***ELOisat keskellä viikkoa***
Kommentit (52)
Pari tuntia ollut hereillä kun uni ei vaan tunnu enää tulevan, ja tietenkin just tää aamu ku ei saa syödä eikä juoda kun ottavat taas niitä asat ja alat kokeita.
Eli odottelen vaan et pojat heräis ja pääsisin lähtee terveyskeskukseen päin.
Huomenna olis kasvukontrollia siellä naistenklinikalla ja uskon vahvasti et sinne pääsen vielä ihan kepeesti menemään. Supistelee edelleen koko ajan mut ei niin kipeesti etten usko siellä alhaalla lisää mitään ainakaan kovasti tapahtuvan.
Sitä glögiäkin join eilen enkä saanut muuta kuin pahan olon...
Pojat lähtee tänään äipän mökille yökylään et pääsen huomenna rauhassa sinne kontrolliin, eli vapaa-ilta ja aamu taas tiedossa.
Mut nyt meen kolisee jotain et noi apinat heräis, alkaa muuten nälkä tulee niin kovaks et nään kohta pikku-ukkoja...
LEM 38+3
Eipä nuo yöunet tosiaan enää kaksisia ole. Kun voi olla voi jommalla kummalla kyljellä, niin onhan se selvää, että paikat puutuu ja joutuu veivaamaan itseään puolelta toiselle.
Supisteluista: Heräsin viime yönä vartin yli 12 ja valvoin siitä puoli viiteen (tai silloin katsoin vielä kelloa): Tasainen menkkamainen tunne on ollut koko ajan. Ristiselkä ja maha ovat niinkuin menkkojen edellä ja maha on löysällä. Hirvittää. Ei ihan vielä tarvis alkaa tapahtua. Ajattelin odotella neuvolan soittoaikaa ja kysäistä sieltä, kannattaako käydä tarkistuttamassa tilanne. Esikoinen meni kylläkin sen kymmenen päivää yli lasketun mutta mistäs näistä tietää etukäteen... (Ärsyttävää vain kun " oma täti" on lomalla ja menen jälleen uuden luokse.) Ei nämä siis todellakaan mitään synnytyskipuja ole mutta haluaisin tietää tilannetta siksi, että uskaltaako tässä lähteä vielä saareen viikonlopuksi. Lääkäri ja neuvola olis muuten vasta ensi torstaina. Mitäs te muut tekisitte minun tilallani?
On nämä tosiaan jänniä aikoja. Täällä palstalla tulee notkuttua vähän väliä, että josko olisi uusia vauvauutisia. Ehkä tänään kuullaan taas uusista elokuisista.
Ukko tuli etäpäivälle kotiin. Täytyy vapauttaa kone. VOI EIIIII!!! Miten pärjään?
Kivaa päivää.
Tänne ei sitten vaan tuu sadetta vaikka kuin lupaavat. Ovelasti aina pilvet kiertävät koko paikkakunnan. Pöh, alkaa jo tuo rehujen jatkuva kastelu väsyttää, luontoäiti sais tulla apuun välillä ja kastella ne het kerralla märäks asti
Minulla myös öyvalvomista ihan reippaanlaisesti. Yhen maissa herään yleensä ottamaan rautaa ja koiran päästään sisälle. Sitten valvoskellaan sinne 4-6:een riippuen miten väsyttää/kolottaa. Ja sitten seiskan maissa uni maistuisi vaikka kuinka, vaikka makkariinkin alkaa jo paistaan aurinko..
Neuvola reissu olis tänään. Painoa on varmaan tullut kilo viikossa tän mun mässäilyn huomioon ottaen. Meidän piti kotona täyttää semmonen perheen voimavarat-kysely, missä oli kaikenlaista omasta lapsuudesta ja siitä minkälainen vanhempi aikoo olla.. tänään siitä sitten keskustellaan neuvolassa... JIPPII. Mä en oikein välittäis; jo ennen ku laps on syntynyt niin joutuu suurennuslasin alle siitä että onko musta nyt vanhemmaksi ollankaan. Mutta tuumpa sitten kertoon kuulumisia myöhemmin.
Ikarus
No onpas teillä nyt kaikilla kauheasti synnytyksen lähestymisen merkkejä ilmassa...
Itsellä ei muuta kuin vatsa kovettuu helposti, mutta ei satu. Ei taida tulla tämä vauveli ennen laskettua aikaa tällä menolla. Mutta tänne palstalle on kyllä kiva tulla katselemaan onko tullut uusia vauvauutisia, kun niitä tosiaan tipahtelee tänne niin tasaista tahtia. Babybel taisi olla huomenna vuorossa. Tsemppiä sinnepäin jos käyt vielä netissä!
ode: Itse en viitsi saaristoon lähteä, kun en haluaisi sinne mökkisairaalaan mennä synnyttämään. Mutta mulla onkin noita viikkoja jo mittarissa. Mutta kaipa sitä ihan oman voinnin mukaan kannattaa harkita. Jos pelottaa tai epäilyttää niin ehkä siitä ei sitten nauti. Niin ja jos on pieni vene jolla ei joka kelissä saaresta pääse pois. Tuntuu kyllä ettei me tästä harvinaisen vähäsateisesta hellekesästä oikein täysillä päästä nauttimaan tämän raskauden kanssa.
No mä jatkan taas mun uuden suosikkisarjan jaksojen katsomista. Sopivaa puuhaa tällaisen mahan ja turvonneiden jalkojen kanssa. Kun nyt voi jalat nostaa ylös ja alkaa tuijottamaan :)
Pia 39+1
.. ja nyt ollaan sillä fiiliksellä, että varmaan ollaan vielä seuraavat 2 viikkoa vaikka lähtöä jo kovasti rv38:lle toivoin.
YÖT: menee paremmin kun on viileämpää ja kun mökillä pidättelin yöt, niin kai tuo rakko tottui odottelemaan aamuun asti, kun ei ole nyt kotona tarvinnut 2 yöhön edes vessaan nousta. Toki heti pitää mennä kun 07 herää.
TURVOTUS: eilen testailin illalla vähän vyöhyketerapeutin neuvomia otteita ja sain sen verta turvotusta laskettua, että sormet taipuu edes jotenkin tässä näppiksellä. Vielä ois paljon eroon päästävää turvotusta jäljellä, mutta en vain jaksa taivutella nilkkoihin niitä jaloissa olevia kohtia painelemaan ja mieskään ei ennätä, kun on töissä n. 10h päiviä ja illat viihdyttää meille täksi viikoksi yllätyskylään tullutta anoppia. Mä jään siis ihan kolmoseksi, tai ehkä neljänneksi.. esikoisen, töiden, anopin jälkeen. ;(
Nyt pihalle esikoisen ja anopin perään...
-E rv 38+1
No onpas siinäkin ihme kysely...Mä jotenkin pikkasen en tykkää ylimääräisen holhoavasta asenteesta ;)
Mutta varmaan jotain ennaltaehkäisevää perheen tukemista se on sitten.
PIAN seuraksi ilmoittaudun, eli ei mitään tuntemuksia synnytykseen liittyen täällä!
Eilen otin semmoset löylyt saunassa ettei tosikaan ja kylmään suihkuun siitä sitten suoraan ja lopputulos oli 0 supparia ja niin väsyny mamma että nukahti alta aikayksikön...
YÖT
Yöt siis menee ihan jees, tosin miun aamu alkaa sitten siinä klo 4 :).... Mutta mie en olekaan tuon esikon syntymän jälkeen montaa kokonaista yötä nukkunu niiku normaalit ihmiset.
päivänjatkoja.... tää varmaan hyörii täällä koko päivän..
hanneli 38+2
ODEllahan alkaa kuulostaa jo ihan lupaavalta. Mulla on kahdessa ekassa raskaudessa ollut tollanen yö, että olen kellottanut monta tuntia ja sitten on tullut hiljaista. Molemmilla kerroilla h-hetki on koittanut tasan 4pvää tuon yön jälkeen ;-) Eli joku ennakkovaroitus se on mulle ollut tulevasta.
Eilen ajattelin tota Kretukan tilannetta niin intensiivisesti, että mielessä jo käv, että noinhan voi käydä mullekin. Heti aloin vahdata, onko vauva vielä niinpäin kuin aiemmin, ettei vain olis viime hetkillä pyörähtänyt väärin päin. Kaikkia mörköjä sitä itselleen luo...mutta pystyin niin hyvin eläytymään Kretukan tilanteeseen, koska itse kävin tuon synnytystapa-ahdistuksen aiemmin läpi.
Tänään menen kaverilta lainaamaan juhlakolttua lauantaisiin häihin. Mulla on kaapissa sellainen odottavan juhla-asu, jonka ostin esikoista odottaessa, mutta käytin sitä silloin kolmissa juhlissa ja nyt en enää saa revittyä juhlafiilistä siitä. Lisäksi kahdet näistä juhlista oli kavereiden häitä, eli samaa porukkaa tulossa kuin näihinkin häihin. Ikäänkuin kukaan nyt muistais, että just toi mulla oli päällä, mutta kiva kuitenkin saada kaverilta lainattua mekko, jossa on jotain uutuudenviehätystä ;-)
Nyt pois täältä turhia jorisemasta. Palaillaan taas huomenna viimestään.
Pumpuli
Ode: tekisin niinkuin ajattelit eli kysyisin neuvolassa tilannetta ja mikäli paikat ei ole ihan auki niin lähtisin saareen. Muistaakseni olit loppukuun odottajia niin odottavan aika käy pitkäksi jos vaan kotona odottelee. Nyt itse jo harkitsisin vko39. En lähtisi saareen ellei matka mantereelle ja autolle olisi lyhyt. Meillä ei ole matkaa sairaalaan kuin 20km, mutta joku 40-100km on täällä maissakin aika yleinen ajomatka sairaalaan.
Hanneli:Minä yrittelin eilen ihan samoilla menetelmillä KOKO SSS käytössä. Siivosin, ajelin nurmikon, kitkin rikkaruohoja (peppupystössä), saunoin, viilentelin, saunoin, suihkuttelin kunnes olin ihan voipunut, rojahdin raatona sänkyyn ja odottelin ukkokultaa hoitelemaan loput. Glögiä en jaksanut valitettavasti enää keitellä, joten siitäköhän se nyt kiikasti ettei yöllä tapahtunut mitään muuta kuin, että nukuin kuin TUKKI! Täälläkin kun on ollut hieman taipumusta valvoskella aamuyön tunteina.
Eilen vietimme hääpäivää, eipä ukkokulta sitä muitanut ennen kuin kotiin tuli...sitten sitä hävetti kun minä olin värkännyt illallisen, kakun, pientä hemmottelua ja pienen lahjan. Miten mies voi olla niin " tyhmä" että jos ei kerta muista niin laittaisi kännykkään muistutuksen. Itse en kännykkää juuri käytä, mutta kun yritän jotain päivää/menoa painaa mieleen kuuluu vierestä laita kännykkään muistus. Niin se kännykkä on varmaan tarkoitettu muistuttamaan vaan työpaikan palavereista. En viittinyt vihjasta katotaan vuoden päästä uudelleen. No ihan kiva ilta oli kuitenkin...
Meidän odotusnimet ovat tulleet aina lasketun ajan päivän perusteella. 1. oli Ykä (Yrjön päivä), toinen oli Paavo (Paavon päivä) kolmas oli Ruusu (Ruusu, Roosan päivä) ja nyt siis Nekku (Nean päivä). Kaikilla nimi on ollut enne eli jos laskettu aika on sattunut pojan nimeen on tullut poika ja jos tyttön nimeen niin tyttö - vieläköhän taika pitää, eli tyttö olisi tulossa :)
t. Kretukka ja Istuva Nekku 38+6/39+1
Tässähän on siis toiveita, ettei ainakaan kauheasti välttämättä mene yli lasketun ajan, ties vaikka syntyy ennen!
Esikoinen syntyi 42+3, nyt on tasan 39+0 ja laskettu aika siis tasan viikon päästä. Viimeksi tulppa taisi irrota noin viikon ennen, mutta aika monella se on kai irronnut vain ihan pari päivääkin ennen.
Yöllä olen ruvennut valvoskelemaan muistakin syistä kuin vessassa käynnin johdosta ja häpyliitoksen kivut tulleet jokapäiväiseksi. Eli jos on istunut vähänkin kauemmin tai varsinkin maannut, kyllä muistaa nousta varovasti, niin imelää se onneksi kuitenkin vai muutamista sekunneista minuuttiin kestävä kipu tuolla alapäässä helposti äkkinäisissä nousuissa muuten on.
Kuitenkin 95% päivästä olen edelleen huippukunnossa, eli teen kaikkea, mitä ilmankin raskautta, juoksuaskeleetkin onnistuu ja kaikenmoinen touhuaminen lattianpesusta pensasaidan leikkuuseen. Mahaa kiristelee välillä pitkin päivää, mutta en oikeastaan anna sen kauheasti haitata. Sitten kun joskus istahtaa, huomaa, että vauva taas liikkuu ja maha löystyy takaisin.
Tsemppiä kaikille!
rv 39+0
täällä pitkästä aikaa suht hyvin nukuttu yö,vauva painaa niin sikana kun yrittää kylkee kääntää että.. mites te muut saatte pidettyy jalkoi ylhäällä ettei tuu heikotusta,mä en kyllä voi makaa selälleen,muuteski taitaa vauva painaa niin että on raskaampaa hengittää,millonhan se alkaa laskuetuu :S.
lonkkiin on alkanu kolottaa ja just kun kääntyy niin tuntee hyvin joka luussa..taitaa pää olla alhaalla,tai eilen ainaskin oli..
nooh,ei kait muuta pitää lähtee touhuu ettei mee ihan reisille koko päivä!
jaksut kaikille!
k.h.p ja tärppi 35+3
Taas on jäänyt minulta palstailut väliin... joitakin elokuisisa vauveleita on jo syntynytkin, hurjasti onnea!! Kävin pari päivää sitten lukaisemassa jonkin pinon, nyt on ollut niin vilkkaita pinoja ettei kaikkea edes ehdi lukemaan! Kivempi näin kuin että olisi hiljaista.
Meidän kesälomareissut on tehty tältä kesältä, käytiin viime viikolla Visulahdessa ja Sea-Lifessa sekä asuntomessuilla. Hyvin jaksoin autossa istua vaikka etukäteen vähän pelkäsinkin. Mökillä ollaan kyllä käyty, eilen viimeksi, ja varmaan käydään aina tilaisuuden tullen kun mies sattuu olemaan kotona. Mökille on meillä lyhyt matka, noin puoli tuntia, mutta matkalla on kaksi siltaa joita avataan laivoille. Eli loppuajasta en tiedä uskaltaudunko sinnekään, jos lähtö tulee sairaalaan ja sillat onkin auki..
Olo on muuten jotakuinkin ok, paitsi yöt menee valvoessa täälläkin. Jalkakipu on niin kauheaa, että joudun harva se yö ottamaan panadolia että saan nukuttua. Eilen mietin, että mistä johtuu, kun mökillä aina nukun niin hyvin ilman kipuja, mutta kotona jalat särkee. Nytpä keksin!! Mökillä joka ilta saunasta käyn uimassa pitkän matkan viileässä vedessä, kotona en. Ilmeisesti se lämpötilan vaihtelu saa veren paremmin kiertämään. Eilen illallakin mökillä uin, ja vaikka tultiin kotiin yöksi niin hyvin nukutti ilman särkyjä. Taidan siis tästä lähtien iltaisin pakata lapset autoon ja painella uimaan:)
Niin, ja olo on kuin norsulla! Minulle riittäisi jo tämä mahan kanssa oleminen, vaikka aikaa onkin vielä 5 viikkoa. Kaikki kolme S:ääkin tuli ihan huomaamatta samalle illalle toissapäivänä kokeiltua, mutta ei edes yhtä kunnon supistusta saanut aikaan.. No, ehkä parempi niin, tulee kun on valmis.
Mies lähti tänään loppuviikoksi moottoripyöräilemään, kävi tässä välissä kaksi yötä kotona kun oli viikonlopunkin töissä. Huoh. Onneksi anoppi tulee iltapäivällä käymään, jos vaikka veisi pojat hetkeksi ulos niin saisi hetkisen levätä.
Nyt lähden viemään lapset parturiin, sunnuntaina on rippijuhlat niin ovatpahan vähän siistimmän näköisiä. Anteeksi omanapainen kirjoitus, kun en ole perillä mitä täällä on tapahtunut.
Palailen illalla jos ehdin. Niin, ja minua voi veikata viimeiseksi elokuiseksi synnyttäjäksi, la 30.8.
RTiina ja viuhti 35 ja pojat
Neuvolaan lähtö edessä tunnin päästä, minullakin vaihtui varatädiksi enkä ole yhtään tyytyväinen, omaa tätiäni en olisi kesälomalle päästänyt ollenkaan:( Illalla tuli pari kipeetä supistusta ja nyt on inhottava olo alavatsassa. Ja sitten tämä paras osuus:) heh.. laitoin sille ennustaja ellille mailia vasta tänä aamuna, ja vastasi että saamme pojan 3.8!! Enhän minä mihinkään hömppään usko en...mutta jos sitä silti pakkais vaikka sairaalakassin tänään..
Eilen varattiin vielä viikonlopuksi mökkikin reilu 250 km:n päästä, ja saaresta! mihin kulku lossilla...huh.. jännää!
palailen neuvolakuulumisien kera
keru ja naatti-vauva 35+2
Kylläpä oli taas järkeä siinä perheen voimavarat -kysely/keskustelussa. Muutama sananen vaihdettiin, ja kun olin valmistautunut keskusteleen, niin lopen se olikin melkonen floppi. Kun kerroin omista lapsuuden kokemuksistani, niin täti kysyi, että mikäs se sun siskon nimi olikaan.. tuli semmonen olo, et ai jaa, sekö sua kiinnostaakin. Tääkö on niin tuppukylä, että täällä porukka tuntee kaikki toisensa, niin kiva oli siinä sitten vähän systerinkin asioista joutua puhumaan =(
Kaikki oli muuten kunnossa, verenpainehan tuo alkaa olla aika huikeissa lukemissa, 120/90 nytten oli, menin kyllä pyörällä, mutta ehdin odotella siinä jonkin aikaa, joten ei pitäis siitäkään johtua. Painoa oli tullut viikossa 1200 g, että oikein mukava. Jospa nyt lopettais ton mässäilyn, ennen ku ehtii turvota vielä 10 kiloo elokuun loppuun mennessä. Vauva oli raivotarjonnassa, syke 125-130. Että kaikki ihan hyvin. Ainoa asia mikä harmittaa on, et se mun neuvolatäti jää elokuun alussa vuorotteluvapaallle!!! Just kun mä aloin tykkään siitä (oon vissiin aika hitaasti lämpeävä, kun nyt vasta aloin tulla sen kans juttuun ja onhan tässä jo 8 kuukautta sen luona käytykin) Nyt tulee sit joku aivan outo, ikinä ollut kuulutkaan semmosesta. Toivottavasti sen kanssa natsais sitten samantien, niin olis mukava sitten päästää se kotiinikin kotikäynnille ja muutenkin. Ainahan se on kivempää asioida semmosen kans jonka kans natsaa.
Mutta mutta, mulla on eilinen sinkkuelämää ja everwoodi nauhalla.. taidan lähteä nautiskeleen niistä..
Ikarus
Hui kun alkaa huominen sektio jo jännittää, huomenna tähän aikaan saattaa olla nyytit kainalossa tällä mammalla.
Koko ajan enemmän pelottaa puudutuspiikit ja kanyylit jne, tavallinen verikoekin on aika tuskainen kokemus saati isommat neulat ja piikit.
Ja ARPI jänskättää myös, uhkailivat että tekisivät pystyviillon tällä kertaa vaikka edellinen sektio tehtiin vaakaan. Jännä nähä mikä risti tai muu kuvio mahasta sit huomisen jälkeen löytyy.
Limatulppaa tulee edelleen, sunnuntaista asti tullut, eikä yhtään kipeetä supistusta koko aikana, kaiken maaliman verihyytymiä vaan tipahtelee. Onneksi ei tarvii pysyä kasassa kun huomiseen asti.
Illalla sit edessä kaikki sektiovalmistelut, pitää syödä jotain happosalpaajaa, tehdä suolihuuhtelu ja paastota aamuun asti.
Mutta lopettelenpa tän erityisen omanapaisen viestin, piti vaan päästä purkamaan vähän jännnitystä.
Babybel ja muksut rv 37+6
Menetkö vasta aamulla sairaalaan? Sinulla on jännät paikat. Minä olisin varmaan tulisilla hiilillä eikä taitaisi nukkumisesta tulla mitään. Huomenna sinulla on kuitenkin nyytiT sylissäsi.
Onnea koitokseen!
t. Kretukka
eiköhän sulla ole erityisen hyvä syy olla erityisen omanapainen! :), kaikkea hyvää huomiseen toivottelen!!!
Miun siivoomisesta ei tule mitään, jos vähänki kumarrun ni tuntuu niikö närästäs... sitten kun oikasee selän ni se tunne loppuu... kuurasin kuitenki vähän saunan lattiaa, ja siinä samalla vessan lattiaa... eikä supistuksia näy ei kuulu, ehkä miun pitää lakata haikailemasta niiden perään, ehkä miun vaan pitäs kömpii sänkyyn ja nousta sieltä 3 viikon päästä äitipolikäynnille........
*suunnittelee talviunille siirtymistä*
Joopa, monilla on lupaavankuuloisia tuntemuksia, mutta täällä ei mitään. Tulin nimittäin nlalääkäristä ja sisätutkimuksen jälkeen lääkäri totesi, että ei taida syntyä vielä pitkään aikaan. Ts. kohdunsuulla ei juuri mitään muutoksia, vaikka mulla on ollut supistuksia ja paineentunnetta päivittäin useampaan otteeseen. Alan siis henkisesti varautua synnyttämään syyskuussa... No, pitää silti todeta, että esikoinen syntyi vrk sen jälkeen, kun paikat oli vielä kiinni. Muuten ihmetytti tuo lääkäri, kun se ei tehnyt mitään tunnisteluja tarjonnasta tai koosta eikä kysellyt mitään synnytyksestä. Mutta nythän alkaa nlakäynnit viikottain ja th kyllä tunnustelee hyvin tuon tarjonnan ym.
Mulla ei ole mitään turvotuksia ja painokin on jämähtänyt 60 kiloon - tarkoittaa siis n. 7kg:n painonnousua. Nyt olen kyllä liikkunutkin roimasti enemmän kuin keväällä ja tytön kanssa tulee luonnollisesti touhuttua ja olenpa ahkeroinut näissä vauvavalmisteluissakin.
Jep, pitää yrittää alkaa virittää tyttöä päiväunille. Huokaus, jos tästä tulee samanlainen tunnin väsytystaistelu kuten eilen.
Sorry omanapainen viesti! Palaan kenties myöhemmin paremmalla ajalla.
Kerttukasperi ja Onni rv 36+1
Aurinko paistaa heti aamusta, mutta ulkona on vielä aika viileää. Saa -pi nähdä päästäänkö tänäänkin hellelukemiin.
Onkohan joku lähtenyt illan tai yön aikana? Lilli on ainakin sairaalassa, mutta lopputuloksesta ei ole vielä tietoa.
Yöheräily alkaa olla ihan normaali kuvio täällä. Herään tuossa yhden paikkeilla ja nytkin valvoin puoli neljään. Olen iltaisin niin raato, että puoli yhdeksän sammun pikkupoikien kanssa yhtä aikaa. Päiväunetkin tekisivät terää, mutta niille en millään ehdi tämän lauman kanssa.
Nyt ei oikein irtoa, joten jätän homman ja palaan myöhemmin uudelleen. Pirteää päivää itse kullekin!
Opemamma ja vimpula rv 35+1