Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
26.02.2014 |

Miten pääsen testeihin, että onko minulla kilpirauhasen vaajatoiminta.. oireet viittaa siihen ja haluaisin asian kuntoon. Miten niihin testeihin pääsee?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:03"]

Sä numero 34 et taida onneksi olla kuitenkaan lääkäri. Sen kyllä huomaa tiedoistasi ja asenteestasi. Minäkin tosiaan sain juosta monta kertaa kokeissa ennen kuin arvauskeskuslääkäri lähetti sisätautipolille. LIIAN MONTA VUOTTA ELÄMÄSTÄNI MENETIN ÄÄLIÖLÄÄKÄREIDEN TAKIA, ja olen siitä ymmärrettävästi melkoisen katkera. Ammattitaitoinen lääkäri kun teki diagnoosin aika lailla yhdeltä istumalta. Diagnoosina autoimmuunityreoidiitti ja siitä johtuva kilpirauhasen vajaatoiminta. Itse tiesin monta vuotta aikaisemmin mikä minua vaivaa, ongelma kun menee suvussa. Vihdoin jaksoin taistella lääkärin kanssa niin pitkään, että sain lähetteen eteenpäin.

Suomessa on todella paljon diagnosoimattomia kilpparipotilaita tälläkin hetken. 

[/quote]

juupa juu, melodraamaa astetta pienemmälle kiitos. Et sinä elämästäsi ole mitään menettänyt kuin korkeintaan oman laiskuutesi vuoksi. Turha syyttää omista puutteista ketään muuta.

[/quote] Sydämeni pohjasta toivon, että sairastut tähän ja joudut kärsimään 10 vuotta ilman oikeaa diagnoosia. Joudut syömään masennuslääkkeitä ja lopulta menetät työkykysi. Toivon, että sinulle myös nauretaan ja todetaan että lenkkeilyllä se väsymys lähtee, kun et jaksaisi edes elää. Ehkä sinut otetaan todesta sitten, kun et turvitukselta enää tunnista naamaasi peilistä ja ajat kolarin kun nukahdat rattiin. Mutta siis ihan omia puutteitasihan ne vain.

Vierailija
2/42 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Sydämeni pohjasta toivon, että sairastut tähän ja joudut kärsimään 10 vuotta ilman oikeaa diagnoosia. Joudut syömään masennuslääkkeitä ja lopulta menetät työkykysi. Toivon, että sinulle myös nauretaan ja todetaan että lenkkeilyllä se väsymys lähtee, kun et jaksaisi edes elää. Ehkä sinut otetaan todesta sitten, kun et turvitukselta enää tunnista naamaasi peilistä ja ajat kolarin kun nukahdat rattiin. Mutta siis ihan omia puutteitasihan ne vain.

[/quote]

Varsin koominen totuus on se, että niillä jotka sitä kilpirauhasen vajaatoimintaa oikeasti sairastavat, eli ne jotka lääkityksen hyvin äkkiä asianmukaisesti saavat kun vajaatoiminta kokeissa todetaan, ei ikinä ole ylläolevan kaltaisia täysin liioiteltuja ja keksittyjä oireita. Jostain syystä ne ovat aina nämä luulosairaat, jotka juoksevat kymmenellä eri lääkärillä toistamassa samoja kokeita, joilla on ne vaikeimmat oireet ja vajaatoiminta on kuolemaksi ja näköjään työkyvynkin vienyt. Kasvahan kaveri aikuiseksi jo. Nolaat vain itseäsi täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:32"]

Eikö kilpirauhasen vajaatoimintaan liity se, että väsyttää, palelee, vatsa ei toimi jne... täällä vanhus, joka saanut kilpirauhaslääkitystä jo 17 veestä saakka. Muinoin lääke ei ollut kemiallinen valmiste vaan valmistettiin kuolleesta ihmisestä ja lääke sulatettiin kielen alla. Ihmissyöjiä siis, huh, huh... olen kyllä kuullut, että kilpirauhasen vajaatoiminta on piilosairaus. Painon lasku ja yliaktiivisuus taas on kilpirauhasen liikatoimintajuttu.

[/quote]

Juu tuo väsymys, kova palelu ja vatsan toimimattomuus myös itselläni oireina, olen myös käsittänyt että yliaktiivisuus ja painon lasku enemmänkin liikatoiminnan oireita, mutta siihen en ole perehtynyt...

t: 32

Vierailija
4/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 22, joka puhui "muotidiagnoosista" on ihan oikeassa. Työskentelen terveydenhuollossa asemassa, jossa laitan näitä ihmisiä kokeisiin. Kyllä näitä "väsymykseen", "hiustenlähtöön" ja "painonnousuun" sairastuvia tulee jatkuvalla syötöllä nykyään. Voin rehellisesti sanoa, että vaikka kymmenia ja varmaan satoja on käynyt erikseen kilpirauhaskokeita pyytämässä, niin yhdelläkään niistä, jotka ovat itselleen sen diagnoosin googlettaneet ja tulleet kokeita pyytämään EI OLE TODETTU VAJAATOIMINTAA. Tyypillisesti vajaatoiminta löytyy melko lailla sattumalöydöksenä kun tutkitaan muita asioita.

Tyypillisesti nämä luulosairaat juoksevat lääkäristä toiseen kyselemässä samoja kokeita, jotka ovat aina normaaleja, ja jossain vaiheessa joku lääkäri kyllästyy ja kirjoittaa sen lääkityksen. Tämän jälkeen nämä älynjättiläiset julistavat internetissä kuinka heitä hoidettiin väärin kunnes joku lopulta osasi diagnosoida taudin. Tässäkin ketjussa todennäköisesti näitä lukuisia.

Loppukaneettina siis, jos joudut erikseen menemään pyytämään niitä kokeita, kun olet asiaa googlettanut niin 99% todennäköisyydellä ei ole vajaatoimintaa.

Vierailija
5/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä numero 34 et taida onneksi olla kuitenkaan lääkäri. Sen kyllä huomaa tiedoistasi ja asenteestasi. Minäkin tosiaan sain juosta monta kertaa kokeissa ennen kuin arvauskeskuslääkäri lähetti sisätautipolille. LIIAN MONTA VUOTTA ELÄMÄSTÄNI MENETIN ÄÄLIÖLÄÄKÄREIDEN TAKIA, ja olen siitä ymmärrettävästi melkoisen katkera. Ammattitaitoinen lääkäri kun teki diagnoosin aika lailla yhdeltä istumalta. Diagnoosina autoimmuunityreoidiitti ja siitä johtuva kilpirauhasen vajaatoiminta. Itse tiesin monta vuotta aikaisemmin mikä minua vaivaa, ongelma kun menee suvussa. Vihdoin jaksoin taistella lääkärin kanssa niin pitkään, että sain lähetteen eteenpäin.

Vierailija
6/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 23:03"]

[/quote]

juupa juu, melodraamaa astetta pienemmälle kiitos. Et sinä elämästäsi ole mitään menettänyt kuin korkeintaan oman laiskuutesi vuoksi. Turha syyttää omista puutteista ketään muuta.

Vierailija
7/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin sydänoireiden, kipeiden nivelten ja  jatkuvan väsymyksen takia lääkärissä. Lääkärin mielestä olin masentunut ja kaipasin masennuslääkkeitä. Kuivalle iholle hän määräsi perusvoiteita. Kokeita ei otettu.

En halunnut lääkkeitä, joten käskettiin tulemaan uudelleen jos oireet pahenee. Menin suoraan yksityiselle endolle ja todettiin kunnon vajaatoiminta. Epäilin kyllä vajaatoimintaa, mutta tk lääkäri ei pitänyt mahdollisena.

Vierailija
8/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kautta saa lähetteen verikokeisiin.

Vierailija
9/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:47"]Miten pääsen testeihin, että onko minulla kilpirauhasen vaajatoiminta.. oireet viittaa siihen ja haluaisin asian kuntoon. Miten niihin testeihin pääsee?

[/quote]

Itse varasin ajan yksityiseltä endokrinologilta,otettiin testit,todettiin vajaatoiminta.Lääkitys aloitettiin saman tien.

Vierailija
10/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:47"]Miten pääsen testeihin, että onko minulla kilpirauhasen vaajatoiminta.. oireet viittaa siihen ja haluaisin asian kuntoon. Miten niihin testeihin pääsee?

[/quote]

Itse varasin ajan yksityiseltä endokrinologilta,otettiin testit,todettiin vajaatoiminta.Lääkitys aloitettiin saman tien.

[/quote]

Paljonko maksoi?

Vierailija
11/42 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:20"]

En ole ylipainoinen. 170cm/53 kg ja paino tippuu vaan.

Nukun huonosti, väsyttää ihan kauheasti ja masentaa. Lisäksi hikoilen kuin hullu. Siis tosi helposti. Minun ei tarvitse laittaa kun toppatakki sisällä päälle pariksi sekunniksi, niin heti alkaa puskemaan hikeä

Kaikki nämä oireet alkoivat 4 vuotta sitten synnytyksen jälkeen ja luin että synnytys saattaa laittaa nuo kilpirauhashommat sekaisin.

Ja olen 23-vuotias.

-ap

[/quote]

Nuo eivät todellakaan ole kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Mikä ihmeen muotidiagnoosi se liikatoiminta nykyään on ja miksi hitossa kaikki tuntuvat haluavan sen?

[/quote] Muotidiagnoosi? Haistappa paska. Todella alidiagnosoitu ja vähätelty sairaus. Eikä sitä kyllä kukaan halua!!

