Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-luokkalaisen huono koulumotivaatio, mitä ihmettä teen?

Vierailija
25.02.2014 |

Pojalla ei ole kouluun minkäänlaista motivaatiota . Läksyt tekee, kun käskee, jos yleensäkkään on tuonut kirjat kotiin. Kokeisiin ei lue, jos en kiristä/ uhkaile. Saattaa jopa jättää kokeet tekemättä, kun ei vaan huvita tehdä. Läksykerhossa tekee tekemättömät läksyt ja Wilma-merkinnästä saa rangaistuksen. Poika ei ole tyhmä, vaan helkkarin laiska. Harjoittelemalla sais kokeista kiitettäviä.Opettajalla ei ollut mitään neuvoa motivaation parantamiseen. Olen aivan hermoromahduksen partaalla pojan kanssa.

Nyt neuvoja kiitos!

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla antaa koulunkäynnin repsahtaa, koska perusta luodaan nyt. Koenumeroilla ei ole väliä, kunhan tekisi läksyt ja osaisi perusasiat. Olen yrittänyt kiittää ja kannustaa, mutta ilman tulosta. Poika tarvis jämyn open, joka puuttuis joka tekemättömään läksyyn ja ois tiukka asiossa. Nykyinen on kiltti ja sanoo pojan viisastuvan ajan myötä. Entä jos ei viisastu vaan on tulevaisuuden syrjäytynyt nuori? Olen perheneuvolaa miettinyt, oisko siitä apua?

Vierailija
42/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivoisiko palkitseminen hyvistä koenumeroista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:36"]Meillä taas on ongelmana se ettei poika haluaisi/jaksaisi/viitsisi nähdä vaivaa jos asia on ns oman mukavuusalueen ulkopuolella. Tai kiinnostuksen.

Ja sehän tietää ongelmia ja skitsokohtauksia säänn kun tulee eteen asia jota ei samalla samperin sekunnilla tajuakaan tai homma ei vaan muuten kiinnosta.

Tekee kyllä läksynsä varsin moitteetta ja on tunnollinen mutta tuo "kaiken pitäisi olla helppoa ja mielenkiintoista"-asenne kyrsii minua äitinä ihan hitosti:(

[/quote]

Samanlaistahan se on meilläkin, mutta myös läksyjen huolehtiminen tökkii. Katotaan, saadaanko open kanssa mitään edistystä asiaan. Ap

Vierailija
44/46 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 14 v tyttö Helsingistä eikä mitään motivaatiota kouluun voiko joku auttaa!!

Vierailija
45/46 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi vuotta taisteltu kotona koulunkäynnin kanssa. Kaveri nyt viitosella, mutta mikään ei tunnu auttavan/motivoivan häntä, pahempaan suuntaan vain mennään. Nyt on tullut myös kuvioon mukaan koulusta lintsaaminen. Opettaja uhkasi jo tämän vuoden jälkeen luokalle jäännillä, niin kaverille "aivan sama". Ja kaikki inhimilliset rangaistukset on kotona yritetty.  Ja voin sanoa rehellisesti, että ollaan yritetty posin kautta kannustaa, opastaa, auttaa, tukea yms., myös isovanhemmat on osaltaan yrittänyt puuttua asiaan. Mutta mikään ei tunnu tehoavan. Koulun/opettajan panostukseen olen hieman pettynyt, mutta ymmärrän senkin, että eivät he voi hänen vieressä istua koko ajan ja valvoa.

Poika on koulufiksu, kun haluaa ja panostaa, mutta kun tällä hetkellä koulussa ei ole muuta kivaa kuin kaverit. Hän tippuu oppimisen kelkasta yhä kiihtyvällä vauhdissa. Ja omat keinot ovat tämän muuttamiseksi ovat lopussa?? No, puolustukseksi voin sanoa, että hänen kahdella sisaruksella menee koulut mainiosti, joille ollaan tarjottu sama tuki ja mahdollisuus kotoa. Ei kuitenkaan haluaisi luovuttaa, vaan taistella hänet takaisin positiiviselle koulutielle.

Vierailija
46/46 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, veljeni oli juuri tuollainen. Äiti joutui vetämään kuin kivirettä peräsään, että veli saatiin tekemään mitään. Sitten, kun luki 5min kokeeseen koki tehneensä valtavan urakan ja laittoi kirjat kiinni. Sen verran äiti sai peruskoulussa vahdittua, että pääsi lukioon (keskiarvo kylläkin oli alle 8...). Lukiossa sitten jatkoi samaa rataa, kirjoitti paljon kykyjään huonommin. Äiti etsi sopivia (mikä saattaisi kiinnostaa ja mihin voisi päästä) jatko-opintopaikkoja ja lähetti veljen paperit niihin. Lopulta vasta reilu 20-v kypsyi hieman ja löysi opiskelu motivaation, valmistui nopeasti, teki väihöskirjankin ja on nyt tyytyväinen työpaikkaansa.

Mitään neuvoja ei ole antaa, mutta kannattaa jaksaa vaan painostaa lasta kouluhommiin. Kyllä se motivaatio lopulta löytyy ja silloin on tärkeää ettei ole täysin pudonnut kelkasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan