Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihminen joka syö kalaa sanoo olevansa kasvissyöjä?

Vierailija
26.02.2014 |

Tällaiseen tapaukseen törmäsin vähän aikaa sitten, ei kuitenkaan niin tuttu että olisin kehdannut kysyä miksi sanoo olevansa kasvissyöjä kun kuitenkin eväkkäät maistuvat. Jäi vähän kummastuttamaan.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic: mutta ihan parasta on kun se sun kasvissyöjä kaveri tulee grillaamaan kanssasi. On kasvispihvejä, kasvismakkaraa ja kasvispekonia. Mä olen kanssa alkanut nimittää grillaamiani aineksia uudestaan: on possupihvi "porkkanaa", pekoni "pellervokasvia" ja makkara "maaseutuelämän kurkkua".

Vierailija
42/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen ylipäätänsä on kasvinsyöjä?? Ihminen on peto

Me elämme niin onnellisessa ajassa, että monilla on mahdollisuus valita mitä syö ja saatavilla on riittävästi hyvää kasviperäistä ravintoa, jotta on mahdollista pysyä terveenä ja kylläisenä. Ei tarvitse osallistua eläinten kärsimyksen ja kuoleman rahoittamiseen ainakaan ravinnon osalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:02"]

Ihmistä joka syö kalaa (ja ehkä kanaa) kutsutaan semi-vegaaniksi. Ei syö punaista lihaa

Ei nyt sentään vegaaniksi! Harva kasvissyöjäkään on vegaani, vaikka ei söisi mitään elollista...

Mitä syö ihminen joka ei syö mitään elollista? Jääpaloja ja pikkukiviä?

Juuri näin. Kukaan muu ei ole Oikea Vegaani™️.

Luulen, että jääpaloissa ja pikkukivissäkin on läsnä jotain organismeja.

Vierailija
44/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen keskustelu erään jo vähän vanhemman henkilön kanssa kasvissyönnistä. Huvitti kun hän sanoi, että "Kyllähän sitä aina voi kalaa ja syödä, vaikka on kasvinsyöjä". Kun sitten kysyin, että eikö kanan tai kalan liha ole samalla lailla kuin nisäkkäidenkin liha, niin hän totesi, että ei ole, koska vain oikeiden eläinten eli nisäkkäiden liha on lihaa....

Vierailija
45/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen keskustelu erään jo vähän vanhemman henkilön kanssa kasvissyönnistä. Huvitti kun hän sanoi, että "Kyllähän sitä aina voi kalaa ja syödä, vaikka on kasvinsyöjä". Kun sitten kysyin, että eikö kanan tai kalan liha ole samalla lailla kuin nisäkkäidenkin liha, niin hän totesi, että ei ole, koska vain oikeiden eläinten eli nisäkkäiden liha on lihaa....

Onhan kaupoissakin erikseen lihatiski ja kalatiski.

Vierailija
46/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea kasvissyöjä ei syö minkäänlaista lihaa. Ei kalanlihaa eikä hedelmälihaa. Korkeintaan itse kaadetun jauhenin lihaa.

Vierailija
47/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiseen tapaukseen törmäsin vähän aikaa sitten, ei kuitenkaan niin tuttu että olisin kehdannut kysyä miksi sanoo olevansa kasvissyöjä kun kuitenkin eväkkäät maistuvat. Jäi vähän kummastuttamaan.

Niinpä! Tai toisinpäin: minkälainen ihminen sanoo kalaa, kananmunia ja maitotuotteita, muttei punaista lihaa syövää henkilöä kasvissyöjäksi? Olen nyt 27. vuotta sillä linjalla ja törmännyt tähän ilmiöön erittäin usein. Kun 16 vuotta sitten odotin esikoistani, jopa neuvolantäti kirjoitti raskauskorttiini, että olen kasvissyöjä. Ei auttaneet mun huomauttelut, täti piti linjansa. :D

Vierailija
48/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisillä on kulmahampaat. Samat kuin apinalla vähän kutistuneena.

Jotta kookospähkinöiden kuori olisi mahdollisimman helppo rikkoa.

Vierailija
49/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kalaa mätetään kaksin käsin ja kutsutaan itseään vähintäänkin "pescovegetaariksi". Paras oli kun yksi henkilö söi kalaa ja kanaa ja kutsui sitten itseään jollain huvittavalla nimityksellä jolla viitattiin kasvissyöjiin. Hitto kun en muista mikä se nimitys oli...

Silloin kun söin itse vielä kalaa ja kanaa, en todellakaan kutsunut itseäni miksikään vegetaristiksi, sanoin vain etten syö punaista lihaa.

No tuo pescovegetaristi nyt sattuu olemaan nimitys henkilölle , joka syö kalaa, maitotuotteita ja kasviksia.

Vierailija
50/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää työkaveri joka aina jaksaa syyllistää muita lihansyönnistä, mutta itse vetää liivatetta monessa muodossa. Paljon ällöttävämpää.

Vierailija
51/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Kalaa mätetään kaksin käsin ja kutsutaan itseään vähintäänkin "pescovegetaariksi". Paras oli kun yksi henkilö söi kalaa ja kanaa ja kutsui sitten itseään jollain huvittavalla nimityksellä jolla viitattiin kasvissyöjiin. Hitto kun en muista mikä se nimitys oli...

Silloin kun söin itse vielä kalaa ja kanaa, en todellakaan kutsunut itseäni miksikään vegetaristiksi, sanoin vain etten syö punaista lihaa.

No tuo pescovegetaristi nyt sattuu olemaan nimitys henkilölle , joka syö kalaa, maitotuotteita ja kasviksia.

Tuo on laktopeskovegaani.

Vierailija
52/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää työkaveri joka aina jaksaa syyllistää muita lihansyönnistä, mutta itse vetää liivatetta monessa muodossa. Paljon ällöttävämpää.

Liivatteen vuoksi ei kuitenkaan ketään nautaveljistämme surmata, vaan se on sivutuote.

Vierailija
53/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kalaa syövä voisi olla kasvissyöjä? Itse olen sekä lihansyöjä että kasvissyöjä. En ihan vegaani, mutta esimerkiksi äyriäisiä en syö ollenkaan ja maitotuotteita erittäin vähän.

Vierailija
54/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen henkilön, joka sanoo olevansa kasvissyöjä eettisistä syistä. Syö kuitenkin broiskua ym. vaaleaa lihaa. Jotenkin ei nyt mätsää...

Vierailija
55/80 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henkilön, joka sanoo olevansa kasvissyöjä eettisistä syistä. Syö kuitenkin broiskua ym. vaaleaa lihaa. Jotenkin ei nyt mätsää...

Ymmärrän siinä mielessä, että broileri on nimenomaan jalostettu elintarvikkeeksi. Ei siis ole sama asia kuin esimerkiksi hirven tai pupun tappaminen ruoaksi.

Vierailija
56/80 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon yleensä, että en syö lihaa enkä kanaa. Muut kyllä nimittävät mua kasvissyöjäksi.

Syötkö muuta siipikarjaa?

Vierailija
57/80 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet luokittelevat myös minut kasvissyöjäksi, ihan oma-aloitteisesti ilman että minä olisin koskaan sanonut niin. Syön siis erittäin kasvispainotteisesti, punaisesta lihasta ja linnuistakaan en enää pääsääntöisesti pidä koska olen syönyt niitä niin vähän pienestä asti, kalaa syön erittäin vähän mutta mielelläni valitsen kalan jos se on esimerkiksi suomalaista järvikalaa. Eettisyys ja ekologisuus painaa vaakakupissani eniten, joten täystyrmäyksen saavat esimerkiksi katkarapu ja tonnikala. Olen jättänyt maitotuotteet "suoraan nautittuna" kokonaan, mutta leivonnassa niitä käytän. Kananmunia en ole rajoittanut, en tosin ikinä ole niitäkään kauheasti käyttänyt.

Sitten on vielä erikseen vierailut esim. puolituttujen luona, jos tarjolla on vain liharuokaa syön sitä ihan ok mielellä, en halua tehdä asiasta numeroa. Yleensä välttelen asiasta puhumista koska ihmiset koittavat heti antaa ruokavaliolleni jonkun nimekkeen, joka sitten kuitenkin on harhaanjohtava.

Vierailija
58/80 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän siinä mielessä, että broileri on nimenomaan jalostettu elintarvikkeeksi. Ei siis ole sama asia kuin esimerkiksi hirven tai pupun tappaminen ruoaksi.

Ei sitä kanaa silti ole jalostettu aivotoiminnasta tai esimerkiksi kivun tunteesta pois. Minusta nimenomaan eläinten tehdastuotanto ruoaksi on suuri eettinen vääryys, miten muilla ei tee pahaa seurata tuota massaorjuutusta ja -teurastusta? Lisäksi olemme orjuuttaneet tuotantoeläimet jopa geneettisesti, jalostamme niistä sairaita vain koska olemme (rahan ja lihan)ahneita.

Vierailija
59/80 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen. Järjestän juuri erääseen tilaisutten liittyen ruokailua, ja moni kyseli että saahan kasvisruokaa. Menuvaihtoehdoissa oli sit kaikissa ravintolan tarjouksissa kalaa alkuruuasssa, joten pyysin kasvissyöjiä ottamaan minuun yhteyden, jotta voin pyytää ravintolaltq alkuruuaksi heille myös sopivan alkupalan. Kuitenkin tuo kala krlpasi kaikkille. Joten kai minäkin olen sit kasvissyöjä, sillä suurin osa ravinnostakin on kasviksia, vaikka syön myös lihaa ja kalaa. Syönhän kasviksia enimmäkseen:-).

Tämä on niin perseestä ja vaikeuttaa meidän OIKEIDEN kasvissyöjien (ja vegaanien) elämää. Mä olen ollut vege (ei lihaa, ei kalaa, ei äyriäisiä, ei kanaa tai kalkkunaa) pari vuosikymmentä. Useammankin kerran kun on ollut firman bileet, olen laittanut tämän tiedon ruokavaliostani ennakkokyselyyn. Useammankin kerran alkupalat ovat olleet pelkkää lihaleikkelettä ja kalaa, koska "kalahan käy vegetaareille kun se ei ole lihaa!!!111!!" Myös salaateissa ainoa lihaton ja kalaton salaatti on yleensä ollut "kevyt" vihersalaatti, ruokaisammissa salaateissa on sitten aina jotain helvetin lohta tai tonnikalaa. Ilmeisesti siksi, koska ennenkin on ollut näitä valekasvissyöjiä, jotka ovat vetäneet kalaa ja possua turpa rasvassa.

Miksi ihmiset valehtelevat noin? Eivätkö he oikeasti ajattele yhtään? Ei voi olla niin vaikeaa tai noloa sanoa, että "en syö punaista lihaa, mutta kala ja kana käyvät kyllä":

Vierailija
60/80 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on ollut puhetta jo aikaisemmin. On helpompaa kirjoittaa ”vegaani” kuin kirjoittaa pitkä sepustus siitä, että välttää lihaa ja kaloista syö vain sitä ja tätä jne. Senhän pitäisi olla äärivegaaneillekin vain hyvä asia, että mahdollisimman moni pyytää kasviruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi