Hälyyttävä uutinen: suomalaiset eivät enää osaa valmistaa tavallisia ruokia kuten perunamuusia ja jauhelihakastiketta, tonnikalasalaattia majoneesissa, pyttipannua munakkaalla taikka makaronisörsseliä jauhelihalla
Huonolta näyttää. Nuo olivatkin ennen yleisiä opiskelijaruokia. Onko suomalaisten keittiötaidot todella näin ruostuneet?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä itse kun kuka tahansa saa ruuan kaupasta tai ravintolasta valmiina?
Omatekemä on maukkaampaa :)
Ja halvempaa. Jos vain kantti kestää syödä monena päivänä samaa.
Sillä rahamäärällä, joka eineksiä syövältä kuluu kuukaudessa ruokaan, saa itse tekemällä aika lailla toisenlaiset ruoat tehtyä. Siis paremmat.
Voi vaikka pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ymmärrä miten joku ei osaa perunamuusia tehdä. Sehän on todella yksinkertaista ruoanlaitto-osaamista, ihan perusosaamista. Jos ei tätä osaa, niin olen vakuuttunut, ettei henkilö osaa paljon muutakaan ruokaa laittaa.
Jauhelihakastike on toinen helppo, ja senkin voi tehdä oman mieltymyksen mukaisesti, joko perinteiseen ruskeaan kastikkeeseen tai eri tavalla suurustamalla. Tonnikalasalaatille sanon jyrkästi EI KIITOS, ja näin sanon kaikelle ruoalle mikä on tehty purkkitonnikalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisin kyllä, vaan en halua. Teen mieluummin terveellisempää ja paremmanmakuista ruokaa. Hälyyttävää: suomalaiset eivät enää laittaa läskisoosia pottujen kera taikka tönkkösuolattuja muikkuja!
Osaatkos muuten tehdä läskisoosia, jossa paistinrasva tulee lihan omasta läskistä?
Läskisoosiin tulee pekonia, mutta nykypekoni on täysin rasvatonta. Ja koska pekonissa ei ole lihan omaa rasvaa, täytyy paistamiseen käyttää juoksevaa paistorasvaa :(
Pekoni ja kylkisiivut myydään kyllä ihan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset pitäisi komentaa kokkikurssille
mies52v
Olikos sinulla seuralaista?
Miksi vain naiset. Miehet myös.
Itse olin erooni saakka aika lailla kädetön kokkaushommissa, mutta päätin, etten lapsilleni isäviikonloppuina eineksiä syötä ja otin keittokirjan "kauniiseen käteeni".
Kun ruoanlaitto ja leivonta onnistuu itseltä, niin voi parisuhteessa pitää naista vain huvittelutarkoituksiin.
Suomeksi: Parisuhteessa ei olla siksi, että saisi naisesta yleiskoneen kotiinsa. Vain ainoastaan kaiken kivan merkeissä.
M hiemansinua vanhempi
Kyllä ihmiset kykenevät tekemään ruokaa, mutta kukaan ei halua tuhlata siihen aikaa. Some ja einekset ovat tehneet tehtävänsä ja turmelleet nykyihmiset. Ja sen kyllä huomaa. Pää ja hartiat kyyryssä tuijotetaan älyvakoiluruutua kaupungilla kävellessä, koska silloin ei tarvitse kohdata tuntemattomia ja pelottavia vastaantulevia ihmisiä silmästä silmään. Pthui!
ISO KARVAINEN METSIEN MIES
Kuvottavia "ruokia". Kuka tuollaisia sörsseleitä muka syö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ymmärrä miten joku ei osaa perunamuusia tehdä. Sehän on todella yksinkertaista ruoanlaitto-osaamista, ihan perusosaamista. Jos ei tätä osaa, niin olen vakuuttunut, ettei henkilö osaa paljon muutakaan ruokaa laittaa.
Jauhelihakastike on toinen helppo, ja senkin voi tehdä oman mieltymyksen mukaisesti, joko perinteiseen ruskeaan kastikkeeseen tai eri tavalla suurustamalla. Tonnikalasalaatille sanon jyrkästi EI KIITOS, ja näin sanon kaikelle ruoalle mikä on tehty purkkitonnikalasta.
Kaikelle missä on tonnikalaa pitäisi sanoa aina EI isolla. Tonnikala on uhanalainen laji ja melkein sukupuutossa. Siksi onkin pöyristyttävää että sitä syödään yhä ja pidetään muka niinkin suurena herkkuna. Tonnukalahylly kannattaa kaupassa kiertää mahdollisimman kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset pitäisi komentaa kokkikurssille
mies52v
Olikos sinulla seuralaista?
Miksi vain naiset. Miehet myös.
