Matalapalkkatyössäkin voi rikastua, jos on ahkera
Sukuilaiseni on siivooja, tekee 55-60 tuntista työviikkoa ja saa käteen pari tonnia kuussa. Palkka on matala, mutta ylitöillä saa sievoisen summan rahaa, kelpaa matkustella jne. Palkkojen pienuudesta valittavat ottakaa lisätunteja!
Kommentit (58)
Kutsutko paria tonnia käteen rikastumiseksi?
No enpä nyt sanoisi noinkaan. Mutta jos on pienet tulot ja pitää myös menot pieninä, voi silti elää mukavaa elämää!
Siis onko tuo parin tonnin kuukausipalkka mielestäsi "sievoinen summa rahaa"? :D Paljonko sun palkka on, ap?
Niin, jos ei ole muuta tekemistä arkisin kuin tehdä työtä, niin tuo on ihan hyvä neuvo. Samoin siinä tilanteessa, että jaksaa elellä vähällä vapaa-ajalla ja levolla.
Tuskin pitää paikkansa. Edes ylitöillä. Meinaan toi edellyttää jo kolmen tonnin bruttoliksaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:18"]
No enpä nyt sanoisi noinkaan. Mutta jos on pienet tulot ja pitää myös menot pieninä, voi silti elää mukavaa elämää!
[/quote]
Ongelma on siinä, että menoja on pikkuisen vaikea pitää pieninä, kun tavallinen tallaaja ei pääse määrittelemään ruua, bensan ja sähkön ja vuokrien hintaa. Jos voi elää ilman autoa tosi edullisessa asunnossa niin ok, mut se ei aina ole mahdollista.
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot! Ei siihen ylitiöpäisiä ylitöitä tarvita, vain elämänhallintaa, oikeaa rahankäyttöä ja motivaatiota!
Aika huono tuntipalkja rikastumiseen. Eihän sillä ole vapaa-aikaa tuhlata niitä rahoja.
En tiedä millainen sukulaisesi on, mutta tuollaisen työmäärän tekeminen siivoojana on pysyvästi mahdotonta. Olen tehnyt joskus parin viikon rykäisyinä 12-15h päiviä ja sen pidempään tuota hommaa ei todellakaan jaksa noin pitkää päivää vetää! Varsinkin kun käsite tauko on alalla tuntematon - seisot ja kävelet siis koko tuon ajan.
Tuon tietää esimerkiksi moni yrittäjä. Jos tulee puhe tuntipalkoista, niin yrittäjä saattaa sanoa, että hänen laskennallinen tuntipalkkansa on vaikkapa 5 euroa. Sehän saa seurueen vain nauramaan, että joopa joo, yrittäjä siinä vedättää. Ei 5 euron tuntipalkalla vaihdeta autoa. Tuossa on tietysti jo sekin, että autohan ei saata olla henkilökohtaisessa omistuksessa vaan yrityksen työauto. Sitä ei vaan muut tiedä. Todellisuudessa huonopalkkaisella yrittäjällä ei siis ole autoa lainkaan. Mutta siis palkasta jos puhutaan, niin kyllä siitä 5 euron tuntipalkastakin kertyy, jos vuoden 365 päivästä kaksi päivää on ollut vapaapäiviä ja muut töissä. Ja kun ei vapaata ole, niin ei ehdi tuhlailemaan matkustamiseen, vaatteisiin, sisustamiseen, ravintolailtoihin, jne.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:19"]Tuskin pitää paikkansa. Edes ylitöillä. Meinaan toi edellyttää jo kolmen tonnin bruttoliksaa.
[/quote]
Ei edellytä. Meillä pienipalkkaisilla kun on myös pienet verot, mun bruttopalkka on 1800€/kk ja käteen jää 1500€/kk. Miehen brutto on 3200€/kk ja käteen jää 2100€/kk. Mä maksan siis veroja 300€/kk ja mies 1100€/kk. Ero on huikea ja mies tekee oikeasti työtä, mihin o tarvinnut koulutukset, työ on vaativaa ja vastuullista.
Mä saan suht helposti ylitöitä ja viikonloppuja tehdessäni n. 2000€/kk käteen, mutta en enempää, koska verotus muuttuu, kun tienaa n. 2300€/kk bruttona.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:21"]
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot! Ei siihen ylitiöpäisiä ylitöitä tarvita, vain elämänhallintaa, oikeaa rahankäyttöä ja motivaatiota!
[/quote]
Aivan! Kun ei syö mitään, osta mitään, liiku missään, tee lapsia tai pidä lemmikkejä, niin pääsee tosi halvalla! Jos ei vielä asukaan missään, niin vähänkö on millä mällätä! Se on sellaista elämänlaatua, mihin useampien pitäisi yrittää päästä!
Kannattaa verrata sossusta saatuihin tuloihin. Oman terveyden kustannuksella ei myöskään kannata rehkiä ylimääräistä. Siivoojan työ on raskasta ja kuluttavaa. Sen huomaa sitten vanhempana, kun tulee nivelrikkoa sun muuta. Mikään ei korvaa menetettyä terveyttä. En usko, että hänellä on aikaa laittaa monipuolista ruokaakaan itselleen. Jos hänellä on lapsia, ei aikaa jää heillekään tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:21"]Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot! Ei siihen ylitiöpäisiä ylitöitä tarvita, vain elämänhallintaa, oikeaa rahankäyttöä ja motivaatiota!
[/quote]
Tää on aivan totta. Kun on mitoittanut elämänsä siten, että elää sillä 1200€/kk nettotuloilla ja ylitöillä ja viikonloppuvuoroilla saakin vaikka 1800€/kk, siinä onkin 600€/kk "ylimääräistä" rahaa.
Ihmiset kuitenkin usein käyttävät ja käyttäytyvät sen oman tulotasonsa mukaan, otetaan se vähän kalliimpi asunto, tehdään vähän kalliimpi matka, ostetaan vähän kalliimmat kengät, nautitaan vähän parempaa viiniä sen vähän paremman pihvin kanssa jne.
No siivoojan tuntipalkka on tällä hetkellå 9,25e, ylityöt +40h/vko 50% lisällä, +50h 100% lisällä. pv ylitöissä 8h ylittävältä osalta tuo 50% ja 10h ylittävältä 100%. Siitä vaan laskemaan.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:18"]
[/quote]
Ongelma on siinä, että menoja on pikkuisen vaikea pitää pieninä, kun tavallinen tallaaja ei pääse määrittelemään ruua, bensan ja sähkön ja vuokrien hintaa. Jos voi elää ilman autoa tosi edullisessa asunnossa niin ok, mut se ei aina ole mahdollista.
[/quote]
Olet totaalisen väärässä! Juuri tuota tarkoitin, että voi järjestellä elämänsä niin, ettei asu ylisuuressa asunnossa, johon ei ole varaa. Ostaa vain laadukkaita vaatteita, jotka kestävät, eikä jotain halpaa rättiä joka viikko. Ruoan suhteen voi säästää todella paljon, kun laittaa itse ruoan hyvistä raaka-aineista, eikä käytä eineksiä. On niin harhaa tuo, että itse en voi mitään, kaikki maksaa niin paljon. Terveisin pienituloinen onnellinen kolmonen.
Hmm.. Pistän paremmaksi. Teen kuukaudessa aina pari 80h työviikkoa ja pari 40h viikkoa. Ei ylityökorvausta.
Pieni palkka, mutta osaa arvostaa jokaista ahertamaansa euroa.
Mä olen kaupanmyyjä. Mulla lukee sopimuksessa 30h/vk. Lisäksi teen ylimääräisiä vuoroja varamiespalvelunkautta. Bruttona 2500-2800e. Moni mun työkavereista valittaa pientä palkkaansa mutta eivät ole valmiita tekemään ylimääräistä- Tällä alueella ei vain ole töitä, osa-aikaisia myyjän paikkoja ja pätkäsopimuksia..ns.parempia töitä ei vain. ole. Harvemmin teen yli 40h viikossa töitä, väillä enemmän joskus vähemmän.
Plussaa muuttotappia kunnassa on se että asun isossa omakotitalossa ja 10 vuoden päästä talo maksettu :)