Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiranpentu ei ole eläinlääkärin tarkastama

Vierailija
22.02.2014 |

Olen ostamassa koiranpentua kasvattajalta, joka ei pysty käydä tarkastuttamassa pentuja eläinlääkärissä. Pennut ovat kuitenkin rekisteröityjä ja kaupasta tehdään kennelliiton ostosopimus. Onko epäilyttävää? Veisin koiranpennun eläinlääkäriin 12vko ikäisenä rokotukseen, mitä jos jotain onkin vialla? Uskallanko maksaa pennusta varausmaksua?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata, mut itselleni on vaikea uskoa, että joku ei tosiaan saa pentuja eläinlääkärin tarkastettavaksi.  Mikä siihen on hänen mukaansa syynä? 

Vierailija
2/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraa ei voi rekisteröidä ilman eläinlääkärintarkastusta, jossa koiralle laitetaan kennelliiton vaatima tunnistusmerkintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäilyttävää. Miksi ei vie niitä ell tarkastukseen? En usko, että pennut on rekisteröity.

Vierailija
4/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin epäilyttävää. Mikään ei takaa, ettei koirassa ole jotain vikaa - jos ei fataalia, niin ainakin kauppahintaan vaikuttavaa. Itse olemme saaneet kummastakin koirastamme hinnanalennuksen (pennut varattu ennen ell-tarkkia), kun toisella oli napatyrä ja toisella lievä alapurenta. En todellakaan ymmärrä, mikä voisi olla syy jättää viemättä koirat tarkastukseen - voihan sen tehdä joku tuttava, jos itse on estynyt syystä tai toisesta.

Vierailija
5/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin nyrkkisääntönä on aina hälyttävää, jos emän ja pentujen oloja ei pääse tarkastamaan joko ostajana tai sitten niin, että eläinlääkäri on käynyt tekemässä tarkastuksen. Eläinlääkärithän tekevät myös kotikäyntejä. 

Oletko ap nähnyt emän ja pentueen? Monesko pentue se on tälle emälle, ja millä tahdilla pentueita on teetetetty? Jotkut tekevät niin, että joka toinen pentue on "virallinen" ja joka toinen pentue, joka on siis teetetetty liian lyhyellä välillä, myydään epämääräisesti milloin milläkin verukkeella niin ettei siitä jä kennelliiton kirjoihin ja kansiin mitään merkintää. Yleisiä selityksiä on juuri nämä, että vähätellään sitä eläinlääkärin tekemän tarkastamisen merkitystä, kerrotaan että pentue on vahinkopentue, tai annetaan ymmärtää että esimerkiksi pentujen rekisteröiminen on vain turhanpäiväinen muodollisuus jonka voi aivan hyvin jättää tekemättä jos haluaa kotikoiran.

Jos ja kun sulla on emän ja isän tiedot, voit soittaa kennelliittoon ja kysellä sieltä sukupuuta ja neuvojakin. Heillä on siellä rekisterissä tiedot näistä koirista. Kennelliitolla oli ainakin ennen ihan palvelunumero pentuneuvonnan nimellä.

Vierailija
6/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattajan mukaan pennun voi rekisteröidä ilman eläinlääkärin tarkistusta. Löysin monesta lähteestä tiedon, että eläinlääkärin tarkastus ei ole pakollinen, mutta suositeltava. Kennelliiton sopimuksen mukaan kasvattaja on korvausvelvollinen, mikäli myöhemmin tulee sairauksia.

Syynä on se, ettei ehdi saada pennuille eläinlääkärin aikaa ennen luovutusta (1vko päästä), koska pienellä paikkakunnalla kaikki eläinlääkärit on buukattuja... Olen tavannut kasvattajan ja vaikutti ihan ok, mutta kyseessä on ensimmäinen koirani, joten en ole varma mitä uskoa. :(

Kiitos avusta!

Vierailija
7/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt emän ja isän, myös sukupuu tiedossa, tosin en osaa lukea näitä tietoja. 

Kasvattaja on rotuyhdistyksen kasvattajalistalla ja kasvattanut jo vuosia tätä rotua. Tuntuisi oudolta, että myisi "viallisia" pentuja. Olen myös googlettanut kasvattajan sekä kennelin, mutta mitään negaa en ole löytänyt.

Vierailija
8/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pennun voi rekisteröidä ilman eläinlääkärin tarkastusta. En pitäisi itse tuota kauhean huolestuttavana tuota tarkastuksen puuttumista, koko jutulla ei yleensä ole muuta merkitystä kuin jos haluaa vakuuttaa pennun heti niin siihen liitteeksi. Eipä se tarkastus juuri muuta ole kuin yleinen katselu ja sydänäänten kuuntelu. 

TUnnistusmerkinnäthän voi laittaa myös ilman että ottaa sitä tarkastusta. Sen tekijän ei tarvitse olla eläinlääkäri, vaan voi olla myös muu Kennelliiton pätevöimä tunnistusmerkitsijä. Itselläkin nuo oikeudet on.

t. kasvattaja (joka kyllä tarkastuttaa pennut itse)

Vierailija
9/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista lukea myyntisopimus todella huolellisesti.

Vierailija
10/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 21:54"]Olen nähnyt emän ja isän, myös sukupuu tiedossa, tosin en osaa lukea näitä tietoja. 

Kasvattaja on rotuyhdistyksen kasvattajalistalla ja kasvattanut jo vuosia tätä rotua. Tuntuisi oudolta, että myisi "viallisia" pentuja. Olen myös googlettanut kasvattajan sekä kennelin, mutta mitään negaa en ole löytänyt.

[/quote]

Nuo eivät vielä yksistään takaa mitään. Itsekin juuri eilen selailin erään kasvattajan (ei suomalainen) tietoja tietokannasta, ja aika karulta näytti, pentueita samalle nartulle jopa liki kymmenen ja samoja yhdistelmiäkin uusittu puolenkymmentä kertaa. Tämäkin rotujärjestön kasvattaja ja yli kymmenen vuotta tehnyt hommaansa, myös näyttelymenestystä koirat niittäneet. Olisi siis todella tärkeää osata tulkita ja sukutietokantaa!

Vierailija
11/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen tottakai sopimuksen huolellisesti, mutta mitkä ovat ns. hälytysmerkkejä huonosta/virheellisestä sopimuksesta?

Jos pentu onkin sairas, antaako kasvattaja rahallisen korvauksen vai voiko pennun palauttaa myyjälle ja rahat takaisin? 

Kasvattaja tuntui luotettavalta ja silloin n. 4vko pennut hyväkuntoisilta, mutta pelkään, että ensikertalaista huijataan. :/

Vierailija
12/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu rodustakin. Itse ostin 11 vuotta sitten pienen metsästysrotuisen rekisteröidyn mutta tarkastamattoman ja tunnistusmerkitsemättömän pennun maatilalta. Kasvattaja oli teettänyt yhdet pennut omalle metsästyskoiralleen ajatuksena jättää yksi pennuista itselleen. Kävin pitkällä vierailulla ennen ostopäätöstä. Omiin silmiini pentu oli reipas, terve, sosiaalistunut perheen lasten käsittelyssä. Koira on ollut täysin terve, eläinlääkäriä tarvittu vain rokotuksia varten, nyt ikäisekseen edelleen tosi nuorekas.

Mutta ihmettelisin kovasti miksi useampia pentueita kasvattava kasvattaja ei onnistuisi järjestämään eläinlääkärin tarkistusta.

Vierailija
13/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimus on yleensä Kennelliton valmis sopimuspohja, ja yhtään mihinkään muuhun en nimeäni alle laittaisikaan. Lisäehdot kannattaa toki tarkistaa. Sopimukseen voit etukäteen tutustua täällä: http://www.kennelliitto.fi/sites/default/files/media/sopimus_koiran_kaupasta2013.pdf

Vierailija
14/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, samaa mietin minäkin. Kasvattaja sanoi, että pienellä paikkakunnalla eläinlääkärit ovat tällä hetkellä lomalla tai ylityöllistettyjä. Kuulostaa siltä, ettei kasvattaja halua rahanahneuttaan viedä eläinlääärille pentuja. Tarjouduin viemään itse pennun samantien eläinlääkärille omalla paikkakunnalla, mutta halusin hinnanalennuksen. Kasvattaja ei tähän suostunut, koska pennulle on monta ostajaa jonossa, jotka maksavat täyden hinnan. Hän vetoaa siihen, että on korvausvelvollinen, jos pentu ei olekkaan terve.

Harmittaa, että viikkoa ennen pennun luovuttamista putoaa tällainen pommi, kun kaikki valmistelut on jo tehty ja kaiken piti olla ok. Sydän sanoo, että ota pentu, mutta järki sanoo ei.

Vierailija
15/15 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 22:16"]

Niinpä, samaa mietin minäkin. Kasvattaja sanoi, että pienellä paikkakunnalla eläinlääkärit ovat tällä hetkellä lomalla tai ylityöllistettyjä. Kuulostaa siltä, ettei kasvattaja halua rahanahneuttaan viedä eläinlääärille pentuja. Tarjouduin viemään itse pennun samantien eläinlääkärille omalla paikkakunnalla, mutta halusin hinnanalennuksen. Kasvattaja ei tähän suostunut, koska pennulle on monta ostajaa jonossa, jotka maksavat täyden hinnan. Hän vetoaa siihen, että on korvausvelvollinen, jos pentu ei olekkaan terve.

Harmittaa, että viikkoa ennen pennun luovuttamista putoaa tällainen pommi, kun kaikki valmistelut on jo tehty ja kaiken piti olla ok. Sydän sanoo, että ota pentu, mutta järki sanoo ei.

[/quote]

Minusta kyllä kannattaa ottaa, kun kyseessä on hyvämaineinen kasvattajalistalta löytyvä kasvattaja. Monet kokeneet kasvattajat eivät pidä sitä eläinlääkärintarkastusta oikeasti tärkeänä, koska siinä tosiaan ei oikein katsota mitään mitä kasvattaja ei itsekin osaisi katsoa. Ja kun tosiaan on vielä se juttu että kasvattaja on korvausvelvollinen mahdollisista ilmenevistä vioista jotka on oletettavasti olleet olemassa muutenkin, olipa tarkastettu tai ei, niin eipä tuossa sen enempää riskiä ole. 

Ja niinhän se on, että hyvällä kasvattajalla on yleensä jonossa ostajia, ja miksipä sitä myisi "hankalalle", esim. alennuksia vaativalle, jos on semmoisiakin yhtä hyväntuntuisia ostajia tarjolla jotka eivät vaadi moisia... Pahaa pelkään että menetät  oikein hyvän pennun, jos jätät ottamatta tuollaisen aika merkityksettömän pikkuasian takia... 

Ja tosiaan se kauppa tehdään Kennelliiton virallisella sopimuksella, eipä siinä kauheasti ole tarkastettavaa ja luettavaa.