Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ei vauva/lapsi ole mikään "etuseteli"..

Vierailija
25.02.2014 |

...jolla pääsee jonojen ohi esim terveyskeskuksen päivystyksessä.

Tuon tuosta facebookissa pari tuttuani, jotka saaneet alle vuoden sisällä esikoisensa, valittavat, kuinka heidän pitää herranjestas odottaa vuoroaan päivystyksessä kipeän vauvansa kanssa.

No mitä hittoa? kyllähän se on keljua, mutta sille ei voi mitään - eikä pidäkkään. Kyse kuitenkin "vain" jostain flunssasta tai kuumeesta, jolle lääkäri ei edes voi mitään.

En ymmärrä miten jotkut ihan tosissaan ihmettelevät tätä, miten ei heidän vauvansa mene jonkun 90v mummon edelle..

Myös kaupoissa olen huomannut, että äidit päivittelevät puhelimessa kassajonossa, kuinka rankkaa tässä on jonottaa kun pitää vahtia kolme lasta ja yhtä vielä imettää tyyliin samalla.

Minullakin on lapsia, ja vaikka minulle tärkeimmät ovatkin, en oleta että ovat sitä kaikille..

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:01"]

Äärettömän nolo tapaus oli eräässä etelän lomakohteessa kun lentokenttäbussi vei matkustajia koneesta terminaaliin. Siellä tuli eräs suomalainen äiti leikki-ikäisten (noin 5 ja 6 v.) lasten kanssa. Lapset olivat ihan normaaleja terveitä lapsia. Äiti alkoi toitottamaan kovaan ääneen "eikö kukaan anna lapsille paikkaa. Täällä ei ole herrasmiehiä, herrasmiehet antavat lapsille paikan". Sitten yksi arviolta noin 75 vuotias huterasti kävelevä herrasmies antoi paikkansa toiselle näistä terveistä leikki-ikäisistä. Meniköhän tämä nyt ihan oikein päin?

[/quote]

Tuo nyt meni niin pahasti pieleen kuin voi mennä; bussissa on oltava paikka kaikille matkustajille ja useimmissa maissa vaaditaan että turvavyötkin pitää olla kiinni. Sylissä saa matkustaa vain sylilapset, muille on laskettu tarkasti paikat tai matkanjärjestäjä on mokannut. Jos paikat eivät riitä, hän lähettää osan taksilla matkaan.

Ja hyi hel..., miten itsekästä, ettei yksikään aikuinen, terve ihminen antanut paikkaa lapselle!

[/quote]

Siis kyseessä oli lentokenttäbussi, joka operoi lentokentällä kiitoratojen alueella. Kyyti lentokoneesta terminaaliin. Ei siellä taksit operoi. Sekoitat nyt varmaan kyytiin lentokentältä hotellille.

Vierailija
2/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä helppoa se odottaminen on lapselle kuin aikuisellekin. Epämiellyttäväähän se voi toki olla, mutta se ei ole kriteeri eikä sen mittaamiseen ole resursseja. Moni aikuinen kärsii odottamisesta paljon enemmän kuin reipas lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:49"]

Täällä puhutaan lapsista kuin koirista ja kissoista, ei kuten ihmisistä joiden hyvinvoinnista meillä ihan jokaisella on vastuu.

[/quote]Suhtaudun muiden lapsiin aivan samoin kuin muiden lemmikeihinkin. Minulla ei ole muiden lapsista yhtään sen pienempää tai suurempaa vastuuta kuin eläimistäkään.

Vierailija
4/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas täällä otettiin esille lapsivihakin.. kyllä minuakin ainakin kiukuttais jos itse odottaisin päivystyksessä monen monta tuntia ja sitte paikalle pöllähtää joku äiti lapsineen ja kiilaa edelle. Ei se tarkoita sitä että vihaisin lapsia, se on vain ärsyttävää toimintaa thats it

Vierailija
5/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:36"]

Lapsilla päivystyksellisissä asioissa saatta oikeasti olla hengenlähtö lähellä, kuin esim. samasta vaivasta kärsivällä aikuisella. Siksi jonon ohi. Ja vaikka ei olisi mitään henkeä uhkaavaakin, niin jonon ohi saisi mennä aina. Aina.

Hävettää teidän aikuisten puolesta, jotka pistätte itsenne lapsen edelle. Sairasta.

[/quote]

Päivystyksen tarkoitus on tarjota hoitoa niille, jotka eivät kerta kaikkiaan voi odottaa seuraavaan aamuun tai arkipäivään. Siksi päivystyksessä on aina myös hengenvaarassa olevia potilaita, esim. sydänpotilaita, diabetespotilaita, ym. sisätaudeista kärsiviä potilaita sekä kovista kivuista ja murtumista kärsiviä potilaita. Jokaista nuhakuumeesta kärsivää vauvaa ei todellakaan tarvitse eikä voi päästää heidän ohitseen jonossa! Vähän suhteellisuudentajua nyt, ihmiset, vaikka se oman lapsen itku ahdistaakin.

Vierailija
6/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:34"]

Ihan yhtä helppoa se odottaminen on lapselle kuin aikuisellekin. Epämiellyttäväähän se voi toki olla, mutta se ei ole kriteeri eikä sen mittaamiseen ole resursseja. Moni aikuinen kärsii odottamisesta paljon enemmän kuin reipas lapsi.

[/quote]

Sairas lapsi ei ole yleensä reipas.Toisekseen, pienen lapsen kanssa on tuskallista odottaa, koska ajantajua ei vielä ole. En siis sanoisi, että odottaminen on yhtä helppoa. Aikuinen osaa säädellä tunteitaan ja käytöstään paremmin kuin lapsi, joten edelleen odottelu on aikuiselle helpompaa.

Meidän tk:ssa lapset pääsevät lääkäriin osittain jonon ohi heti kiirellisten perään ja aivan ymmärrettävästi. Tämäkin tarkoittaa silti yleensä parin tunnin odottelua. Ehtiihän siinä toki tuska tulla muillekin aikuisille, kun joutuvat kipeän lapsen lääkäriin pääsyä odottamaan/seuraamaan.

Vierailija
7/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:41"]

Taas täällä otettiin esille lapsivihakin.. kyllä minuakin ainakin kiukuttais jos itse odottaisin päivystyksessä monen monta tuntia ja sitte paikalle pöllähtää joku äiti lapsineen ja kiilaa edelle. Ei se tarkoita sitä että vihaisin lapsia, se on vain ärsyttävää toimintaa thats it

[/quote]

Ennen sitä pidettiin ihan normaalina ja itsestäänselvänä, ei tullut mieleenkään valittaa ja kadehtia sairasta lasta. Nykyään kehdataan valittaa tuollaisestakin. Että ihan myönnetään oma itsekkyys ja pahuus.

Sitäpaitsi hoitohenkilökuntahan sen määrää kuka pääsee.

Vierailija
8/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:34"]

[/quote]

Sairas lapsi ei ole yleensä reipas.Toisekseen, pienen lapsen kanssa on tuskallista odottaa, koska ajantajua ei vielä ole. En siis sanoisi, että odottaminen on yhtä helppoa. Aikuinen osaa säädellä tunteitaan ja käytöstään paremmin kuin lapsi, joten edelleen odottelu on aikuiselle helpompaa.

Meidän tk:ssa lapset pääsevät lääkäriin osittain jonon ohi heti kiirellisten perään ja aivan ymmärrettävästi. Tämäkin tarkoittaa silti yleensä parin tunnin odottelua. Ehtiihän siinä toki tuska tulla muillekin aikuisille, kun joutuvat kipeän lapsen lääkäriin pääsyä odottamaan/seuraamaan.

[/quote]

Minä en enää usko että aikuinen pystyy säätelemään tunteitaan ja käytöstään, saati odottamaan. Empatia ainakin puuttuu täysin ja heikomman asemaan asettuminen. Näiden lapsiaikuisten kirjoitusten perusteella ainakin.

Vierailija
9/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokenttäesimerkissä pistää silmään lapsen ikä. Kuusivuotiashan voi olla jo koululainen. Mielestäni on vähän kyseenalaista sen ikäiselle opettaa, että heillä on oikeus istumapaikkaan ennen vanhuksia, raskaana olevia yms. Alle kouluikäisten ja taaperoiden istumapaikan tarpeen tietysti ymmärrän, koska heillä motoriikka on vielä kehittymässä (en tosin vanhusta häätäisi paikaltaan missään tapauksessa pois). Kouluikäisistä monethan ovat esim. tasapainoltaan aikuisia paremmassa jamassa. Itse lapsuudestani muistan, että jo ekaluokkalaisena hyvin mielelläni luovutin vanhukselle oman istumapaikkani. Tai vaikka ikätoverille, jolla oli jalka kipeä, jos itse olin terve.

Jos vielä kouluikäiselle opettaa, että he menevät aina ja kaikessa kaikkien edelle ja rollaattorimummot tönitään tieltä, kasvaa heistä aikuisia, jotka eivät aikuisenakaan tajua antaa istumapaikka 2 tai 100 vuotiaalle.

Missä teidän mielestänne menee raja, jossa turvallisuussyistä paikan tarvitseva pikkulapsi muuttuu nuoreksi, jolla on vikkelät jalat?

Vierailija
10/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalla flunssa voi helpommin aiheuttaa hengenvaaran esim bronkiitti. Aivan pienet vauvat kuuluvat riskiryhmään ja osassa terkkareista osataan ohjata erilleen muista potilaista odottamaan, vaikka vuoroa ei saisikaan heti. Toisaalta kuume pelkästään voi olla vakava oire. Esimerkiksi oire aivokalvontulehduksesta tai sepsiksestä. Aivan pieni vauva ei osaa kuvata sairauttaan itse, voi olla vaisu ja hengenvaarassa, vaikka sinusta se näyttäisi normiflunssalta. Taaperoa tai leikki-ikäistä on jo helpompi tulkita. Eikä heillä ole enää niin kehittymättömät keuhkot ja vastustuskyky.

Vierailija
11/90 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:15"]

Äärettömän nolo tapaus oli eräässä etelän lomakohteessa kun lentokenttäbussi vei matkustajia koneesta terminaaliin. Siellä tuli eräs suomalainen äiti leikki-ikäisten (noin 5 ja 6 v.) lasten kanssa. Lapset olivat ihan normaaleja terveitä lapsia. Äiti alkoi toitottamaan kovaan ääneen "eikö kukaan anna lapsille paikkaa. Täällä ei ole herrasmiehiä, herrasmiehet antavat lapsille paikan". Sitten yksi arviolta noin 75 vuotias huterasti kävelevä herrasmies antoi paikkansa toiselle näistä terveistä leikki-ikäisistä. Meniköhän tämä nyt ihan oikein päin?

[/quote]

Missä lasten kuuluu istua liikkuvassa bussissa? Kököttää lattialla?

[/quote]

no jos bussissa ei ole tilaa niin ne rumat kakarat seisoo! Saatana

Vierailija
12/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:15"]

[/quote]

Missä lasten kuuluu istua liikkuvassa bussissa? Kököttää lattialla?

[/quote]

no jos bussissa ei ole tilaa niin ne rumat kakarat seisoo! Saatana

[/quote]

Seisopa itse, ja mieti tekstiäsi, entinen ja nykyinen lapsi.

Vierailija
13/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:35"]

Täällä puhutaan lapsista kuin koirista ja kissoista, ei kuten ihmisistä joiden hyvinvoinnista meillä ihan jokaisella on vastuu.

[/quote]Suhtaudun muiden lapsiin aivan samoin kuin muiden lemmikeihinkin. Minulla ei ole muiden lapsista yhtään sen pienempää tai suurempaa vastuuta kuin eläimistäkään.

[/quote]

Samoin. Tämän takia kaikki tulonsiirrot lapsettomilta lapsiperheille pitäisi lopettaa. Miksi minun pitää veroina maksaa jonkun mamman lokoilusta kotona? Minäkin mielelläni jäisin töistä pois koiraharrastukseni takia, veronmaksajien kustannuksella. Lapsista pitäisi maksaa veroa, kuten koirista. Lapsiperheiden pitäisi maksaa takaisinkin päin.

Ja huutelijoille tiedoksi: se, että joskus 70- tai 80- luvulla on tehty jotain, ei tarkoita että aina pitäisi (verorahoilla kustantaa lukuisia ja lukuisia vain lapsiperheille kuuluvia asioita).

Vierailija
14/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman se sitten on kivempi siellä räkäisenä ja unisena odottaa, lapsen oman äidin sylissä pillimehut ja banaanit messissä vai aikuisen ihan yksin ja kipeänä?

Menköön edelle, mutta joka kerta se ärsyttää yhtä paljon.

Vierailija
15/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mun kuumeiselle pikkuselle pillimehut maistunut, vaikka sellaiset mukana olikin. Lähellä oli, ettei tippaan joutunut. Toivottavasti sulla ei ole lapsia.

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 02:23"]

Kumman se sitten on kivempi siellä räkäisenä ja unisena odottaa, lapsen oman äidin sylissä pillimehut ja banaanit messissä vai aikuisen ihan yksin ja kipeänä?

Menköön edelle, mutta joka kerta se ärsyttää yhtä paljon.

[/quote]

Vierailija
16/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:24"]

...jolla pääsee jonojen ohi esim terveyskeskuksen päivystyksessä.

Tuon tuosta facebookissa pari tuttuani, jotka saaneet alle vuoden sisällä esikoisensa, valittavat, kuinka heidän pitää herranjestas odottaa vuoroaan päivystyksessä kipeän vauvansa kanssa.

No mitä hittoa? kyllähän se on keljua, mutta sille ei voi mitään - eikä pidäkkään. Kyse kuitenkin "vain" jostain flunssasta tai kuumeesta, jolle lääkäri ei edes voi mitään.

En ymmärrä miten jotkut ihan tosissaan ihmettelevät tätä, miten ei heidän vauvansa mene jonkun 90v mummon edelle..

Myös kaupoissa olen huomannut, että äidit päivittelevät puhelimessa kassajonossa, kuinka rankkaa tässä on jonottaa kun pitää vahtia kolme lasta ja yhtä vielä imettää tyyliin samalla.

Minullakin on lapsia, ja vaikka minulle tärkeimmät ovatkin, en oleta että ovat sitä kaikille..

[/quote]

No minä kyllä aikuisena ajattelen, että minä jaksan odottaa, mutta kipeä lapsi ei. Joten kipeä vauva saa mennä ohitseni.

Mutta jotkut aikuiset ovat niin itsekkäitä, minä minä ja minun pikku nuha, haluan heti lääkärille ja kakarat ei mene kyllä ensin.

Vierailija
17/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 02:02"]

[/quote]

Samoin. Tämän takia kaikki tulonsiirrot lapsettomilta lapsiperheille pitäisi lopettaa. Miksi minun pitää veroina maksaa jonkun mamman lokoilusta kotona? Minäkin mielelläni jäisin töistä pois koiraharrastukseni takia, veronmaksajien kustannuksella. Lapsista pitäisi maksaa veroa, kuten koirista. Lapsiperheiden pitäisi maksaa takaisinkin päin.

Ja huutelijoille tiedoksi: se, että joskus 70- tai 80- luvulla on tehty jotain, ei tarkoita että aina pitäisi (verorahoilla kustantaa lukuisia ja lukuisia vain lapsiperheille kuuluvia asioita).

[/quote]

Tuleeko sun koirista tulevaisuuden veronmaksajia? Ei taida tulla.

Vierailija
18/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:41"]

[/quote]

Miten epäkypsä pitää aikuisen olla, kun ei ymmärrä, miksi lapset menee jonossa edelle? Henkilökunta tietää, mikä on asioiden kiireellisyysjärjestys, ei joku hapannaamainen akka.

Vierailija
19/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan höpöpuhetta, että Suomessa olisi  muka lääkäripula. Tämäkin ketju on täynnä kaikkien alojen erikoislääkäreitä, jotka näkevät laserkatseellaan jopa seinien läpi sinne lasten odotushuoneeseen ja toteavat, etteihän niillä lapsilla ole oikeastaan mikään vikana, turhaan ne on sinne tuotu eikä näiden kenenkään sairaus oikeuta saamaan hoitoa aiemmin kuin vuoronumeroon on präntätty.

Ehdotan, että korvataan kaikki päivystyksen surkea ja ammattitaidoton henkiökunta av-mammoilla, kun meillähän se on tässäkin se suurin viisaus. Ja samalla hoidon arvioinnin voisi ulkoistaa tänne av:lle, mikä säästö!  ;)

Vierailija
20/90 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 02:02"]

[/quote]

Ihmisen elämä on sillä lailla aika näppärä, että sekä alussa että lopussa sitä ollaan ihan muiden hyväntahtoisuuden varassa. Sulla ei ole omasta mielestäsi vastuuta muista, mutta kun sinä vanhenet, niin ihan varmasti oletat, että joku tulee ja auttaa, ja ottaa huomioon sen että olet kömpelö ja hidas ja aistit ovat heikentyneet. En usko, että näet itsesti elämässä siltojen alla tai nääntymässä nälkään vain siksi, että eihän kenelläkään ole sinusta noin teoriatasolla mitään vastuuta etkä enää itse pysty pitämään huolta itsestäsi.

Ymmärrätkö, että siksi juuri silloin täytyy antaa takaisin yhteiskunnalle ja ihmisille sitä hyvää, mitä on elämässään saanut, eli huolenpitoa, koska sitä tulee taas itse jonain päivänä tarvitsemaan. Jos sinä olet siinä asemassa, että voit joustaa, se tarkoittaa että olet oikeastaan aika etuoikeutettu.