Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te intohimoiset imettäjät. Oletteko vihaisia äideillenne jos he antoivat teille korviketta tai tiedättekö edes siitä?

Vierailija
06.11.2020 |

Mulle yksi ihminen saarnaa, haukkuu ja lyttää kun en täysimetä. Hänen äitinsä kerran näin ja kysyin että täysimetikö hän tätä ihmistä, ei ymmärtänyt sanaa mutta kun puhuttiin niin ei. Mietin että olisiko se isokin konflikti heidän välillään.

Minua ei oman äidin imetykset kiinnosta ja luotan että lapsikin antaa joskus asiasta palautteen jos haluaa. Muille se ei mielestäni oikein kuulu.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä tapauksessa vissiin intohimoinen tarkoittaa samaa, kuin se, että ei hyväksy yhtään toisten tapaa ( pakkoakin) toimia ?

Vierailija
2/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näin. Nokka ei ole omissa vaan muiden tisseissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fanaatikot eivät koe että samat säännöt koskee heidän lähipiiriään kuitenkaan. Muita kyllä saa arvostella, haukkua ja tuomita. Fanaatikko buustaa omaa egoaan ja kiillottaa omaa sädekehäänsä.

Vierailija
4/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oikeastaan ollut ajatellutkaan asiaa ennen kuin katselin omaa neuvola korttiani ja sieltä selvisi, että äiti oli täysimettänyt hyvin lyhyen aikaa. Silloin on kuitenkin imetyksen hyödyistä tiedetty vähemmän ja muutenkin nykyään imetyksen onnistumiseen panostetaan enemmän. Jos itse saan lapsia, niin toki tähtään täysimetykseen mutta imetysohjaajana myös tiedän, että asiat eivät ole niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia. Ihan liikaa tänä päivänä syyllistetään äitejä kaikesta.

Sun imetys taas ei pätkääkään kuulu kaverillesi, voit sanoa sen hänelle myös suoraan. Jos ei rauhoitu, niin katkaise viileästi välit vain.

Vierailija
5/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä oikeastaan ollut ajatellutkaan asiaa ennen kuin katselin omaa neuvola korttiani ja sieltä selvisi, että äiti oli täysimettänyt hyvin lyhyen aikaa. Silloin on kuitenkin imetyksen hyödyistä tiedetty vähemmän ja muutenkin nykyään imetyksen onnistumiseen panostetaan enemmän. Jos itse saan lapsia, niin toki tähtään täysimetykseen mutta imetysohjaajana myös tiedän, että asiat eivät ole niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia. Ihan liikaa tänä päivänä syyllistetään äitejä kaikesta.

Sun imetys taas ei pätkääkään kuulu kaverillesi, voit sanoa sen hänelle myös suoraan. Jos ei rauhoitu, niin katkaise viileästi välit vain.

Tätä mä ehkä vähän ajan takaa. Äiti täyskuplautuu siihen ajatukseen, että se imetys on elämän ja kuoleman asia. Entä jos tulisi omasta kuplasta yhden askeleen taakse, ja katsoisi omaa äitiään ja itseään. Onko se sulle, lapsena, elämän ja kuoleman asia. Ei se varmaan ole, vaikka ne hyödyt olisivatkin olleet tiedossa. On jopa mahdollista että tätä elämän ja kuoleman asiaa johon itse olet toiseen suuntaan osallinen, et ole edes ajatellut.

Ehkä se antaa perspektiiviä siihen, että on kyse tosi paljon omista paineista onnistua, ideaalista äitinä ja lapsena.

Vierailija
6/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on intohimoinen imettäjä? :D

Se, että täysimettää, on täysin normaalia, ei mitään imtohimoista.

Ei kuulu muille sinällään, yhtään enempää kuten vaikkapa ylipaino tai päihteiden käyttö, mutta onhan imettämisellä samankaltaisia vaikutuksia kansanterveyteen.

Itse olen imettänyt, ole vihainen äidilleni imetyksen kestosta (en tiedä kauan minua imetettiin), ainoastaan sitä ihmettelen, että oli polttanut samaan aikaan.

Vierailija
7/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis EN ole vihainen. T. 6

Vierailija
8/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omassa neuvolakortissa lukee että tuoremehua annetaan pari viikkoisesta lähtien. Imetystä vain pari kuukautta. Tavat vaihtuu. Itse täysimetin lapsiani koska se oli mulle helpoin tapa.