[/quote]

No ei varmasti ole niin alidiagnosoitu, että kaikki mukasairastavat olisivat sairaita. Haluamisella viittasin siihen, että hyvin monet lihavat, väsyneet yms. laittavat oireensa vajaatoiminnan piikkiin ja juoksevat lääkäriltä toiselle vaatien ihmelabrakokeita ja lääkityksiä, joita tieteeslliseen näyttöön perustuva lääketiede ei tunne. Ei lääkkeitä saa turhaan syödä - kuten joku osuvasti sanoi, ei tyroksiini ole laihdutuslääke. Vajaatoimintaan liittyy iso joukko oireita, jotka ovat hyvin epäspesifejä ja yleisiä. Välillä tuntuu olevan vallalla joukkohysteria, jossa nuo osin normaaliin elämään kuuluvat epämukavat oireet laitetaan sairauden piikkiin. Joku valittaa väsymystä - no syynähän on siis selvä vajaatoiminta! Ja eihän av-mamma ole läski koska vetää litran jätskiä Emmerdalen ääressä, vaan on läski koska on sairaus!

[/quote] Pointti onkin se, että esim itse en todellakaan vedä jätskiä, vaan olen 1500 kcal-1800kcal dieetillä, painan yli sata kiloa ja paino sen kuin nousee. Hitaasti tosin, mutta nousussa kuitenkin. -ohis

Vierailija
12/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:01"]Turha luulla, että ylipaino johtuisi kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kilpirauhaslääkitys ei toimi laihdutuskuurina, turha luulla.

[/quote]

Nukun huonosti, väsyttää ihan kauheasti ja masentaa. Lisäksi hikoilen kuin hullu. Siis tosi helposti. Minun ei tarvitse laittaa kun toppatakki sisällä päälle pariksi sekunniksi, niin heti alkaa puskemaan hikeä

Kaikki nämä oireet alkoivat 4 vuotta sitten synnytyksen jälkeen ja luin että synnytys saattaa laittaa nuo kilpirauhashommat sekaisin.

Ja olen 23-vuotias.

-ap

Vierailija
13/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen vastaa: endon palkkio oli n. 100 euroa, laajat verikokeet sitten noin 200 euroa, tuosta on sitten otettu KELA-korvaus jo pois (joka muutoin on todella alhainen noissa labrakokeissa, toki se raahaa perässä noissa lääk.palkkioasioissakin).

En mennyt tarkoituksella tk:n koska siellä yleensä otetaan vain TSH ja T4V, siis _yleensä_, kun pitäisi ottaa vasta-ainekokeet ym. Plus tk:ssa kuulemani mukaan tuijotetaan viitearvoihin, ei niinkään kuunnella asiakkaan oireita. Itselläni oli väsymys, hiustenlähtö, nivelvaivat. TSH oli 3,9 T4V 11, muita en nyt valitettavasti tähän hätään muista. Aloitettiin sitten tosiaan lääkitys ja oireilu helpottui, ei toki heti, siinä meni kaiken kaikkiaan muutama kuukausi.

Käyn kerran vuodessa tällä samalla endokrinologilla edelleen, en tiedä ottaako enää uusia asiakkaita vastaan, yhteen aikaan ei ottanut. (M.V) Hoitooni olen erittäin tyytyväinen. Ja nykyiseen olotilaani, toki se aina heittelee välillä, mutta pääpiirteiltään oloni on nyt ok.

Yksityiseen labraan ei muuten tarvita lähetettä, eli sinne voi mennä suoraan, ennen aamukymmentä sitten, sen jälkeen otetuilla arvoilla ei ole mitään virkaa.

Vierailija
14/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa liikatoiminnalta. Mulla on vajaatoiminta ja en hikoillut yhtään, nukuin kuin tukki, ja aina ku mahdollista, kärsin sydänoireista ja paino nousi, vaikka pidin 1200kcal diettiä. Soita tk:hon ja pyydä lähete labroihin tai lääkärin vastaanotolle. Tuo masennus ja väsymys kuuluu ihan molempiin taudinkuviin.

Vierailija
15/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voi olla liikatoimintakin, oireilu kun ei aina ole niin selkeä, ts. liikatoiminnassakin voi väsyttää jne.

Vierailija
16/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla noilla oireilla kilpirauhasen vajaatoimintaa ole.

Lisäksi, sille vastaajalle joka väitti että kilpirauhaskokeisiin täytyy olla ravinnotta. Ei todellakaan tarvitse.

Vierailija
17/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:28"]Ei sinulla noilla oireilla kilpirauhasen vajaatoimintaa ole.

Lisäksi, sille vastaajalle joka väitti että kilpirauhaskokeisiin täytyy olla ravinnotta. Ei todellakaan tarvitse.

[/quote]

Okei.. no mikä minulla sitten voi olla? :( -ap

Vierailija
18/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:20"]

Ja olen 23-vuotias.

-ap

[/quote]

Nuo eivät todellakaan ole kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Mikä ihmeen muotidiagnoosi se liikatoiminta nykyään on ja miksi hitossa kaikki tuntuvat haluavan sen?

Vierailija
19/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikatoiminta. Googlaa kilpirauhasen liikatoiminta tai hypertyreoosi.

Vierailija
20/42 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaatoiminnan oireet ovat todella laaja-alaiset. Vajaatoiminnassakin voi hikoilla ja laihtua, se on vaan harvinaisempaa. Ota aiheesta selvää ja mene kokeisiin. Suosittelisin menemään endolle.