Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joitain kiusataan koko elämän läpi

Vierailija
07.11.2020 |

Itse olen tälläinen ja taas ilmeisesti työpaikkakiusattu. Mitkä syyt johtaa siihen että jopa aikuiset kiusaa?

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joutunut kiusatuksi eri elämänvaiheissa. Epäilen sen liittyvän siihen, että varhaisten kiusaamiskokemusten takia minusta tuli ujo ja arka, mikä sitten on vetänyt puoleensa kiusaajia myöhemminkin. En ole varma mutta jotain tämänsuuntaista arvelisin. Ihmiset eivät pidä ujoista ja herkistä. Ilmeisesti pitäisi olla vähän jyrä pärjätäkseen elämässä. :(

Minäkin olen ujo ja arka, varmasti suuremmassa määrin kuin sinä. Silti en ole kokenut enkä koe että minua kiusataan. Koulussa nyt oli sellaistakin jonka joku laskee kiusaamiseksi, mutta sen uhriksi joutuvat lähes kaikki.

Eli, kyse on nimenomaan siitä että koko ikänsä kiusatuksi joutuva vain kokee normaalin kanssakäymisen kiusaamiseksi.

Haukkuminen, nolaaminen, nöyryyttäminen jne. eivät ole normaalia kanssakäymistä, paitsi ehkä kiusaajan mielestä.

Työpaikalta savustus: tieto ei kulje kiusatulle. Toivotaan, että tekee virheen, jolloin päästään savustamaan ulos työpaikalta.

Ei ole normaalia tämä.

Tuolloin lähdetään ja ilmiannetaan kaikki kusipäät samalla.

Vierailija
82/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joutunut kiusatuksi eri elämänvaiheissa. Epäilen sen liittyvän siihen, että varhaisten kiusaamiskokemusten takia minusta tuli ujo ja arka, mikä sitten on vetänyt puoleensa kiusaajia myöhemminkin. En ole varma mutta jotain tämänsuuntaista arvelisin. Ihmiset eivät pidä ujoista ja herkistä. Ilmeisesti pitäisi olla vähän jyrä pärjätäkseen elämässä. :(

Minäkin olen ujo ja arka, varmasti suuremmassa määrin kuin sinä. Silti en ole kokenut enkä koe että minua kiusataan. Koulussa nyt oli sellaistakin jonka joku laskee kiusaamiseksi, mutta sen uhriksi joutuvat lähes kaikki.

Eli, kyse on nimenomaan siitä että koko ikänsä kiusatuksi joutuva vain kokee normaalin kanssakäymisen kiusaamiseksi.

Osalla on varmaan lapsuuden kiusaamis kokemukset jääneet käsittelemättä, jos näkee kiusaamista siellä, missä sitä ei ole. Kaikissa tilanteissa ei ole kyse tästä. Jokainen tilanne on erilainen.

Kannattaa tutustua tutkimuksiin, kuinka kiusaaminen ilmenee työpaikalla. Nyt ei puhuta siitä, että joku toinen kokee asian kiusaamiseksi ja toinen ei. On olemassa asiatonta käytöstä. Esim. tiedon pimittäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla on varmaan lapsuuden kiusaamis kokemukset jääneet käsittelemättä, jos näkee kiusaamista siellä, missä sitä ei ole. Kaikissa tilanteissa ei ole kyse tästä. Jokainen tilanne on erilainen.

Kannattaa tutustua tutkimuksiin, kuinka kiusaaminen ilmenee työpaikalla. Nyt ei puhuta siitä, että joku toinen kokee asian kiusaamiseksi ja toinen ei. On olemassa asiatonta käytöstä. Esim. tiedon pimittäminen.

Kaikilla ei ole lapsuuden kokemuksia mutta esim muutos ulkonäössä edulliseen suuntaan tai ansioituminen saattavat laukaista jotkut yrittämään kiusaamista. Motiivina kateus.

Vierailija
84/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on kiusaamisen taktiikka, että kulisseissa kiusataan sitä yhtä, niin että alkaa varoa normaaleitakin eleitä.

Altistetaan huonolle kohtelulle, kun ketään ulkopuolista ei ole paikalla. Sitten kun ulkopuoliset ovat siinä, annetaan ymmärtää, että kohta tulee turpaa, kiusattu reagoi, vaikka mitään ei vielä ole tapahtunut . Tämä näyttää hassulta ulkopuolisen silmään.

Kerrot itsestäsi vai mistä nämä havainnot? Olitko kohde?

Vierailija
85/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tässäkin ketjussa syyllistetään kiusattuja, eikä kiusaajia, huoh.

Eikä syyllistetä. Se on oikeasti fakta, että kiusaajat valitsee kohteekseen yleensä jollain tapaa heikomman tai ujon ihmisen. Sellaisen, joka ei osaa pitää puoliaan tai sanoa vastaan, yksinäisen. Julmaa mutta totta.

Ainoa tapa muuttaa tuo on muuttumalla itse. Kiusattuna. Niin kauan kun kiusaaminen jatkuu (ja se tulee jatkumaan, sitä ei osata pysäyttää) kiusatun on itse muututtava, eikä antaa kiusaajien kävellä ylitseen. Hänen on rohkaistuttava pitämään omiaan puoliaan, mikä ei todellakaan ole helppoa.

Noin kaksi prosenttia ihmisistä on psykopaatteja, jotka eivät koe empatiaa niin kuin normaalit ihmiset. Osa pönkittää egoaan tallaamalla muita, jne jne.

Minä tiedän, että tämä kuulostaa röyhkeältä, mutta puhun oikeasti omasta kokemuksestani. Minä olin koulukiusattu (jopa opettajani oli osallisena), minä olin se ujo ja hiljainen kiltti tyttö, joka ei sanonut kellekään vastaan. 

No, olen nyt vuosia myöhemmin paljon rohkeampi, jyräävämpi. Kas kummaa, en ole enää kiusaajien kohde. Olen kuin ilmaa heille nyt. En ole enää helppo kohde ja olen valmis sanomaan vastaan. Ja se näkyy minusta.

Kiusattu nuori nainen

Vierailija
86/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä syyllistetä. Se on oikeasti fakta, että kiusaajat valitsee kohteekseen yleensä jollain tapaa heikomman tai ujon ihmisen. Sellaisen, joka ei osaa pitää puoliaan tai sanoa vastaan, yksinäisen. Julmaa mutta totta.

Ainoa tapa muuttaa tuo on muuttumalla itse. Kiusattuna. Niin kauan kun kiusaaminen jatkuu (ja se tulee jatkumaan, sitä ei osata pysäyttää) kiusatun on itse muututtava, eikä antaa kiusaajien kävellä ylitseen. Hänen on rohkaistuttava pitämään omiaan puoliaan, mikä ei todellakaan ole helppoa.

Noin kaksi prosenttia ihmisistä on psykopaatteja, jotka eivät koe empatiaa niin kuin normaalit ihmiset. Osa pönkittää egoaan tallaamalla muita, jne jne.

Minä tiedän, että tämä kuulostaa röyhkeältä, mutta puhun oikeasti omasta kokemuksestani. Minä olin koulukiusattu (jopa opettajani oli osallisena), minä olin se ujo ja hiljainen kiltti tyttö, joka ei sanonut kellekään vastaan. 

No, olen nyt vuosia myöhemmin paljon rohkeampi, jyräävämpi. Kas kummaa, en ole enää kiusaajien kohde. Olen kuin ilmaa heille nyt. En ole enää helppo kohde ja olen valmis sanomaan vastaan. Ja se näkyy minusta.

Kiusattu nuori nainen

No ei todellakaan ole noin aina. Hyvin vahva ja pärjäävä voi saada kiusaajat kontolleen perään ja näistä on vaikka kuinka esimerkkejä kuten Saara Aalto ja Sieppi ja Sofiat. Ja Latvala.

Vierailija
87/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika erikoinen kokemus poliisiasemalla kyllä kun menin tekemään rikosilmoitusta niin poliisi huutaa keskellä laitosta : Olet Putinin trolli eikä aikonut ottaa tehtäväksi edes ottaa ilmoitustani vastaan "koska oli muka nyt muuta" vaikka itse ensin kutsui laitokselle tekemään vielä kerran ilmon jonka olin tehnyt jo sähköisesti. En suostunutkaan lähtemään ja toinen poliisi sitten otti ilmoitukseni sisään ja tämä toinen alkuperäinen poliisi sitten vielä tuli tuon toisen taakse evästämään miten tämä asia on jo tehty, muka.

On siis niin outoa. Sitten luin juuri lehdestä että eräs poliisi olikin tehnut rikosilmoituksen asiakkaastaan muualla kun asiakas oli huudellut poliisia Putinin kätyriksi tms.

Vierailija
88/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin lapsena niin paljon, että varmaan jotenkin vaurioiduin. En oikein uskalla lähestyä ihmisiä itse ja kun en osaa tehdä aloitetta esim. uudessa porukassa, ihmiset luulevat että olen ylimielinen / minua ei kiinnosta, mikä johtaa helposti ilkeilyyn tai kiusaamiseen.

Arvostan kovasti sellaisia tasapainoisia ekstroverttejä jotka osaavat ottaa kaikki huomioon. Saan kyllä kavereita ja ihmiset pitävät minua mukavana, kunhan he ovat ensin saaneet jään rikottua. Tällöin en myöskään ole ollenkaan ujo tai hiljainen.

Yritän kyllä rohkaistua olemaan itse aktiivisempi.

Vierailija
89/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusattu nuori nainen

No ei todellakaan ole noin aina. Hyvin vahva ja pärjäävä voi saada kiusaajat kontolleen perään ja näistä on vaikka kuinka esimerkkejä kuten Saara Aalto ja Sieppi ja Sofiat. Ja Latvala.

En sanonut niin olevan aina. Julkkisesimerkit ei muutenkaan ole tässä asiassa parhaimmistoa. Mutta tavallinen, hiljainen ja ujo ihminen joutuu reippaasti suuremmalla todennäköisyydellä kiusatuksi, kuin jämäkkä ja sanavalmis henkilö, josta puhkuu sellaista rohkeutta ja hyvää itsetuntoa.

Vierailija
90/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus kyse on siitä, että lapsuudessaan kiusatuksi joutunut myöhemmin kokee sellaisetkin asiat kiusaamisena, mitä muut eivät edes noteeraa mitenkään. Ollaan tavallista herkempiä muiden ihmisten sanomisille, tekemisille, ilmeille jne. Jäädään miettimään, mitä toinen oikein tarkoitti, vaikka muut kuittaavat vastaavan käytöksen olankohautuksella. 

Olen miettinyt tätä samaa.

Työpaikalla tietty porukka lähtee aina yhdessä syömään, eikä kysy minua. En minä sitä ota sitä kiusaamisena, mutta joku muu ottaa.

Tämä. Törmäsin itse koulussa siihen että eräs samoilla kursseilla ollut opiskelija ei, jostain syystä, vain tykännyt minusta yhtään. Sain parissa ryhmätyössä tältä todella huonot arvoinnit omasta osuudestani, vaikka muut olivat vain kehuneet noita osuuksia tai antaneet parannusehdotuksia. En kuvitellut tuota, yhden kurssin opettajakin totesi hämillään tunnin jälkeen minulle että mites siltä *nimi* noin rankkaa palautetta tuli. Joku muu olisi saattanut kokea tuon kiusaamiseksi, minua vain ihmetytti miten jotakin voi hiertää joku puolituttu ihminen noin paljon.

No sehän OLI kiusaamista.

Vierailija
91/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusattu nuori nainen

En sanonut niin olevan aina. Julkkisesimerkit ei muutenkaan ole tässä asiassa parhaimmistoa. Mutta tavallinen, hiljainen ja ujo ihminen joutuu reippaasti suuremmalla todennäköisyydellä kiusatuksi, kuin jämäkkä ja sanavalmis henkilö, josta puhkuu sellaista rohkeutta ja hyvää itsetuntoa.

No ei mene noin. Rohkeita kiusataan seläntakaa ja paljon, vaikkei naaman edessä uskalletakkaan.

Vierailija
92/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusattu nuori nainen

Julkkikset ovat tasan tarkkaan yhtä ihmisiä kuin muutkin. Heihinkin sattuu ja se vaurioittaa myös heitä.

Vierailija
93/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan loppuikin ketju äkkiä :D!

Vierailija
94/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusattiin lapsena niin paljon, että varmaan jotenkin vaurioiduin. En oikein uskalla lähestyä ihmisiä itse ja kun en osaa tehdä aloitetta esim. uudessa porukassa, ihmiset luulevat että olen ylimielinen / minua ei kiinnosta, mikä johtaa helposti ilkeilyyn tai kiusaamiseen.

Arvostan kovasti sellaisia tasapainoisia ekstroverttejä jotka osaavat ottaa kaikki huomioon. Saan kyllä kavereita ja ihmiset pitävät minua mukavana, kunhan he ovat ensin saaneet jään rikottua. Tällöin en myöskään ole ollenkaan ujo tai hiljainen.

Yritän kyllä rohkaistua olemaan itse aktiivisempi.

Sama, mulla on diagnoosina estynyt ja epäluuloinen persoonallisuus. Kiusatuissa on myös paljon eristäytyvästä persoonasta kärsiviä. Itse en halua eristäytyä vaan tutustua uusiin ihmisiin, parantaa itsetuntoani ja päästä takaisin kiinni työelämään. 

Vierailija
95/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on henkilön luonteessa , yksi kokee kiusaamiseksi sen kun ihmiset sanovat suoraan faktoja, ja samassa tilassa/tilanteessa jonkun toisen mielestä se on vain hauskaa ,kun sanotaan suoraan. Ja tässä se tarkoittaa samaa lausetta.

Vierailija
96/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut koko lapsuuteni ja nuoruureni ylipainoinen ja minua kiusattiin, varsinkin alakouluaikana. Nuorena aikuisena olin normaali painoinen, jolloin minua ei kiusattu, vaan olin jopa "suosittu". Ihmettelen miksi samat ihmiset, jotka olivat ensin inhonneet minua, ihailivat minua, kun olin hoikempi, mutta kuitenkin sama ihminen. Nyt vanhemmiten olen taas lihonnut ja samat ihmiset taas kerran välttelevät minua. Nyt en enää kärsi tilanteesta, vaan lähinnä säälin näitä ihmisiä, joiden maailma pyörii vain ja ainoastaan ulkonäön ympärillä.

Vierailija
97/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat pahoja, suurin osa ainakin

Minua kiusattiin koska olin koulun uusi oppilas ja erilainen. Minulla oli myos huonot kotiolot ja se teki sen kaiken paljon vaikeammaksi kestää.

älä koskaan syyllistä kiusattua. Ei hän ole vastuussa muiden ihmisten käytosestä. älä myoskään vähättele. Se on iso asia jos jokapäiväinen elämäsi on todella ankeata

Vierailija
98/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen antaa tahtomattaan signaalia "mun yli saa kävellä". Pitää itseään huonona.

Ei tietenkään läheskään kaikki kiusaa. Mutta porukoissa on aina kiusaajia, ja ne haistaa otollisen uhrin.

Minä olen varmaan juuri tuollainen ihminen - että minusta saa sen kuvan. Minun onkin vaikea pitää puoliani. Koulussakin kiusattiin. Kaikki taisi saada alkunsa kotona: vanhemmat tekivät selväksi jo kun olin pieni lapsi, että olin kaikin puolin epäonnistunut ja vastenmielinen ja että päättäisin päiväni hullujenhuoneessa. Pikkuveljeni oli heille kaikki kaikessa, minä vain tiellä ja näkymiä pilaamassa.

Vierailija
99/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on henkilön luonteessa , yksi kokee kiusaamiseksi sen kun ihmiset sanovat suoraan faktoja, ja samassa tilassa/tilanteessa jonkun toisen mielestä se on vain hauskaa ,kun sanotaan suoraan. Ja tässä se tarkoittaa samaa lausetta.

No eikä ole. Ärsyttävää kun trollit pilaavat kaikki ketjut.

Kaikki asiat mitä narsisti tekee uhrilleen on eskmerkiksi kiusaamista eikä sellaista kukaan ota olankohautuksella.

Minun tuttuni tutustui uudestaan aikuisena ihmiseen joka kirjaimellisesti rääkkäsi lapsena ja nuorena tiettyä porukkaa koulussa eli läskit, nörtit ja mitä näitä "heikompia" ryhmiä nyt on. Mm. Myös minua ja kävimme kaikki samaa koulua. Vielä aiemmin jos ko. henkilö tuli puheeksi niin tuomitsi teot jyrkästi. Nyt kun aikuisena tämä kiusaaja on menestynyt johtaja ja ottanut tuttuni jetset-piiriinsä niin ääni kellossa on muuttunut. "Antti" onkin ihan hurmaava ja sil oli niiku tosi vaikeet lapsena ja sil on nii hieno vene ja mökki ja kaikkee mut syvällä sisimmässä se on nii herkkä. Kyllä oikeasti v"tuttaa välillä ihmisten opportunismi.

Vierailija
100/135 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi olla vaan luihuuttakin oikeuttaa oma ikävä letkauttelu. Sitä hienotunteisuutta voi oppia että huomaa kuka asiat ottaa mitenkin. Eikä kiusata siis , mitä se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi