Sektiosta jäi pussi alavatsalle?
Synnytin sektiolla noin puoli vuotta sitten. Olen toipunut muuten hyvin ja leikkaushaava itsessään on siisti. Vatsa kuitenkin näyttää siltä kuin iho oltaisiin jotenkin ommeltu "liian kireälle" ja vatsa pullottaa leikkausarven päältä. Taustatietona, että ennen raskautta vatsani on ollut litteä, ei ole ollut ylimääräistä. Painoindeksini on tälläkin hetkellä 18, joten laihduttaminenkaan ei ole ratkaisu.
Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Onko jokin auttanut, esimerkiksi vatsalihasten treenaaminen? Olen yrittänyt nyt vatsalihaksia treenata aina minkä vain lapsen- ja kodinhoidolta ehdin/jaksan.
Ja ennen kuin saan kuulla moitteita siitä kuinka turhamainen olen, niin ei, asia ei ole minulle suuren suuri ongelma, mutta olisihan se kiva jos tuon pussin joskus saisi pois vatsalta :)
Kommentit (26)
Minun sektiosta on 18 vuotta ja se pussi on siinä edelleen. Ylipainoa ei ole ja harrastan juoksua sekä kuntosalilla käyntiä.
Tuo on normaalia kaikilla sektiossa olleilla.
Vierailija kirjoitti:
Minun sektiosta on 18 vuotta ja se pussi on siinä edelleen. Ylipainoa ei ole ja harrastan juoksua sekä kuntosalilla käyntiä.
No kai se on sitten tyydyttävä kohtaloonsa :D Toisaalta lohduttavaa, että sille ei oikein mitään voi, niin eipähän ole omasta ”laiskuudesta” kiinni. Iso ongelma se nyt ei kuitenkaan ole, ei näy mihinkään vaatteet päällä (ellei sitten jotain makkarankuorta vedä päälleen).
Sinä olet nyt sitten virallisesti kenguru. Eikö siihen saisi vetoketjua niin voisit sitten yh-äitinä kuljettaa siinä röökit, avaimet, vaikka kortsutkin läpällä yms
Joo, ikävä kyllä sille ei voi tehdä itse mitään. Been there, still there. Korjaavaa kirurgiaa en edes harkitse, on niin paljon isompiakin juttuja.
Mikä ongelma tuohon sektioon johti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma tuohon sektioon johti.
Arvasin että joku tulee tänne kyseenalaistamaan myös synnytystavan. Tiedoksesi että sektio tehtiin perätilan takia. Ulkokäännöstä ei pystytty tekemään, koska vauva oli jo niin kiinnittyneenä alas. Mielelläni olisin synnyttänyt normaalisti alateitse, jos se olisi ollut turvallinen vaihtoehto.
Sama täällä. Sektiosta on yli 20 vuotta, ja siinä tuo pussi edelleen roikkuu. Ei ole auttanut kuntosalit eikä muukaan liikunta, ylipainoa ei ole mullakaan. Tavallaan siihen on jo tottunut, mutta kyllä se vaatteiden istuvuutta häiritsee.
Minulla ei ole pussia. Arpi on siisti, tosin ei tuntoa kaikilta osin. Nyt uudelleen raskaana ja ultrissa lääkärit kehuneet, kuinka siisti arpi on.
Kannattaa käydä äitiysfyssarilla?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole pussia. Arpi on siisti, tosin ei tuntoa kaikilta osin. Nyt uudelleen raskaana ja ultrissa lääkärit kehuneet, kuinka siisti arpi on.
Kannattaa käydä äitiysfyssarilla?
Oho! Ehkä varailen sitten fyssarille aikaa, ei siitä haittaakaan varmasti ole.
Minullekaan ei jäänyt ekan sektioon jälkeen pussia, kun lääkäri vitsaili ommellessaan, että tehdään niin siisti ettei huomaa. Toisen toisen sektioon jälkeen jäi, kun lääkärinä ”karjakko”, joka ei kai niin välittänyt jäljestä? Taitaa olla myös leikkaavasta lääkäristäkin kiinni? Fyssarilla olen käynyt ja jumpannut ja jumpannut...
Pussi on tosiaan karmea ollut jo 16v. ja joskus mietin jopa korjausleikkaukseen menoa, mutta elämässä on tärkeämpääkin mahan muoto:)
Mullekin lääkäri sanoi, että tehdään niin siisti haava, että ei huomaa olemassaolevankaan haavaa. Leikkaushaava vingurtaa tosi paljon ja on pussi. Mutta en valita, pääasia että kaikki meni hyvin sektiosynnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Minullekaan ei jäänyt ekan sektioon jälkeen pussia, kun lääkäri vitsaili ommellessaan, että tehdään niin siisti ettei huomaa. Toisen toisen sektioon jälkeen jäi, kun lääkärinä ”karjakko”, joka ei kai niin välittänyt jäljestä? Taitaa olla myös leikkaavasta lääkäristäkin kiinni? Fyssarilla olen käynyt ja jumpannut ja jumpannut...
Pussi on tosiaan karmea ollut jo 16v. ja joskus mietin jopa korjausleikkaukseen menoa, mutta elämässä on tärkeämpääkin mahan muoto:)
Mitä useammin iho ja kudokset venyvät, sitä huonommin ne palautuvat. Ei se ompeleva lääkäri voi juuri vaikuttaa kuin arven leveyteen, esim tikkien määrällä ja tekniikalla.
Sille on ihan nimikin: sektiopussi. Ja kyllä jäi minullekin. Ei sitä voi jumpalla poistaa kun se on ihoa. Vain kirurgia auttaa. En ole halunnut silti leikkaukseen vaan yritän kestää pussia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on normaalia kaikilla sektiossa olleilla.
Ei mulla kyllä ole mitään pussia.
Tosi monelle jää tuollainen, sitä se äitiys on. :) Ja nimenomaan alavatsasta voi hoikkienkin äitien kohdalla päätellä, ovatko synnyttäneet.
Itselläni on todella paksu ja leveä arpi, mutta minulla onkin jotain ongelmaa arpikudoksen muodostumisen kanssa (ts. sitä on ihan liikaa, ja saan raskausarpia epätyypillisiin paikkoihin vaikken lihoisi/laihtuisi kiloakaan). En ole ajatellut tehdä asialle mitään, koska arpi ei häiritse elämääni mitenkään.
No mutta onneksi pimpsa pysyi kireenä toisin kuin alateitse poikineilla.
Lapseni on 10v ja olen aina ollut hoikka, arpi taisi joskus ns kiristää, mutta on kyllä jo asettunut ihan sileäksi.
Minusta arpi oli sellainen makkaramainen ja koholla jopa muutaman vuoden.
Toivottavasti sinullakin käy näin :)
Arpikudos ei vaan jousta. Olisi haava vaikka sun käsivarressa, niin ympäriltä iho olisi "pulleampana".