Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ei vauva/lapsi ole mikään "etuseteli"..

Vierailija
25.02.2014 |

...jolla pääsee jonojen ohi esim terveyskeskuksen päivystyksessä.

Tuon tuosta facebookissa pari tuttuani, jotka saaneet alle vuoden sisällä esikoisensa, valittavat, kuinka heidän pitää herranjestas odottaa vuoroaan päivystyksessä kipeän vauvansa kanssa.

No mitä hittoa? kyllähän se on keljua, mutta sille ei voi mitään - eikä pidäkkään. Kyse kuitenkin "vain" jostain flunssasta tai kuumeesta, jolle lääkäri ei edes voi mitään.

En ymmärrä miten jotkut ihan tosissaan ihmettelevät tätä, miten ei heidän vauvansa mene jonkun 90v mummon edelle..

Myös kaupoissa olen huomannut, että äidit päivittelevät puhelimessa kassajonossa, kuinka rankkaa tässä on jonottaa kun pitää vahtia kolme lasta ja yhtä vielä imettää tyyliin samalla.

Minullakin on lapsia, ja vaikka minulle tärkeimmät ovatkin, en oleta että ovat sitä kaikille..

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 02:02"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:49"]

Täällä puhutaan lapsista kuin koirista ja kissoista, ei kuten ihmisistä joiden hyvinvoinnista meillä ihan jokaisella on vastuu.

[/quote]Suhtaudun muiden lapsiin aivan samoin kuin muiden lemmikeihinkin. Minulla ei ole muiden lapsista yhtään sen pienempää tai suurempaa vastuuta kuin eläimistäkään.

[/quote]

Samoin. Tämän takia kaikki tulonsiirrot lapsettomilta lapsiperheille pitäisi lopettaa. Miksi minun pitää veroina maksaa jonkun mamman lokoilusta kotona? Minäkin mielelläni jäisin töistä pois koiraharrastukseni takia, veronmaksajien kustannuksella. Lapsista pitäisi maksaa veroa, kuten koirista. Lapsiperheiden pitäisi maksaa takaisinkin päin.

Ja huutelijoille tiedoksi: se, että joskus 70- tai 80- luvulla on tehty jotain, ei tarkoita että aina pitäisi (verorahoilla kustantaa lukuisia ja lukuisia vain lapsiperheille kuuluvia asioita).

[/quote]

Tiedoksi vaan sinullekin, että lapsiperheetkin maksavat veroja.

Ei lapsista saa mitään verohelpotuksia tai vähennyksiä.

Meidän perhe ainakin maksaa paljon enemmän veroja kuin saa niitä tulonsiirtoina takaisin.

Vierailija
42/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan siitä, että lapsesta ei välttämättä päällepäin näe, kuinka kipeä tämä on.

Oma lapseni on joskus leikkinyt reippaana päivystyksessä, ollut hyvällä tuulella ja puhelias jne. - murtuneen luun kanssa. Asia ei tietenkään ollut kiireellinen, kun ei sille mitään ollut tehtävissä, mutta päivystykseen meidät kuitenkin passitettiin kun pitäähän luunmurtumat diagnosoida kuitenkin. Lääkärikään ei meinannut uskoa murtumaan ennen röntgenkuvien näkemistä. Silloin oli onneksi hiljainen aika muutenkin, niin ei tarvinnut mennä niin hyväkuntoisen lapsen kanssa häpeillen jonon ohi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:34"]

Kyllä vauvat pitäisi päästää edelle.

[/quote]

Yksikään vauva ei mene minun edelleni. Siitä minä pidän huolen.

Vierailija
44/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:28"]

[/quote]

Yksikään vauva ei mene minun edelleni. Siitä minä pidän huolen.[/quote]

Muista myös ajaa kaksipaikkaisella urheiluautolla yksin marketin perhepaikalle, istua täpötäydessä bussissa vanhuksille tarkoitetuille paikoille ja pitää visusti huoli siitä, että sinun avaamastasi ovesta ei esim. kaupassa pääse varmasti kukaan muu vahingossakaan sisälle, varsinkaan lastenvaunujen kanssa.

Vierailija
45/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Onneksi se ei ole julkisella puolella sinun päätettävissä.

Vierailija
46/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Jos alat rettelöidä, niin toivottavasti henkilökunta kutsuu vartijat. Jos eivät sitä tee, niin minä pidän siitä huolen.

Vierailija
47/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 10:22"]

Puolittaisena ohiksena voisi tähän väliin mainita, että ikinä en ole niin hyvää julkisen puolen terveyspalvelua saanut kuin nyt raskaana ollessani. Ajan ja hoitoa saa heti. Kukaan ei kyseenalaista oireita eikä niuhota, että buranalla pärjää.

[/quote]

raskausaikana ei suositella buranaa

Vierailija
48/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 10:22"]

Puolittaisena ohiksena voisi tähän väliin mainita, että ikinä en ole niin hyvää julkisen puolen terveyspalvelua saanut kuin nyt raskaana ollessani. Ajan ja hoitoa saa heti. Kukaan ei kyseenalaista oireita eikä niuhota, että buranalla pärjää.

[/quote]

raskausaikana ei suositella buranaa

[/quote]

Ihanko tosi? Siitähän tässä olikin kyse. 

No minäpä väännän rautalangasta: tavalliselle tk-kyselijälle tyrkytetään buranaa joka vaivaan.

Vierailija
49/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja raskausaikana Buranaa saa kyllä syödä, paitsi viimeiselle kolmanneksella :)

Vierailija
50/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin vauva meni aina jonon ohi, jos siellä oli kaikki jonottajat jossain flunssassa. Tämä on muuttunut vasta hiljattain.

Vakavammat jutut ovat tietysti etusijalla aina, esim. kolaritapaukset tai jos verta lentää kaaressa (paitsi Porissa, jossa unohdettiin tämmöinen verilentopotilas kokonaan jonosta ja pääsi lekurille vasta kolmen tunnin jälkeen, kun alettiin ihmetellä, miksei koskaan tule meidän vuoro).

Minua kyllä ottaa helkutisti pattiin, kun poliisit raijaa sisään jonkun rattijuopon verikokeelle ja se menee kaikkien edelle, myös sen vauvan, joka on huutanut korvatulehdusta odotusaulassa jo kaksi tuntia. Mutta senpä takia emme mene päivystykseen sairaalaan vaan lääkäritaloon, jos siellä on vielä ovet auki.

Vierailija
51/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo nyt en puhunutkaan mistään vakavammasta tilanteesta, esim kolarista, vaan ihan tavallisesta flunssasta tai kuumeesta. Eli odotusaulassa jonotetaan päivystävälle lääkärille, eikä kellään hengenhätää, niin kyllä se mielestäni menee siinä järjestyksessö missä ilmoittauduttu päivystykseen.

Kyllä muaki ärsyttäs, jos olisin kaks tuntia venannut lääkärille, ja juuri kun olisi vuoroni, paikalle juuri saapunut äiti ja lapsi menisivät edelleni - ja edelleenkään ei puhuta hengen hädästä, vaan tällä lapsella olisi vaikkapa jusy flunssa.

Ap

Vierailija
52/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli jo lapsettomana selvää, että lapset menevät terveyskeskuksessa jonon ohi. Näinhän on ollut aina - jo omassa lapsuudessani. Onpa ikävää, jos tilanne on muuttunut.

Vierailija
53/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ja pienet lapset menevät sen takia edelle, että heidän kohdallaan odottaminen voi olla vaikeaa. Aikuisille se on helpompaa. 

Vierailija
54/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja etuseteli tarkoittaa muuten sitä, että saa normaalihinnasta alennusta.

Vierailija
55/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä erikseen Espoossa (Jorvissa) lasten ja aikuisten päivystykset. Terveyskeskus suosii mielellään lapsia, mutta ei sinne pelkän flunssan vuoksi täällä kannata yrittää, saa varmasti jonottaa ja menee mummot ohi vasemmalta ja oikealta.

Ei kuitenkaan mene siinä järjestyksessä kuin on ilmoittauduttu, vaan aina se menee ohi, joka on akuutimpi tapaus, ei pelkän iän perusteella ohitella.

Valittajat voivat aina ottaa lapselleen vakuutuksen ja mennä suoraan yksityiselle päivystykseen, se on jokaisen oikeus.

Vierailija
56/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:24"]

Tuon tuosta facebookissa pari tuttuani, jotka saaneet alle vuoden sisällä esikoisensa, valittavat, kuinka heidän pitää herranjestas odottaa vuoroaan päivystyksessä kipeän vauvansa kanssa.

No mitä hittoa? kyllähän se on keljua, mutta sille ei voi mitään - eikä pidäkkään. Kyse kuitenkin "vain" jostain flunssasta tai kuumeesta, jolle lääkäri ei edes voi mitään.

En ymmärrä miten jotkut ihan tosissaan ihmettelevät tätä, miten ei heidän vauvansa mene jonkun 90v mummon edelle..

Myös kaupoissa olen huomannut, että äidit päivittelevät puhelimessa kassajonossa, kuinka rankkaa tässä on jonottaa kun pitää vahtia kolme lasta ja yhtä vielä imettää tyyliin samalla.

Minullakin on lapsia, ja vaikka minulle tärkeimmät ovatkin, en oleta että ovat sitä kaikille..

[/quote]

Ei sitten MITÄÄN valitusta siitä, miten jonkun lapsi huutaa odotellessaan tuntikausia.

Vierailija
57/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärettömän nolo tapaus oli eräässä etelän lomakohteessa kun lentokenttäbussi vei matkustajia koneesta terminaaliin. Siellä tuli eräs suomalainen äiti leikki-ikäisten (noin 5 ja 6 v.) lasten kanssa. Lapset olivat ihan normaaleja terveitä lapsia. Äiti alkoi toitottamaan kovaan ääneen "eikö kukaan anna lapsille paikkaa. Täällä ei ole herrasmiehiä, herrasmiehet antavat lapsille paikan". Sitten yksi arviolta noin 75 vuotias huterasti kävelevä herrasmies antoi paikkansa toiselle näistä terveistä leikki-ikäisistä. Meniköhän tämä nyt ihan oikein päin?

Vierailija
58/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:01"]

Äärettömän nolo tapaus oli eräässä etelän lomakohteessa kun lentokenttäbussi vei matkustajia koneesta terminaaliin. Siellä tuli eräs suomalainen äiti leikki-ikäisten (noin 5 ja 6 v.) lasten kanssa. Lapset olivat ihan normaaleja terveitä lapsia. Äiti alkoi toitottamaan kovaan ääneen "eikö kukaan anna lapsille paikkaa. Täällä ei ole herrasmiehiä, herrasmiehet antavat lapsille paikan". Sitten yksi arviolta noin 75 vuotias huterasti kävelevä herrasmies antoi paikkansa toiselle näistä terveistä leikki-ikäisistä. Meniköhän tämä nyt ihan oikein päin?

[/quote]

Ei tietenkään mennyt. Raavaan nuoren miehen olisi kuulunut tietenkin se paikka antaa. Eiköhän terveitä miehiä yhtään hävettänyt!

Vierailija
59/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:24"]

[/quote]

Ei sitten MITÄÄN valitusta siitä, miten jonkun lapsi huutaa odotellessaan tuntikausia.

[/quote]

Tarkennan: ensin ei saa etusijaa jonossa ja sitten pitäisi vielä kipeä lapsi jotenkin hiljentää, ettei kukaan vain ala siitä valittaa. Pitäisikö lapsille olla äänieristetty koppi jossa odottaisi jonon mukaisessa järjestyksessä? Ai niin, se olisi erikoispalvelua! Mitenhän tämä pitäisi järjestää?

Vierailija
60/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:01"]Äärettömän nolo tapaus oli eräässä etelän lomakohteessa kun lentokenttäbussi vei matkustajia koneesta terminaaliin. Siellä tuli eräs suomalainen äiti leikki-ikäisten (noin 5 ja 6 v.) lasten kanssa. Lapset olivat ihan normaaleja terveitä lapsia. Äiti alkoi toitottamaan kovaan ääneen "eikö kukaan anna lapsille paikkaa. Täällä ei ole herrasmiehiä, herrasmiehet antavat lapsille paikan". Sitten yksi arviolta noin 75 vuotias huterasti kävelevä herrasmies antoi paikkansa toiselle näistä terveistä leikki-ikäisistä. Meniköhän tämä nyt ihan oikein päin?

[/quote]

Kuulostaa ihan mun serkulta.. Lasten iätkin menis ihan kohdalleen.