Hälyyttävä uutinen: suomalaiset eivät enää osaa valmistaa tavallisia ruokia kuten perunamuusia ja jauhelihakastiketta, tonnikalasalaattia majoneesissa, pyttipannua munakkaalla taikka makaronisörsseliä jauhelihalla
Huonolta näyttää. Nuo olivatkin ennen yleisiä opiskelijaruokia. Onko suomalaisten keittiötaidot todella näin ruostuneet?
Kommentit (96)
En minäkään noita pahemmin osaa. Mutta otin itse asiassa juuri pari viikkoa sitten otin oikein projektiksi, että alan valmistaa "perinteisiä" ruokia, kuten keittoja, ruskeakastiketta, maksapihvejä, juuresruokia jne.
En itsekään tee. Ensinnäkin olen ollut 16-vuotiaasta asti kasvissyöjä joten ne jauhelihajutut ja tonnikalasalaatit jää pois. Lisäksi en voi sietää perunaa enkä sitä kotona syö. Ruoka jota laitan on enemmän Välimeren keittiön tyylistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset pitäisi komentaa kokkikurssille
mies52v
Olikos sinulla seuralaista?
Miksi vain naiset. Miehet myös.
Itse olin erooni saakka aika lailla kädetön kokkaushommissa, mutta päätin, etten lapsilleni isäviikonloppuina eineksiä syötä ja otin keittokirjan "kauniiseen käteeni".
Kun ruoanlaitto ja leivonta onnistuu itseltä, niin voi parisuhteessa pitää naista vain huvittelutarkoituksiin.
Suomeksi: Parisuhteessa ei olla siksi, että saisi naisesta yleiskoneen kotiinsa. Vain ainoastaan kaiken kivan merkeissä.
M hiemansinua vanhempi
Mamma kokkaa...
No tosiasiassa kävi mielessä jo suuntautuminen kun tein niin hyvää ruokaa..ihan ite..kyllä sitä vaan oppii lähes kaiken, siivousta lukuunottamatta.,wink
mies52v
Vai, että oikein mamma. Oletpas tossukka, kun et osaa edes itse ruokiasi tehdä tai siivota. Kunnon possu. Ja täällä oot muita vain sukupuolen perusteella pakottamassa kokkikurssille. Toivottavasti se mamma jättää sut niin pitää sunkin opetella siivoamaan ja laittamaan omat ruokasi.
-N 23 v. Joka osaa laittaa ruokaa, mutta ei alennu palvelemaan mieslapsia.
Missä tämä hälyyttävä uutinen on ollut vai itsekö keksit?
Ja ruoka jota kutsutaan sörsseliksi ei ole ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnikala on out (epäeettistä monella tavalla)
Majoneesi on out (epäterveellistä)
Perunamuusi on out (epäterveellistä ja karppaajat kaihtavat)
Ruskea kastike on out (erittäin epäterveellistä jauho-rasva-vesi -sotkua)Elämme 2020-lukua ja nuo ovat 1970-90-luvun suosikkiruokia.
Millähän perusteella majoneesi on out ja epäterveellistä? Sehän sisältää kananmunaa, öljyä ja mausteita, siis varsin hyvää ravintoa.
Se on se rasva ja kananmuna. Molemmat nostavat kolesterolin kattoon mikä tukkii sydämen ja maksan keneltä tahansa.
Itse syön vain ulkofilepihviä ja joka toinen päivä sisäfilettä.
M35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies52v
Itse olin erooni saakka aika lailla kädetön kokkaushommissa, mutta päätin, etten lapsilleni isäviikonloppuina eineksiä syötä ja otin keittokirjan "kauniiseen käteeni".
Kun ruoanlaitto ja leivonta onnistuu itseltä, niin voi parisuhteessa pitää naista vain huvittelutarkoituksiin.
Suomeksi: Parisuhteessa ei olla siksi, että saisi naisesta yleiskoneen kotiinsa. Vain ainoastaan kaiken kivan merkeissä.
M hiemansinua vanhempi
Mamma kokkaa...
No tosiasiassa kävi mielessä jo suuntautuminen kun tein niin hyvää ruokaa..ihan ite..kyllä sitä vaan oppii lähes kaiken, siivousta lukuunottamatta.,wink
mies52v
Vai, että oikein mamma. Oletpas tossukka, kun et osaa edes itse ruokiasi tehdä tai siivota. Kunnon possu. Ja täällä oot muita vain sukupuolen perusteella pakottamassa kokkikurssille. Toivottavasti se mamma jättää sut niin pitää sunkin opetella siivoamaan ja laittamaan omat ruokasi.
Sinä oot mamma, senkin läskiperse. Vastahan sanoin, että olen erinomainen ruuanlaittaja ja kokkailen tällä hetkellä ihan yksin. Siivous taidoissa on kieltämättä parantamisen varaa ja siksi olenkin ulkoistanut villakoirien metsästyksen kauniimmalle sukupuolelle. Nainen ei voi olla hyvä, ellei tunne luontaista kiinnostusta kokkaamiseen. Kiinnostus voisi nuoremmillakin naisilla herätä, joutuessaan ottamaan kokin hatun päähänsä.
Terveellä naisella on aina halu palvella miestä ja omaa perhettään. Vielä sinäkin tuon tulet huomaamaan.:-)
mies52
En osaa tehdä ruskeaa kastiketta enkä aio opetella. Sama läskisoosin kanssa. Tonnikalasalaattia (siis boniittisalaattia) osaan tehdä monellakin reseptillä, mutten laita siihen majoneesia. Perunamuusia osaan tehdä, mutta teen useammin bataatti- tai kukkakaalimuusia. Makaronimössöjä en halua syödä.
Sen sijaan teen erinomaista tikka masalaa, shahi paneeria ja pho-keittoa.
N43, kotiäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies52v
M hiemansinua vanhempi
Mamma kokkaa...
mies52v
Sinä oot mamma, senkin läskiperse. Vastahan sanoin, että olen erinomainen ruuanlaittaja ja kokkailen tällä hetkellä ihan yksin. Siivous taidoissa on kieltämättä parantamisen varaa ja siksi olenkin ulkoistanut villakoirien metsästyksen kauniimmalle sukupuolelle. Nainen ei voi olla hyvä, ellei tunne luontaista kiinnostusta kokkaamiseen. Kiinnostus voisi nuoremmillakin naisilla herätä, joutuessaan ottamaan kokin hatun päähänsä.
Terveellä naisella on aina halu palvella miestä ja omaa perhettään. Vielä sinäkin tuon tulet huomaamaan.:-)
mies52
Sähän vaikutat oikealta taivaanlahjalta naiselle...not.
Pyttipannua munakkaalla? Mitä ihmettä se on? Osaan kyllä tehdä sekä pyttipannua että munakasta, mutta en pyttipannua munakkaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies52v
M hiemansinua vanhempi
Mamma kokkaa...
mies52v
mies52
Sähän vaikutat oikealta taivaanlahjalta naiselle...not.
Hyvä että ymmärrät. Se joka kuritta kasvaa, niin se kunniatta kuolee.😉
Mies52v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnikala on out (epäeettistä monella tavalla)
Majoneesi on out (epäterveellistä)
Perunamuusi on out (epäterveellistä ja karppaajat kaihtavat)
Ruskea kastike on out (erittäin epäterveellistä jauho-rasva-vesi -sotkua)Elämme 2020-lukua ja nuo ovat 1970-90-luvun suosikkiruokia.
Millähän perusteella majoneesi on out ja epäterveellistä? Sehän sisältää kananmunaa, öljyä ja mausteita, siis varsin hyvää ravintoa.
Se on se rasva ja kananmuna. Molemmat nostavat kolesterolin kattoon mikä tukkii sydämen ja maksan keneltä tahansa.
Älä jauha paskaa!
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä on tullut laiskoja niin sitten mätetään naamaan einesmössöä joka aiheuttaa syöpää.
Höpö höpö. Valtaosa nykyajan eineksistä tehdään ihan ilman lisäaineita ja jos osaat hiukan valikoida, mitä kaupasta ostat, niistä saa erinomaista ja terveellistä ravintoa. Valmissalaatteja (ja en tarkoita rasvaisia majoneesisalaatteja, vaan tuoreista kasviksista tehtyjä), arkiruokia, etnisiä pikaruokia. Pakastealtaasta vaikkapa kasviscurrya, eineskylmätiskistä Kokkikartanon lohikiusausta.
Sitä paitsi hysteerinen lisäaineiden kyttääminenkin on usein ihan turhaa. Säilyvyys on hyvä asia ja iso osa nykyisistä lisäaineista on ihan luonnollisia. Esimerkiksi tyypillinen lisäaine askorbiinihappo on siis C-vitamiinia. Ei aiheuta syöpää.
Hysteerinen "kemikaalien" pelko on älytöntä. Luonnossa on ihan pahimmat myrkyt, mitä maapallolla on. Se, että jokin on kemiallisesti tuotettua ei tee siitä vaarallista. Kun sinä kotikeittiössäsi valmistat ruokaa, se kaikki on "kemiallista" sekin ja tuottaa yhä uusia kemiallisia yhteytyksiä ruuanvalmistusprosessissa.
Aiheesta voi lukea lisää täältä:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001832125.html
Mitä tulee laiskuuteen, niin kysehän ei kyllä yleensä ole laiskuudesta, päinvastoin. Ihmiset vain tekevät nykyään niin paljon kaikenlaista, ettei heillä ole aina aikaa kokata. On työ tai opiskelut, sosiaalinen elämä, harrastukset, lasten harrastukset, omasten hoito, luottamustehtävät jnejne.
Ja toisaalta se, että vaikkapa nappaa kaupan einesaltaasta töihin lounaaksi Cesar-salaatin, koska duunissa ei ole työpaikkaruokailua tai se ei ole vuorotyöläisen työaikaan auki, ei tee ihmisestä laiskaa. Sama ihminen voi vapaapäivänä kokata pitkän kaavan mukaan.
Minä kuulun tällaisiin ihmisiin. Harrastan ruuanlaittoa ja rakastam varsinkin eri maiden etnisten reseptien kokeilua, mutta hyvällä omallatunnolla voin kiireisen päivänä syödä myös einestä.
Esimerkiksi eilen söin työpaikalla lounaan ja kun 12- tuntisen päivän jälkeen rättiväsyneenä tulin töistä klo 21.30, lämmitin Vian curryaterian. Hyvää oli!
Joten laiskako? No juu ei. Tänään vapaapäivänä teen itse taas ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä on tullut laiskoja niin sitten mätetään naamaan einesmössöä joka aiheuttaa syöpää.
Höpö höpö. Valtaosa nykyajan eineksistä tehdään ihan ilman lisäaineita ja jos osaat hiukan valikoida, mitä kaupasta ostat, niistä saa erinomaista ja terveellistä ravintoa. Valmissalaatteja (ja en tarkoita rasvaisia majoneesisalaatteja, vaan tuoreista kasviksista tehtyjä), arkiruokia, etnisiä pikaruokia. Pakastealtaasta vaikkapa kasviscurrya, eineskylmätiskistä Kokkikartanon lohikiusausta.
Sitä paitsi hysteerinen lisäaineiden kyttääminenkin on usein ihan turhaa. Säilyvyys on hyvä asia ja iso osa nykyisistä lisäaineista on ihan luonnollisia. Esimerkiksi tyypillinen lisäaine askorbiinihappo on siis C-vitamiinia. Ei aiheuta syöpää.
Hysteerinen "kemikaalien" pelko on älytöntä. Luonnossa on ihan pahimmat myrkyt, mitä maapallolla on. Se, että jokin on kemiallisesti tuotettua ei tee siitä vaarallista. Kun sinä kotikeittiössäsi valmistat ruokaa, se kaikki on "kemiallista" sekin ja tuottaa yhä uusia kemiallisia yhteytyksiä ruuanvalmistusprosessissa.
Aiheesta voi lukea lisää täältä:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001832125.htmlMitä tulee laiskuuteen, niin kysehän ei kyllä yleensä ole laiskuudesta, päinvastoin. Ihmiset vain tekevät nykyään niin paljon kaikenlaista, ettei heillä ole aina aikaa kokata. On työ tai opiskelut, sosiaalinen elämä, harrastukset, lasten harrastukset, omasten hoito, luottamustehtävät jnejne.
Ja toisaalta se, että vaikkapa nappaa kaupan einesaltaasta töihin lounaaksi Cesar-salaatin, koska duunissa ei ole työpaikkaruokailua tai se ei ole vuorotyöläisen työaikaan auki, ei tee ihmisestä laiskaa. Sama ihminen voi vapaapäivänä kokata pitkän kaavan mukaan.
Minä kuulun tällaisiin ihmisiin. Harrastan ruuanlaittoa ja rakastam varsinkin eri maiden etnisten reseptien kokeilua, mutta hyvällä omallatunnolla voin kiireisen päivänä syödä myös einestä.
Esimerkiksi eilen söin työpaikalla lounaan ja kun 12- tuntisen päivän jälkeen rättiväsyneenä tulin töistä klo 21.30, lämmitin Vian curryaterian. Hyvää oli!
Joten laiskako? No juu ei. Tänään vapaapäivänä teen itse taas ruokaa.
Ruokaa joka on prosessoitu tavalla tai toisella ei kuitenkaan kannata syödä. Se on epäterveellistä ja vaarallista kutenkin usea tutkimustulos on osoittanut ja johtaa syöpään.
No, jotkut luulee, että terveellisyyden mittari on kalorien määrä.