Miksi ihminen joka syö kalaa sanoo olevansa kasvissyöjä?
Tällaiseen tapaukseen törmäsin vähän aikaa sitten, ei kuitenkaan niin tuttu että olisin kehdannut kysyä miksi sanoo olevansa kasvissyöjä kun kuitenkin eväkkäät maistuvat. Jäi vähän kummastuttamaan.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen henkilön, joka sanoo olevansa kasvissyöjä eettisistä syistä. Syö kuitenkin broiskua ym. vaaleaa lihaa. Jotenkin ei nyt mätsää...
Ymmärrän siinä mielessä, että broileri on nimenomaan jalostettu elintarvikkeeksi. Ei siis ole sama asia kuin esimerkiksi hirven tai pupun tappaminen ruoaksi.
Ei sitä kanaa silti ole jalostettu aivotoiminnasta tai esimerkiksi kivun tunteesta pois. Minusta nimenomaan eläinten tehdastuotanto ruoaksi on suuri eettinen vääryys, miten muilla ei tee pahaa seurata tuota massaorjuutusta ja -teurastusta? Lisäksi olemme orjuuttaneet tuotantoeläimet jopa geneettisesti, jalostamme niistä sairaita vain koska olemme (rahan ja lihan)ahneita.
No voi kyynel. Entä soijapapujen massateurastus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiseen tapaukseen törmäsin vähän aikaa sitten, ei kuitenkaan niin tuttu että olisin kehdannut kysyä miksi sanoo olevansa kasvissyöjä kun kuitenkin eväkkäät maistuvat. Jäi vähän kummastuttamaan.
Av:lla törmää päivittäin kaikenlaisiin tapauksin. Miksi ihmeessä tuokin päätti aiheesta oikein kirjoittaa kirjoittaa oman erillisen provonsa tyyppeihin esimerkiksi.
Itse en ole koskaan tavannut kalaa syövää joka väittäisi olevansa kasvis-syöjä, mutta onhan aV:lla joka sellaisia jotka esittävät olevansa kasvis syöjiä vaikka heitä umpimielisesti vihaavat ja sitten lapsellisena kertovat kuinka syövät lihaa ja väittävät olevansa kasvis-syöjiä. Kaikkeen typerään sitä ihmisillä aika riittääkin. Ihmiskunta on järjetön.
Hyvä että toisten ihmisten ruokailutottumusten tuomitsemiseenkin riittää aikaa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs logiikalla se salaatinlehden lehmänpaistin ohessa nauttiva ei sitten ole joku semi-vegaani? Liha kuin liha.
Kuten kaikki sanat ja termit, näiden määritelmät on sovittu eikä niitä siksi voi käyttää miten vaan.
Liha kuin liha ei päde, koska liha on jaoteltu vaaleaan ja punaiseen lihaan.
Ja termi tosiaan oli semivegetaristi eikä semivegaani. Sellaista termiä ei ole edes olemassa.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Kalankin liha voi olla punaista :D
Ja naudanliha lakkaa olemasta punaista, kun sen kypsentää vaikkapa padassa. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää työkaveri joka aina jaksaa syyllistää muita lihansyönnistä, mutta itse vetää liivatetta monessa muodossa. Paljon ällöttävämpää.
Liivatteen vuoksi ei kuitenkaan ketään nautaveljistämme surmata, vaan se on sivutuote.
liivate tulee siasta, ei naudasta.
Lohisalaatti on hyvää, raikasta ja ravitsevaa.
Kalan LIHA, kanan LIHA, mitä eroa sikaan tai nautaan, kun kaikki yhtä tehotuotettuja LIHOJA?
Lohenkin LIHA on PUNAISTA. Ja tehotuotettua.
Ja soijan takia tuhotaan valtavat määrät sademetsiä ja tuontisoijasta menee 80% lihantuontantoelikoiden ravinnoksi. Ekologista.
Miksei ituhipit kasvata itse kanoja, kalasta, marjasta, sienestä jne. sen sijaan kun MUOVIIN käärittyä tehdastuontatoa kaupoista hakevat AUTOILLA?
Diesel-busseilla kulkevat itsekin joka paikkaan. Jopot alle ja polkemaan.
Ristiriitaista sakkia nämä hipit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää työkaveri joka aina jaksaa syyllistää muita lihansyönnistä, mutta itse vetää liivatetta monessa muodossa. Paljon ällöttävämpää.
Liivatteen vuoksi ei kuitenkaan ketään nautaveljistämme surmata, vaan se on sivutuote.
liivate tulee siasta, ei naudasta.
Kummastakin voi tehdä liivatetta. En ole huomannut edes makueroa.
Osoittakaapa, moittijat, se lääkäri joka meillä olisi julkisesti huolissaan suomalaisten liiallisesta kalan käytöstä ruokapöydässä ja joka olisi sitä mieltä, että kalan syöminen olisi epäterveellistä ja kuuluisi juuri niihin kansanterveydellisesti vääriin valintoihin ja ravintotottumuksiin .
( Odotan niitä nimiä innolla...)
raakalaiset. syötte SYNTYMÄTTÖMIÄ tipuja!!!
Kaverini kertoi olevansa kasvissyöjä mutta "välillä voi syödä pekonia" juuh....
Ei ole ihan vielä niin pienet murheet että kasvissyönti jaksaisi innostaa.
Mä sanon kala-kasvissyöjäksi itseäni. Harvoin syön kalaa. Ravintolassa sanon aina olevani kasvissyöjä koska en halua ruokaani äyriäisiä tms. Se on vaan helpointa saada näin kelvollista ruokaa.
Itse kutsun itseäni kasvissyöjäksi, mutta voin syödä kalaa esimerkiksi vanhemmillani tai muilla sukulaisilla kyläillessä. Nämä kun eivät mitään kasvisruokaa ikinä tee, mutta käyttävät paikallista kalaa. Kasvissyöjä olen lähinnä terveyden ja ilmaston kannalta, joten lähikalaa vastaan en oikein löydä argumentteja. Itse en kuitenkaan tykkää valmistaa kalaa. Maitotuotteita en oikeastaan käytä, mutta samaan tapaan en ala kylässä kyselemään että mitäs näissä on käytetty. Otan tämän siis rennolla asenteella :) jos joku kysyy, olen kasvissyöjä. Jos kysytään lisäkysymys ”käykö kala?” Sanon että joo.
Minun oletetaan olevan kasvissyöjä, vaikka en ole itse itseäni niin määritellyt.
En halua alkaa selostaa, että *itse asiassa* olen kyllä sekasyöjä, en vaan ole koskaan erityisesti tykännyt lihasta, se inhottaa ja ällöttää enkä ole syönyt sitä nirsouttani ja myöskään eettisistä syistä sitten yläasteaikojen, mutta mieheni tekemiä hyviä lihapullia luomulihasta saatan kerran vuodessa syödä kaksi kappaletta. Ravintoloissa ja kylässä sun muissa valitsen aina vege- tai kala-annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä joka syö kalaa (ja ehkä kanaa) kutsutaan semi-vegaaniksi. Ei syö punaista lihaa
Miten voi olla semi(=lähes, melkein, liki) vegaani jos syö kalaa ja kanaa? Varmasti myös maitotuotteet maistuu. Ovat yhtä kaukana vegaanista kuin läskisoosia syövä isoäitini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä joka syö kalaa (ja ehkä kanaa) kutsutaan semi-vegaaniksi. Ei syö punaista lihaa
Miten voi olla semi(=lähes, melkein, liki) vegaani jos syö kalaa ja kanaa? Varmasti myös maitotuotteet maistuu. Ovat yhtä kaukana vegaanista kuin läskisoosia syövä isoäitini.
Kirjakielessä semi tarkoittaa puolta. Eli ihminen, joka tavalla tai toisella mitattuna toimii puoliksi vegaanisesti (esim. käyttää eläinperäisiä tuotteita vain puolet ajasta tai syö puolet ruoastaan kasviksina) voi aivan hyvin käyttää nimikettä semivegaani. Onhan myös vaikkapa puoliammattilaisia, puolipukeisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tietysti tehdä tästä(kin) asiasta tiukan oikeaoppisen lahkon jossa pieninkin "lipsahdus" vie ihmisen pois oikeaoppisten pelastuneiden joukosta. Mutta jos oikeasti haluaa että ihmiset vähitellen muuttaisivat ruokailutapojaan kasvispainotteisempaan suuntaan niin se ei ehkä ole rakentavin asenne.
Meillä on yksi ihminen joka väittää olevansa kasvissyöjä mutta syö kuitenkin kalaa en nyt ymmärrä mikä hän oikein on pitäisi lopettaa tää pelleilyyn ton ruuan kanssa hyvä kun on edes ruokaa herätkää
Av:lla törmää päivittäin kaikenlaisiin tapauksin. Miksi ihmeessä tuokin päätti aiheesta oikein kirjoittaa kirjoittaa oman erillisen provonsa tyyppeihin esimerkiksi.
Itse en ole koskaan tavannut kalaa syövää joka väittäisi olevansa kasvis-syöjä, mutta onhan aV:lla joka sellaisia jotka esittävät olevansa kasvis syöjiä vaikka heitä umpimielisesti vihaavat ja sitten lapsellisena kertovat kuinka syövät lihaa ja väittävät olevansa kasvis-syöjiä. Kaikkeen typerään sitä ihmisillä aika riittääkin. Ihmiskunta on järjetön.