Miksi suomesta ei saa kunnon flunssalääkettä?
Oltiin thaimaassa ja miehelleni iski kunnon flunssa kuumeen kera. Hotellin respa hoiti meidät paikalliselle tohtorille joka tutki ja kuunteli keuhkot. Hetken päästä hoitaja purjehti sisään ja tuikkas piikin mieheni käsivarteen. Hetken oltiin siinä hölmistyneen näköisinä, niin lääkäri sanoi, että jos oireet jatkuvat huomenna niin tulkaa takaisin.
No mieheni nukkui kellon ympäri ja oli seuraavana aamuna kuin uusi mies. Ei tietoakaan kuumeesta tai flunssasta.
Toinen esimerkki kun ystäväni lapsi sairastui espanjanssa kuumeeseen ja flunssaan. Hoitaja antoi piikin ja lapsi oli seuraavana päivänä kunnossa.
Mitä noi pistokset oikeen pitää sisällään?
Itse olen nyt kuumeflunssassa ja haluaisin tuollaisen saman pistoksen.
Venäjältäkin saa kunnon B-vitamiini pillereitä, mut en mä sinne nyt lähde..
Kommentit (49)
Niin, aikoinaan oli Fortal C 200 ja se kyllä toimi. En tiedä, miksi lääke poistettiin. Vastaavaa ei taida enää löytyä. Kukaan ei ole vielä onnistunut perustelemaan tuota Leiraksen päätöstä uskottavasti.
Monelle mun kaverille on annettu myös piikki ulkomailla ja aina on ollut tauti tiessään seuraavaan päivään mennessä. Tuskin se hotelli mitään ihan täys puoskaria suosittelee, kun onhan heilläkin maine ylläpidettävänä.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 19:18"]Monelle mun kaverille on annettu myös piikki ulkomailla ja aina on ollut tauti tiessään seuraavaan päivään mennessä. Tuskin se hotelli mitään ihan täys puoskaria suosittelee, kun onhan heilläkin maine ylläpidettävänä.
[/quote]
Aikamoista riskinottoa! Samaa ainetta olisi varmaan saatavilla Suomessakin, mutta ei käytetä jostain syystä. Miksiköhän? ;)
Mies sairastui flunssaan Saksassa. Kävin apteekissa kysymässä lääkettä, myyjä tosi tarkkkaan kyseli millaiset oireet, kuumetta jne. ja sitten vielä, haluanko lääkkeitä vai luontaistuotteita... Pyysin lääkkeitä ja sain Boxa Grippal -nimistä lääkettä ja jotain vitamiinipurutabletteja (tyrni-mustaviinimarja), Mensana-nimisiä taisivat olla. Siihen jäi flunssan oireet. Aion seuraavan kerran Saksassa käydessäni ostaa näitä kyllä lisää. (Toi flunssalääke taisi olla ihan vaan ibuprofeiinia ja Duact-tyyppistä nuhalääkettä).
Harmittaahan se että ei esim kodeiinia ole enää yskänlääkkeissä, se kun oikeasti toimi ja nykyiset yskänlääkkeet on yhtä tyhjän kanssa. Nistit veti päänsä sekaisin niillä oikeilla yskänlääkkeillä ja sen takia tavan kansa ei enää saa toimivaa yskänlääkettä apteekista.
Suomessa kaikki reseptillä esim pseudoefedriini ihan käsikaupassa muualla flunssalääkkeissä. Tuokin aina maailmalta kaikki lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaahan se että ei esim kodeiinia ole enää yskänlääkkeissä, se kun oikeasti toimi ja nykyiset yskänlääkkeet on yhtä tyhjän kanssa. Nistit veti päänsä sekaisin niillä oikeilla yskänlääkkeillä ja sen takia tavan kansa ei enää saa toimivaa yskänlääkettä apteekista.
Nistien takia saa enää mitään kunnon lääkkeitä mutta niitä kyllä hyysätään korvaushoidoissa.
Thaimaassa vedetään yksi pakkaus noita, mennään nukkumaan ja aamulla flunssa pitäis olla pois ja olo OK:
Tablets presented in blisters of 4 Tiffy dey tablets: Paracetamol 500 mg, phenylephrine HCl 10 mg, chlorpheniramine maleate 2 mg Liquid form of syrup (syrup) contained in volumetric bottles 30ml, 60ml. Per 5 mL of syrup: Paracetamol 120 mg, phenylephrine HCl 5 mg, chlorpheniramine maleate 1 mg.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 19:07"]
Ette tiedä mitä ne pisti? Siis en ikinä en siis ikinä antais jonkun ulkomaisen lääkärin tai hoitsun pistää itseeni jotain josta en tiedä mitä se on. Siinäpä selität kun kupsahtaa ja olikin allerginen. Vittu mitä sakkia.
[/quote]
ei tavallinen suomalainen tallukka tajua tuollaisesta mitään, ellei ole terveydenhoitoalalla. Olis jääny meillä piikit ottamatta! :D sh