Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kumpuaa legenda opiskelijoiden ilmaisesta terveydenhuollosta?

Vierailija
22.02.2014 |

Ainakin yliopistossa YTHS:n palveluista maksetaan noin 50 euroa vuodessa, käytti palveluita tai ei ja sen päälle on vielä käyntimaksut. Millä tavalla tämä on ilmaista? Eihän terveyskeskusmaksukaan ole kuin noin 14 euroa maksimissaan 3 kertaa vuodessa, minkä jälkeen lääkärissä käynti on ilmaista.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 21:06"]

Ainakin yliopistossa YTHS:n palveluista maksetaan noin 50 euroa vuodessa, käytti palveluita tai ei ja sen päälle on vielä käyntimaksut. Millä tavalla tämä on ilmaista? Eihän terveyskeskusmaksukaan ole kuin noin 14 euroa maksimissaan 3 kertaa vuodessa, minkä jälkeen lääkärissä käynti on ilmaista.

[/quote]

No noita kyllä voi sanoa ilmaiseksi. Jos saat asunnon omaksi 5000 eurolla niin sitä voi sanoa ilmaiseksi

[/quote]

Note, opiskelijalla on keskimäärin helvetin matalat tulot.

[/quote]

Opiskelijankin pitää käydä töissä.

Vierailija
22/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin yths toimii oikein hyvin. Varmasti kalliiksi tulee sille, joka ei usein tarvitse palveluita. Lääkärikäynti ei maksa mitään, mutta hammaslääkäri maksaa max 30e eli näen palvelun halvaksi. Itse joudun käymään usein verikokeissa ja lääkärissä. Olen kiitollinen tällaisesta palvelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoito (puudutus ja paikkaus) YTHS:llä 20 €, julkisella 60 € (puolen vuoden jonotus), yksityisellä 140 € (samalla viikolla). Kalliilta tuntuu, kun ensin tottuu YTHS:n hintoihin.

Erikoislääkäri ei maksa kuin normaalin polimaksun, jos sinne menee YTHS:n lääkärin lähetteellä. Ihan sama käytäntö kuin jos menee tk-lääkärin lähetteellä erikoislääkärille.

Vierailija
24/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh, mulla on retentiokaari paskana suussa ja kuorinut kivasti kielen tuosta vierestä, mutta kehtuuttaa mennä sinne riitelemään, että mitenkäs ja etenikin milloin tämä nyt hoidettaisiin. Olen melkein varma, etteivät suostu edes hoitamaan, kun kuuluu oikomishoidon jälkihoitoon ja YTHS ei oikomishoitoa hoida.

Olen nyt toista vuotta (eli opiskeluajan) ollut myös ilman purukiskoa, joka minulle tehtiin yöpurennan ja siitä johtuvan kroonisen päänsäryn vuoksi, mutta kävi epäsopivaksi oikomishoitojen vuoksi. En nyt tiedä, tuleeko loppujen lopuksi särkylääkkeiden syöminen edes halvemmaksi kuin kiskon teettäminen, mutta rahaa ei ole ja vielä vähemmän energiaa tapella hoitoon pääsystä. Niih.

Vierailija
25/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikki opiskelijat eivät voi käyttää YTHS:n palveluita.

Vierailija
26/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun kävi viisaudenhampaan poistossa aikoinaan YTHS:llä ja vastaanottohenkilö suorastaan pahoitteli, että joutuvat laskuttamaan 14 euroa toimenpiteestä. Oli vuosi aiemmin maksanut 120 euroa hammastarkastuksesta ja yhden hampaan paikkauksesta yksityisellä... Ilmeisesti joku opiskelija oli natkuttanut YTHS:n hinnoista aiemmin ja pahoittelivat asiaa varmuuden vuoksi kaikille. Olin enemmän kuin tyytyväinen saamaani palveluun joka tuntui minusta melkein ilmaiselta.

Vierailija
27/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opiskelija tässä tapauksessa = yliopisto-opiskelija. Ei minulla amk opiskelijalla ole muuta kuin kouluth, jolla ei ole mitään virkaa. Ihan julkisella käyn. Ja maksan siitä.

Vierailija
28/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 23:19"]Onko opiskelija tässä tapauksessa = yliopisto-opiskelija. Ei minulla amk opiskelijalla ole muuta kuin kouluth, jolla ei ole mitään virkaa. Ihan julkisella käyn. Ja maksan siitä.

[/quote]

Katsoin nettisivuja ja nyt 4v!!! opiskelun jälkren kuulen tästä. Ei ainakaan ammattikorkeassa (hoitoalalla!!) kukaan ole hiiskahtanutkaan :(

Vierailija
29/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 23:19"]Onko opiskelija tässä tapauksessa = yliopisto-opiskelija. Ei minulla amk opiskelijalla ole muuta kuin kouluth, jolla ei ole mitään virkaa. Ihan julkisella käyn. Ja maksan siitä.

[/quote]

Katsoin nettisivuja ja nyt 4v!!! opiskelun jälkren kuulen tästä. Ei ainakaan ammattikorkeassa (hoitoalalla!!) kukaan ole hiiskahtanutkaan :(

Vierailija
30/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTHS on ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö, ei siis koske AMK-opiskelijoita. Ja joo, tiedän, että AMKissakin on ylioppilaita, mutta tuo nyt sattuu olemaan YTHS:n virallinen nimi.

Voisivathan AMKitkin perustaa itselleen oman terveydenhuoltosysteemin ja maksaa siitä. Niin yliopisto-opiskelijatkin maksavat omastaan.

Hammastarkastukseen pääsee tosin yleensä vain joka toinen vuosi, jos ei ole mitään ihmeempiä ongelmia, mutta hoitoon olen ollut tosi tyytyväinen. Etenkin viisaudenhampaiden kanssa: kolme poistettiin "tavallisesti" ja neljäs kirurgisesti. Hintaa näille kaikille tuli yhteensä alle 50 euroa.

Vierailija
31/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 23:19"]

Onko opiskelija tässä tapauksessa = yliopisto-opiskelija. Ei minulla amk opiskelijalla ole muuta kuin kouluth, jolla ei ole mitään virkaa. Ihan julkisella käyn. Ja maksan siitä.

[/quote]

Sama juttu oli kun AMK:ssa opiskelin. Terveydenhoitajalla sai kerran käydä tarkastuksessa, jos halusi. Mitään sairaanhoidollista siellä ei tehty. Kaikki muu hoito terveyskeskuksessa joko opiskelu- tai asuinpaikkakunnalla, normaalein maksuin. Nyt sitten tehdään yhteen hampaaseen juurihoitoa ja paikkaillaan niitä lukuisia hampaita, joista opiskelun aikana lähti paikka. Ei todellakaan ollut opiskeluaikana varaa edes julkiseen hammashuoltoon. YTHS olisi ollut luksusta (siitäkin on kokemusta, opiskelin aikanaan pari vuotta yliopistossa)

Vierailija
32/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 23:08"]

Hammashoito (puudutus ja paikkaus) YTHS:llä 20 €, julkisella 60 € (puolen vuoden jonotus), yksityisellä 140 € (samalla viikolla). Kalliilta tuntuu, kun ensin tottuu YTHS:n hintoihin.

Erikoislääkäri ei maksa kuin normaalin polimaksun, jos sinne menee YTHS:n lääkärin lähetteellä. Ihan sama käytäntö kuin jos menee tk-lääkärin lähetteellä erikoislääkärille.

[/quote]

Ja ensin maksat sen 40 euroa YTHS:n osuutta. Eli samoihin hintoihin menee kuin julkisella käynnin kanssa.

YTHS:llä lisäksi hutiloivat hampaiden hoidossa. Tiedän useamman, jolta on huonon hoidon takia jouduttu poistamaan hammas. Eli tulehdusta jää paikan tai juurihoidon alle ja sehän on sitten aikapommi vaan... näin itsellänikin.

Vierailija
33/38 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 23:19"]

[/quote]

Sama juttu oli kun AMK:ssa opiskelin. Terveydenhoitajalla sai kerran käydä tarkastuksessa, jos halusi. Mitään sairaanhoidollista siellä ei tehty. Kaikki muu hoito terveyskeskuksessa joko opiskelu- tai asuinpaikkakunnalla, normaalein maksuin. Nyt sitten tehdään yhteen hampaaseen juurihoitoa ja paikkaillaan niitä lukuisia hampaita, joista opiskelun aikana lähti paikka. Ei todellakaan ollut opiskeluaikana varaa edes julkiseen hammashuoltoon. YTHS olisi ollut luksusta (siitäkin on kokemusta, opiskelin aikanaan pari vuotta yliopistossa)

[/quote]

Ja meillä ammattiopistossa terkkari on varattu ensisijaisesti nuorisoasteen käyttöön. Aikuisopiskelijalle annetaan pitkin hampain särkylääke tai laastari, jos sellainen on pakko saada, ja silloinkin marmatetaan että pitäisi olla omat.

Vierailija
34/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vikisette julkisen terveydenhoidon hammaslääkärijonoista, mutta YTHS:llä on kyllä ihan samanlaiset jonot? Ainakin pari vuotta sitten Helsingissä oli. Tarkastusaikaa sai jonottaa puolikin vuotta ja sen jälkeen mahdollisia jatkotoimenpiteitä useamman kuukauden. Tarkastuksiinkaan ei päässyt kuin kahden vuoden välein, jos hampaissa ei ollut mitään erityistä seurattavaa.

Tämä on siis omakohtainen kokemukseni. Viisaudenhampailleni eivät suostuneet tekemään mitään, vaikka niistä valitin joka kerta tarkastuksissa käydessäni. Lähes heti valmistumisen ja töihin pääsyn jälkeen jouduinkin kuluttamaan niiden poistoon yli tonnin rahaa, kun ne alkoivat kunnolla vaivaamaan.

Vierailija
35/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 00:46"]

Täällä vikisette julkisen terveydenhoidon hammaslääkärijonoista, mutta YTHS:llä on kyllä ihan samanlaiset jonot? Ainakin pari vuotta sitten Helsingissä oli. Tarkastusaikaa sai jonottaa puolikin vuotta ja sen jälkeen mahdollisia jatkotoimenpiteitä useamman kuukauden. Tarkastuksiinkaan ei päässyt kuin kahden vuoden välein, jos hampaissa ei ollut mitään erityistä seurattavaa.

Tämä on siis omakohtainen kokemukseni. Viisaudenhampailleni eivät suostuneet tekemään mitään, vaikka niistä valitin joka kerta tarkastuksissa käydessäni. Lähes heti valmistumisen ja töihin pääsyn jälkeen jouduinkin kuluttamaan niiden poistoon yli tonnin rahaa, kun ne alkoivat kunnolla vaivaamaan.

[/quote]

6kk on vielä lyhyt aika jonottaa YTHS:n hammaslääkärille. Varasin syksyllä yleislääkäriajan. Asiani ei ollut mikään superakuutti eli päivystyksessä ei hoideta, mutta kuitenkin sellainen, joka tulee ehdottomasti selvittää mahdollisimman pian. Ensimmäinen vapaa aika kuuden viikon päästä. Eli jonot ovat ihan samanlaiset kuin terveyskeskuksessa..

Lääkärit ovat kyllä olleet mukavia. Erikoislääkäreille on ollut aina aika hankala päästä, uskoisin tk:ssa sen hoituvan nopeammin. Kerran tosin pääsin äkkiä gynelle kun oli peruutusaika, mutta se oli tuuria. Ihotautilääkäreitä taitaa Helsingin yksikössä olla jopa kaksi, joten jonot olivat kamalia ainakin silloin kun itse tarvitsin palveluja.

Terveyskekuksessa käyminen ei ole juurikaan kalliimpaa. Kuitenkin jokainen maksaa sen 50 euroa (vai mikä se tarkka summa nyt onkaan) vuodessa pelkkää "alkumaksua", vaikka itsehoitomaksut olisivatkin vähän halvemmat niin kustannukset painii samassa sarjassa kuin tk:ssa.

Itse asiassa psykiatriset palvelut ovat YTHS:llä ERITTÄIN huonot. Ensin yleislääkärille, joka tarvittaessa pistää jonoon. Jonoon et pääse, jos olet joskus edes kerran elämässäsi käynyt tk:n psykiatrian poliklinikalla. Muutenkin jonot ovat  kuulemma jotain vuodenkin luokkaa välillä, siinä ajassa ollaan kyllä jo jonotettu tk:n psykiatrian polille.

Vierailija
36/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko lopettaa tuon kumpuilemisen. Se on äärettömän ärsyttävää!!!!

Ei muuta.

Vierailija
37/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 23:13"]

Jooh, mulla on retentiokaari paskana suussa ja kuorinut kivasti kielen tuosta vierestä, mutta kehtuuttaa mennä sinne riitelemään, että mitenkäs ja etenikin milloin tämä nyt hoidettaisiin. Olen melkein varma, etteivät suostu edes hoitamaan, kun kuuluu oikomishoidon jälkihoitoon ja YTHS ei oikomishoitoa hoida.

[/quote]

Kuinka pahasti se on paskana? Mulla hoitivat, kun alkoi retentiokaari irrota.

Vierailija
38/38 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän