Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ei vauva/lapsi ole mikään "etuseteli"..

Vierailija
25.02.2014 |

...jolla pääsee jonojen ohi esim terveyskeskuksen päivystyksessä.

Tuon tuosta facebookissa pari tuttuani, jotka saaneet alle vuoden sisällä esikoisensa, valittavat, kuinka heidän pitää herranjestas odottaa vuoroaan päivystyksessä kipeän vauvansa kanssa.

No mitä hittoa? kyllähän se on keljua, mutta sille ei voi mitään - eikä pidäkkään. Kyse kuitenkin "vain" jostain flunssasta tai kuumeesta, jolle lääkäri ei edes voi mitään.

En ymmärrä miten jotkut ihan tosissaan ihmettelevät tätä, miten ei heidän vauvansa mene jonkun 90v mummon edelle..

Myös kaupoissa olen huomannut, että äidit päivittelevät puhelimessa kassajonossa, kuinka rankkaa tässä on jonottaa kun pitää vahtia kolme lasta ja yhtä vielä imettää tyyliin samalla.

Minullakin on lapsia, ja vaikka minulle tärkeimmät ovatkin, en oleta että ovat sitä kaikille..

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä lapset ohittaa päivystysjonossa samantasoisesta vaivasta kärsivän aikuisen. Täysin luonnollista.

Vierailija
62/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:09"]

Ei sitten MITÄÄN valitusta siitä, miten jonkun lapsi huutaa odotellessaan tuntikausia.

[/quote]

Meillä sairaalan päivystyksessä on lapsikoppi. Sielläpä mukulat huutavat eristyksissä kilpaa. Ei kyllä vaikuta jononumeroon mitenkään.

Tarkennan: ensin ei saa etusijaa jonossa ja sitten pitäisi vielä kipeä lapsi jotenkin hiljentää, ettei kukaan vain ala siitä valittaa. Pitäisikö lapsille olla äänieristetty koppi jossa odottaisi jonon mukaisessa järjestyksessä? Ai niin, se olisi erikoispalvelua! Mitenhän tämä pitäisi järjestää?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:01"]

Äärettömän nolo tapaus oli eräässä etelän lomakohteessa kun lentokenttäbussi vei matkustajia koneesta terminaaliin. Siellä tuli eräs suomalainen äiti leikki-ikäisten (noin 5 ja 6 v.) lasten kanssa. Lapset olivat ihan normaaleja terveitä lapsia. Äiti alkoi toitottamaan kovaan ääneen "eikö kukaan anna lapsille paikkaa. Täällä ei ole herrasmiehiä, herrasmiehet antavat lapsille paikan". Sitten yksi arviolta noin 75 vuotias huterasti kävelevä herrasmies antoi paikkansa toiselle näistä terveistä leikki-ikäisistä. Meniköhän tämä nyt ihan oikein päin?

[/quote]

Missä lasten kuuluu istua liikkuvassa bussissa? Kököttää lattialla?

Vierailija
64/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:55"]Meillä on kyllä erikseen Espoossa (Jorvissa) lasten ja aikuisten päivystykset. Terveyskeskus suosii mielellään lapsia, mutta ei sinne pelkän flunssan vuoksi täällä kannata yrittää, saa varmasti jonottaa ja menee mummot ohi vasemmalta ja oikealta.

Ei kuitenkaan mene siinä järjestyksessä kuin on ilmoittauduttu, vaan aina se menee ohi, joka on akuutimpi tapaus, ei pelkän iän perusteella ohitella.

Valittajat voivat aina ottaa lapselleen vakuutuksen ja mennä suoraan yksityiselle päivystykseen, se on jokaisen oikeus.

[/quote]Juu. Jorvissa joka kerta on yksi lapsistani mennyt heittämällä jonon ohi. Kerran ambulanssillakin.

Vierailija
65/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 2 vuotias huusi ja itki niin paljon, että hoitaja veti jonon ohitse.Yks kiva mummeli tarjosi karkkia, mutta itseä hävetti olla sen huutavan lapsen kanssa.En tiedä miksi häpeä oli se tunne, ehkä se tunne on syöpynyt alitajuntaan tässä maassa.

Vierailija
66/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:15"]

Äärettömän nolo tapaus oli eräässä etelän lomakohteessa kun lentokenttäbussi vei matkustajia koneesta terminaaliin. Siellä tuli eräs suomalainen äiti leikki-ikäisten (noin 5 ja 6 v.) lasten kanssa. Lapset olivat ihan normaaleja terveitä lapsia. Äiti alkoi toitottamaan kovaan ääneen "eikö kukaan anna lapsille paikkaa. Täällä ei ole herrasmiehiä, herrasmiehet antavat lapsille paikan". Sitten yksi arviolta noin 75 vuotias huterasti kävelevä herrasmies antoi paikkansa toiselle näistä terveistä leikki-ikäisistä. Meniköhän tämä nyt ihan oikein päin?

