Muita joilla todella vaikeat ja kivuliaat kuukautiset? Oksentelu, vatsavaivat, kylmänhiki, raajojen puutuminen ja kihelmöinti, näköhäiriöt ja vakava huimaus joka pakottaa makuulle, pääkipu ja vatsakipu...
Vatsakipu tuntuu sille kuin vatsassa olisi sisällä repeytymä, pahentunut vain iän lisääntyessä. Oksentelu vakituinen, kestää ensimmäisen päivän.
Kommentit (28)
Tuttuja juttuja. Pari kertaa oli sellaiset kipukohtaukset, että epäilin pärjäänkö enää yksin kotona. Työkykyinen en olisi ollut, kun matka sängystä vessaankin oli jo seikkailu.
Nyt on minipillerit ja kuukautiset ilmaantyvät kolmen kuukauden välein, kestäen noin päivän.
Oikealla ravinnolla ja ravintolisillä voi saada jotain apua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa aika karmeat, mutta kärsin myös endometrioosista. Alkupäivinä oksentelen kivun takia. Tosiaan tuntuu kuin joku repeäisi sisällä. Onneksi pystyn tekemään sellaisia töitä, että pystyn lepäämään.
Olen vain pattitilanteessa. Gyne haluaisi Visannen käyttöön mulle endoon, mutta kärsin korkeasta verenpaineesta enkä saa syödä sitä sisätautilääkärin mukaan, enkä mitään hormoneja. Joten yritän pärjätä ketorin 100 + Burana 800 yhdistelmällä. Ja tietty somacilla.
Seuraavaksi olisi sitten kohdunpoisto, mutta pelkään seuraamuksia. Yritän vain kestää. Menkkakivut + endokivut kestävät pitkään. Ensin menkat, sitten joku vkon jälkikipu, sitten helpottaa, kunnes vko ennen kuukautisia alkavat taas menkkamaiset kiput. Kuukaudesta noin viikko kivutonta aikaa.
N40
Googleta kohdunpoisto komplikaatiot ennen kuin teet ratkaisuja, olet jo voiton puolella, n. 5 vuotta ja kärsimyksesi päättyvät. Mahdollisista komplikaatioista, mm. Hermovauriot, laskeumat, kärsisit lopun ikääsi.
Ilman e-pillereitä olisin 75% ajasta kivuissa. Ovulaatiokivut kestävät yli viikon, sitten on muutama päivä ilman kipuja ja kivut alkavat taas viikko ennen menkkoja. Kuukautismigreeni vielä oma lukunsa.
Minulle on yleensä tarjottu hormonikierukkaa kipuihin, mutta perheenlisäys on haaveissa enkä halua turhia hormoneja kehooni. Aluksi mentiin Miranaxin ja parasetamolin yhdistelmällä, minkä jälkeen gyne kirjoitti Litalginin lisäksi. En kuitenkaan kokenut lääkityksen olevan riittävä vaan kipukohtaukset vaikuttivat edelleen toimintakykyyni. Työterveyslääkäri määräsi Buranaa ja Panacodia ja nykyisin otan parin-kolmen ekan vuotopäivän aikana Burana 600 mg kolmesti, Panadol 1 g kahdesti ja yöksi Panacodin. Tuolla yhdistelmällä en ole lainkaan tuntenut supistuksia, jos olen ehtinyt aloittamaan lääkityksen ajoissa.
Maria Nordin hoitaa tämänkin, kun ostat jonkun kuuntelujutun.
Olen syönyt minipillereitä kohta 20-vuotta eikä kuukautisia ole ollut koko aikana. Olen niistä hyvin kiitollinen kun muistelen miten piinallisia kuukautiseni olivat. Kyllä hormonipillereissä on huonotkin puolensa mutta hyötyä rutkasti enemmän, ei enää kivuliaita kuukautisia.
Runsaaseen vuoroon saa muutakin apua kuin hormonit. Minulla on käytössä caprilon-lääke joka vähentää vuotoa, nyt pystyn jopa käymään töissä kuukautisten aikaan.