Onko matikkaneroja paikalla?
Tarvitsisin apua aivan mahdottomalta tuntuvan matikantehtävän kanssa. En yhtään tiedä edes mistä aloittaa ratkaiseminen.
Kommentit (8)
Tehtävässä on kuvia, mutta yritän sen nyt kirjoittaa auki tähän parhaani mukaan:
On ympyräkartio, jonka korkeus on 10 cm ja pohjan halkaisija 8 cm. Tämän kartion sisälle laitetaan tilavuudeltaan mahdollisimman suuri säännöllinen dodekaedri. Mikä on tämän dodekaedrin tilavuus?
Jos joku pystyy tämän ratkaisemaan tai edes auttamaan vähäsen, niin olisin todella kiitollinen <3
ap
Jos vaikka tekisit ne läksyt ihan itse etkä kyselis palstoilla valmiita vastauksia.
Laske tilavuudeltaan suurin mahdollinen pallo, joka mahtuu kartion sisään ja edelleen sen avulla dodekaedrin tilavuus.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka tekisit ne läksyt ihan itse etkä kyselis palstoilla valmiita vastauksia.
Läksyjä tässä ollaan juurikin tekemässä ja en pääse tästä tehtävästä eteenpäin, minkä takia tulin kysymään apuja, josko täällä joku osaisi näyttää miten tuo lasketaan, vaikka edes sen verran, miten tuossa pääsisi alkuun, kun en itse keksi millään. Se on kiva, jos sinä olet aina osannut tehdä kaikki sinulle annetut tehtävät.
ap
Ei kyllä toimi tuo konsti. Jos sen dodekaedrin laskisi sen pallon sisältä, niin se dodekaedri jää leijumaan sinne kartion sisälle. Toisinpäin laskien sen dodekaedrin kulmat tulee kartiosta ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä toimi tuo konsti. Jos sen dodekaedrin laskisi sen pallon sisältä, niin se dodekaedri jää leijumaan sinne kartion sisälle. Toisinpäin laskien sen dodekaedrin kulmat tulee kartiosta ulkopuolelle.
Duh... jos suurin mahdollinen dodekaedri jää leijumaan, se on suurin mahdollinen.
Jos kulmat tulevat ulkopuolelle, se on liian suuri.
Ja miksi täällä ei saisi kysyä apua? Mitä väliä sillä on, mistä kysyy, kun ei kuitenkaan ihan suoria vastauksia aloittaja halunnut. Pääasia, että kysyy ja sitä kautta oppii.
Laita tulemaan.