Muita joilla todella vaikeat ja kivuliaat kuukautiset? Oksentelu, vatsavaivat, kylmänhiki, raajojen puutuminen ja kihelmöinti, näköhäiriöt ja vakava huimaus joka pakottaa makuulle, pääkipu ja vatsakipu...
Vatsakipu tuntuu sille kuin vatsassa olisi sisällä repeytymä, pahentunut vain iän lisääntyessä. Oksentelu vakituinen, kestää ensimmäisen päivän.
Kommentit (28)
Oksentelu, heikotus, ripuli, kylmänhiki, puutuminen, selkäsärky, palelu. Olen joutunut olemaan töistä pois pahoinvoinnin takia, joskus makaan vaan vessan oven edessä eteisen lattialla ja paleltaa niin pirusti mutta en jaksa lähteä, vedän vaikka eteisen maton päälleni. Tavalliset kipulääkkeet ei auta, tietenkään kun ei kipu ole ongelma vaan pahoinvointi ja heikkous. Tällaista on onneksi vain ensimmäinen päivä, mutta pari päivää on sitten niin voipunut olo etten jaksa mitään. Iän myötä on vähän helpottanut ja ei ole joka kuukausi tällaista enää. Parhaiten auttaa liikunta kun lähtee liikkumaan ulos ennen kun oireet alkaa, eli heti kun selässä tuntuu pientä paineen tapaista jomotusta, ja kun tulen ulkoa niin lämpötyyny mahalle, reisille ja selälle vuorotellen. Mutta joo, monta kertaa on joku kaveri meinannut soittaa ambulanssin kun luulee että sydänkohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Oksentelu, heikotus, ripuli, kylmänhiki, puutuminen, selkäsärky, palelu. Olen joutunut olemaan töistä pois pahoinvoinnin takia, joskus makaan vaan vessan oven edessä eteisen lattialla ja paleltaa niin pirusti mutta en jaksa lähteä, vedän vaikka eteisen maton päälleni. Tavalliset kipulääkkeet ei auta, tietenkään kun ei kipu ole ongelma vaan pahoinvointi ja heikkous. Tällaista on onneksi vain ensimmäinen päivä, mutta pari päivää on sitten niin voipunut olo etten jaksa mitään. Iän myötä on vähän helpottanut ja ei ole joka kuukausi tällaista enää. Parhaiten auttaa liikunta kun lähtee liikkumaan ulos ennen kun oireet alkaa, eli heti kun selässä tuntuu pientä paineen tapaista jomotusta, ja kun tulen ulkoa niin lämpötyyny mahalle, reisille ja selälle vuorotellen. Mutta joo, monta kertaa on joku kaveri meinannut soittaa ambulanssin kun luulee että sydänkohtaus.
Tuttuja oireita. Olen kuullut naisiltakin vähätteleviä kommentteja kipujeni ja heikotukseni suhteen kuukautisten aikana, ne voivat todella olla hirveitä joillakin ja juuri sellaisia ettei pääse ensimmäisenä päivänä edes töihin/kouluun.
On myös luultu että on kyseessä joku vakava sairaskohtaus ja meinattu soittaa apua.
Lohtu tässä on, että ikää on jo sen verran että alan olla voiton puolella. Mutta ei oikein itsekään voisi uskoa miten heikoksi vetää. Joskus kun oksentaa sappea ja yökkii vaikka ei mitään enää tule ja sitten kiireesti vaihtaa takapuolen pytylle niin kyllä naurattaisi jos ei itkettäisi. Ei kyllä monta päivää kestäisi tuota, on niin huono ja heikko olo että ymmärrän kyllä niitä ihmisiä joilla sellainen sairaus että on ainainen olotila tuollainen niin sanovat että haluaisivat jo kuolla.
Onko sulla endometriooma? Sun kannattaa hakeutua tutkimuksiin ihan ehdottomasti, koska se saattaa pahimmillaan revetä.
Miksi ette käy gynellä? Kipuihin on apua saatavilla. Yhdenkään naisen ei tartte kärsiä kuukautiskivuista ellei itse halua.
Tuohan kuulostaa migreeniltä. Kuukautiset voivat laukaista sen.
Mulla oli ihan samoja oireita ja koko ajan vaan paheni mitä vanhemmaksi tulin. Kunnes tuntui, etten enää pärjää ja jaksa noiden oireiden kaa. Gyne määräsi e-pillerit ja kuukautisia ei ole tullut enää pilsujen takia pariin vuoteen! Ehkäisyn tarvetta ei ole eikä ole ideaalia syödä "keinotekoisia" hormoneja, mutta elämänlaatuni on parantunut ihan huimasti pelkästään kuukautisten jäätyä pois. Joten näitä nyt sitten popsitaan.
N41
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette käy gynellä? Kipuihin on apua saatavilla. Yhdenkään naisen ei tartte kärsiä kuukautiskivuista ellei itse halua.
Ei ole apua gynestä. Itselläni ei näy merkkejä endometrioosista. E-pillereitä en voi syödä, koska pää menee sekaisin niistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan kuulostaa migreeniltä. Kuukautiset voivat laukaista sen.
Ei ole migreeni, ei edes koske päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole apua gynestä. Itselläni ei näy merkkejä endometrioosista. E-pillereitä en voi syödä, koska pää menee sekaisin niistä.
Hormonikierukka auttaa kivuliaisiin kuukautisiin.
Mulla kolmas päivä on kaikkein pahin. Hirveä kipu mitä ei pysty kunnolla edes paikantamaan. Välillä jään vaan pöntölle istumaan kun ei jaksa nousta, veri ja hyytymäklimpit lorisee kuin hanan avaisi ja välillä tulee ripulia. Jos tämä osuu arkipäivään, niin se on sitten saikkupäivä. Ihanaa olla nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kolmas päivä on kaikkein pahin. Hirveä kipu mitä ei pysty kunnolla edes paikantamaan. Välillä jään vaan pöntölle istumaan kun ei jaksa nousta, veri ja hyytymäklimpit lorisee kuin hanan avaisi ja välillä tulee ripulia. Jos tämä osuu arkipäivään, niin se on sitten saikkupäivä. Ihanaa olla nainen.
Oma valintahan tuo on. Apua on saatavilla lääkäristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma valintahan tuo on. Apua on saatavilla lääkäristä.
Lääkäristä ei saa muuta apua kuin hormoneja. Kun ehkäisyn tarvetta ei ole ja tuo yksi sietämätön päivä on kerran viidessä viikossa (luojalle kiitos pitkästä kierrosta), niin jätän ne muille ja tyydyn kipulääkkeisiin.
Mulla myös. Kivut, oksentaminen, ripuli ja hormonaalinen migreeni. Onneksi ei ihan joka kuukausi ole yhtä paha, ja vuosittaista vaihtelua on paljon myös. Minäkään en ole vuosien varrella lääkäristä saanut mitään merkittavää apua, erilaisia kipulääkkeitä kirjoittavat kyllä. Keskimäärin yksi sairauslomapäivä kuussa tulee menkoista.
Hormonaalinen ehkäisy aiheutti niin pahoja oireita nuorempana (itsetuhoisuus), etten ole sitä enää uskaltanut kokeilla.
Juu, tuttu juttu. Huimaus, vatsaa polttaa, kramppaa ja viiltää, oksettaa, ripuli. En pysty edes kävelemään viittä metriä sängystä vessaan, sillä lähtee taju. Kerran kävi niinkin, että söin pöydän ääressä istuen aamupalaa ihan rauhassa, kunnes alkoivat menkat ja tuntui kuin olisi revennyt koko kohtu irti ja pyörryin naama lautaselle useaksi minuutiksi. Jeejee.
Itsellä ei ihan näin hurjia oireita ole ollut, mutta kipujen, vatsaoireiden, heikotuksen jne. vuoksi elämänlaatu laski vuosien mittaan merkittävästi. Mulla myös pillerit pistivät pään aivan sekaisin. Laitatin hormonikierukan muutama vuosi sitten - kummasti tuntuu elo tuskattomammalta. Kivut ja krampit ovat muuttuneet "pehmeämmiksi", lähinnä siis enää sellaisia pitkiä, ärsyttävän vellovia kiputiloja. Vuotopäivät ovat vähentyneet, joten oireiluaikakin laskenut kolmesta viikosta muutamaan päivään.
Joo, mielenterveyshän tän kanssa on kovilla, mutta mieluummin kuljen toisinaan synkkyydessä (aika syvälläkin siellä), kuin kärsin niistä helvetillisistä pms-oireista. Mielelläni en olisi hormonitasapainoa lähtenyt sekoittamaan, mutta näillä nyt mennään, kunnes löytyy parempi keino.
"Meillä naisilla on niin korkea kipukynnys!"
Huutista
Mitä oireita muka hormonikierukasta tulee? Suurin osa ei ole kokeillut, sanovat vaan ettei pillerit sovi joten apua ei saa. Hormonikierukka on kuitenkin ihan eri asia. Samoin minipillerit.
Mulla kanssa aika karmeat, mutta kärsin myös endometrioosista. Alkupäivinä oksentelen kivun takia. Tosiaan tuntuu kuin joku repeäisi sisällä. Onneksi pystyn tekemään sellaisia töitä, että pystyn lepäämään.
Olen vain pattitilanteessa. Gyne haluaisi Visannen käyttöön mulle endoon, mutta kärsin korkeasta verenpaineesta enkä saa syödä sitä sisätautilääkärin mukaan, enkä mitään hormoneja. Joten yritän pärjätä ketorin 100 + Burana 800 yhdistelmällä. Ja tietty somacilla.
Seuraavaksi olisi sitten kohdunpoisto, mutta pelkään seuraamuksia. Yritän vain kestää. Menkkakivut + endokivut kestävät pitkään. Ensin menkat, sitten joku vkon jälkikipu, sitten helpottaa, kunnes vko ennen kuukautisia alkavat taas menkkamaiset kiput. Kuukaudesta noin viikko kivutonta aikaa.
N40
Endometrioosi?