Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-luokkalaisen huono koulumotivaatio, mitä ihmettä teen?

Vierailija
25.02.2014 |

Pojalla ei ole kouluun minkäänlaista motivaatiota . Läksyt tekee, kun käskee, jos yleensäkkään on tuonut kirjat kotiin. Kokeisiin ei lue, jos en kiristä/ uhkaile. Saattaa jopa jättää kokeet tekemättä, kun ei vaan huvita tehdä. Läksykerhossa tekee tekemättömät läksyt ja Wilma-merkinnästä saa rangaistuksen. Poika ei ole tyhmä, vaan helkkarin laiska. Harjoittelemalla sais kokeista kiitettäviä.Opettajalla ei ollut mitään neuvoa motivaation parantamiseen. Olen aivan hermoromahduksen partaalla pojan kanssa.

Nyt neuvoja kiitos!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 08:40"]

Opiskelumotivaation puutteen syynä näyttäisi (yläkoulun näkökulmasta) olevan esimeriksi diagnosoimaton oppimisvaikeus tai muu oppimista haittaava neurologinen syy, mielenterveysongelmat, peliriippuvuus ja ongelmat kaverisuhteissa tai kotona.

[/quote]

Tähän peesi.

Ap sun täytyy todellakin vaatia se palaveri koulussa, lapsen pitää käydä kuraattorin tms juttusilla muutaman kerran, ehkä sieltä avautuu syy kouluhaluttomuuteen, en usko hetkeäkään, että on kyseessä laiskuus...

btdt

Vierailija
22/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan kuitenkin soittaa opettsjalle ja pyytää palaveria. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tekee käskettynä niin miksi koet asian puheeksi ottamisen käskemisenä? Koska kai lapsi tekee jos asennoituisit niin että olisit kiinnostunut hänen koulunkäynnistään? 

Minulla on kolmasluokkalainen jolta aina kysyn ja ohjaan. Jos en kysyisi onko läksyt tehty niin ei niitä välttämättä tekisi. Joskus opin että kysyn heti koulusta päästyään onko lapsella kirjat mukana niin ehti hakea ne kun kouluun vielä pääsee sisälle.. Sitten voi illalla opastaa että milloin kannattaa tehdä läksyt että ehtii hyvin harkkoihin ja tankata ruokaa ja nähdä kavereita.

Joskus saattaa minulta loppua huumori asiassa mutta sitten pyydän anteeksi ja puhutaan asiasta vähän lisää.

Se että lapsi tahtoo vaan harrastaa liikuntaa ei ole syy miksei tekisi läksyjään tai jotain muuta. Olin itsekin samanlainen pienenä: tein läksyt kun äiti sanoi, muuten menin kaverille. Omaa lasta kiinnostaa läksyjä enempi kaverit ja harrastukset niin läksyjen suhteen koitan pitää asiallisen suhteen, muistuttelen ja kehoitan lukemaan.

Mielummin lapselle keksii vaikka jotain positiivisia asioita, jos muistaa itse tehdä pyytämättä läksyjä tai läksyt tehdään silti vaikka niistä muistuttaa.

Voisiko lapsen kehitystä korostaa? Kehua aina tarvittaessa? Onko teillä muuten riittävästi aikaa toisillenne vai onko tuo läksyjen patistelu teidän päivän kohokohtaa parhaimmillaan (ja pahimmillaan) hakisi siis huomiota?

Minusta porkkanat on usein parempia asioita kuin pakot ja järkipuheet -varsinkin jos ne ei mene läpi.

Opettajalle kannattaa viestittää tälläiset ongelmat ja kysyä onko lapsella koulussa muuta huolta? Missä kunnossa pulpetti? Osallistuuko tunnilla? Onko häiriöksi tunnilla? Milloin lapsen tilannetta kannattaa tutkia vaikka lääkärin tai terapeutin, koska takana voi silti olla jotain oppimis/käyttäytymishäiriötä. En ainakaan itse jättäisiä kiviä kääntämättä vaan koittaisin tukea lasta, hän olisi saattanut kaivata vaikka toimintaterapeuttia jo pidemmän ajan?

Vierailija
24/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä lapsella on lukihäiriö, se näkyy siis käytöksessä kuten lapsessasi.

34

Vierailija
25/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanalla houkuttelet! Raha-, peli- tai lelupalkintoja. Niillä keinoin meillä tehdään piano-läksyt ja hyvin soitetaan!

