FM palkkataso
Minulle on tulossa assariksi noin 4v työkokemuksen omaava FM. Hänen palkkatoiveensa on 3000€/kk ja mielestäni se on aika kohtuuton. Olen itse likimain samalla työkokemuksella oleva tutainssi (amk) ja palkkani on 4000€/kk (+edut).
Millaisilla palkoilla muut FM sihteerit työskentelevät? Toki kun av-mammat kyseessä niin liekö kukaan alle 20k€/kk tuloloilla töissä ;-)
Kommentit (48)
TEK:n alkupalkkasuositus on 3530 euroa/kk.
http://www.tek.fi/palkkaneuvonta/alkupalkkasuositus-vastavalmistuneille
Mutta aika harva TEK:läinen työskentelee sihteerinä, joten ko. suositus ei kyllä sihteerin hommiin päde.
13
Miten korkeammalla koulutuksella ja samalla työkokemuksella FM:n pitäisi saada vähemmän kuin sinä?
Yleistävää soopaa oli oletus, että kieliä ja humanistisia aineita opiskellut automaattisesti tienaa hiekommin kuin arvokkaan tekniikan parissa puurtava. Ja lukemisenymmärtäminen ei ole yhdyssana ja kielten parissa työskentelevän kielen pitääkin olla rikasta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:26"]
Mutta aika harva TEK:läinen työskentelee sihteerinä, joten ko. suositus ei kyllä sihteerin hommiin päde.
13
[/quote]
Ei kai se nyt sihteerin hommiin tule?
Typerää olettaa, etteivät (humanisti)-FM:t muka osaisi mitään. Jostain kumman syystä tällainen harhaluulo elää sitkeästi. Ei auta edes se, että on useamman vuoden työkokemus monesta eri tehtävästä, kun pitää iskeä pöytään se iänikuinen "humanisti-FM ei osaa mitään muuta kuin pyörittää Officea"-klisee.
FM on yleensä jossain muissa töissä kuin sihteerinä, kuules vain Ap!!
Noin 3000 bruttona, noin 2000 käteen on opettajan palkka kymmenen vuoden kokemuksella ja monen tunnin ylityöllä. Saako joku sihteerikkö saman? Taidanpa vaihtaa alaa, kun kerran minäkin olen FM.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:29"]
Yleistävää soopaa oli oletus, että kieliä ja humanistisia aineita opiskellut automaattisesti tienaa hiekommin kuin arvokkaan tekniikan parissa puurtava. Ja lukemisenymmärtäminen ei ole yhdyssana ja kielten parissa työskentelevän kielen pitääkin olla rikasta.
[/quote]Missä tässä sanotaan mitään tienaamisesta:
"Siis minkä alan FM on kyseessä? Käsitehän on melkein yhtä laaja kuin jos sanoisi vain "tohtori". On pikkuisen eri asia olla esimerkiksi lääketieteellisen fysiikan tai tietojenkäsittelytieteen FM, kuin vaikka kansantarujen tulkintaa tutkinut kielitieteilijä."
Siksi on typerää puhua "FM:n palkkatasosta", koska keskimääräinen palkka ulottuu varmasti jostain minimipalkasta sinne viiteen tonniin.
Asenteesi kertoo sen ettet ole oikeasti akateeminen. Kukaan koulutettu ihminen ei suhtautuisi tunteella siihen faktaan, että eri alat ovat keskimäärin eri lailla palkattuja, ja että FM on hyvin laaja käsite eikä sen pohjalta voi tehdä palkkauksesta arvioita. Mitään "paskaa" tai "soopaa" tässä faktassa ei ole. Menepä sinne lähiökapakkaan kiroilemaan siitä, hus.
13
Ei ne palkat nouse jos mollaa. Suhteeriköt on usein rautaisia ammattilaisia ja juu, ainakin meillä pääsevät opettajien palkoille. Työpäivä kyllä on pidempi.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:35"]
13
[/quote]
[/quote]Öööhhh??? Luitko ollenkaan aloitusta?
"Minulle on tulossa assariksi noin 4v työkokemuksen omaava FM. Hänen palkkatoiveensa on 3000€/kk ja mielestäni se on aika kohtuuton. Olen itse likimain samalla työkokemuksella oleva tutainssi (amk) ja palkkani on 4000€/kk (+edut).
Millaisilla palkoilla muut FM sihteerit työskentelevät? "
Voi jeesus mikä pässi. Kolmannen kerran: ei se kielitieteilijä edelleenkään automaattisesti ole huonopalkkaisempi. Se on vain yleistävä klisee! Samoin kuin tuo ihmepuppusi siitä, että akateeminen ei reagoi tunteella tai kiroile...
Mun mielestä 3000 e on hyvinkin kohtuullinen palkkatoive. Se on aikalailla mediaanipalkka tässä maassa. Ja kuten moni jo totesi, palkkahan riippuu työtehtävästä eikä koulutuksen sisällöstä. Sinä sitten arvioit että onko hakija pätevä kyseiseen työtehtävään ja palkkaan. Tiedäthän, että esim. sairaanhoitajat tienaavat n. 2200 e (peruspalkka) ja minusta assarihommat eivät ole tässä nyt verrannollisia sh:n hommiin (heitä mitenkään vähättelemättä).
Terv. FM, palkka 3200. Pääaineeni oli logopedia ja minulla on puheterapeutin pätevyys. Huomaathan, että filosofian maisterita on hyvin erilaisista lähtökohdista ja meitä ei osaamisen ja palkankaan suhteen voi niputtaa vain yhteen pinoon.
Ps. Mieheni on tuta-DI ja "melko taitava Officen pyörittäjä". Saa siitä hyvää palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:35"]
13
[/quote]
[/quote]Öööhhh??? Luitko ollenkaan aloitusta?
"Minulle on tulossa assariksi noin 4v työkokemuksen omaava FM. Hänen palkkatoiveensa on 3000€/kk ja mielestäni se on aika kohtuuton. Olen itse likimain samalla työkokemuksella oleva tutainssi (amk) ja palkkani on 4000€/kk (+edut).
Millaisilla palkoilla muut FM sihteerit työskentelevät? "
[/quote]
assari=sihteeri? Minusta sihteeri on se joka vastaa pomon puhelimeen, pitää kalenterin ajantasalla ja keittää kahvia. Jos tämmöiseen hommaan ajattelit ottaa FM:n niin toki. Luulin, että sulla on sille jotain alaan liittyviä töitä
Meillä reilun kymmenen hengen johdon konsultointitoimistossa assarille maksetaan vähän päälle 4000 euroa. Sekin on mielestäni selvästi alakanttiin suhteutettuna siihen hyötyyn, mikä hänen työstään saadaan. Hän on vuosia hoitanut vauhdikkaasti ja virheettömästi matkajärjestelyt, asiakastapaamisiin ja kokouksiin liittyvät järjestelyt, palkka-asiat, tietotekniikkaan liittyvät jutut, presujen sitomiset ja vaikka mitä muuta mahdollista ja mahdotonta. Koulutustaan en tiedä, eikä sillä olekaan mitään merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 12:07"]
Ei palkka määräydy koulutustason mukaan, vaan työtehtävän mukaan. Miksi muuten rekrytoit assistentiksesi FM:n? Onko hänellä sellaista erityisosaamista, jota tehtävässä tarvitaan? Ja onko tehtävä siinä tapauksessa muuta kuin 'perusassistentin' työtä? Tai onko organisaatiossanne tapana ottaa assistentiksi nuoria maistereita kasvamaan vaativampiin tehtäviin?
[/quote]
Nykyään sellaiset assistentin tehtävät, joissa ei tarvittaisi jotain erityisosaamista, ovat todella harvassa ainakin yksityisellä puolella. FM:eita rekrytään assistenteiksi vaikkapa heidän kielitaitonsa takia. KTM- ja DI-taustaiset johtajat kun harvoin osaavat muita kieliä kuin englantia ja ehkä ruotsia (jos ovat kaksikielisiä) ammattiyhteyksissä vaaditulla tasolla.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:48"]
Voi jeesus mikä pässi. Kolmannen kerran: ei se kielitieteilijä edelleenkään automaattisesti ole huonopalkkaisempi. Se on vain yleistävä klisee! Samoin kuin tuo ihmepuppusi siitä, että akateeminen ei reagoi tunteella tai kiroile...
[/quote]Ymmärrätkö sinä mitä tarkoittaa keskimäärin?
Mutta enpä jankkaa tästä enempää, olet selkeästi se pulu joka kaataa shakkinappulat ja paskoo laudan päälle, eli sun kanssa on ihan turha yrittää pelata...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 12:52"]
kansantarujen tulkintaa tutkinut kielitieteilijä
[/quote]
Kielitieteilijät eivät lähtökohtaisesti tulkitse kansantaruja. Nuo ovat kirjallisuusihmisiä, tai folkloristeja, antropologeja tai uskontotieteilijöitä. Voipa olla joku "filologi", hyi yök!
Kielitieteilijöiden mielestä nuo jutut on useinkin aika humpuukia, ei me sitä usein kuitenkaan ääneen sanota.
t. kielitieteilijä
Tota mä en muuten tajua. Omaan tietämättömyyteen ja ennakkoluuloihin perustuvaa toisten tieteenalojen dissaamista. En minäkään tiedä kielitieteestä paljonkaan, mutta en silti sitä pidä humpuukina ennen kuin olen siihen tutustunut.
t. Humaani DI
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 12:52"]
kansantarujen tulkintaa tutkinut kielitieteilijä
[/quote]
Kielitieteilijät eivät lähtökohtaisesti tulkitse kansantaruja. Nuo ovat kirjallisuusihmisiä, tai folkloristeja, antropologeja tai uskontotieteilijöitä. Voipa olla joku "filologi", hyi yök!
Kielitieteilijöiden mielestä nuo jutut on useinkin aika humpuukia, ei me sitä usein kuitenkaan ääneen sanota.
t. kielitieteilijä
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:34"]
AP vielä..
Mielestäni joku 2200-2400€ aluksi ja esim. koeajan (4kk) jälkeen nostaa 2600€/kk
[/quote]
Tuo olis ok vastavalmistuneelle