Kalorien laskeskelu on täysin turhaa
jos ihminen harrastaa liikuntaa ja omaa terveen ruokahalun. Sanon koska itse laskin vuosia, jolloin ruokasuhteeni oli perseestä. Jatkuva kalorien ajattelu on merkki syömishäiriöistä ja mielenterveysongelmista, ajattelen nyt.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:09"]
Miksi laskea mitään kun pitäisi osata syödä vain nälkäänsä ja vain tarvittavan määrän?
[/quote]
Entä jos ei osaa? Jos tää oikeasti olisi näin yksinkertaista kukaan ei olisi lihava.
[/quote]
Se, että itse ei opettele tunnistamaan ongelmiaan ja ole nöyrä sen ruoan ja liikunnan edessä, on pitkä tie. Jos on huono kunto ja läskiä niin lenkille sekä vähemmän pullaa naamariin.
Tajuatteko edes, että ne laskurit eivät välttämättä ole oikeassa eikä päde kaikille samalla tavalla? Sun kroppa ja peili sen sijaan ON OIKEASSA.
Jos pitää paikkansa, että nälkäisenä ihminen on ärtyisä, suurin osa tästä porukasta on kovalla laihiksella :)
En paheksu kalorien laskemista, jos se jollain todella auttaa, hieno homma! Kukin tavallaan. Itse en jaksaisi. Olen lievästi ylipainoinen, enkä ikinä ole harrastanut mitään tehodieettejä. Välillä on epämääräisesti käynyt mielessä "pitäisi laihduttaa", mutta eihän siitä mitään tullut ilman konkretiaa. Innostavin painonhallintakirja kohdallani on ollut yllättäen Ranskattaret eivät liho, samoin joku maltillinen Fogelholmin kirja. Omaksuin sellaisen hieman "ranskalaisen" tavan, että haluan oikeasti NAUTTIA ruoasta. Kun keskittyy nautinnolla maistelemaan, ei joku suklaalevyn viimeinen pala oikeasti ole kovin nautinnollinen. Yksi tai kaksi ekaa palaa ovat. Syön samoja herkkuja kuin ennenkin, mutta rauhallisemmin, nautiskellen, ja määrät ovat pienempiä. Muutenkin olen kiinnostunut ruoanlaitosta ja ihastunut esim. sosekeittoihin. Paino putoaa hitaasti tässä kaiken ohessa.
Yksi hyvä jippo minullakin on, ja se on ruokapäiväkirja. Se vähentää tehokkaasti napostelua, kun olisi niin hölmöä kirjoitella ylös syöneensä vartin välein keksin. Tärkeää on kuitenkin ollut, että joka päivään sisältyy jotain ns. epäterveellistä herkuttelua, pikkuleipä kahvin kanssa tms. Jos päiväkirjasta näen, että joskus on ollut superterveellinen päivä, se on kostautunut myöhemmin. Päiväkirja myös näytti minulle, kuinka vähän lopulta söin hevi- ja marjaosastolta. Mutta minulle kyse on enemmän sellaisesta summittaisesta tasapainosta, ei tarkasta laskemisesta. Tsemppiä meille kaikille :)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:36"]
Miksi laskea mitään kun pitäisi osata syödä vain nälkäänsä ja vain tarvittavan määrän?
[/quote]
Entä jos ei osaa? Jos tää oikeasti olisi näin yksinkertaista kukaan ei olisi lihava.
[/quote]
Se, että itse ei opettele tunnistamaan ongelmiaan ja ole nöyrä sen ruoan ja liikunnan edessä, on pitkä tie. Jos on huono kunto ja läskiä niin lenkille sekä vähemmän pullaa naamariin.
Tajuatteko edes, että ne laskurit eivät välttämättä ole oikeassa eikä päde kaikille samalla tavalla? Sun kroppa ja peili sen sijaan ON OIKEASSA.
[/quote]
Ne laskurit on kyllä oikeassa. Peruskulutus ei heittele samanpituisella ja samanpainoisella ihmisellä niin ettei paino ohjeilla putoisi. Mikäli ei putoa, kannattaa syödä vielä vähemmän.
Mikä oikea ongelma sulla sen kanssa on jos muut haluavat merkata syömisensä laskuriin? Miten se on sinulta pois?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ne laskurit on kyllä oikeassa. Peruskulutus ei heittele samanpituisella ja samanpainoisella ihmisellä niin ettei paino ohjeilla putoisi. Mikäli ei putoa, kannattaa syödä vielä vähemmän.
Mikä oikea ongelma sulla sen kanssa on jos muut haluavat merkata syömisensä laskuriin? Miten se on sinulta pois?
[/quote]
Laskurit eivät voi millään tietää sitä peruskulutuksen ylittävää osaa niin tarkasti on sun oma olo ja peili. Toinen ihminen voi olla sohvaperuna vaikka liikuukin joskus, toinen on taas kova hösääjä joka siivoilee lähes jatkuvasti ja ulkoilee lasten kanssa. Lisäksi jos tällä liikkuvammalla on hätäinen suoli, niin muodostuu eroa.
Jos se sohvaperuna vahtaa laskuriaan niin yhtäkkiä siellä laskurissa voidaankin tuputtaa, että vajetta on, vedeppäs munkki naamariin ettei mee ketoosin puolelle.
Hiffaatko?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Laskurit eivät voi millään tietää sitä peruskulutuksen ylittävää osaa niin tarkasti on sun oma olo ja peili. Toinen ihminen voi olla sohvaperuna vaikka liikuukin joskus, toinen on taas kova hösääjä joka siivoilee lähes jatkuvasti ja ulkoilee lasten kanssa. Lisäksi jos tällä liikkuvammalla on hätäinen suoli, niin muodostuu eroa.
Jos se sohvaperuna vahtaa laskuriaan niin yhtäkkiä siellä laskurissa voidaankin tuputtaa, että vajetta on, vedeppäs munkki naamariin ettei mee ketoosin puolelle.
Hiffaatko?
[/quote]
No ei laskuri kyllä mitään tuollaista kehota. Ja tiedätkö edes mikä ketoosi on?
Munkkia myöskään ei suositella, tietenkään.
Mä en todellakaan käsitä mikä ongelma sulla tässä on. Se ei toimi sulla, ok. Muilla voi toimia ja sallittakoon se.
Eikö se nyt ole vain positiivista että ihmiset edes yrittävät opetella terveellisempiä tapoja.
"Toinen ihminen voi olla sohvaperuna vaikka liikuukin joskus, toinen on taas kova hösääjä joka siivoilee lähes jatkuvasti ja ulkoilee lasten kanssa. Lisäksi jos tällä liikkuvammalla on hätäinen suoli, niin muodostuu eroa."
Kalorilaskurissa on tästä perusprofiilissa vaihtoehtoja joista voi valita onko elämäntapa hyvin kevyt, keskitasoa vai hyvin aktiivista. Näidenkin väliltä voi valita oman tasonsa.
Huomaa kyllä ettet tiedä näistä palveluista mitään.
En ole koskaan laskenut kaloreita, olen normaalipainon ja alipainon rajalla. Kuuntelen kehoani, syön todella epäterveellisestikin usein, mutta en viitsi nipottaa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:51"]
"Toinen ihminen voi olla sohvaperuna vaikka liikuukin joskus, toinen on taas kova hösääjä joka siivoilee lähes jatkuvasti ja ulkoilee lasten kanssa. Lisäksi jos tällä liikkuvammalla on hätäinen suoli, niin muodostuu eroa."
Kalorilaskurissa on tästä perusprofiilissa vaihtoehtoja joista voi valita onko elämäntapa hyvin kevyt, keskitasoa vai hyvin aktiivista. Näidenkin väliltä voi valita oman tasonsa.
[/quote]
No voi vittu, saivartele nyt. En tiedä kaikkea, mutta jotain. Ja sen teidän, että kaikkea ne eivät voi tietää.
Yksi asia mitä nämä kalorikyttääjät eivät tajua on se, että ihmisen tulisi oppia elämään nälän tunteen kanssa. Jos aikoo laihtua niin ei voi mättää ruokaa ja jos aikoo nostaa kuntoa, on pakko puuskuttaa. Tämä ei suoraan selviä laskurista, mutta selviää kun elää elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 14:51"]
[/quote]
No voi vittu, saivartele nyt. En tiedä kaikkea, mutta jotain. Ja sen teidän, että kaikkea ne eivät voi tietää.
Yksi asia mitä nämä kalorikyttääjät eivät tajua on se, että ihmisen tulisi oppia elämään nälän tunteen kanssa. Jos aikoo laihtua niin ei voi mättää ruokaa ja jos aikoo nostaa kuntoa, on pakko puuskuttaa. Tämä ei suoraan selviä laskurista, mutta selviää kun elää elämäänsä.
[/quote]
Mitä saivartelua se on, jos kertoo faktoja?
Lääkäritkin suosittelevat kalorien laskemista ylipainoisille, ehkä heitä kannattaa kuunnella ennemmin?
Nämä on selviä asioita tietenkin ettei saa tuloksia ellei kuntoile tai vähennä syömistä, mutta silti voi käyttää apu- ja tukikeinona myös kalorilaskuntaa. Ymmärrätkö?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:04"]
Lääkäritkin suosittelevat kalorien laskemista ylipainoisille, ehkä heitä kannattaa kuunnella ennemmin?
Nämä on selviä asioita tietenkin ettei saa tuloksia ellei kuntoile tai vähennä syömistä, mutta silti voi käyttää apu- ja tukikeinona myös kalorilaskuntaa. Ymmärrätkö?
[/quote]
Se fakta on ainoastaan fysikaalinen teoria joka ei toteudu aina. Kaikesta ruoasta kaikki ei imeydy kaikkien elimistöön eikä kaikkea kulutusta voi millään määritellä laskuriin.
Lääkärit suosittelevat tietysti jotain kohtuudella toimivaa keinoa jotain voi noudattaa. Mitä luulet, että kävisi jos lääkäri neuvoisi että "kattot vaan peilistä ja koitat olla tyhjällä vatsalla enemmän, käyt lenkillä jne". On liian vaikea neuvo toiselle, vaan kun sen pitäisi olla potilaan omassa päässä selvillä se asia.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:09"]
[/quote]
Se fakta on ainoastaan fysikaalinen teoria joka ei toteudu aina. Kaikesta ruoasta kaikki ei imeydy kaikkien elimistöön eikä kaikkea kulutusta voi millään määritellä laskuriin.
Lääkärit suosittelevat tietysti jotain kohtuudella toimivaa keinoa jotain voi noudattaa. Mitä luulet, että kävisi jos lääkäri neuvoisi että "kattot vaan peilistä ja koitat olla tyhjällä vatsalla enemmän, käyt lenkillä jne". On liian vaikea neuvo toiselle, vaan kun sen pitäisi olla potilaan omassa päässä selvillä se asia.
[/quote]
Peili myöskin voi valehdella. Katsos kun kaikki ihmiset eivät näe itseään oikein peilistä.
Sinä tässä saivartelet.
Mutta ongelma se on tuokin, hikeentyä siitä jos muut laskevat kaloreita ja laihtuvat.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:12"]
[/quote]
[/quote]
Peili myöskin voi valehdella. Katsos kun kaikki ihmiset eivät näe itseään oikein peilistä.
Sinä tässä saivartelet.
Mutta ongelma se on tuokin, hikeentyä siitä jos muut laskevat kaloreita ja laihtuvat.
[/quote]
Se onkin sitten itsekriittisyyden puutetta aivan kuten se, ettei ylipäätän itse tajua koska syö liikaa ja liikkuu liian vähän.
Kyllä kaloreita saa laskea, mutta ei niihin kannata luottaa kuin jeesuksen toiseen tulemiseen.
Siis mitä v-tua joku täällä vänkää? Kyllä ne kalorilaskurit on todella hyvin suuntaa-antavia. Ainakin oman kokemukseni mukaan. Kiloklubin avulla laihdutin lähes 20 kg. Enkä tosiaan käsitä minäkään miten se on keneltäkään pois että merkkailin sinne syömisiäni, selvittelin paljonko missäkin on kaloreita jne. En ole enää moneen vuoteen niitä merkkaillut koska Kiloklubi teki tehtävänsä ja opin syömään oikein, kohtuus kaikessa ja kultaisella keskitiellä mennään. Rennosti välillä herkutellen. Vuosikausia sitten se herkuttelu vaan meni överiksi ja ylipainoa kertyi. Mitä väliä oikeesti ap:lle sillä on että mä olen toiminut näin? Selitä kun en ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:48"]
Siis mitä v-tua joku täällä vänkää? Kyllä ne kalorilaskurit on todella hyvin suuntaa-antavia. Ainakin oman kokemukseni mukaan. Kiloklubin avulla laihdutin lähes 20 kg. Enkä tosiaan käsitä minäkään miten se on keneltäkään pois että merkkailin sinne syömisiäni, selvittelin paljonko missäkin on kaloreita jne. En ole enää moneen vuoteen niitä merkkaillut koska Kiloklubi teki tehtävänsä ja opin syömään oikein, kohtuus kaikessa ja kultaisella keskitiellä mennään. Rennosti välillä herkutellen. Vuosikausia sitten se herkuttelu vaan meni överiksi ja ylipainoa kertyi. Mitä väliä oikeesti ap:lle sillä on että mä olen toiminut näin? Selitä kun en ymmärrä.
[/quote]
Väitätkö, että syömisesi meni överiksi kun et ollut kiloklupissa? Minä veikkaan, että se meni överiksi koska sun käsi tunki sitä ruokaa ja pullaa naamariin.
Laihduttaa voi olemalla kriittinen ja aktiivinen. Helvetin moni laihduttaa vielä siten, että liikuntaa ei lisätä varsinkaan tarpeeksi rankaksi. Ei se luo kaikkea terveyttä, että saa painosta vähän pois. Kroppa vaatii kuritusta.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:12"]
[/quote]
[/quote]
Sinä tässä saivartelet.
[/quote]
Se onkin sitten itsekriittisyyden puutetta aivan kuten se, ettei ylipäätän itse tajua koska syö liikaa ja liikkuu liian vähän.
Kyllä kaloreita saa laskea, mutta ei niihin kannata luottaa kuin jeesuksen toiseen tulemiseen.
[/quote]
No mitä sä olet sitten vängännyt puoli ketjua jos niitä kaloreita saakin laskea? Huono provo.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:48"]
[/quote]
Väitätkö, että syömisesi meni överiksi kun et ollut kiloklupissa? Minä veikkaan, että se meni överiksi koska sun käsi tunki sitä ruokaa ja pullaa naamariin.
Laihduttaa voi olemalla kriittinen ja aktiivinen. Helvetin moni laihduttaa vielä siten, että liikuntaa ei lisätä varsinkaan tarpeeksi rankaksi. Ei se luo kaikkea terveyttä, että saa painosta vähän pois. Kroppa vaatii kuritusta.
[/quote]
No mitä helvetin väliä sillä on miksi syöminen meni överiksi ennen kiloklubia tms?
Jos sen kanssa on oppinut uudet tavat ja ne ovat pysyneet niin mikä siinä on pahaa?
Ja tuo nyt on sun päässäsi että kroppa tarvitsee kuritusta. Liikunnan ei kuulu olla tuskaa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 08:44"]
jos ihminen harrastaa liikuntaa ja omaa terveen ruokahalun. Sanon koska itse laskin vuosia, jolloin ruokasuhteeni oli perseestä. Jatkuva kalorien ajattelu on merkki syömishäiriöistä ja mielenterveysongelmista, ajattelen nyt.
[/quote]on, kyllä sitä pitäisi pyrkiä kuuntelemaan itseänsä ja nälkäänsä. Liikaa on tätä maailmaa medikalisoitu ja minusta tuo tarkka laskeminen on juuri viite siitä.
[/quote]
Lisäksi helkutin moni "laihduttaa" jonku 2-10 kg takia. Pieni ylipaino ei ole mitään siihen verrattuna, että neuroottisesti kyttää kaloreitaan jostain vitun laskurista. Kiva sit jos kaverit/mies/lapset saa idean, että väsätäänkö hei valkosipulikermaperunat ja jotku kermaiset lihapullat, niin yksi pässi juoksee koneelle katsomaan voi syödä niitä nyt tai ylipäätään koskaan.
Ei jumalauta sanon minä!
[/quote] juuri näin!