Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä teidän n.2 1/2 - 3 vuotiaat osaa?

Vierailija
25.07.2006 |

olisi kiva tietää mitä ton ikäiset noin yleensä osaavat. En yhtään tiedä kun ei meillä ole ketään tuttuja joilla olisi samanikäisiä lapsia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitavat itse ajatella, että lasten taidot ovat joku vanhemmuuden mitta. Minulla se ei tullut mieleenkään. Ei, tässä ketjussa oli tarkoitus vertailla, mitä kaikkea tuon ikäinen voi osata. Jos luette tarkemmin, huomaatte, että paljon on mainittu asioita, mitä lapset eivät vielä osaa.

Vierailija
2/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkaa pottaan. Pissaa lirun housuun ja vasta sitten loput pottaan. Pyöräilee apupyörillä, ei kiinnosta kylläkään. Uskaltaa painaa nenän ja silmät veteen, jos pitää niitä tiukasti kiinni. Ei kiipeile. Ei laula. Puhe vielä epäselvää, sivulauseet puuttuu vielä. Juuri aloittanut kysellä. Ei jaksa kuunnella satuja. Kova vitsailemaan ja nauramaan kaikille kommelluksille. Osaa pukea, mutta tykkää olla passattavana. Osaa värit (oppi ne jo alle 2-v.).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kohta 4-vuotias osaa seistä vain muutaman sekunnin, ei osaa hyppiä yhdellä jalalla?

Vierailija
4/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukeakin hyppimistä. Pojalla on kyllä uskomaton tasapaino, parempi kuin äidillä konsanaan =)

Vierailija
5/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisekseen tyttöni on ehkä hieman tavallista kehitystä edellä (isoveljen perässä on kiire oppia yhtä ja toista), joten ehkäpä listani olisi sitten kaikenpäälle vaikuttanut vieläpä kehumiselta ja pätemiseltä, niin kuin tuossa jo opastettiin. Eli jos lapsen tekemiset ja osaamiset ovat oman vanhemmuuteni mitta, kiva huomata, että olen tosi superhypermamma. Esikoispoika taas eteni tuossa iässä ihan " normaaliin" tapaan, mutta nähtävästi minun hyvyyteni on nyt vallan nousussa, kun kuopus on niin taitava...

Vierailija
6/22 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä ja juoda itse, olla ilman vaippaa, pukea jotain vaatteita itse, riisua itse, juosta, potkia ja heittää palloa, tehdä palapelejä, laskea 7 asti.

Miten muut osaa piirtää meillä piirretään vielä vain viivoja ja muuta sottua???

Vierailija
7/22 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee 20 palan palapelejä, pelaa muistipeliä (ja muitakin), piirtää pääjalkaisia, osaa luetella numerot 1-10 ja osaa laskeakin lukumääriä noin 5 saakka. Tunnistaa värit. Leikkii roolileikkejä. Juoksee, hyppii tasajalkaa, kiipeilee, osaa keinua itsenäisesti (saa vauhtia siis)

Vierailija
8/22 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellä mainittujen lisäksi osaa ajaa 3-pyörällään. Oppi 2v 3kk ajamaan. Yövaippaa pitää vielä.

Vierailija
9/22 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

syödä ja juoda itse, olla ilman vaippaa, pukea jotain vaatteita itse, riisua itse, juosta, potkia ja heittää palloa, tehdä palapelejä, laskea 7 asti.

Miten muut osaa piirtää meillä piirretään vielä vain viivoja ja muuta sottua???

Joo noita viivoja ja suttuja meilläkin 2,5v piirtelee. Tarinoi ja keksii juttuja, puhunut sujuvasti lauseita jo vuoden niin juttua riittää ;)

Vierailija
10/22 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu paljon ja hyvin ikäisekseen. Kirjaimet, numerot, automerkit ym. hanskassa. Omatoiminen ja tykkää auttaa kotitöissä. Tyhjentää esim. tiskikoneen ilman apua, kerää lelunsa, vie vaatteensa oikeisiin laatikkoihin, ruokkii lemmikit jne. Aamulla kun muut nukkuvat, kaivaa oman dvd:n esiin ja pistää masiinat päälle...tämän olisi voinut oppia vähän myöhemminkin.

Syö ja juo itse, vaipoista luopumisesta, pukemisesta tai pyöräilystä ei tietoakaan. Kiipeilee varovasti, juoksee kovaa ja hyppää.

Vierailija
11/22 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukee ja riisuu itse, laittaa kengät oikeisiin jalkoihin, syö itse, juo tavallisesta mukista, käy veskissä itse (pyllyn pyyhkii aikuinen), tekee palapelejä, osaa numerot 1-6, muistaa useita lauluja ja pieniä loruja, kiipeilee, hyppii tasajalkaa, juoksee, ajaa pyörällä, laittaa nukelle vaipan;) (tämä hänen mielstään tärkein juttu tällä hetkellä ja näyttää kaikille miten vaippa laitetaan), käyttää itse telkkaria ja dvd-soitinta (osaa siis vaihtta sinne levyn ja laittaa päälle, kuuntelemme musiikkia dvd-soittimella), kiipeää itse turvaistuimeen ja laskeutuu sieltä alas (tämäkin tärkeä asia hänelle itselleen), pesee hampaat (vanhemmat viimeistelee harjauksen etenkin etuhampaiden osalta). Kaikki on muutenkin minä itse-juttuja.

Tämmösiä tulee äkkiseltään mieleen. Niin, piirtelee mielellään mutta tekee " vain" viivoja eli ei pääjalkaisia tms. Liimaa mielellään ja askartelee muutenkin sekä leikkaa saksilla paperisilppua.

Vierailija
12/22 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa syödä ja juoda itse, riisua kaikki muut vaatteet paitsi pään yli vedettävän paidan, pukea joitakin vaatekappaleita. On ollut päiväkuiva 2,5 vuoden iästä saakka ja yökuiva 3 vuoden iästä saakka.

Juoksee kovin ja kiipeilee varovasti, ei hyppää vielä. Osaa heittää ja potkaista palloa. Tekee noin 20 palan palapelejä, jos aikuinen on mukana kannustamassa. Itsenäisesti ei ole näistä vielä kiinnostunut. Piirtelee autoja ja ihmisiä sekä kaikenlaista " muuta" , mistä ei vielä saa selvää. Puhuu pitkiä lauseita, on laaja sanavarasto, taivuttelee sanoja oikein, käyttää monipuolisesti eri lausetyyppejä, kyselee paljon. Kuuntelee tarinoita keskittyneesti, esim. tunninkin verran erilaisia kirjoja. On erittäin hyvä muisti. Leikkii ystävän kanssa yhdessä, tekee leikkialoitteita, mutta on vielä toisinaan itsekäs leikeissä ja haluaa määrätä. Uhmailee ja TAHTOO kovasti :)

Vierailija
13/22 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On osannut laskea jo viime syksystä 1-10. Piirtänyt pääjalkaisen myöskin jo 1/2 vuoden ajan. Tuntenut värit jo alle 2v. On tuntenut monia kirjaimia myöskin viime syksystä asti. Ollut ilman päivävaippaa 2v asti. Yövaippa jäi pois 3v. Tuntee erittäin paljon eri hyönteisiä, lintuja ja eläimiä. Polkee pyörällä (apupyörien kanssa). Kiipeilee telineissä. Viime talvena hiihti jo 100m. Ui koiraa kellukkeiden kanssa muutaman metrin. Halusi omaan huoneeseen nukkumaan pikkuisen päälle 2v.

Vierailija
14/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vauva-ajan juttuja (meidan vauva kaantyi kuukauden ikaisena ja istuu kolmikuisena...)mutta ilmeisesti viela kolmivuotiaiden saavutuksilla on kiva brassailla...

Vierailija
15/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

10

Vierailija
16/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osaa vaikka mitä

Vierailija
17/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-päivä- ja yökuiva

-osaa riisua helpot housut ja tarralliset sandaalit

-osaa pukea kumpparit ja hatun

-syö ja juo itsenäisesti

-kiipeää itse portaat ylös ja alas

-kiipeää syöttötuoliin

-piirtelee viivoja

-ei ole ikinä laulanut mitään

-ei minkäänlaista rytmitajua

-höpöttelee ihania juttuja koko ajan

-hoitaa pikkusiskoa (1,5 kk) laittamalla tutin suuhun ja silittelemällä

-ei osaa tehdä minkäänlaista palapeliä, ei edes kuuden palan

-tekee palikoista korkean tornin

-ei osaa numeroita ollenkaan

-ei osaa värejä

-ei tunnista kirjaimia

-tunnistaa aika paljon eläimiä kuvista

Vierailija
18/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai niiden vanhempien...

Vierailija
19/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-päiväkuiva, usein on yövaippakin kuiva

-osaa pukea ainakin alkkarit, housut, sukat, kengät, hatun

-syö itse, juo lasista, on osannut jo pitkään

-kiipeää itse portaat ylös ja alas

-ei ole kovin kiinnostunut piirtämisestä, välillä tekaisee nopeasti taideteoksen...

-on alkanut laulella, mutta ei vielä " melodioita" ...

-puhuu ERITTÄIN hyvin, mieletön sanavarasto

-ei ole kovin innostunut palapeleistä. Nuppipalapelit hoituu...

-tekee palikoista korkean tornin

-osasi värit pitkälti alle 2-vuotiaana

-tunnistaa osan kirjaimista

Vierailija
20/22 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2v8kk poika osaa:

* syödä ja juoda itse

* kattaa pöydän kun antaa astiat

* auttaa tiskikoneen tyhjentämisessä

* pukea ja riisua itse muut paitsi ei pue pään yli vedettävää paitaa

* luetella numeroita 1-5 ja laskea 1-3 numerot

* tunnistaa useita kirjaimia

* tunnistaa lähes kaikki yleisimmät värit (myös muita kuin perusvärejä esim. lila)

* tekee innokkaasti palapelejä, suurin on tähän mennessä 40 palainen, pitäis ostaa isompia

* potkaisee palloa

* heittää palloa ja ottaa kopin (iso pallo!)

* hyppii tasajalkaa

* seisoo yhdellä jalalla

* kiipeää rappusia vuoroaskelin (kotona 2-kerrosta, johtunee siitä!)

* laittaa tietokoneensa ja pelinsä itse päälle, pelaa helppoja lasten pelejä

* kiipeää itse keinuun (myös vauvakeinuun) ja just oppi ottamaan vauhtia

* kiipeilee muutenkin kuin apina joka paikkaan (siis esim. telineissä)

* piirtää vielä täysin suttua. Pyynnöstä piirtää viivan ja " ympyrän"

* tunnistaa eläimiä, kasveja ja muita joita en tiedä hänen tietävän (esim. kaaliperhonen, maitotonkka, leskenlehti...)

* omaa tosi ison sanavaraston (kts. edellinen kohta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi