Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön miksi et opiskele esim. verkossa?

Vierailija
06.11.2020 |

Työttömät hoi! Miksi et opiskele ? Nykyään voi etänä opiskella lähes mitä tahansa.

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähty ja koettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö... menee tuet??

On täysin mahdollista suorittaa opintoja vaikka millä mitalla ilmoittamatta niitä työkkäriin. Eräällä opiskelumatkalla tapasin tutun, joka kertoi olevansa myös tulossa kurssilta. Kun kysyin, mitä työkkäri sanoo, hän vilkaisi ympärilleen ja kertoi, että ei ole siellä puhunut mitään. Myöhemmin sai vakituisen työpaikan sen koulutuksen ansioista.

Nykyään tämä "salaa opiskelu"  taitaa ainoa mahdollisuus, jos olet työtön TAI hoitoalalla.  Kummasti seuraa sanktioita, jos tulee opiskelut ilmi. Työttömältä menee tuet ja hoitoalalla alkaa armoton savustus, työpaikkakiusaaminen ja suoranainen vaino esinaisten taholta. 

kiitos tietojärjestelmien on salaa opiskeleminen käytännössä mahdotonta.

Miten niin? Mistä se työkkärin täti saa tietoonsa jos ilmoittaudun esim. markkinoinnin peruskurssille johonkin verkkokoulutukseen, joka ei ole osa korkeakoulujärjestelmäämme?

Mistä sinä saat rahat tuollaiseen maksulliseen koulutukseen?

Vierailija
122/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö... menee tuet??

On täysin mahdollista suorittaa opintoja vaikka millä mitalla ilmoittamatta niitä työkkäriin. Eräällä opiskelumatkalla tapasin tutun, joka kertoi olevansa myös tulossa kurssilta. Kun kysyin, mitä työkkäri sanoo, hän vilkaisi ympärilleen ja kertoi, että ei ole siellä puhunut mitään. Myöhemmin sai vakituisen työpaikan sen koulutuksen ansioista.

Nykyään tämä "salaa opiskelu"  taitaa ainoa mahdollisuus, jos olet työtön TAI hoitoalalla.  Kummasti seuraa sanktioita, jos tulee opiskelut ilmi. Työttömältä menee tuet ja hoitoalalla alkaa armoton savustus, työpaikkakiusaaminen ja suoranainen vaino esinaisten taholta. 

Ei sentään ihan mahdotonta.   Pitää vaan muistaa pitää suunsa kiinni.    :D     Kaveri onnistui hankkimaan toisen ammatin ja pääsi pois hoitoalalta.    <3   

Suunsa kiinni mistä? Viranomaiselta toiselle menee tiedot niin palkoista kuin opiskelupaikoistakin, joten vaikka olisit ihan hiljaa, niin Koski-järjestelmästä voi seurata opintojesi edistymistä.

TYÖNANTAJALLA ei ole pääsyä Koski-järjestelmään.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se opiskelu mitään auta. On opiskeltu ja hyvin harva paljonkaan opiskellut tuttu on saanut mistään mitään töitä, vaikka kuinka yrittää, kun työt jaetaan suhteilla. Ne työelämään sijoittuneet ovat kaikki vanhempiensa firmoissa töissä jne.

Vierailija
124/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa, olen kesälomalla

Vierailija
125/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, opiskelisin, jos se olisi mahdollista. Ehkä se on, kohta nähdään.

Olen hommannut nyt itselleni AMK-tutkintoon johtavan opiskelupaikan, jossa opiskelu tapahtuu 100 % verkossa. Nyt olen lähettänyt oppilaitokselle yhden lomakkeen täytettäväksi ja itse täytän sitten toisen. Näiden lomakkeiden vastausten ja tilanteeni perusteella sitten tehdään päätös pääsenkö syksyllä aloittamaan opiskelut työttömyysetuudella. 

Tämän päätöksen kautta voin opiskella kaksi vuotta työttömyysetuudella ja asumistuella, mutta tietenkin koko opiskelun ajan minun pitää uuden aktiivimallin sääntöjen mukaan hakea joka kuukausi ainakin yhtä työpaikkaa. Kahdessa vuodessa ei myöskään AMK-tutkintoa luultavasti pysty suorittamaan, joten sen jälkeen minun on etsittävä joku muu tulonlähde opintojeni loppuajaksi. Opintotukikuukausia minulla ei ole kuin muutama jäljellä, joten sieltä ei ole apua tulossa. Työttömänä olen ollut niin pitkään, että töihinkään tuskin pääsen opintojani rahoittamaan. Voi siis olla edessä tilanne, jossa joudun lopettamaan opintoni, koska rahat loppuu.

Saa nähdä miten käy.

Vierailija
126/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole itsenäiseen verkko-opiskeluun. Muistan kun lukiossa otin pari kurssia etänä, niin arvosanat oli niissä huonot, kun taas muissa hyvät. Vedän ihan alta riman, jollei joku kyttää vieressä.

Vierailija
127/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta katkaistiin tuet, koska olen muka päätoiminen opiskelija parin verkkokurssin takia :D. Juu oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun opiskelen yhtään mitään te-paskatoimiston asiakkaana. Paras vaan maata sohvalla ja räkiä kattoon työttömänä, pääsee kaikista helpoimmalla.

Vierailija
128/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

harva pitkäaikaistyötön tietää mistä löytää verkko-opiskelumahdollisuudet

Vierailija
129/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne kurssit maksaa ja työkkärin pitäisi olla vakuuttunut niitten hyödyllisyydestä työllistymisen kannalta ennen kuin puoltavat korvauksen maksamista.

Vierailija
130/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän minä esim. reseptejä katselen ja opin vaikka ja mitä. Mitään avoimia marketing&management -tyylistä paskaa en kyllä ala ja olenhan minä ne jo kertaalleen opiskellutkin.

Vierailija
131/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö... menee tuet??

Ei sentään ihan mahdotonta.   Pitää vaan muistaa pitää suunsa kiinni.    :D     Kaveri onnistui hankkimaan toisen ammatin ja pääsi pois hoitoalalta.    <3   

Suunsa kiinni mistä? Viranomaiselta toiselle menee tiedot niin palkoista kuin opiskelupaikoistakin, joten vaikka olisit ihan hiljaa, niin Koski-järjestelmästä voi seurata opintojesi edistymistä.

TYÖNANTAJALLA ei ole pääsyä Koski-järjestelmään.  

Ai sulle työnantaja maksaa työttömyysetuutta? Sepä kiva.

Vierailija
132/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ikää on 50+, se on aivan sama, mitä opiskelee ja missä. Suomessa on kaiken muun hyvän ohella yhdet maailman ikärasistisimmista työmarkkinoista, asenne näemmä kohillaan ihan hallitustasolla kun 55-vuotiaat määritellään nykyään ikääntyneiksi...

Vierailija
133/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta katkaistiin tuet, koska olen muka päätoiminen opiskelija parin verkkokurssin takia :D. Juu oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun opiskelen yhtään mitään te-paskatoimiston asiakkaana. Paras vaan maata sohvalla ja räkiä kattoon työttömänä, pääsee kaikista helpoimmalla.

Minä opiskelin viime talven aikana noin 80 op verkkokursseilla tai monimuotona, työkkäristä pelkästään kannustettiin tähän. Ei minua katsottu päätoimiseksi opiskelijaksi, mutta muistutettiin, että aikaraja on 6 kk, ei pöivääkään yli.

Vierailija
134/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei voi olla suomessa Opiskelija.

Olet joko Opiskelija tai Työtön. Noitten yhdistäminen on lähes mahdotonta Suomen lakien mukaan.

Vierailija
135/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hommannut nyt itselleni AMK-tutkintoon johtavan opiskelupaikan, jossa opiskelu tapahtuu 100 % verkossa. Nyt olen lähettänyt oppilaitokselle yhden lomakkeen täytettäväksi ja itse täytän sitten toisen. Näiden lomakkeiden vastausten ja tilanteeni perusteella sitten tehdään päätös pääsenkö syksyllä aloittamaan opiskelut työttömyysetuudella. 

Tämän päätöksen kautta voin opiskella kaksi vuotta työttömyysetuudella ja asumistuella, mutta tietenkin koko opiskelun ajan minun pitää uuden aktiivimallin sääntöjen mukaan hakea joka kuukausi ainakin yhtä työpaikkaa. Kahdessa vuodessa ei myöskään AMK-tutkintoa luultavasti pysty suorittamaan, joten sen jälkeen minun on etsittävä joku muu tulonlähde opintojeni loppuajaksi. Opintotukikuukausia minulla ei ole kuin muutama jäljellä, joten sieltä ei ole apua tulossa. Työttömänä olen ollut niin pitkään, että töihinkään tuskin pääsen opintojani rahoittamaan. Voi siis olla edessä tilanne, jossa joudun lopettamaan opintoni, koska rahat loppuu.

Saa nähdä miten käy.

Olet onnekas. Tammikuusta eteenpäin ei omaehtoiseen saa etuutta 24 kk ajan, vaan paljon lyhyemmäksi ajaksi ja työnhakuvelvollisuuskin muuttuu.

Vierailija
136/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön ei voi olla suomessa Opiskelija.

Olet joko Opiskelija tai Työtön. Noitten yhdistäminen on lähes mahdotonta Suomen lakien mukaan.

Itse jouduin olemaan opparin krijoittamisen takia kirjoilla kun oli helpompaa, niin en saanut työkkäristä tukea vaikka hain koko ajan töitä, eikä tuo nyt töitä haittaa.. Opintotukea en siis enää saanut.

Vierailija
137/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän minä esim. reseptejä katselen ja opin vaikka ja mitä. Mitään avoimia marketing&management -tyylistä paskaa en kyllä ala ja olenhan minä ne jo kertaalleen opiskellutkin.

Juurikin tämä! Jos etsii tietoa jostain ja soveltaa sitä käytännössä- missä menee opiskelun raja? Sitähän voi suorittaa ihan harrastuksena dieettikokin taidot vaikka mitään diplomia ei ole luvassa.

Tai jos pihassa riittää tilaa rassata autoja, niin siinähän saattaa vaikka oppia jotain oikeasti moottorin sielunelämästä. Tosin nykyautot pistetään vaan kiinni tietokoneeseen...

Olen töissä ja harrastan näitä nettiopintoja. Tosin ei ole kauheasti rahaa niihin laittaa kiinni, joten ovat vähän puuhastelua. En näe, että näistä oikeasti saisi mitään kokonaisuutta kasaan.

Onhan se ajatuksena virkistävä, mutta kovin moni tieto vanhenee nopeaan. Ruoka ja terveys lienee niitä, mitkä pysyy.

Vierailija
138/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö... menee tuet??

Tuet ei mene, jos et ole päätoiminen opiskelija. Eli pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä, jos työtarjous tulee, ja silti voi opiskella. Tämä onnistuu verkossa hyvin, kunhan et hae opintotukia.

Minä tein näin. Olin päivät virallisesti työtön työnhakija ja iltaisin opiskelin verkossa. Tällöin olin päätoimisesti työnhakija ja sivutoimisesti opiskelin. Ei katkennut mitkään työttömyystuet. Eikä olisi edes tarvinnut kuulemma ilmoittaa työkkäriin. Lopulta löysin työn ja työpäivien jälkeen opiskelin iltaisin tutkinnon loppuun.

Juuri näin minäkin tein. Ei me tuet katkea, jos opintomäärä on alle 5 opintoviikkoa kuukausi eikä siitä tarvi edes ilmoittaa kunhan on työmarkkinoiden käytössä eli valmis ottamaan työpaikan, jos sellainen löytyy. Löysin opintojen kautta helpon ja nopean väylän tavallaan uuteen mutta tavallaan vanhan päälle tulevaan ammattiin. Eli todella kannattavaa. En tajunnut edes asiaa silloin, kun aloitin avoimessa yliopistossa huvikseni opiskelut. Muutenkin opiskelu virkistää ja antaa uusia taitoja. Etäopiskelu on helppoa nykyisin ja monet kurssit voi suorittaa verkossa.

Vierailija
139/145 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo tekniikan tohtori ja filosofian lisensiaatti.

Vierailija
140/145 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa nähdä miten käy.

Olet onnekas. Tammikuusta eteenpäin ei omaehtoiseen saa etuutta 24 kk ajan, vaan paljon lyhyemmäksi ajaksi ja työnhakuvelvollisuuskin muuttuu.

Siis vuoden 2023 tammikuusta?