[/quote]

[/quote]

Kyllä terveellä leikki-ikäisellä lapsella on paremmat motoriset valmiudet pysyä pystyssä hitaasti ajavassa lentokenttäbussissa kuin huterasti kävelevällä yksinäisellä vanhuksella. Lapsilla on myös vanhemmat, jotka voivat turvata heidän matkansa. Kyllä minä ainakin pystyn lapsiani tukemaan bussissa ilman, että vien vanhukselta paikkaa.

Vierailija
67/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:18"]

Mun 2 vuotias huusi ja itki niin paljon, että hoitaja veti jonon ohitse.Yks kiva mummeli tarjosi karkkia, mutta itseä hävetti olla sen huutavan lapsen kanssa.En tiedä miksi häpeä oli se tunne, ehkä se tunne on syöpynyt alitajuntaan tässä maassa.

[/quote]

Varmasti syöpyy, tämä ketjukin on täynnä vain itseään ajattelevia aikuisia. Minä minä olin ensin!  Minä minä olen tärkein!

Vierailija
68/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:15"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä terveellä leikki-ikäisellä lapsella on paremmat motoriset valmiudet pysyä pystyssä hitaasti ajavassa lentokenttäbussissa kuin huterasti kävelevällä yksinäisellä vanhuksella. Lapsilla on myös vanhemmat, jotka voivat turvata heidän matkansa. Kyllä minä ainakin pystyn lapsiani tukemaan bussissa ilman, että vien vanhukselta paikkaa.

[/quote]

Siis vanhus oli ainoa vaihtoehto? Muut, terveet aikuiset muuttuivat taas kerran näkymättömiksi. Ei tietenkään vanhukselta viedä paikkaa.

Vierailija
69/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:18"]

[/quote]

No jos on bussissa paikat täyttyneet, niin kaikki aikuiset ovat kuitenkin kuuromykkiä. Ei niitä voi haitata terveyskeskuksessakaan.

Vierailija
70/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on nyt sivujuonne bussista. Sikäli on kyllä hyvä, jos lapset pääsee bussissa istumaan, heillä on kyllä huonommat motoriset valmiudet pysyä pystyssä mutkissa jne. kuin normaali terveillä aikuisilla. Tosin mainitussa esimerkissä tietty ikävää että vanhus joutui antamaan paikan (ainoa siis jolla oli tapoja).

Ehkä tuon esimerkin mamma esitti asianasa niin kärkevästi että kaikkia ärsytti....?? Toisaalta joskus jokaisella menee vähän "yli" jos on väsynyt ja hermostunut ja itse jännittää reissua alitajuisesti, niin hermostuu ja ylikiihkona vaatii paikkoja tms.

Lasten kanssa (n. 4-7.v. esim.) kun on matkailtu Euroopan suurkaupungeissa, niin kyllä siellä herkästi täydessäkin metrossa esim. joku aina antaa lapselle paikan, jotta pienempi pääsee istumaan. Ihan automaattista. En muista tarttiko viime reissullakaan 4v:n jäädä kertaakaan istumaan.

Vierailija
71/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kanssa kerran osuuteni moisesta akan huudosta lentokenttäbussissa. Ja kyse oli portilta koneeseen, eli n 2 min.

Olin raskaana, 5 kk, mutta vatsani oli iso ja minut kivasti ohjattiinkin ensimmäisenä, koska heti vastassa oli portaat alas ja pääsin ensimmäisenä bussiin istumaan. Minun luo tämä nainen tuli ja pyysi jos olisin ottanut hänen rimpuilevan lapsensa syliin. Kerroin olevani raskaana ja en todellakaan ota potkivaa lasta syliini.

Tämän keskustelun aikana bussi jo liikkui ja keskustelun lopuksi olimme lentokoneen luona.

Jotkut äidit ovat vaan minä, minä ja minun lapseni.

Niin, olen ollut polttareissa, jonne 2 äitiä toivat lapsensa 2 kpl yht siis 4 lasta mukaansa, kun nämä eivät olleet ikinä polttareissa.

Olin tässä vaiheessa aika humalassa ja ehdotin heidän poistumista siksi aikaa kunnes tulee strippari. Mitään stripparia ei tietenkään oltu tilattu, mutta sainpahan mammat lapsineen lähtemään pois.

Kovasti minua kiilteltiin

Vierailija
72/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vauvat pitäisi päästää edelle.

Vierailija
73/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla päivystyksellisissä asioissa saatta oikeasti olla hengenlähtö lähellä, kuin esim. samasta vaivasta kärsivällä aikuisella. Siksi jonon ohi. Ja vaikka ei olisi mitään henkeä uhkaavaakin, niin jonon ohi saisi mennä aina. Aina.

Hävettää teidän aikuisten puolesta, jotka pistätte itsenne lapsen edelle. Sairasta.

Vierailija
74/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen korkeassa kuumeessa olevan pikkulapsen on hankalampi siellä päivystyksessä jonottaa kuin kuumeisen aikusen. Jouduin vasta jonottamaan pari tuntia päivystyksessä 1-vuotiaan kanssa. Lapsi oli saanut särkylääkettä ennen päivystykseen lähtöä ja jaksoi jonkin aikaa siellä leikkiä. Lopputulos oli se, että kuume nousi tosi korkeaksi, eikä meinannut lääkkeilläkään pysyä kurissa. Mielummin olisin itse mennyt jonottamaan vaikka neljäksi tunniksi sinne kuin jonottanut pienen ihmisen kanssa siellä paria tuntia.

Vierailija
75/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotan kyllä vielä päivystyksen ammattitaitoon ja heidän arvioonsa kiireellisyydestä. Sillaihan se maailma pyörii, ainakin päivystys.

Vierailija
76/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut varaa, lapsettomanakin, kohdella lapsia kuten pieniä ihmisiä tulisi kohdella. Eli osoitetaan heille erityistä huomaavaisuutta, koska he ovat aikuisista riippuvaisia. Se, millainen äiti näillä lapsilla on ihan yksi ja sama, koska ei lapsi ole mikään esine, jonka aikuinen omistaa, vaan oma yksilönsä, osa tätä minunkin yhteisöäni jossa elän. Täällä puhutaan lapsista kuin koirista ja kissoista, ei kuten ihmisistä joiden hyvinvoinnista meillä ihan jokaisella on vastuu.

Näitä ketjuja lukiessa sitä tajuaa, että kaikesta voi ihminen mielensä katkeroittaa, kuten siitä että päiviystyksessä lapsi ehkä pääsee aikaisemmin lääkäriin. Voi herranjumala. 

Vierailija
77/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

First world problems: lapsi ei pääse jonon ohi lääkärille. Miettikää nyt välillä vähän mistä valitatte.

Vierailija
78/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisella ihmisellä on mahdollisuus sanoa, miltä hänestä tuntuu. Esimerkiksi päivystyksessä kertoa hoitajalle, että pääni räjähtää kivusta ja niskat ovat kankeat. Tästä hoitaja jo tulkitsee, että tässä voi olla vaikkapa aivokalvontulehdus kyseessä ->laitetaanpa jonon kärkeen. Toisessa tilanteessa samoista oireista kärsii pieni vauva, joka ei voi kertoa omista tuntemuksistaan. Vauva kenties itkee äitinsä sylissä. Ap, kumman oireet todennäköisemmin jäävät huomaamatta? Aikuisen ihmisen vai sen pienen itkuisen vauvan?

Vierailija
79/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:04"]

[/quote]

Ei tietenkään mennyt. Raavaan nuoren miehen olisi kuulunut tietenkin se paikka antaa. Eiköhän terveitä miehiä yhtään hävettänyt!

[/quote]

Tämä on kyllä täysin lentoyhtiön moka.  Monet lentoyhtiöt antavat pienten, alle 5-vuotiaiden lasten kanssa matkustavien perheiden nousta koneeseen ja koneesta pois heti business- (ja ensimmäisen luokan) matkustajien jälkeen. Silloin on päivän selvää, että lapsiperheet pääsevät myös lentokenttäbussiin ensin. Tämäkin on ihan turvallisuuskysymys, lentokenttäbusseissa kun saattaa olla vain joku tanko tai renksuja katonrajasta kiinnipitämistä varten. Miettikääpä, kuinka helppo noin metrin mittaisen ja 15 kiloisen on niistä ottaa kiinni... Joten kyllä, tästäkin syystä pienet lapset  (ja pienikasvuiset ihmiset ;-)) menevät lentokenttäbussissa jopa vanhusten ohi, kun istumapaikkoja jaetaan.

Vierailija
80/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:01"]

First world problems: lapsi ei pääse jonon ohi lääkärille. Miettikää nyt välillä vähän mistä valitatte.

[/quote]

On syytä valittaa, koska kuten edellä kirjoitettiin: esim. vauvan kohdalla voi olla hengestä kysymys, vaikka aikuisella sama vaiva ei olisi niin vakava. Vai pitäisikö antaa kuolla; sitten ei enää olisikaan "first world problem". Kumma ettei aloittajakaan sitä ole tajunnut, vaikka kertoo hänellä olevan lapsia.

Kertookohan tämä ketju kirjoittajien kateudesta muita naisia kohtaan: pääsevät pois jonosta "helpolla", vaiko ihan tosiaan lapsivihamielisyydestä.

Yhteiskunnan tulee kohdella heikompiaan erityisen hyvin. Heikompia ovat esim. lapset (kuten myös vanhukset ja vammaiset).

Bussiesimerkki kertoo samasta näennäisen tasa-arvon vaatimuksesta kuin terveyskeskusesimerkkikin. Näennäistä siksi, että oikeutta saa silloin vain vahvin. Vain Suomessa voidaan edes keskustella siitä kenelle kuuluu antaa paikka. Kuten toinen kirjoittaja sanoi, Euroopassa se on ihan selvä asia: heikoimmille.