Kaksi ystävääni inhosivat ennen toisiaan, nyt parhaimpia kavereita
Mä olin ystävä kahden naisen kanssa, mutta ei vietetty aikaa kolmistaan koska he eivät pitäneet toisistaan. Se oli sellaista naljailua mutta naamatusten esittivät että kaikki ok. Olivat molemmat hyvin negatiivisa persoonia ja kovia juoruamaan toisista, ja toisistaan. Olin tietysti samanlainen, tiedostamattani.
Mä aloitin kognitiivisen psykoterapian vuosi sitten ja tiiviin terapiajakson aikana huomasin miten paljon muhun vaikutti näiden naisten negatiivinen, sarkastinen ja ilkeilevä puhetyyli. Huomasin että voin aina pahoin heidän seurassaan ja tunsin oloni kurjaksi ja yksinäiseksi. Tiedostamattani muutuin terapiassa ja sitä myötä välillemme syntyi kuilu, koska tietenkään he eivät muuttuneet. Olin elänyt heidän kauttaan ja ruokkinut pahaa oloani tukeutumalla heihin (syynä lapsuuden kokemukset, joten paha olo oli turvallista. Meillä oli samankaltaiset taustat joten negatiivisuuteen oli kasvettu). Otin etäisyyttä heihin tarkoituksella, terapeuttini kehotuksesta ja kas kummaa alkoi aurinko paistaa. Mies sanoi että minusta tuli positiivisempi ja iloisempi, ja en juorunnut enää ihmisistä. Olin kuulema ollut aika pahansuopa vaikka pidin itseäni vaan rehellisenä ja topakkana. :( Olin siis ystävieni kaltainen. Pikku hiljaa huomasin että en ollut pitänyt yhteyttä kuukausiin, eikä ollut mitään asiaakaan heille. Sieltäkään päästä ei kyllä kuulunut mitään joten olin helpottunut, näinkö helppoa se olikin?? Olinko turhaan kietoutunut heihin vaikka olisin voinut paeta ilmapiiriä jo aiemmin jos olisin ymmärtänyt. Sain uusia ystäviä ja tutustuin aikaisempiin tuttaviin paremmin joista tuli läheisempiä, en ollut aiemmin osannut suhtautui aitoihin ja positiivisiin ihmisiin vaan kokenut heidät rasittaviksi (kuten kaverinikin sanoivat).
Nyt kuitenkin sattumalta kuulin, että näistä kahdesta kaveristani on tullut ystäviä ja haukkuvat minua Facebookissa toistensa seinillä?? Loin FB tilin vasta puoli vuotta sitten joten en ollut aikanaan Facebookissa joten en laittanut heille enää ystäväkutsua, mutta yhteinen tuttavamme kertoi että aikamoista paskaa siellä musta puhutaan. En ole halunnut kuulla yksityiskohtia, mutta kieltämättä aika uskomatonta että nuo kaksi ovat vuosien inhoamisen jälkeen lähentyneet. Voiko syynä olla se, että minä lähdin siitä välistä pois ja he saavat toisistaan tukea jatkaa toimintatapaansa...?
Lapsellisesti kuvittelin että he näkisivät ehkä oman käytöksensä paremmin ja muuttuisivat, sen sijaan he ovat yhdessä päättäneet "kiusata" minua, vaikkakin selän takana mutta silti. Osaako joku kertoa mitä tässä tapahtuu, ja mikä saa ihmiset toimimaan noin? Ei minua haittaa se että he ovat kavereita, he ovat jopa samankaltaisia negaatioissaan mutta hieman haittaa se, että minusta puhutaan perättömiä ja laitetaan sanoja mun suuhuni ja kyseenalaistetaan mielenterveyteni koska käyn terapiassa vaikka voin paremmin kuin koskaan elämässäni olen voinut. :D