Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hälyyttävä uutinen: suomalaiset eivät enää osaa valmistaa tavallisia ruokia kuten perunamuusia ja jauhelihakastiketta, tonnikalasalaattia majoneesissa, pyttipannua munakkaalla taikka makaronisörsseliä jauhelihalla

Vierailija
05.11.2020 |

Huonolta näyttää. Nuo olivatkin ennen yleisiä opiskelijaruokia. Onko suomalaisten keittiötaidot todella näin ruostuneet?

Kommentit (96)

21/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko meinasi laittaa jotain hyvää riistaruokaa ja oli sitä mieltä, että sen kanssa ei sovi mikään valmisperunamuusi ja kysyi miten sitä perunamuusia tehdään. No kerroin. Eikä sisko o nuori. 60.

Vierailija
22/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä itse kun kuka tahansa saa ruuan kaupasta tai ravintolasta valmiina?

Monesti halvempaa tehdä itse ja ainakin itse tekemä on monesti parempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ostanut tonnikalaa viimeksi 20 vuotta

sitten. Nykyään osaan käsitellä kalan itse.

Mitään sörsseleitä en ole koskaan tehnyt.

Mitä se edes on?

Vierailija
24/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt koskaan tuollaisia. Lapsena meillä oli useampi kerta viikossa perunaa ja jauhelihakastiketta, viikonloppuisin perunamuusia ja ruskeaa kastiketta lihapullien kanssa. Minusta tuli vegaani jo teini-ikäisenä. Opin tekemään maukkaita ja monipuolisia kasvisruokia. Oman perheen kanssa rakastetaan ruoanlaittoa ja siihen osallistuu koko perhe, lapset ikätason mukaan. Meillä syödään siis vegaanisesti (lapset lakto-ovona, eli maitotaloustuotteet ja kananmunat heillä ok).

Tavallinen ruoka. Jokaiselle on omat aikakautensa. Vanhempieni lapsuudessa syötiin eri tavoin. Isovanhempieni lapsuudessa syötiin heidän tavallaan. Meidän lasten lapsuudessa on taas eri ajan ruoat. Maailma ja varsinkin ruokamaailma on tehnyt valtavia harppauksia eteenpäin juurikin kasvissyönnin osalta, mahdollisuus on vaikka mihin, erilaisia ruokaohjeita on netti täynnä. 

Olen erittäin kokeilunhaluinen ja uudet reseptit ovat intohimoni. Toki meilläkin on ne ns lemppariruoat joita pyöritetään vähän useammin, mutta maailma on täynnä ihania ruokia joita on aivan pakko aina maistaa ja kokeilla. 

Vierailija
25/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusia, jauhelihakastiketta, makaronia, pyttipannua, munakasta ja tonnikalasalaattia tekevät vain ne ihmiset jotka ei osaa kokata vaan ovat niin uusavuttomia että pitää tyytyä epäterveellisiin ja mauttomiin vauvansörsseleihin. Me muut jotka osaamme laittaa ruokaa käytämme aikamme värikkäämmän, terveellisemmän ja herkullisemman ruuan harjaantuneeseen valmistukseen niin että pöydässä on täydellinen mestariteos ja makuelämys. Me emme ole mitään luusereita.

Vierailija
26/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälyyttävä uutinen on sekin, ettei ihmiset osaa tehdä enää himmeleitä ja tuohivirsuja

Vierailija
27/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisin kyllä, vaan en halua. Teen mieluummin terveellisempää ja paremmanmakuista ruokaa. Hälyyttävää: suomalaiset eivät enää laittaa läskisoosia pottujen kera taikka tönkkösuolattuja muikkuja!

Osaatkos muuten tehdä läskisoosia, jossa paistinrasva tulee lihan omasta läskistä?

Läskisoosiin tulee pekonia, mutta nykypekoni on täysin rasvatonta. Ja koska pekonissa ei ole lihan omaa rasvaa, täytyy paistamiseen käyttää juoksevaa paistorasvaa :(

No ei todellakaan tule pekonia. Tässä nähdään nykynaisten uusavuttomuus. t.mies joka osaa kokata 

Vierailija
28/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä opittu että moinen törky ei kelpaa edes köyhille nykyään...

Vierailija
29/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tonnikalasalaatti majoneesilla joku tavallinen ruoka? En ole tainnut koskaan sellaista syödä, 70-luvun lapsena olen käytännössä kasvanut perunalla, ja ruskealla kastikkeella lihoineen.

Tonnikalasalaatti oli lyhyt millenium villitys joskus ysärin lopulla. Helppo, nopea ja halpa valmistaa. Nykyään se on jo liian ysäriä ollakseen in ja vaikea saada nuoria syömään sitä kun se on "liian vanhanaikaista ruokaa".

Vierailija
30/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpäs osaan tehdä muussia! En tykkää jauhenlihasta, joten sitä en käytä yleensä missään. Pyttipannu on myös pahaa. Teen siis noita perunajuttuja, riisiä, nuudelia.. proteiini kanasta, kalasta ja maitotuotteista. Aina mahdollisimman helppoa, nopeaa ja monipuolista olematta einestä. Vihanneksia ja hedelmiä pilkon aina oman maun mukaan tai rouskuttelen näkemättä sitäkään vaivaa. Mukaan heitän rasvaa, voita, oliiviöljyä, siemeniä, pähkinöitä. Ihan mikä sattuu osumaan käteen tai tekee mieli. Ei se niin vaikeaa ole, mutta en todella ole mikään taitava kokki. Leipoa kyllä osaan, muttei maksa vaivaa... Etätöissä esimerkiksi keitän itselleni nuudelit kuppiin, kauhon sekaan kasan raejuustoa, heitän sekaan sekoitussiemenet ja sivussa rouskutan kurkunpätkän ja vaikka paprikaa. Kahvia. Taas tänään illalla keitin lapsille perunoita ja käristin voissa kanafileet, sipulia, (koriste)yrttejä ja lopuksi jogurtti sekaan. Lisäksi suippopaprikat muksuille kouraan niin ei tarvinnut pilkkoa niitäkään, ei ole paljon siemeniä. Elämässä on paljon muutakin kuin syömisen nautinto. Huomenna en varmaan jaksa tehdä ruokaa illalla vaan tilataan kotiinkuljetuksella tai syödään puuroa/leipiä.

Vierailija
31/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on epäterveelinen ja mauton hiilaripommi jossa ei ole mitään ravinteita ja vitamiineja. Se jäi omasta ruokavaliosta kokonaan pois jo 15 vuotta sitten.

Vierailija
32/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruna on epäterveelinen ja mauton hiilaripommi jossa ei ole mitään ravinteita ja vitamiineja. Se jäi omasta ruokavaliosta kokonaan pois jo 15 vuotta sitten.

Niin ei sitä kannata syödä jos lihoo helposti. Muuten ei ole vaarallinen.

Vierailija
33/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset naiset pitäisi komentaa kokkikurssille

mies52v

Vierailija
34/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö puhetta. Kyllä nuoriso ainakin osaa

Vierailija
35/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry jo hyvänen aika 2020-luvulle! Jokaisella vuosikymmenellä on omat ruokansa ja niin myös tälläkin. Mutta jos AP kerran haluaa elää savupirtissä, käyttää tuohivirsuja ja hoilata kansanrunoja niin siitä vaan.

Vierailija
36/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25v ja osaan tehdä kaikki nuo vanhanaikaiseen tai nykyisempään tyyliin.

Hyvää on ja nostalgista mutta liian epäterveellistä, joten harvoin tulee tehtyä.

Vierailija
37/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ymmärrä miten joku ei osaa perunamuusia tehdä. Sehän on todella yksinkertaista ruoanlaitto-osaamista, ihan perusosaamista. Jos ei tätä osaa, niin olen vakuuttunut, ettei henkilö osaa paljon muutakaan ruokaa laittaa.

Vierailija
38/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä itse kun kuka tahansa saa ruuan kaupasta tai ravintolasta valmiina?

Omatekemä on maukkaampaa :)

Ja halvempaa. Jos vain kantti kestää syödä monena päivänä samaa.

Sillä rahamäärällä, joka eineksiä syövältä kuluu kuukaudessa ruokaan, saa itse tekemällä aika lailla toisenlaiset ruoat tehtyä. Siis paremmat.

Vierailija
39/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on hyvä ja terveellinen raaka-aine ja vielä ympäristölle parempi kuin kilpailijansa riisi tai pasta.

100 grammaa perunaa sisältää (riippuen perunalajikkeesta):

noin 80 g vettä (80 % perunasta on vettä)

13-16 g hiilihydraattia

1,9 g proteiinia

0,1 g rasvaa

0,8 mg natriumia

425 mg kaliumia

20 mg magnesiumia

5 mg kalsiumia

40 mg fosforia

8,5 mg C-vitamiinia

Peruna sisältää lisäksi sinkkiä, jodia, seleeniä, kuparia, foolihappoa, niasiinia, A-, B1-, B6-, E- ja K-vitamiineja.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
40/96 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tonnikalasalaatti majoneesilla joku tavallinen ruoka? En ole tainnut koskaan sellaista syödä, 70-luvun lapsena olen käytännössä kasvanut perunalla, ja ruskealla kastikkeella lihoineen.

On!! Olen tehnyt ja syönyt sitä monta kertaa. Minä kasvoin kanalla ja riisillä. Terveisin myöskin 70 luvun lapsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän