Kuinka paljon yksityinen perhepäivähoitaja voi ottaa maksua/lapsi?
Meillä on ystäväni kanssa suunnitelmissa perustaa yhteinen ryhmäperhepäivähoitopaikka. En vain tiedä, kannattaako se. Mitä yksityinen perhepäivähoitaja voi saada lapsesta?
Itse olen ammatiltani englannin opettaja, mutta olen kyllästynyt jatkuviin sijaisuuksiin ja haluaisin vakityön. Mietin, olisiko tässä vaihtoehto. Ystäväni on biologian tohtori, todella hyvä tekemään käsitöitä ja askartelemaan.
Ajattelimme vuokrata jostain kolmion ryhmistä varten. Pyörittäisimme englanti- ja luonnontiedepainotteista ryhmistä, eli pyrkisimme tarjoamaan mahdollisimman laadukasta varhaiskasvatusta. Voiko tällaisessa tapauksessa pyytää enemmän maksua/lapsi kuin perusryhmäperhepäivähoidossa?
Kommentit (150)
Ensin pitää saada kaikki luvat kuntoon eli kolmio ei sellaisenaan välttämättä kelpaa hoitopaikaksi. Toiseksi laskette kulut ja toivomanne palkan ja jaatte tämän lasten määrällä, hinta on siinä. Hankala uskoa, että menee alle 800 e/kk.
Voiko per lapsi ottaa vaikka 1000 euroa/kk? Mitä vanhemmat yleensä ovat valmiita maksamaan?
Me maksetaan 350€/kk/lapsi kokopäivähoidosta ja on kipurajalla, koska lapsia on 2.
Kela maksaa suurimman osan päivähoidontuottajalle.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:38"]
Me maksetaan 350€/kk/lapsi kokopäivähoidosta ja on kipurajalla, koska lapsia on 2.
[/quote]
Niin, mutta te saatte sitten lopun yhteiskunnalta. Eikö vanhemmat yksityiseltä hoitoa ostaessaan hae sitten jotain tukea kunnalta?
Saako vitonen lisäksi yksityisenhoidon tukea? Muuten kuulostaa riistolta hoitajaa kohtaan!
No ehkä se meidän ryhmis ei sitten olisi suunnattu perheille, joille 700 euroa/kk kahden lapsen hoidosta on jokin kipuraja...
Jyväskylässä yksityinen pph taitaa saada kokopäivähoidossa olevasta lapsesta 700 € / kk, mikäli hoitaja perii saman taksan kuin perhe joutuisi kunnallisella maksamaan. Tämä summa koostuu perheen kaupungilta saamasta palvelusetelistä ja perheen itse maksamasta osuudesta. Setelin suuruus ja siten myös oman maksun osuus riippuu perheen tuloista. Hoitajan on toki mahdollisuus hinnoitella hoitonsa myös kalliimmaksi, jolloin perheen itsensä maksama osuus kasvaa. Ja kyllä varmasti monetkin perheet ovat valmiita maksamaan hoidosta enemmän, mikäli he kokevat hoidon olevan parempaa kuin muualla. Käsittääkseni yksityisten päiväkotien taksat ovat yleensä ainakin jonkin verran enemmän kuin kunnallisten.
Riippuu kaupungistakin. Itse olen kuopiossa ja täällä on käytössä palveluseteli. Ryhmiksessä saa siisn reilu 600e/kk/lapsi. Tällöin vanhemmille jää sama summa maksettavaksi kuin kunnalisella puolella. Jos hoitopaikka pyytää suurempaa maksua tulee erotus suoraan vanhempien maksettavaksi.
täällä ainakaan vanhemmat eivät ole valmiita maksamaan juurikaan enepää hoitomaksua kuin mitä kunnallisella puolella maksu olisi.
Minäkin suunnitellut samaa kuin ap, olen tuo 8.
Ja 1000€/kk on ollut itsellänikin mielessä. Kaikki tarvikkeet, lelut, ruuat, siivoaminen ihan kaikki!! Kyllä siinä rahaa palaa. Oma palkka jää aika pieneksi.
Perheet saa yksityisenhoidon tukea ja varmasti löytyy perheitä, jotka ovat valmiita
Maksamaan hyvästä kodinomaisesta hoidosta.
Tavallinen asuinhuoneisto kelpaa vain jos siinä asuu joku ryhmiksen työntekijöistä, muuten tilaa koskee samat säädökset kuin päiväkoteja (varapoistumistiet jne). On vähän hankalaa ja kallista.
Ensin kannattaa laskea kulut ja sitten tulot ja sen jälkeen katsoa jääkö palkaksi mitään. Tuossahan pitää itse siivota ja laittaa ruokakin, teillä saa olla korkeintaan 12 lasta. Entäs sijaisverkosto kun joku sairastuu?
No, ehkei tämä sitten ollutkaan hyvä idea... Ei mitään järkeä alka pyörittää ryhmäperhepäivähoitoa, jos palkka jää paljon huonommaksi kuin opettajalla - kun työaika on kuitenkin pidempi.
Luulin, että vanhemmat olisi hyvästä, laadukkaasta hoidosta valmiita maksamaan melkein mitä vaan. Kuinka moni perhepäivähoitopaikka tai päiväkotikaan voi tarjota pätevän kieltenopettajan ja luonnontieteiden tohtorin antaman varhaiskasvatuksen?
Yksityisen hoidon tuki on 173e/kk. Ei puhuta mistään yhteiskunnan maksamasta hoitopaikasta. Kaupunki saattaa maksaa kuntalisää, mutta kaikkialla ei sitä ole.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:46"]
Tavallinen asuinhuoneisto kelpaa vain jos siinä asuu joku ryhmiksen työntekijöistä, muuten tilaa koskee samat säädökset kuin päiväkoteja (varapoistumistiet jne). On vähän hankalaa ja kallista.
Ensin kannattaa laskea kulut ja sitten tulot ja sen jälkeen katsoa jääkö palkaksi mitään. Tuossahan pitää itse siivota ja laittaa ruokakin, teillä saa olla korkeintaan 12 lasta. Entäs sijaisverkosto kun joku sairastuu?
[/quote]
Aijaa... No, meistä toinen (se tohtori) asuu tällä hetkellä vanhempiensa luona, koska siivoojan palkalla ei pysty vuokraamaan omaa asuntoa. Hän saattaisi mielellään muuttaa vuokraamaamme asuntoon.
Tosin sen pitäisi sitten olla kolmiota suurempi, että hänellä olisi selkeästi omatkin tilat.
Näin se saattaisi onnistua, en ole varma.
Paljonko olisit itse valmis maksamaan päivähoidosta? Sen saa mitä joku suostuu maksamaan. Subventoitu julkinen päivähoito tietenkin määrää aika pitkälle hintatasoa mitä ollaan valmiita maksamaan.
Tuossa on yksityisten perhepäivähoitajien suositushinnat.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:49"]
Yksityisen hoidon tuki on 173e/kk. Ei puhuta mistään yhteiskunnan maksamasta hoitopaikasta. Kaupunki saattaa maksaa kuntalisää, mutta kaikkialla ei sitä ole.
[/quote]
Ok. Eli 173 euroa/kk saa kaikki perheet yhden lapsen hoidosta?
Jos maksu olisi 1000 e/lapsi/kk, jäisi siis vanhempien maksettavaksi 827 euroa/kk. Onko se nyt paha?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:48"]
No, ehkei tämä sitten ollutkaan hyvä idea... Ei mitään järkeä alka pyörittää ryhmäperhepäivähoitoa, jos palkka jää paljon huonommaksi kuin opettajalla - kun työaika on kuitenkin pidempi.
Luulin, että vanhemmat olisi hyvästä, laadukkaasta hoidosta valmiita maksamaan melkein mitä vaan. Kuinka moni perhepäivähoitopaikka tai päiväkotikaan voi tarjota pätevän kieltenopettajan ja luonnontieteiden tohtorin antaman varhaiskasvatuksen?
[/quote]
Minä taas ihmettelen mitä te oikeasti voisitte tuolla koulutuksella tarjota, mitä kunnalinen päivähoito ei voi. Ettehän te ehdi hirveästi mitään muuta kuin perushoitoa antaa, tai sitten pitää palkata lisää väkeä.
Eikö kellään ole käsitystä?
Löysin jonkun taulukon, jossa oli, että kunnallinen perhepäivähoitaja saa n. 400 euroa/lapsi, jos on kokopäivähoidossa. Se on aivan liian vähän, että saisi palkan + kattaisi kulut (tilan vuokra, ruoka, materiaalit, retket, huonekalut, jne)