Itse olin erooni saakka aika lailla kädetön kokkaushommissa, mutta päätin, etten lapsilleni isäviikonloppuina eineksiä syötä ja otin keittokirjan "kauniiseen käteeni".
Kun ruoanlaitto ja leivonta onnistuu itseltä, niin voi parisuhteessa pitää naista vain huvittelutarkoituksiin.
Suomeksi: Parisuhteessa ei olla siksi, että saisi naisesta yleiskoneen kotiinsa. Vain ainoastaan kaiken kivan merkeissä.
M hiemansinua vanhempi
Mamma kokkaa...
No tosiasiassa kävi mielessä jo suuntautuminen kun tein niin hyvää ruokaa..ihan ite..kyllä sitä vaan oppii lähes kaiken, siivousta lukuunottamatta.,wink
mies52v
Kai noita eineksiä joku ostaa kun kaupat ovat täynnä niitä. Itse söin tänään maksaa ja perunoita. Lisukkeena oli perinteisesti sipulia ja puolukoita. Hyvää, terveellistä ja halpaa! Olen pakon edessä joutunut joskus syömään eineksiä. Aiheuttivat kauheaa närästystä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikelle missä on tonnikalaa pitäisi sanoa aina EI isolla. Tonnikala on uhanalainen laji ja melkein sukupuutossa. Siksi onkin pöyristyttävää että sitä syödään yhä ja pidetään muka niinkin suurena herkkuna. Tonnukalahylly kannattaa kaupassa kiertää mahdollisimman kaukaa.
Tonnikala ei ole vain harvinainen vaan äärimmäisen harvinainen ja koko lajin olemassaolo on kriittisesti vaarantunut juurikin sen ylikalastuksen vuoksi. Tonnikala tulisi rauhoittaa ja saada eettisesti kyseenalaiset tonnikalasäilykkeet pois kaupoista.
Kuka pystyy syömään samaa ruokaa monta päivää peräkkäin? Ei pysty mitenkään, vaikka olen säästäväinen, enkä tykkää haaskata ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa myytävä purkkitonnikala on boniittia, joka on tonnikalan sukua.
Mutta ei todellakaan uhanalainen, kuten keltaevätonnikala. Faktat kuntoon.
Joo, ei niitä tavitsekaan osata.
Moni meistä kuitenkin hallitsee pihvin ja paistin oikeaoppisen paistamisen ja on opetellut tekemään muiden maiden herkkuruokia, jotka sentään maistuvat joltakin päinvastoin kuin luettelemasi mauttomat mössöt. Netti ja keittokirjat ovat pullollaan kivoja reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnikala ei ole vain harvinainen vaan äärimmäisen harvinainen ja koko lajin olemassaolo on kriittisesti vaarantunut juurikin sen ylikalastuksen vuoksi. Tonnikala tulisi rauhoittaa ja saada eettisesti kyseenalaiset tonnikalasäilykkeet pois kaupoista.
Valtaosa tonnikalapurkeista ei sisällä oikeaa tonnikalaa. Googleta
mies52v
"Perunamuusia ja jauhelihakastiketta"
Hei helvette, kuka tuollaista syö?
Pyttipannua en koskaan ole kuullut tarjottavan munakkaan kanssa, paistetulla munalla kyllä.
Ja tonnikalasalaatinkin tarjoan mielummin astiasta kuin majoneesista.
No enpä kutsuisi ap: n höttöjäkään oikeaksi ruuaksi.
Majoneesisalaattia ja sörsseleitä.
Miksi ei salaattia vihanneksilla ja makaronilaatikkoa? Silkkaa laiskuuttako ihmiset tuota sörsseliä syö?
Meillä on omassa perheessä syöty itsetehtyä ruokaa jo 41 vuotta. Omat lapset opetettu arvostamaan hyvälaatuista ruokaa, lapsenlapsille einekset on tosi outo juttu.
Läskisoosi tehdään sian kyljestä, ei pekonista. Todi rasvattomista nykysioista ei kunnon läskiä saa
Onhan noi ihan kivoja ruokia, mutta ei ne mitenkään erityisen maukkaita tai terveellisiä ole. Tuntuu, ettei tavallisessa ruoassa ole koskaan mitään vihanneksia, ja jos noita syö lounaaksi ja päivälliseksi, niin on ihan mahdotonta saada sitä puolta kiloa kasviksia päivässä.
Ei kukaan edes oikeasti syö noita ruokia enää nykyään. Mauttomia epäterveellisiä mössöjä. Pelkkä ajatuskin tuollaisen vanhan pölyisen ruuan syömisestä ällöttää. Kokeilisit välillä jotain uutta ja uudistu. Esimerkiksi appelsiinimarinoidut jättikatkaravunpyrstöt, lämpimät lohileivät ja klementiinisalaatti.