Vierailija
26/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko lukihäiriöön, koska poika hyvä lukemaan ja tykkää lukea, ymmärtää lukemaansa hyvin ja kirjoittaa virheettömästi. Käytäytymisongelmia ei ole koulussa, kotona enemmänkin.

Kyse ei ole siitä, että haluais tehdä lapsen kanssa läksyjä/ lukea kokeisiin, mutta jatkuva pakottaminen lukemiseen ja vielä tulokseton pakottaminen ei ole normaalia. Tällä viikolla on sunnuntaista lähtien ollut kaverikiellossa, että lukisi ja laskisi kokeisiin, mutta mitään ei ole tehnyt. Ap

Vierailija
27/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:56"]

Poika on jo peli ja kaverikiellossa ja nyt tyhjennän pelit kännykästä jos ei tee tehtäviä. Katotaan tehoaako. Mutta mitä teen sen jälkeen? Ajanko näillä rangaistuksilla vain huononpaan tilanteeseen? Ap

[/quote]

Meillä on vähän samanlainen 5-luokkalainen. Tosin haluaa kyllä pärjätä koulussa ja haluaa osata, mutta jotenkin vaan aina unohtuu kirjat kouluun ja läksyt tekemättä ja kokeisiin lukematta. Rangaistuksia yritettiin monta vuotta ja nyt jouluna päätettiin kääntää laiva toisinpäin. Eli nyt, kun menee viikko ilman unohduksia (= wilma merkintöjä, ope tunnollisesti kirjaa kaiken ylös), saa palkinnon, jotain pientä. Jos kokeesta tulee 10 saa 10e, jos vähemmän, mutta kuitenkin 8 tai yli, jonkun pienen palkinnon (saa vaikka lauantaina katsoa James Bondin telkusta tms). Nyt on mennyt kevätlukukausi paremmin, vieläkin vähän lipsuu, mutta vähemmän. Toki edelleen katson läksyt ja repun joka ilta, mutta nyt selvästi repussa on paremmin oikeat kirjat ja läksyt merkittynä ja tehty. Eli koittakaa palkintoa.. ja käytännön juttuja: kännykällä kuva läksytaulusta jos sellainen on käytössä tai post-it lappu läksyn kohdalle joka kirjaan tai reissariin läksyt. Ja mielummin kirjat kaikki kotiin ja kouluun kulkee vain ne joita sinä päivänä tarvitaan, ja kaikki aina kotiin takaisin, helppo muistaa ja näin kirjat on aina saatavilla. Läksyt tehdään silloin kun ne on annettu ja sitten vaan tarkistetaan tilanne ed. iltana, kun pakataan reppua. 

Vierailija
28/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että on kokeiltu palkitsemista. Miten sitä on kokeiltu? Onko palkinto ollut jotain, minkä lapsi on saanut itse päättää? Se ei kauan motivoi, jos vanhemmat päättävät, mitä saa jos tekee asian x. Onko palkitseminen ollut lyhytjänteistä vai pidempijänteistä työtä vaativaa? Kumpi jaksaa motivoida sinun lastasi paremmin: se, että saa koemenestyksen perusteella vaikka rahaa tai lätkäpeliliput heti kokeen jälkeen vai se, että saa vaikkapa koko lukukauden koulumenestyksestä palkinnoksi jonkun perheen yhteisen lomamatkan?

Tämä palkitseminenkin pitää miettiä kunnolla, eikä vaan vanhan kaavan mukaan, jossa annetaan rahat koenumeroiden perusteella. Mitä lapsi itse haluaa? Jos ei halua mitään, niin koko palkitseminen koulumenestyksestä voi olla täysin turha. Kyse on nimenomaan siitä, että lapsen oma motivaatio pitää herättää häntä kiinnostavan palkinnon avulla.

Vierailija
29/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 13:10"]Sanot, että on kokeiltu palkitsemista. Miten sitä on kokeiltu? Onko palkinto ollut jotain, minkä lapsi on saanut itse päättää? Se ei kauan motivoi, jos vanhemmat päättävät, mitä saa jos tekee asian x. Onko palkitseminen ollut lyhytjänteistä vai pidempijänteistä työtä vaativaa? Kumpi jaksaa motivoida sinun lastasi paremmin: se, että saa koemenestyksen perusteella vaikka rahaa tai lätkäpeliliput heti kokeen jälkeen vai se, että saa vaikkapa koko lukukauden koulumenestyksestä palkinnoksi jonkun perheen yhteisen lomamatkan?

Tämä palkitseminenkin pitää miettiä kunnolla, eikä vaan vanhan kaavan mukaan, jossa annetaan rahat koenumeroiden perusteella. Mitä lapsi itse haluaa? Jos ei halua mitään, niin koko palkitseminen koulumenestyksestä voi olla täysin turha. Kyse on nimenomaan siitä, että lapsen oma motivaatio pitää herättää häntä kiinnostavan palkinnon avulla.

[/quote]

Tosi hyvä pointti, mietimme yhdessä asiaa. :-)

Soitin opelle ja pidämme palaveria open ja erit.open kanssa. Sovittiin, ettemme nyt pakota läksyjen ja kokeiden kanssa, vaan yritämme löytää keinot sitten palaverissa. Ap

Vierailija
30/46 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas on ongelmana se ettei poika haluaisi/jaksaisi/viitsisi nähdä vaivaa jos asia on ns oman mukavuusalueen ulkopuolella. Tai kiinnostuksen.

Ja sehän tietää ongelmia ja skitsokohtauksia säänn kun tulee eteen asia jota ei samalla samperin sekunnilla tajuakaan tai homma ei vaan muuten kiinnosta.

Tekee kyllä läksynsä varsin moitteetta ja on tunnollinen mutta tuo "kaiken pitäisi olla helppoa ja mielenkiintoista"-asenne kyrsii minua äitinä ihan hitosti:(

Vierailija
31/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan osaa auttaa, mutta oletko ihan varma, ettei lasta kiusata tms koulussa?

Vierailija
32/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen kokeillut lahjoa, kiristää ja uhkailla, tuloksetta. Ap

Vierailija
33/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiusattu jonkun verran, mutta ei tällä hetkellä. Poika tykkäis vain urheilla, urheilla ja urheilla...

Vierailija
34/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten kiristät urheilun avulla.

Vierailija
35/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:37"]

On kiusattu jonkun verran, mutta ei tällä hetkellä. Poika tykkäis vain urheilla, urheilla ja urheilla...

[/quote]

Ehkä se ei sitten ole syy, mutta yritä vielä kuulostella syitä, harvoin ne lapset kertoo syytä, keksivät jonkun tekosyyn...

Onko lapsesi tunneherkkä? Vai ronski ja roisi?

Vierailija
36/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on herkkä ja aika arka ja epäilen hällä väliä asenteen olleen alussa ns.puolustusreaktio, mutta nyt on jäänyt päälle. Olen aivan uupunut jatkuvaan jokailtaiseen taisteluun.

Olen kiristänyt myös urheilulla, en päästä harkkoihin, mutta ei sekään ole auttanut pitemmän päälle.

Olen tämän viikon tapellut matikan kokeen kanssa. Ei laske, vaikka mitä tekisin. 3pvä on ollut ilman kavereita, mutta eipä laske vieläkään. Ap

Vierailija
37/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos hellittäisit otettasi? Poikasi on 4. luokalla. Kukaan merkittävä ihminen ei tule koskaan kysymään hänen alakoulun arvosanojaan. Niillä ei ole merkitystä, mutta sillä on, että hän saa tehdä jotakin, mitä rakastaa, esim. urheilla.

Vierailija
38/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkailun ja kiristyksen asemesta kiitä aina kun on vähänkin aihetta.

Kannattaisiko mennä juttelemaan esim. koulupsykologin kanssa. Ulkopuolisen sana painaa paljon enemmän kuin äidin sana, kun puhutaan koulunkäynnin tärkeydestä.

Vierailija
39/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:03"]

Mitä jos hellittäisit otettasi? Poikasi on 4. luokalla. Kukaan merkittävä ihminen ei tule koskaan kysymään hänen alakoulun arvosanojaan. Niillä ei ole merkitystä, mutta sillä on, että hän saa tehdä jotakin, mitä rakastaa, esim. urheilla.

[/quote]

Toisaalta näinkin, mutta toisaalta tuossa vaiheessa luodaan pohja osaamiselle Ja oppimiselle. Aika paha tulevaisuuden kannalta, jos jo alakoulussa putoaa kelkasta. 

Vierailija
40/46 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee yhdessä. Ota osaa läksyjen tekemiseen, älä jätä häntä yksin, vaan pähkäile itsekin miten tämä lasketaan. tee siitä kivaa vaikka syömällä jotain samalla.

minun poika on viidennellä ja vihaa koulua yli kaiken. On kuulemma niin tappavan tylsää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi