionhiiva kuulosti ikävältä. Mulla oli kolmisen kertaa alkuraskaudesta. Nyt koputtelen puuta, kun ei ole vähään aikaan ollut. Mä en uskaltanut käyttää niitä tujuimpia apteekin puikkoja (Canesten), kun farmaseutti ei niitä suositellut. Gynodaktarinilla tms. sitten hoidin vaivaa kuntoon.
[color=purple]MiaMikinperheessä hyviä uutisia! Onnittelut miehelle työpaikasta. Nyt voit paremmilla mielin jatkaa sairaslomaa ja keskittyä masun kasvatteluun.
[color=purple]Sirulle ja Möröttimellemyös hyvää sairaslomaa! Välillä pitää saada levättyä!
[color=purple]Queirollaoli mukavat neuvolalääkärikuulumiset! Vaikutti ihan mukavalta tuo lääkäri. Toivottavasti meilläkin olis kolmen viikon kuluttua yhtä ymmärtäväinen lääkäri, sillä mun oikeastaan ainoa pelko on myös tuo vauvan ulos mahtuminen. Kiva, että pääsette äitiyspolille tarkistamaan asiaa!
[color=purple]Kandilletsemppiä miehuksen ja rahankäytön opettamisen suhteen. Meilläkin on joskus asiasta puhuttu, mutta aika hyvin on mies jo oppinut rahoistaan huolehtimaan. Ehkä viikkorahakäytäntö opettaisi ;-)
[color=purple]Queenmä inhoan myös ihan samoja mainoksia. Melkein vaihdan kanavaa niiden tullessa...
[color=purple]Keinuhevolletoivottelen hyvää vointia ja energiaa loppuraskauteen! Ikävästi on pahoinvointi sua koetellut!
[color=purple]Miillelähetän suppareita, josko se pieni sieltä kohta haluaisi tulla äitiä ja isää moikkaamaan! Ollaan varmaan ostettu saman väriset briot, meillä vain nova-malliset...
[color=purple]Viipulillelämmin tervetulotoivotus takaisin! Onnittelut pienestä masuasukista ja ihanista ultrakuulumisista!
Omasta massusta vielä sen verran, että tänään tuli aamupäivästä muutama ikävän tuntuinen vihlaisu alamahaan ja sitten tuntui menevän jotain housuun. Nähtävästi se oli limatulppa tai osa siitä?! Ainakin hyvin erilaiselta näytti kuin mikään muut aiemmin... Vähän pelottaa, että tarkoittaako tämä nyt jotain, mutta yritän ottaa rauhallisesti. Mies on siellä urheiluleirillä vielä, mutta lähtee heti ajamaan Jyväskylästä kotiin, jos jotain muutosta tulee. Eikös se ole niin, että siitä limatulpan irtoamisesta voi mennä pitkäkin aika synnytykseen? Yritän ainakin itseäni sillä rauhoitella...
Näin tänään! Sippu ja pikku-tikru 31+5
luulin että mulla olis aikaa rutkasti ennen kasvohoitoa, mutta jotenkin tän pinon lukemiseen uppos taas aikaa ja nyt pitääkin sit koittaa kiireesti hoitaa tää kirjoittaminen...
Oli tosi kiva kuulla, että Jouhilla alkaa huolet hellittää! Kyllä niitä huolia on itse kullakin - uskon, ettei niistä pääse kokonaan eroon missään vaiheessa. Ainahan sitä on jotain riskejä olemassa, vielä vauvan syntymän jälkeenkin... Mutta kuten täällä on miljoona kertaa todettu, murehtimalla noiden riskien toteutumista ei voi estää.
Ainoaurora mainitsi tuon 4D-ultran - voiko joku viisaampi selventää mulle tyhmälle, että mikä sen funktio on? Eli mitä sillä vielä haetaan? Mä olen täysin tietämätön tuosta :)
Viivi, tonnarista sanotaan mun oppaassa näin: " Tuna can contain some mercury, so you should limit yourself to two medium-sized cans or one fresh tuna steak each week" . Jostain vauvalehdestä just luin, että uuden tutkimuksen mukaan tuo suositus olis yläkanttiin...mut en halua peloitella! Itselleni on nyt maistunut erityisen hyvin Subwayn tonnaripatongit, ja oon niitä syöny 2-3 viikossa. Ja satunnaisesti tonnarisalaattia.
Yäk, voi Fiorellaa ja Pepsiä - toi hiivavaiva on yksi inhottavimmista! Kun tekis mieli sukkapuikolla kaivaa....puhaltelen täältä hiivankarkoituspölyjä!
Möröttimelle ansaittua ja levollista sairaslomaa! Ihmisen koneisto vaan on sellainen, että tarvii unta toimiakseen - hyvä siis että hait lomaa.
MiaMikille ja miehelle onnea miehen työpaikasta! Iso huojennus varmaan :)
Poppis oli suunnittelu papiljottien lisäksi ostavansa vaunut :) En oo tiennyt että ne on Saksassa erityisen edullisia...meillä on siellä tuttuja ja ollaan vähän mietitty et tossa syksyllä tehtäis sinne joku vkl-reissu. Mutta mites sit jos niissä onkin jotain vikaa, pitäiskö sit lähteä sinne reklamoimaan? Tietty jos on joku Suomessakin myytävä merkki, niin vois varmaan reklamoida Suomessakin?
Nyt hemmoteltavaksi...Kaikille oikein leppoisaa ja mukavaa päivää!
Makkara rv11+2