Miksi joitain kiusataan koko elämän läpi
Itse olen tälläinen ja taas ilmeisesti työpaikkakiusattu. Mitkä syyt johtaa siihen että jopa aikuiset kiusaa?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää, mikä piirre (ja kokemus) ihmisessä vaikuttaa sen, että hän itse ei kiusaa. Siinä olisi alan harrastajille pureksittavaa.
Voimakas mielikuvitus ja vahva sisäinen maailma noin muutenkin edes auttavat sitä, että ihminen kykenee pakenemaan kriisejä turvalliselle omalle rauhoitetulle alueelle sen sijaan että lähtisi kiusaamaan ja hyökkäämään kimppuun. Estynyt persoonallisuus"-häiriö" on tästä ääriesimerkki (perus-ujot lievempi), ihmiset joita yleensä kouluissa ja työpaikoilla kiusataan rankimmin.
Ehkä odotat ihanneilmapiiriä töihin. Valitettavasti kaikkiinnryhmiin kehittyy sisäpiirit ja ulkopiirit ja pahaa puhutaan yhdestä sun toisestakin. Älä ole huomaavinasi, kohta siirtyvät johonkuhun toiseen, kunnes kierros on mennyt taas ympäri. Etsi tyypit, joiden kanssa sinulla on eniten yhteistä, jos lyhyillä tauoilla ehdit jollekin sen kummemmin jutella. Töitähän siellä tehdään ja sitten kotiin.
Vierailija kirjoitti:
"He ovat pahoja ja paatuneita ihmisiä - eivät välttämättä edes tajua huonoa käytöstään. Kannattaisi ottaa kännyn videolle heidän toimintaansa ja näyttää sitten heille, voisi siinä silmät avautua."
En usko tähän. Kiusaaminen on tietoista ja tarkoituksellista toimintaa.
Osalla se sitä on mutta on myös sellaisia sosiaalisesti törppöjä tyyppejä, jotka eivät vain tajua käytöksensä olevan kiusaamista. Erityisen paljon heitä on omasta mielestään hauskoissa ihmisissä, jotka monesti mainostavat "sarkastisuuttaan". Moni on oppinut piikittelevän ja näpäyttelevän vuorovaikutustyylin jo lapsuudenperheessään. Nämä ovat monesti aivan järkyttyneitä, jos jotain kautta saavat tietää, että joku on pahoittanut mielensä heidän käytöksestään ja kokenut tulleensa kiusatuksi. Jotkut heistä alkavatkin kiinnittää entistä tarkemmin huomiota käytökseensä tämän jälkeen ja miettiä, miten voisivat oppia kommunikoimaan paremmin. Toiset taas lipsuvat takaisin samoihin käytösmalleihin, ajatellen ehkä, että ei se heidän läppänsä niin pahaa ole ja hyvää he vain tarkoittavat. Nämä jälkimmäiset eivät muutu ja heidät kannattaa ulkoistaa elämästään mahdollisimman pian tai vähintään minimoida kontaktit heihin.
Siksi että jo vanhemmat kiusasivat lastaan. Kyllä kiusatuksi tulemisesta kuitenkin pääsee eroon, kun tekee paljon töitä oman identiteetin vahvistumisen eteen. Tuntuu kyllä epäoikeudenmukaiselta, että useimpien ei tarvitse tätä työtä tehdä, mutta toisaalta tässä kasvaa eri tavalla. Tilastojen mukaan huonon tilanteensa selättäneet muuttuvat keskimääräistä paremmiksi pärjääjiksi elämässä.
Enää ei kiusata kun lopetin miellyttämisenhalun ja välittämisen ja haistatan takaisin samalla mitalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut kiusaavat toisia ihmisiä elämän läpi?
Kiusaajalla on heikko itsetunto , alentamalla toinen itse ylentyy. Yritä ajatella että kiusaaja on pieni taapero jolla ei ole muita keinoja pärjätä elämässä. Toivotan voimia kaikille kiusatuille!
Kiusaaminen loppuu siihen, kun täräytät ja vittuilet niin pahasti takaisin, että toinen älyää pitää turpansa kiinni. Normaalipersoonallisuudella varustettu ihminen tahtoo toisille hyvää ja on mukava ja kiva. Jos sua kohdellaan huonosti, ei tarvitse olla ystävällinen. Kiusaaminen ei tarvitse älykkyyttää. Paras tapa saada kiusaaminen loppumaan, on unohtaa estonsa ja haukkua kiusaaja pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajalla on heikko itsetunto , alentamalla toinen itse ylentyy. Yritä ajatella että kiusaaja on pieni taapero jolla ei ole muita keinoja pärjätä elämässä. Toivotan voimia kaikille kiusatuille!
Kiusaajalla ja kiusatulla on sama ongelma, molemmilla on huono itsetunto. Kiusatulla se vain esiintyy yhteiskunnassa pärjäämisen kannalta epäedullisemmalla tavalla, eli vetäytymisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajalla ja kiusatulla on sama ongelma, molemmilla on huono itsetunto. Kiusatulla se vain esiintyy yhteiskunnassa pärjäämisen kannalta epäedullisemmalla tavalla, eli vetäytymisellä.
Ei, vaan kiusaaja luulee pärjäävänsä kiusatulle. Jos on hyvä itsetunto, ei tarvitse kiusata. Mä olen vaaleatukkainen, hyväntahtoinen ja rauhallinen nainen. Monesti on yritetty kiltin ulkonäköni takia kävellä yli ja kiusata. Moni on kokenut kuitenkin karvaan pettymyksen, koska mulla on hyvä itsetunto, olen älykäs ja tarvittaessa sanavalmis ja säälimätönkin. Kiusaaminen loppuu ennen kuin ehtii alkaakaan.
Muistan kun lauma poikia kerääntyi minun ja kaverini ympärille. He heittelivät lumipalloilla, nauroivat ja haukkuivat. Lähdin itkien kotiin koulusta saman tien. Sinä päivänä iso osa minusta kuoli sisältä ja olen ollut siltä osalta pelkkä kävelevä ruumis.
Niin, miksiköhän joistakin ihmisistä ei kukaan tykkää? Varmaan salaliitto, vanhan työpaikan ihmiset soittaa uuteen duuniin, ja käskee kiusata. Kiusatussa ei vika voi olla! NIH.
Jos kaikkialla kiusataan, niin mikä onkaan ainoa yhteinen nimittäjä? Kaikkia kiusataan joskus.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun lauma poikia kerääntyi minun ja kaverini ympärille. He heittelivät lumipalloilla, nauroivat ja haukkuivat. Lähdin itkien kotiin koulusta saman tien. Sinä päivänä iso osa minusta kuoli sisältä ja olen ollut siltä osalta pelkkä kävelevä ruumis.
Just näin. Eikä toikaan hahmota, että ihmisillä on oikeitakin ongelmia, eikä vaan se yksi pikkujuttu sata vuotta sitten.
Kiusatut ärsyttää tyhmyydellään toisia niin, ettei kukaan oikein jaksa heitä. Ollaan niin herkkiksiä ja uhreja, että muita ihmisiä etoo. Siksi heitä kiusataan, koska heistä ei oikein kukaan pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuoko ei ole juuri sitä muiden alentamista? Sinua kiustaan ihan syystä, kuten useimpia muitakin.
Pari muuta samansuuntaista vastausta on ollut: Mun kaverilla kyse on siitä, että sillä oli ala-arvoisen huono lapsuus. Kotona oli nolla kappaletta mieleltään terveitä vanhempia. Lisäksi väkivaltaa, välinpitämättömyyttä, riitaisuutta, tempoilevaa elämää (jatkuvia muuttoja, koulunvaihtoja, jne.).
Lapsuuden seurauksena tuolla ihmisellä ei ole normaaleja sosiaalisia taitoja. Hän on töykeä ja tyly, hyväksikäyttää muita, pakoilee vastuita, passiivis-aggressiivinen, jne. Hänen kanssaan on aika hankalaa tulla toimeen ja moni toiminta on varsin sietämätöntä.
En ihmettele, että on kaveriton, syrjitty ja aikanaan koulukiusattu.
Positiivisena asiana on se, että hänellä on muutoshalua ja on tällä hetkellä terapiassa.
Kiusaajat ovat niitä onnettomia luusereita ja reppanoita. Kiusaajan ÄO on yleensä sama (tai matalampi), kuin hänen kengännumeronsa. Siksi hän, peittääkseen tätä puutetta, käy näkyvästi ja kuuluvasti jonkun silmätikukseen valitsemansa kimppuun. Kiusattu on aina erilainen tai eri tavalla käyttäytyvä, kuin kiusaaja, koska kiusaaja kokee erilaisuuden uhaksi ja kokee sen kyseenalaistavan oman elämäntyylinsä, tai valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ja eläimillä ei ole kovinkaan paljon eroa suhtautumisessa, jos joku on erilainen, enemmistö alkaa erilaista nokkimaan.
Siis sellasilla ihmisillä, joilla ei ole älyä eikä empatiaa. Muutenhan kaikki ihmiset kiusaisi samalla tavoin. Kiusaaminen on aina merkki omasta heikkoudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat ovat niitä onnettomia luusereita ja reppanoita. Kiusaajan ÄO on yleensä sama (tai matalampi), kuin hänen kengännumeronsa. Siksi hän, peittääkseen tätä puutetta, käy näkyvästi ja kuuluvasti jonkun silmätikukseen valitsemansa kimppuun. Kiusattu on aina erilainen tai eri tavalla käyttäytyvä, kuin kiusaaja, koska kiusaaja kokee erilaisuuden uhaksi ja kokee sen kyseenalaistavan oman elämäntyylinsä, tai valintansa.
Ei se kiusaaja koe erilaisuutta uhaksi, vaan mahdollisuudeksi, johon voi hyökätä ja lytätä uhria itseään huonommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuoko ei ole juuri sitä muiden alentamista? Sinua kiustaan ihan syystä, kuten useimpia muitakin.
Eli hyväksyt henkisen väkivallan. Hyväksytkö myös fyysisen väkivallan, jota kiusaajat monesti myös käyttävät? Entä jos se kohdistuukin sinuun.
Vierailija kirjoitti:
Pari muuta samansuuntaista vastausta on ollut: Mun kaverilla kyse on siitä, että sillä oli ala-arvoisen huono lapsuus. Kotona oli nolla kappaletta mieleltään terveitä vanhempia. Lisäksi väkivaltaa, välinpitämättömyyttä, riitaisuutta, tempoilevaa elämää (jatkuvia muuttoja, koulunvaihtoja, jne.).
Lapsuuden seurauksena tuolla ihmisellä ei ole normaaleja sosiaalisia taitoja. Hän on töykeä ja tyly, hyväksikäyttää muita, pakoilee vastuita, passiivis-aggressiivinen, jne. Hänen kanssaan on aika hankalaa tulla toimeen ja moni toiminta on varsin sietämätöntä.
En ihmettele, että on kaveriton, syrjitty ja aikanaan koulukiusattu.
Positiivisena asiana on se, että hänellä on muutoshalua ja on tällä hetkellä terapiassa.
Näistä yleensä tuleekin niitä kiusaajia. Yrittävät saada kavereita kiusaamisella.
Olen ymmärtänyt asian johtuvan osaksi siitä, että kiusattu kun on kerran altistunut asialle se jättää jonkinlaisen leiman ihmiseen. Itse olen ollut kiusattu koko elämäni ja siksi olen täynnä vihaa ja katkeruutta.
Omien vanhempieni mielestä kuvittelen liikaa asioita ja otan asioita liikaa itseeni. Edes omat vanhemmat eivät siis ole vaivautuneet ymmärtämään. Joidenkin mielestä myös asiat pitäisi vain unohtaa ja antaa anteeksi.
Miksi se on aina kiusattu jonka täytyy kääntää toinen poski? Miksi minun pitää loputtomiin ymmärtää muita? Tai sitten lässytetään, että kiusaajat ovat kateellisia, kiinnostuneita, olet erilainen jne. loputtomiin. Turha ihmetellä miksen anna itsestäni mitään kuin vain sellaisille jotka sen ansaitsevat.
Ai niin, isäni mielestä vetäydyin liikaa kuoreeni kun halusin lopettaa harrastukseni 14-vuotiaana. Ei käynyt mielessä, että ehkä en vain pitänyt siitä ja ehkä elämässäni oli liikaa stressiä kaiken sen kiusaamisen takia. Eikä se loppunut edes siihen vaan lähemmäs 30 vuotta elämästäni olen kokenut koulussa, työpaikoilla yms. paikoissa pilkkaa ja haukkuja. En jaksa enää mitään, suurin osa ihmisistä voisi painua sanonko minne ja en haaveile juuri mistään, elämä on enimmäkseen sen odottelua, että se loppuu joku päivä. Ja jos minua enää kiusataan piinaan seuraavan yritteliään mielisairaalaan. Elämäni hyviä asioita on lähinnä puoliso.