Vierailija
9/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on jo alakoululainen, joten imetys on taaksejäänyttä elämää, mutta ehkä mun voi määritellä olleen "intohimoinen imettäjä". Täysimetin n. 6 kk ja kaiken kaikkiaan jotain 1 v. 10 kk. Olen itse syntynyt aikana, jolloin imetyksestä ei taidettu puhua samaan tapaan kuin nykyään eikä sitä sillä tavalla ehkä tuettu tai nähty niin tärkeänä. En tiedä tarkkaan minkä aikaa mua on imetetty, mutta tuskinpa on esim. täysimetetty pitkään. Sen verran pontevasti omat vanhempani ehdottelivat mulle kiinteiden aloittamista ja imetyksen lopettamista kun lapseni oli vauva. En ole vihainen siitä ettei mua ole imetetty kovin pitkään, vaan enemmänkin harmittaa, että ajat ovat silloin olleet sellaisia kuin ovat. Ei ole puhuttu täysimetyksen tärkeydestä, tiheän imun kausista yms. Pikkuveljeni kohdalla tiedän että äidiltäni maito vaan "loppui" n. 4 kk ikäisenä - olisiko ollut lapsentahtisella imetyksellä vältettävissä? Itselleni imetys oli tärkeä yhteys ja yhdessäolon muoto vauvani kanssa, äidilleni se tuntuu olleen enemminkin pakkopullaa. Harmittaa siis mistä hän on jäänyt paitsi.

Vierailija
10/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele ensin intohimoinen imettäjä. Oletan tosin kuuluvani heihin. Otin etukäteen selvää imetyksestä ja sen vaikeuksista ja päätin onnistua. Tiedän yhden epäonnistuneen imetyksen jälkeen, ettei se ole niin helppoa :) Ja imetin yli vuoden. Silti mulla ei ole kyllä mitään hajua siitä, että imettikö äitini ja kuinka kauan. Ehkä se jotain äitiyskortista voisi löytyä? Aika pienenä menin hoitoon, että tuskin hirveän pitkää imetystä kuitenkaan oli. Eikä se oikeastaan kiinnosta, mutta minäkin ihmettelen raskaudenaikaista tupakointia :/

Vierailija
11/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua imetettiin joku 8kk ja omaa ensimmäistä lastani imetin n5kk ja seuraavaa yli 3v. En olisi äidilleni vihainen tuollaisesta asiasta, vaikka ei olisi imettänyt minua. Jokainen äiti valitsee itse imettääkö vai ei. 

Vierailija
12/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin halunnut imettää. Maitoa olisi ollut koko kylän lapsille mutta rinnanpäät ovat niin matalat ettei se onnistunut.

Vierailija
13/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kai intohimoinen täysimettäjä, kun yksikään kolmesta lapsestani ei ole saanut pisaraakaan korviketta. Imetin yhteensä kuusi vuotta.

Oma äitini on jo edesmennyt, ja tietääkseni hän ei imettänyt minua lainkaan. Neuvolakortin mukaan imetys kaikkiaan olisi kestänyt kuukauden, mutten usko sen jatkuneen niin pitkään. Neuvolakortin ohjeistuksen mukaan minulle olisi pitänyt antaa korviketta, mutta sain sokeroitua laimennettua lehmänmaitoa, ja ohjeen mukaan tuoremehua 3 kk alkaen. En ole katkera, olen perusterve aikuinen, minulla on atopiaa ja taipumusta korvatulehduksiin, mutta niin on yhdellä täysimetetyistä lapsistanikin.

Vierailija
14/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koskee kaikkea, mistä ollaan aggressiivisesti jotain mieltä. Jos on vakuuttunut siitä, että vauva kasvaa kieroon, koska imetystä on ollut vain vuosi kahden vuoden sijaan tai koska vauva on kerran jätetty hoitoon puolen vuoden ikäisenä, niin kannattaa sitten myös katsoa taaksepäin omien vanhempien tekosia. Todennäköisesti näiden ihmisten pitäisi myöntää, että itse on kasvanut kieroon, koska ei saanut juuri sellaista kasvatusta, mitä nyt pitää oikeana. 

Vierailija
15/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Intohimoinen imettäjä" on kyllä vähän hassu termi :D Kuulun vissiin kategoriaan kun olen imettänyt pitkään. Äitini kanssa on puhuttu imetyksestä ja hän on omien lapsiensa kohdalla toiminut parhaan tietonsa ja kykynsä mukaan. Silloin ei oikein ollut imetysohjausta saatavilla eikä puhuttu lapsentahtisesta imetyksestä. Olen myös saanut pari kk ikäisenä appelsiinimehua ja kasvot alkaneet punoittaa siitä, neuvolakorttiin on kirjattu epäily allergiasta. Suositukset vauvojen ruokinnasta olivat silloin aika erilaiset kuin nykyään.

Vierailija
16/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini meni töihin kun oli 2 kk, se oli pakko silloin 60-luvulla. Köyhiä oltiin kuin kirkonrotat. Mistä häntä pitäisi vihata?

Vierailija
17/17 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, näin. Nokka ei ole omissa vaan muiden tisseissä.

Itseään voi olla hankala imettää. Toki intohimoinen täysimettäjä tekee niin, jos vain siihen pystyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän