Miksi joitain kiusataan koko elämän läpi
Itse olen tälläinen ja taas ilmeisesti työpaikkakiusattu. Mitkä syyt johtaa siihen että jopa aikuiset kiusaa?
Kommentit (135)
Jos on joku vika.Tai oot liian kiltti.Kiusataan varmasti.Itse olin työpaikkakiusattu miettikää kotihoidissakin ????,eräs hoitsu jonka oma elämä ei ollut kunnossa.Juoppoämmä.Onneks läxin.Soittivat kyllä takas,en kyllä.Mua kuten monii kiusattii koulus,työpaikal muussakin,töhrittiin työnantajan koneita.Mun olisi pitänyt rikosilm.tehdä.En..palakoot helvetissä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut kiusatuksi eri elämänvaiheissa. Epäilen sen liittyvän siihen, että varhaisten kiusaamiskokemusten takia minusta tuli ujo ja arka, mikä sitten on vetänyt puoleensa kiusaajia myöhemminkin. En ole varma mutta jotain tämänsuuntaista arvelisin. Ihmiset eivät pidä ujoista ja herkistä. Ilmeisesti pitäisi olla vähän jyrä pärjätäkseen elämässä. :(
Minäkin olen ujo ja arka, varmasti suuremmassa määrin kuin sinä. Silti en ole kokenut enkä koe että minua kiusataan. Koulussa nyt oli sellaistakin jonka joku laskee kiusaamiseksi, mutta sen uhriksi joutuvat lähes kaikki.
Eli, kyse on nimenomaan siitä että koko ikänsä kiusatuksi joutuva vain kokee normaalin kanssakäymisen kiusaamiseksi.
Tämä. Olen ujo ja hiljainen eikä yläasteella eikä lukiossa ollut oikeita kavereita. Tavoitteenani oli vaan selvitä läpi mahdollisimman hyvin, että pääsen opiskelemaan haluamaani alaa. En välittänyt kiusaajista vaan kuljin omaa tietäni. Huuteluun, haukkumiseen eristämiseen en reagoinut muuta kuin toteamalla että haist vttu. Jos joku tuli tyrkkimään vetäisin kuonoon. Eipä tullut toista kertaa.
Sanoisin näin, että kiusaajalla itsellä on jokin piilossa oleva ongelma jota hänen ei ole tiedostanut tai uskaltanut koskaan käsitellä. Mitä kauemmin hän antaa sen muhia sisällään sitä enemmän se kääntyy häntä itseään vastaan. Hankalaa varmasti on itsensä kanssa.
Tunnen yhden henkilön jota on kiusattu koulussa, opiskelupaikassa ja jokaisessa työpaikassaan. Hän on kiltti, iloinen ja sosiaalinen. Ei tyhmä. Mutta hänen luonteestaan on jotain hieman naiivia. Eikä hän aina ymmärrä tai huomaa sosiaalisissa tilanteissa pinnan alla olevia sanattomia asioita. Hän ei itse tiedosta tätä itsessään. Tämä tekee hänet helpoksi uhriksi kiusaajille.
Tämä menee vähän aiheen vierestä mutta haluan kertoa kumminkin. Olin ennen työpaikassa missä yksi henkilö otti minut silmätikukseen ja kiusasi minua jatkuvasti. Tätä jatkui kauan. Kaikki ihmiset tällä osastolla tiesivät asiasta. Oma tiimini, muut tiimit ja pomot. Kukaan ei koskaan tehnyt asialle mitään, ei edes yhtään kommenttia sanottu asiasta. Kaikki teeskentelivät että mitään kiusaamista ei ollut olemassakaan.
Tämä on minusta tosi ikävää kiusaamisessa, että ympäristö antaa se tapahtua.
Lopulta jouduin itse ottamaan härkää sarvista ja laittamaan kovan kovaa vastaan. Voisi kuvailla että otin tämän kiusaajan puhutteluun. Hän oli järkyttynyt tästä, lähti huoneesta itkien ja kiusaaminen loppui siihen. Tiedän että olin onnekas, yleensä kiusaamista ei pysty lopettamaan tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tässäkin ketjussa syyllistetään kiusattuja, eikä kiusaajia, huoh.
Eikä syyllistetä. Se on oikeasti fakta, että kiusaajat valitsee kohteekseen yleensä jollain tapaa heikomman tai ujon ihmisen. Sellaisen, joka ei osaa pitää puoliaan tai sanoa vastaan, yksinäisen. Julmaa mutta totta.
Ainoa tapa muuttaa tuo on muuttumalla itse. Kiusattuna. Niin kauan kun kiusaaminen jatkuu (ja se tulee jatkumaan, sitä ei osata pysäyttää) kiusatun on itse muututtava, eikä antaa kiusaajien kävellä ylitseen. Hänen on rohkaistuttava pitämään omiaan puoliaan, mikä ei todellakaan ole helppoa.
Noin kaksi prosenttia ihmisistä on psykopaatteja, jotka eivät koe empatiaa niin kuin normaalit ihmiset. Osa pönkittää egoaan tallaamalla muita, jne jne.
Minä tiedän, että tämä kuulostaa röyhkeältä, mutta puhun oikeasti omasta kokemuksestani. Minä olin koulukiusattu (jopa opettajani oli osallisena), minä olin se ujo ja hiljainen kiltti tyttö, joka ei sanonut kellekään vastaan.
No, olen nyt vuosia myöhemmin paljon rohkeampi, jyräävämpi. Kas kummaa, en ole enää kiusaajien kohde. Olen kuin ilmaa heille nyt. En ole enää helppo kohde ja olen valmis sanomaan vastaan. Ja se näkyy minusta.
Kiusattu nuori nainen
No ei todellakaan ole noin aina. Hyvin vahva ja pärjäävä voi saada kiusaajat kontolleen perään ja näistä on vaikka kuinka esimerkkejä kuten Saara Aalto ja Sieppi ja Sofiat. Ja Latvala.
En sanonut niin olevan aina. Julkkisesimerkit ei muutenkaan ole tässä asiassa parhaimmistoa. Mutta tavallinen, hiljainen ja ujo ihminen joutuu reippaasti suuremmalla todennäköisyydellä kiusatuksi, kuin jämäkkä ja sanavalmis henkilö, josta puhkuu sellaista rohkeutta ja hyvää itsetuntoa.
No ei mene noin. Rohkeita kiusataan seläntakaa ja paljon, vaikkei naaman edessä uskalletakkaan.
Ei kai se mitään kiusaamista ole mikä tapahtuu selän takana. "Uhri" ei edes tiedä siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja korona-ajan nettikurssilla kun muut valittivat yhden kiusaavan: Nyt unohdetaan tämä kaikkija mennään eteenpäin :D
Kun opettajalla ei ole ammattitaitoa, niin kiusaaminen voi jatkua. Opettajilla ei ole uskallusta tai munaa puuttua.
Ja sen takia kiusattua kiusattiin koko elämänsä ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee vähän aiheen vierestä mutta haluan kertoa kumminkin. Olin ennen työpaikassa missä yksi henkilö otti minut silmätikukseen ja kiusasi minua jatkuvasti. Tätä jatkui kauan. Kaikki ihmiset tällä osastolla tiesivät asiasta. Oma tiimini, muut tiimit ja pomot. Kukaan ei koskaan tehnyt asialle mitään, ei edes yhtään kommenttia sanottu asiasta. Kaikki teeskentelivät että mitään kiusaamista ei ollut olemassakaan.
Tämä on minusta tosi ikävää kiusaamisessa, että ympäristö antaa se tapahtua.
Lopulta jouduin itse ottamaan härkää sarvista ja laittamaan kovan kovaa vastaan. Voisi kuvailla että otin tämän kiusaajan puhutteluun. Hän oli järkyttynyt tästä, lähti huoneesta itkien ja kiusaaminen loppui siihen. Tiedän että olin onnekas, yleensä kiusaamista ei pysty lopettamaan tällä tavalla.
Itseasiassa tuo on ainoa tapa saada kiusaaminen oikeasti loppumaan. Siis se että maksaa potut pottuina korkojen kera.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt asian johtuvan osaksi siitä, että kiusattu kun on kerran altistunut asialle se jättää jonkinlaisen leiman ihmiseen. Itse olen ollut kiusattu koko elämäni ja siksi olen täynnä vihaa ja katkeruutta.
Omien vanhempieni mielestä kuvittelen liikaa asioita ja otan asioita liikaa itseeni. Edes omat vanhemmat eivät siis ole vaivautuneet ymmärtämään. Joidenkin mielestä myös asiat pitäisi vain unohtaa ja antaa anteeksi.
Miksi se on aina kiusattu jonka täytyy kääntää toinen poski? Miksi minun pitää loputtomiin ymmärtää muita? Tai sitten lässytetään, että kiusaajat ovat kateellisia, kiinnostuneita, olet erilainen jne. loputtomiin. Turha ihmetellä miksen anna itsestäni mitään kuin vain sellaisille jotka sen ansaitsevat.
Ai niin, isäni mielestä vetäydyin liikaa kuoreeni kun halusin lopettaa harrastukseni 14-vuotiaana. Ei käynyt mielessä, että ehkä en vain pitänyt siitä ja ehkä elämässäni oli liikaa stressiä kaiken sen kiusaamisen takia. Eikä se loppunut edes siihen vaan lähemmäs 30 vuotta elämästäni olen kokenut koulussa, työpaikoilla yms. paikoissa pilkkaa ja haukkuja. En jaksa enää mitään, suurin osa ihmisistä voisi painua sanonko minne ja en haaveile juuri mistään, elämä on enimmäkseen sen odottelua, että se loppuu joku päivä. Ja jos minua enää kiusataan piinaan seuraavan yritteliään mielisairaalaan. Elämäni hyviä asioita on lähinnä puoliso.
Vaikea uskoa ja kuvitella, että joku elää maailmassa, jossa muut systemaattisesti kohtelevat ikävästi tätä yhtä ihmistä. Väistämättä tulee mieleen, että tuolla yksilöllä viiraa päässä ja uhriutuu.
Kiusaajat ovat tutkitusti älykkäitä, voimakkaita johtajaluonteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt asian johtuvan osaksi siitä, että kiusattu kun on kerran altistunut asialle se jättää jonkinlaisen leiman ihmiseen. Itse olen ollut kiusattu koko elämäni ja siksi olen täynnä vihaa ja katkeruutta.
Omien vanhempieni mielestä kuvittelen liikaa asioita ja otan asioita liikaa itseeni. Edes omat vanhemmat eivät siis ole vaivautuneet ymmärtämään. Joidenkin mielestä myös asiat pitäisi vain unohtaa ja antaa anteeksi.
Miksi se on aina kiusattu jonka täytyy kääntää toinen poski? Miksi minun pitää loputtomiin ymmärtää muita? Tai sitten lässytetään, että kiusaajat ovat kateellisia, kiinnostuneita, olet erilainen jne. loputtomiin. Turha ihmetellä miksen anna itsestäni mitään kuin vain sellaisille jotka sen ansaitsevat.
Ai niin, isäni mielestä vetäydyin liikaa kuoreeni kun halusin lopettaa harrastukseni 14-vuotiaana. Ei käynyt mielessä, että ehkä en vain pitänyt siitä ja ehkä elämässäni oli liikaa stressiä kaiken sen kiusaamisen takia. Eikä se loppunut edes siihen vaan lähemmäs 30 vuotta elämästäni olen kokenut koulussa, työpaikoilla yms. paikoissa pilkkaa ja haukkuja. En jaksa enää mitään, suurin osa ihmisistä voisi painua sanonko minne ja en haaveile juuri mistään, elämä on enimmäkseen sen odottelua, että se loppuu joku päivä. Ja jos minua enää kiusataan piinaan seuraavan yritteliään mielisairaalaan. Elämäni hyviä asioita on lähinnä puoliso.
Vaikea uskoa ja kuvitella, että joku elää maailmassa, jossa muut systemaattisesti kohtelevat ikävästi tätä yhtä ihmistä. Väistämättä tulee mieleen, että tuolla yksilöllä viiraa päässä ja uhriutuu.
Vaikea uskoa, että on ihmisiä jotka eivät ymmärrä, että eri ihmisiä kohdellaan eri lailla.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmisillä ja eläimillä ei ole kovinkaan paljon eroa." Ei todellakaan. Mehän OLEMME eläimiä.
Joo... en kuitenkaan HALUAISI sekoittaa ihmistä eläimeen. Nimittäin ihminen on peto vailla vertaa. Verrattuna eläimiin.
Täällä vallitsee samankaltaisuuden vaatimus niin kuin Neuvostoliitossa ja noitavainojen aikaan. Jos et ole niin kuin keskinkertainen massa olet vapaata riistaa. Koita siis laskea tasosi tai syytä itseäsi, se on tämän maailman sanoma. Vika on sinussa!
Sanotaan että ole luonnollinen. Kansankielellä se tarkoittaa ole tavallinen. Jos eräät olisivat luonnollisia omia itsejään nuijittaisiin heidät lyttyyn siinä paikassa.
Toisaalta opettajalla ei ole muuta keinoa kuin loputon keskustelu kiusaajien kanssa. Jokainen ymmärtää ettei tarvitse käytöstään muuttaa kun siitä ei saa mitään rangaistusta tai edes seuraamusta.