Naapurin 3-vuotias yrittää tulla meille
Huoh. Naapurin 3 v saa olla yksin pihalla. Minun samanikäinen lapseni ei saa olla.
On kurjaa, kun kyseinen muksu tulee joka päivä juuri kun ollaan tultu kotiin, soittamaan ovikelloa ja vinkumaan että tulisiko lapseni ulos. Sanon että tullaan kun olemme syöneet.
Jatkaa vinkumista, että voisiko tulla meille siksi aikaa kunnes olemme syöneet.
En tunne lapsen vanhempia, tuskin tykkäisivät että tulisi ns.vieraan kotiin, joten olen kieltänyt.
Sitten alkaa oven hakkaaminen ja pimputtaminen. Mitä tekisitte?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:42"]Meidän pihapiirissä on aivan normaalia, että lapset saavat olla kuin pellossa. Jopa 2v on välillä yksin pihalla. En ole koskaan voinut käsittää tätä. Meidän 3v on pihalla vanhemman kanssa ja 5v voi hetken olla pihalla itekseen, kunhan pysyy niin, että nähdään ikkunasta (jonka luota en pitkälle lähde esim. tv:tä katsomaan), vaan touhuilen niin että voin pitää silmällä.
Juuri nuo samaiset lapset, joiden vanhemmat ei ole ikinä ulkona, ravaavat meidänkin ovella ja pyytelevät pikkupurtavaa (leikkivät jotain koiraleikkiä), ottavat meidän leluja (meillä on portti ja lelut kannellisessa laatikossa), ravaavat moneen kertaan vaikka on sanottu ettei tänään enää tulla ulos.
Ollaan miehen kanssa todettu, että vanhemmat ei yksinkertaisesti välitä, sitten itkevät kun jotain tapahtuu ja nellijasmin potkuttelee parkkipaikalla auton alle. Meitä käytetään hyväksi niin, että jos olla pihalla omien lastemme kanssa, niin nuo muutkin lapset on aika äkkiä siinä jaloissa. Eli usein lähdetään vaikka puistoon tms. jottei tarvitse olla ilmainen lastenvahti.
[/quote]
Miten joku päästä 2v. lapsen yksin ulos?!!! Mä en voi uskoa lukemaani.. Olen aivan järkyttynyt.
Mulla on 2veen kanssa hommaa saada se ehjänä sisälle vaikka ollaan kahdestaan ulkona...
Eri asia 5- vuotiaan tai vanhemman lapsen osalta kuin 3- vuotiaan.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:48"]
Itse ainkin ehdotan lapsiani hakeville kavereille että tuleeko sisälle odottamaan että lapseni on valmis. Ja niin minun lapsuudessa kaikki teki. Nykyään niin ei näköjään enää tehdä vaikka puhutaan ilmeisesti naapureiden lapsesta. :(
[/quote]
3 vuotiaan paikka ei ole ulkona ilman aikuisia. Joskus voi karata tai hetken olla yksin, mutta ei säännöllisesti. Jos noin tapahtuu, niin se on todellakin lastensuojelun paikka. Kukaan normaalijärkinen vanhempi ei päästä tuon ikäistä yksinään jatkuvasti pihalle. Suomikaan ei ole enää mikään lintukoto. Mitä jos jokus ei kiltti naapuri ottaa lapsen sisälle tai autoonsa? Sitten vanhemmat kyllä parkuvat lehdistössä lapsensa perään, mutta olisko kannattanut ajatella aikaisemmin mitä tekee? Vanhemmuudessa on kyse siitä, että rakastetaan ja huolehditaan lapsista.
Itse ainkin ehdotan lapsiani hakeville kavereille että tuleeko sisälle odottamaan että lapseni on valmis. Ja niin minun lapsuudessa kaikki teki. Nykyään niin ei näköjään enää tehdä vaikka puhutaan ilmeisesti naapureiden lapsesta. :(
[/quote]
Joo mutta 3v on aika pieni tulemaan yksin sellaiseen perheeseen, jossa ei edes tiedetä missä se lapsi asuu ja ketkä sen vanhemmat on! Ajattele jos sille lapselle vaikka käy teillä jotain, niin sulla ei ole mitään hajua missä se asuu jne... Tai jos sen vanhemmat alkaakin kaivata sitä, niin turhaan etsivät pihalta (missä sen lapsen oletettavasti piti olla), kun se on teillä leikkimässä...
Eri asia, jos lapsi on vähän isompi ja jos tiedät kenen lapsi on ja missä asuu ja että vanhemmat myös tetää missä lapsi on.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:45"]
Kylläon säälittäväketju. Naapureista ollaan soittamassa lastensuojeluun jos lapsi tahtoo tulla sisään odottamaan että lapsesi on syönyt ja tulee ulos? Ja tiedät iän, eli olet siis lapselta sen kysynyt niinkö? Vai tiedät kuitenkin kenen lapsi hän on?
Ihmettelen teidän naapurustoa. Miten et tunne teille lapseasi hakevan lapsen perheestä mitään mutta olet soittamassa lastensuojeluun? Entä jos sitäkin lasta seurataan jostain ikkunasta välillä?
Jos lapsi ei tottele ja on vaaraksi itselleen tai muille eikä kukaan kaipaa lasta niin silloin voisi varmaan lastensuojeluun olla yhteydessä. Mutta syvästi ihmettelen teidän ihmisien kommunikointia.
[/quote]
Jos sitä lasta seurattaisi ikkunasta, niin se seuraaja varmaan tulisi kieltämään että toisten ovikelloja ei pimpotella kokoajan eikä ovia hakata. Eikä toisia muutenkaan "vainota" jokapäivä heti kun on tultu kotiin.
[/quote]
Ja miksei? Kai te sanotte ettei nyt sovi. Ei tuosta mitään haittaakaan ole. Valivali. Omat lapsesi ei vaan ole niin sosiaalisia kuin muiden.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:53"]
[/quote]
Joo mutta 3v on aika pieni tulemaan yksin sellaiseen perheeseen, jossa ei edes tiedetä missä se lapsi asuu ja ketkä sen vanhemmat on! Ajattele jos sille lapselle vaikka käy teillä jotain, niin sulla ei ole mitään hajua missä se asuu jne... Tai jos sen vanhemmat alkaakin kaivata sitä, niin turhaan etsivät pihalta (missä sen lapsen oletettavasti piti olla), kun se on teillä leikkimässä...
Eri asia, jos lapsi on vähän isompi ja jos tiedät kenen lapsi on ja missä asuu ja että vanhemmat myös tetää missä lapsi on.
[/quote]
Miten niin ei tietäisi? Jos siellä kotona on sovittu että tulee hakemaan teidän lasta! NAAPURISTA!
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:50"]
Kylläon säälittäväketju. Naapureista ollaan soittamassa lastensuojeluun jos lapsi tahtoo tulla sisään odottamaan että lapsesi on syönyt ja tulee ulos? Ja tiedät iän, eli olet siis lapselta sen kysynyt niinkö? Vai tiedät kuitenkin kenen lapsi hän on?
Ihmettelen teidän naapurustoa. Miten et tunne teille lapseasi hakevan lapsen perheestä mitään mutta olet soittamassa lastensuojeluun? Entä jos sitäkin lasta seurataan jostain ikkunasta välillä?
Jos lapsi ei tottele ja on vaaraksi itselleen tai muille eikä kukaan kaipaa lasta niin silloin voisi varmaan lastensuojeluun olla yhteydessä. Mutta syvästi ihmettelen teidän ihmisien kommunikointia.
[/quote]
Jos sitä lasta seurattaisi ikkunasta, niin se seuraaja varmaan tulisi kieltämään että toisten ovikelloja ei pimpotella kokoajan eikä ovia hakata. Eikä toisia muutenkaan "vainota" jokapäivä heti kun on tultu kotiin.
[/quote]
Ja miksei? Kai te sanotte ettei nyt sovi. Ei tuosta mitään haittaakaan ole. Valivali. Omat lapsesi ei vaan ole niin sosiaalisia kuin muiden.
[/quote]
HAhahhaha voi kuule, tietäisitpä vaan mun lasteni sosiaalisuudesta edes jotain.. :D Mutta siis onhan se nyt ihan perus käytöstapa, että jos Mattilat tulee joka päivä töistä ja hoidosta klo 16.00 kotiin, niin ei niiden oven takana tarvitse joka päivä roikkua pimpottamassa ja hakkaamassa klo 16.01... Eikä se ole sosiaalisuudesta kiinni, vaan käytöstavoista. Mun lapsilla on onneksi molempia, sun lapsilla ilmeisesti vaan sitä sosiaalisuutta.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:55"]
[/quote]
[/quote]
Miten niin ei tietäisi? Jos siellä kotona on sovittu että tulee hakemaan teidän lasta! NAAPURISTA!
[/quote]
siis mitä sä horiset? Ap nimenomaan sanoi, ettei tiedä kuka tuo lapsi on, missä asuu ja ketkä on vanhemmat. Eli ei kukaan ole sopinut yhtään mitään, ainakaan ap:n kanssa, mikä nyt olisi kohtalaisen olennaista kun hänen asunnostaan on kyse...
Meidän entisen naapurin muksu joka silloin oli 3-4v tuli sisälletaloon oltiin kotona tai ei. Kerran istu sohvalla kattomassa telkkua kun tultiin kaupasta. Ovet on olleet auki kylmällä jne. Opittiin laittaa ovet lukkoon. Naapurin isäntä oli huolissaan enemmän kissanpaskoista pihamaalla kuin omasta ja ainoasta lapsestaan.
Tule ap kertomaan kuulumisia. Mä ainakin korottaisin ääntäni ja käskisin lapsen pysyä pois oven takana. Jollei mene jakeluun, ottaisin hihasta ja kehottaisin neuvomaan miten mennään kotiin jotta lapsi näyttää missä asuu.
Meillä oli talonyhtiössä hiukan vastaavanlainen riesa lapsista. Meillä oli ulkokissa, ja aina kun kissa lähti ulos, lapset nappasivat sen sylissään takaisin käytävään ja oven taakse ja jäivät hakkaamaan ovea niin kauan, että joku tuli avaamaan. Hetken kuluttua kissa mankui taas pihalle, ja sama show uusiksi ennen kuin oikeasti karjuin lapsille että nyt se oven hakkaaminen saa riittää. Kissa itse jos ei päässyt sisälle, meni takaisin pihalle koska ulko-ovi oli aina auki.
Muutenkin ne nappulat leikkivät aika usein käytävässä, ja usein joku niistä vain kilkautteli ovikelloa huvikseen. Silloinen mieheni lässytti niille, mutta mulla oli loppunut huumorintaju jo ajat sitten.
ja kukkahatuille tiedoksi, että kissa eli onnellisen ja pitkän elämän ja huolehdimme sen joka ilta kotiin syömään, sillä emme halunneet että se jää minnekään kadotuksen teille.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:59"]
Meidän entisen naapurin muksu joka silloin oli 3-4v tuli sisälletaloon oltiin kotona tai ei. Kerran istu sohvalla kattomassa telkkua kun tultiin kaupasta. Ovet on olleet auki kylmällä jne. Opittiin laittaa ovet lukkoon. Naapurin isäntä oli huolissaan enemmän kissanpaskoista pihamaalla kuin omasta ja ainoasta lapsestaan.
[/quote]
No huhhuh.. Mä olisin kyllä mennyt aika tiukkaan sävyyn sanomaan sille naapurille, että tämä kerta nyt vielä menee varoituksella, mutta seuraavalla kerralla tulee poliisit ja sosiaalityöntekijä hoitamaan tämän keskusteluosuuden....
Vapaana kulkeva kissa on lainsuojaton. Ei niitä saa päästää juoksentelemaan kaupungissa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:05"]
Tule ap kertomaan kuulumisia. Mä ainakin korottaisin ääntäni ja käskisin lapsen pysyä pois oven takana. Jollei mene jakeluun, ottaisin hihasta ja kehottaisin neuvomaan miten mennään kotiin jotta lapsi näyttää missä asuu.
Meillä oli talonyhtiössä hiukan vastaavanlainen riesa lapsista. Meillä oli ulkokissa, ja aina kun kissa lähti ulos, lapset nappasivat sen sylissään takaisin käytävään ja oven taakse ja jäivät hakkaamaan ovea niin kauan, että joku tuli avaamaan. Hetken kuluttua kissa mankui taas pihalle, ja sama show uusiksi ennen kuin oikeasti karjuin lapsille että nyt se oven hakkaaminen saa riittää. Kissa itse jos ei päässyt sisälle, meni takaisin pihalle koska ulko-ovi oli aina auki.
Muutenkin ne nappulat leikkivät aika usein käytävässä, ja usein joku niistä vain kilkautteli ovikelloa huvikseen. Silloinen mieheni lässytti niille, mutta mulla oli loppunut huumorintaju jo ajat sitten.
ja kukkahatuille tiedoksi, että kissa eli onnellisen ja pitkän elämän ja huolehdimme sen joka ilta kotiin syömään, sillä emme halunneet että se jää minnekään kadotuksen teille.
[/quote]
Kissoje ei saa pitää vapaana ulkona taajamissa.. Etkö sää naine sitä tiedä! :( Otahan donitsi, tunnut vähän ressaantuneelta
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
siis mitä sä horiset? Ap nimenomaan sanoi, ettei tiedä kuka tuo lapsi on, missä asuu ja ketkä on vanhemmat. Eli ei kukaan ole sopinut yhtään mitään, ainakaan ap:n kanssa, mikä nyt olisi kohtalaisen olennaista kun hänen asunnostaan on kyse...
[/quote]
Lue OTSIKKO! Siellä lukee NAAPURIN 3- vuotias! Eli lapsi on naapurista, käy usein leikkimässä ap.n lapsen kanssa ja `tiedetään` että lapsi kesällä täyttää 4.
Lapsi soittelee ovikelloa, niin soitetaan lastensuojeluun tai poliisille! Haloo! Ja viimeaikaisia juttuja jos on uskominen, niin varmaan vielä tulisivatkin paikalle. Olen niin kiitollinen, etten asu Suomessa, ihan outoa porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:06"]
[/quote]
No huhhuh.. Mä olisin kyllä mennyt aika tiukkaan sävyyn sanomaan sille naapurille, että tämä kerta nyt vielä menee varoituksella, mutta seuraavalla kerralla tulee poliisit ja sosiaalityöntekijä hoitamaan tämän keskusteluosuuden....
[/quote]
Sanoisin että samat sanat, kuulostat vaarallisen vihaiselta ja hyökkäävältä. Ottaen huomioon että lapset leikkii yhdessä. Mutta maailman kuuluu tanssia sinun pillin mukaan. :) Niinkuin tuokin joka on kotona klo 16 ja minuutin jälkeen EI saa olla kysymässä vielä leikkiin. Vähänkö jollain pinnaa kiristää..
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lue OTSIKKO! Siellä lukee NAAPURIN 3- vuotias! Eli lapsi on naapurista, käy usein leikkimässä ap.n lapsen kanssa ja `tiedetään` että lapsi kesällä täyttää 4.
[/quote]
voi jeesus sentään, ei naapuri tarkoita juuri seinänaapuria, se voi olla vaikka jossain rivitaloyhtiössä ihan kuka vaan yhtiön asukkaista, joita voi olla montakymmentä. Lue sä tätä keskustelua, ap nimenomaan sanoi, ettei tiedä missä on lapsen koti eikä tiedä ketkä ovat lapsen vanhemmat, eli ihan seinänaapurista ei varmaan ole kyse.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:06"]
[/quote]
[/quote]
Sanoisin että samat sanat, kuulostat vaarallisen vihaiselta ja hyökkäävältä. Ottaen huomioon että lapset leikkii yhdessä. Mutta maailman kuuluu tanssia sinun pillin mukaan. :) Niinkuin tuokin joka on kotona klo 16 ja minuutin jälkeen EI saa olla kysymässä vielä leikkiin. Vähänkö jollain pinnaa kiristää..
[/quote]
siis MITÄ? Kyllä todellakin maailma tanssii minun pillini mukaan sen verran, ettei minun kodissani istu tuijottamassa telkkaria yksikään lapsi luvatta silloin, kun koko muu perhe on poissa! Herranjumala, ei meidän koti mikään avoin oleskelupaikka ole! Tervetuloa vaan kylään silloin, ku me ollaan kotona ja kun meiltä on ensin kysytty että sopiiko tulla...
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
voi jeesus sentään, ei naapuri tarkoita juuri seinänaapuria, se voi olla vaikka jossain rivitaloyhtiössä ihan kuka vaan yhtiön asukkaista, joita voi olla montakymmentä. Lue sä tätä keskustelua, ap nimenomaan sanoi, ettei tiedä missä on lapsen koti eikä tiedä ketkä ovat lapsen vanhemmat, eli ihan seinänaapurista ei varmaan ole kyse.
[/quote]
Valivali. Ja ketjusta voi päätellä ettei teikäläiset tunne ketään naapureistanne!
On se vaan pirun hyvä että kaikkien lapset sentäs on ainakin niin sosiaalisia että tuntee toisensa ja tahtoo leikkiä keskenään. Mammat voi mennä johonkin parantolaan!
[/quote]