Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on osakkeita ja/tai rahastosäästöjä, miksi säästät?

Vierailija
25.02.2014 |

Onko sinulla joku tavoite, vai säästät säästämisen ilosta. SIjoituksen kasvaminen hivelee mieltä, eikä ole aikomustakaan koskaan käyttää rahoja? Vai onko suunnitelma, milloin kotiutat rahat johonkin oikeaan tarpeeseen?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt on huolettomaan elämiseen. Voi pitää sapattivapaata tai lyhyempiä palkattomia. Vois ostaa lapselle tarvittavat harrastusvälineet. Ei tule paniikkia jos vesivaraaja hajoaa, autot voi uusia käteisellä, mökkikin on ollut mielessä (tontti/metsää on). Asuntolainaakin lyhennettään vuosittain ylimääräistä.

Sitten jos niitä säästöjä ei tarvitsekaan mihinkään yllämainituista, voi eläkeiän kynnyksellä käydä kiertämässä maailman ympäri. Juustoa ajattelin palvelutaloon ostaa talosta realisoiduilla rahoilla.

Silleen varsinaisesti ei säästetä vaan pistän syrjään sen mitä kuukausittain jää käyttämättä. Ostellaan harkiten ja tulot on hyvät.

Vierailija
22/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän löyhät suunnitelmat vielä.

Joko ostetaan sijoitusasunto tai sitten on mahdollista upgreidata 130 m2 rivitaloasunto vähän isommaksi erillis-/omakotitaloksi samalta alueelta..sitten joskus jos asuntojen hinnat laskevat ehkä, eli löyhällä pohjalla on. Jos eivät laske, jatketaan varmaan osakkeiden, rahastojen ja sensellaisten omistajina. Asuntolaina loppui vuoden alussa. Joka tapauksessa on hyvä olla vähän ylimääräistä. Työttömyys on tosi kaukainen skenaario, joten siihen ei kuitenkaan olla varautumassa. Ja vaikka osuisi kohdalle, ei olisi katastrofi taloudellisessa mielessä. 

Jemmassa oleva varallisuus edesauttaa löllömpää ja rennompaa mieltä, kai siinä on se suurin tarkoitus. :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:44"]

Kuule sitä itsekin ihmettelen. Töihin menin 20v iässä (mutta sitähän ei lasketa, laskenta alkaa vasta 23 vuodesta) ja kun jään eläkkeelle, olen 65v ikäinen, eläkkeeseen oikeuttavaa työuraa 43 vuotta ja sen aikana yhteensä 2 vuotta perhevapaita, joiden aikana eläkettä ei kerry. Palkka ollut koko ajan keskimääräinen, nyt noin 3800 e/kk ja silti eläkelaskelman mukaan tulen saamaan eläkettä alle 1000 e/kk. Ainoa apu on olla töissä siihen asti, kunnes täytän 68 vuotta, silloin saisin hilattua eläkettä yli 1000 euron.

[/quote]Sä oot ymmärtänyt nyt jotain pieleen. Laskin eläkelaskurilla nyt töihin menevän 1990 syntyneen ihmisen eläkkeen, kun palkka olisi 3800e. Eläke 63 vuotiaana olisi 1800 euroa. Jos siis olet koko työurasi tienannut suunnilleen keskipalkkaa, ei 900e ole mitenkään mahdollista.

Vierailija
24/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:24"]

Jään eläkkeelle noin 15 vuoden kuluttua. Takana on silloin 40 työvuotta keskipalkalla, mutta eläke tulee olemaan noin 970 e/kk. Aion sijoituksilla maksaa lääkkeet ja ehkä ostaa joskus juustoa.

[/quote]

Miten voi 40 vuoden keskipalkkaisen työuran jälkeen eläke olla 970 e/kk?

Itselläni keskipalkkainen työ (3200 e/kk)ja nyt 26 vuoden työuran jälkeen kertynyt eläke näyttää olevan 1410 euroa.

[/quote]

Kuule sitä itsekin ihmettelen. Töihin menin 20v iässä (mutta sitähän ei lasketa, laskenta alkaa vasta 23 vuodesta) ja kun jään eläkkeelle, olen 65v ikäinen, eläkkeeseen oikeuttavaa työuraa 43 vuotta ja sen aikana yhteensä 2 vuotta perhevapaita, joiden aikana eläkettä ei kerry. Palkka ollut koko ajan keskimääräinen, nyt noin 3800 e/kk ja silti eläkelaskelman mukaan tulen saamaan eläkettä alle 1000 e/kk. Ainoa apu on olla töissä siihen asti, kunnes täytän 68 vuotta, silloin saisin hilattua eläkettä yli 1000 euron.

[/quote]

Laskelmassasi on jokin virhe, ehkä se ei huomioi että palkkasi on nyt noinkin korkea. Voit myös laskea itse eläkkeesi tason tällä laskurilla.

http://www.etk.fi/fi/gateway/PTARGS_0_2712_2544_233_2815_43/http%3B/content.etk.fi%3B7087/publishedcontent/publish/etkfi/fi/sis%C3%A4lt%C3%B6sivut/laskurit/elakelaskuri.html

Vierailija
25/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, varmasti me sitä vanhuutta varten säästetään. Kun minä en ole edes keskipalkkainen, vaan matalapalkkainen. Ei minun eläkkeellä tulla ikinä elämään. Toivottavasti saadaan ostettua ajan kanssa pari sijoitusasuntoa ja maksettua ne pois, jotta olisi sitten vuokratuloja.

Vierailija
26/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni yksin elänyt pienipalkkainen ihminen, nyt 56 v. Eläkkeeni tulee olemaan niin pieni, että elämä sen varassa on erittäin niukkaa, puhumattakaan että olisi mitään puskuria sairastumisten ym. varalle. On pakko säästää itse etukäteen lisäturvaa vanhuuteensa, muualta en turvaa saa kuin itseltäni.

Vierailija
27/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:24"]

Jään eläkkeelle noin 15 vuoden kuluttua. Takana on silloin 40 työvuotta keskipalkalla, mutta eläke tulee olemaan noin 970 e/kk. Aion sijoituksilla maksaa lääkkeet ja ehkä ostaa joskus juustoa.

[/quote]

Miten voi 40 vuoden keskipalkkaisen työuran jälkeen eläke olla 970 e/kk?

Itselläni keskipalkkainen työ (3200 e/kk)ja nyt 26 vuoden työuran jälkeen kertynyt eläke näyttää olevan 1410 euroa.

[/quote]

[/quote]

Laskelmassasi on jokin virhe, ehkä se ei huomioi että palkkasi on nyt noinkin korkea. Voit myös laskea itse eläkkeesi tason tällä laskurilla.

http://www.etk.fi/fi/gateway/PTARGS_0_2712_2544_233_2815_43/http%3B/content.etk.fi%3B7087/publishedcontent/publish/etkfi/fi/sis%C3%A4lt%C3%B6sivut/laskurit/elakelaskuri.html

[/quote]

Olen lasketuttanut sen omassa eläkelaitoksessa kahdesti ja tuo vähän alle 1000 e/kk on vastaus.

Vierailija
28/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen miettimään sitä tulevaisuutta ja pahaa päivää huolellisesti. Valitettavasti moni ihminen kuolee rikkaana. Eli tälläkin hetkellä moni varakas vanhus kituuttelee pienellä eläkkeellä ja säästää omaisuuttaan perillisille. Mitä hyötyä on säästää koko ikänsä pahanpäivänä varalle ja sitten olla kuitenkin käyttämättä varoja. Mä olen ottanut tavoitteeksi sijoittaa elämääni nyt ja siten, että voin nauttia tuotoista myöhemminkin. Silloin osakkeet ja rahastot ovat vain väliaikainen keino kerätä isompia summia. Seuraava tavoite on saada kesämökki ja sen jälkeen joskus sijoitusasunto. Mökistä voi nauttia vielä vanhanakin ja sitten joko myydä se pois ja jättää lapsille. Sijoitusasunto tuottaa velattomana jatkuvaa tuloa ja senkin voi myydä pois jos ja kun tarvitsee rahaa esim. uuteen toimivampaan asuntoon eläkepäiville. 

Vierailija
29/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:54"]

[/quote]Sä oot ymmärtänyt nyt jotain pieleen. Laskin eläkelaskurilla nyt töihin menevän 1990 syntyneen ihmisen eläkkeen, kun palkka olisi 3800e. Eläke 63 vuotiaana olisi 1800 euroa. Jos siis olet koko työurasi tienannut suunnilleen keskipalkkaa, ei 900e ole mitenkään mahdollista.

[/quote]

Nyt työelämässä aloittava ei ensimmäisinä vuosina kyllä saa 3800 kuukaudessa mistään. Palkalla on taipumus kasvaa sinne keski-ikään asti ja sen jälkeen tilanne on stabiilimpi. Noin niinkuin keskimäärin.

Vierailija
30/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:54"]

[/quote]

Ymmärrätkö, että palkkani ei ole koko aikaa ollut 3800 e/kk vaan suunnilleen kulloinenkin keskipalkka. Siksi laskelmassasi on virhe. Laskit tästä päivästä eteenpäin, minulla lasketaan tästä taaksepäin eli sitä, mikä jo on kertynyt.

Vierailija
31/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tosi tyhmä lysymys, mutta onko 15 ollut sekä kunnallisella että yksityisellä sektorilla? Onko mitenkään siis mahdollista, että on katsonut pelkästään yksityisen työeläkeotetta? Kunnallisethan eivät niitä säännöllisesti lähetä. Ja näin joku työpätkä olisi laskematta tuohon mukaan..

Vierailija
32/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:46"]

15 on varmaan ymmärtänyt jotain väärin. Ehkä eläkettä on tähän mennessä kertynyt noin paljon, ja on huomattavasti suurempi kun jäät eläkkeelle.

[/quote]

Miten itse tulkitset tämän

"Eläkekertymä kuukautta kohti x.x.2029 alkaen on 973,48, mikäli eläkkeensaajan ansiot pysyvät nykyisellä tasolla ja hän on töissä x-1.x.2029 asti"

Vierailija
33/33 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 10:46"]

15 on varmaan ymmärtänyt jotain väärin. Ehkä eläkettä on tähän mennessä kertynyt noin paljon, ja on huomattavasti suurempi kun jäät eläkkeelle.

[/quote]

Miten itse tulkitset tämän

"Eläkekertymä kuukautta kohti x.x.2029 alkaen on 973,48, mikäli eläkkeensaajan ansiot pysyvät nykyisellä tasolla ja hän on töissä x-1.x.2029 asti"

[/quote]

Kokeilitko edes tuota aiemmassa viestissä ollutta laskuria? Vaikka et olisi kerryttänyt tähän päivään mennessä vielä yhtään eläkettä ja olisit nyt vaikka 50-vuotias, niin eläkkeesi tulisi olemaan 1063 euroa/kk pelkästään tästä eteenpäin olevalla kertymällä (jäät eläkkeelle 65-vuotiaana ja palkkasi on 3800 €/kk). Tässä on aika moni yrittänyt sanoa, että antamiesi tietojen perusteella 1000 euron kuukausieläke ei ole mahdollinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi