Lapsi on väkivaltainen koulussa
Apuja?
9-vuotias lapsi on jostain syystä hyvin vaikea koulussa. Ei kuuntele, ei keskity, ei pysty olla hiljaa tunnilla ja monesti tilanteet opettajan tai toisen oppilaan kanssa kärjistyy niin pahasti että lapsi lyö tai potkii.
Olemme käyneet perheneuvolan kautta psykologin, psykiatrin jne arvioissa pari vuotta sitten, ja sieltä ei löydetty mitään poikkeavaa lapsesta.
Olen ollut yhteydessä jatkuvasti lastensuojeluun, lasten psykiatriakeskukseen (en muista oikeaa paikkaa), kouluun, sekä muihin auttaviin tahoihin. Lasta on käyty "tarkkailemassa" koulussa, mutta tämä ulkopuolinen psykologi ei nähnyt mitään poikkeavaa käytöksessä. Koulu haluaisi lapsen psykoterapiaan ja erityisluokalle (ovat jo luokitelleet hänet erityisoppilaaksi), mutta ammatti-ihmiset taas eivät koe että psykoterapia on 9-vuotiaalle oikea paikka ja mitään ns. syytä ei löydy myöskään, että voitaisiin laittaa eritysluokalle..
Lapsi on kotona hyvin puhelias, kohtelias, ystävällinen ja auttavainen. Huomioi pikkusisartaan, huolehtii hänestä, eivätkä tappele kotona. Koirasta pitää huolta, on erittäin hellä ja huolehtivainen. Jos joku on surullinne, osoittaa heti empatiaa ja haluaa auttaa. Lapsella on paljon kavereita, on hyvin sosiaalinen ja reipas. Ei ole oikeastaan ikinä surullinen tai negatiivinen kotona.
Olemme eronneet isänsä kanssa yli 7 vuotta sitten, mutta silti monet syyttää että meidän ero teki lapsesta tälläisen. Itse en nyt koe, että ero rikkoi lapsen. Meillä on kuitenkin toinen lapsi, joka taas menestyy koulussa, eikä ole mitään ongelmia..
Elämme normaalia arkea, ei alkoa, ei tupakkaa, meillä on säännölliset rytmit ja rutiinit.
En enää tiedä mitä tehdä? Tällä viikolla lapsesta on tullut 3 ilmoitusta (lyönyt muita oppilaita, ja opettajaa). Mutta kotona on täysin normaali.
Mitä te tekisitte? Meillä on konsultaatio psykiatrin luona marraskuun lopussa ja olemme pohtineet koulun vaihtoa.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli, ap:n lapsi tarvitsee nopeasti apua. Vuodet kuluvat ja voimat kasvavat! Osallistuvatko molemmat vanhemmat aktiivisesti tämän asian selvittelyyn? Eli onko isä myös tietoinen näistä asioista ja sitä mieltä, että käytöksen tulee muuttua?
Ap jo vastasi että isä on mukana ja käsittääkseni lapsen asia on etenemässä muutenkin.
No, mä poistun kokonaan tästä keskustelusta nyt. Tiesin ettei täältä voi saada apua.
Olen oikeasti täysin yksin tässä asiassa. Olen soittanut jokaikiseen paikkaan johon voin soittaa. Olen tehnyt niin monta lastensuojeluilmoitusta ja olen miettinyt niin paljon lapsen antamista pois tai vanhemmuudesta luopumista.
Lapsi kutsutaan jokaisiin juhliin, hänellä on paljon kavereita, ja hän on hyvin suosittu. Itse olen niin väkivaltaa vastaan ettei toisikaan, enkä sulje silmiä millekään. Ette edes tiedä miten pettynyt olen lapseen kun tätä tapahtuu. Inhoan itseäni ja itken tämän takia joka päivä. Mutta KUKAAN vanhempi ei ole meitä vastaan. Kaikki on mukavia ja lapsesta tykätään, joten olen itsekin hyvin ymmälläni tästä kaikesta!
Enkä ole päähän silittelijä tai muuten vain lepsukka vanhempi. Meillä on säännöt, rangaistukset kotona, ja lapsi kunnioittaa niitä.
Toivon, ettei kenenkään teidän lapsi tule kokemaan tälläisiä ongelmia. Huomaatte miten vaikeaa näihin on saada apua tai ratkaisua.
Kiitos haukuista. Ne paransi ainakin omaa fiilistä tosi paljon. Luuletteko etten tiedä että jokin asia ei ole hyvin? EI tietenkään ole, ei normaali lapsi lyö ketään!
Ja olenko tosissaan ainoa jonka lapsi on kaksikielinen vaikka ei itse ole? Heidän isänsä on, en minä Totta kai silloin lapsi on myös. Ainakin itse koen että kielet on rikkaus. Itse en vain niitä osaa..
AP
Onko sinusta ap hänelle kotiopettajaksi. Pystytkö opettamaan 9-vuotiaan aineita suomen kielellä esimerkiksi. Matkikka ym on vielä todella simppeliä tuon ikäiselle. Kait isäkin suostuu siihen , kun on ihan normaali. Pääsette vuoden eteenpäin ja ensi syksynä uuteen kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstistä päätellen koulussa mättää.
Onko luokan henki hyvä?
Kiusataanko hienovaraisesti, ettei kiusaaminen käy ilmi?
Oppimisvaikeuksia?
Epämiellyttävät tyypit koulussa?Lapsi sanoo aina välillä että jotkut kiusaavat, mutta koulun puolelta tätä ei kuulemma tapahdu. Siksi olen myös koulun vaihdon puolella, koska nämä kaikki ongelmat alkoivat siellä. En syytä ketään, mutta en tiedä enää mihin luottaa. Eskarissa, eikä päiväkodissa ollut näitä ongelmia missään määrin. Selkeästi lapsi oirehtii jostain syystä koulussa. Mutta miksi? Kokee epävarmuutta, huono olla? Kun en tiedä, eikä kukaan löydä syytä. Alan vain olla todella epätoivoinen tälläiseen. Väkivalta ei ole missään määrin hyväksyttävää. ja olen myös puhunut siitä että otan lapsen kotiin ja opetan täällä, mutta olen kokopäivä töissä ja lapsi asuu myös osin isällään. Ei se ainakaan heti onnistuisi. + en puhu lapsen toista kieltä, ja opetus käydään sillä kielellä.
AP
Arvelen vahvasti, että lastasi kiusataan, vaikka sitä ei myönnettäisikään. Itseänikin on salakavalasti kiusattu.
On paljon mahdollista, että lapsesi on myös joutunut opettajan silmätikuksi. Ei mitenkään tavatonta. Joskus yhdestä kerrasta tulee kierre. Yleensä ulkopuolisen tarkkailijan aikana kenelläkään ei ole mitään ongelmia, koska kaikki käyttäytyvät asiallisesti, mutta sitten kun tarkkailija poistuu, ongelmat palaavat. Eikö lievempi keino olisi esim. luokan vaihto, jos koulu on niin iso, että on rinnakkaisluokkia. Joskus opettajan ja lapsen kemiat ei vaan toimi. Luokkaa vaihtamalla kaveripiiri pysyy lähellä, eikä muutos kuormita niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Tekstistä päätellen koulussa mättää.
Onko luokan henki hyvä?
Kiusataanko hienovaraisesti, ettei kiusaaminen käy ilmi?
Oppimisvaikeuksia?
Epämiellyttävät tyypit koulussa?
Itse tein saman havainnon. T. Yksi äiti jonka lapsesta selkeästi opettaja ei tykkää
Eikö reppuun voisi piilottaa kännykän lapsen tietämättä muutamaksi päiväksi?
Vierailija kirjoitti:
On paljon mahdollista, että lapsesi on myös joutunut opettajan silmätikuksi. Ei mitenkään tavatonta. Joskus yhdestä kerrasta tulee kierre. Yleensä ulkopuolisen tarkkailijan aikana kenelläkään ei ole mitään ongelmia, koska kaikki käyttäytyvät asiallisesti, mutta sitten kun tarkkailija poistuu, ongelmat palaavat. Eikö lievempi keino olisi esim. luokan vaihto, jos koulu on niin iso, että on rinnakkaisluokkia. Joskus opettajan ja lapsen kemiat ei vaan toimi. Luokkaa vaihtamalla kaveripiiri pysyy lähellä, eikä muutos kuormita niin paljoa.
Meillä oli tällaista ja ne 4v olivat todella vaikeita. Lapsi oli kovin stressaantunut ja koulussa syntyi konflikteja. Tilanne helpottui, kun opettaja vaihtui.
Ap: Hienoa, että tuot esille näkökulmia siitäkin, että oma lapsi kiusaa. Sitähän tuo kyllä on.
Tämähän on Suomessa tabu jos mikä. "Eihän se meidän poika..."
Jospa lapsi ei uskalla kertoa totuutta? Jos lasta on toinen lapsi tai aikuinen uhkaillut ja pelotellut tyyliin " Jos kerrot äidillesi, niin sitten.." . Hänellehän on voinut sattua ties mitä, mikä on vienyt koulussa keskittymiskyvynkin. Ja kotona lapsi on erilainen, koska siellä hän kokee olevansa turvassa.
Harmi jos ap lähtee. Kuva tästä tilanteesta alkaa selkeytyä.
Ap:n ja lapsen isän suhde hämmästyttää. Isää kuvaa kunnolliseksi, mutta kuitenkaan vanhemmat eivät ole keskenään pohtineet lapsen ongelmaa, sopineet pelisäännöistä ja kasvatuksesta. Varsinkin kun näin isosta ongelmasta on kyse niin kyllä sen kommunikoinnin pitäisi toimia vanhempien välillä.
Myös kuvaus lapsesta kotona kuulosti lähes uskomattomalta. En ole vielä itse tavannut kotona ap:n lapsen lailla kuvattua käytöstä keneltäkään lapselta enkä edes aikuiselta. Jos siis tämä kohtelias, empaattinen ja huolehtiva ovat ainoat puolet mitä lapsi kotona näyttää. Meillä ainakin kaiken hyvän käytöksen lisäksi kiukutellaan, riidellään, huudetaan ja sisarukset jopa keskenään sattutavat toisiaan, vaikka eivät tätä ikinä vieraille tai koulussa tekisi.
Siis lapsesi tunnetaidoissa on häikkää, eikä siedä auktoriteetteja, tai kuviteltua/todellista epäoikeudenmukaisuutta tai on liian kilpailuhenkinen? Kyllä 9-vuotias osaa selittää mikä harmitti, kun löi opettajaa tai kaveria. Voisiko lapsi hävetä tunteitaan niin paljon, että ei pysty puhumaan niistä? Ainakin menneinä vuosikymmeninä tuo häpeä oli normi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä poika on sanonut?
Kenellä on poika? Sinullako?
Oletin lapsen olevan poika 😅
Tyypillisempää pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän lapsi tarvitsee tukea kun on väkivaltainen. Se ei ole normaalia. Muilla oppilailla on myös oikeus turvallisuuteen.
Samaa mieltä olen. Siksi olen tehnyt lastensuojeluilmoituksia myös lapsesta, kun alkoi lisääntymään tämä käytös. Heidän kauttaan nyt ei kauheasti saanut apuja, mutta juttelua ja jotain vinkkejä.
Lastenneuvolan kautta saatu apu on loppunut. Kaikki käynnit on käytetty.. Olen heidän kanssaan kuitenkin paljon ollut myös yhteydessä. Jännä miten vaikea on saada apua :(
AP
Miksi et suostu sitten erityiskouluun? Sehän on sitä apua.
Missä lukee etten ole suostunut?
Lapsella ei ole oppimishäiriöitä, ei ADHD, ei autismia.. Ei mitään todettua syytä millekään eritysluokalle. Kai tiedät ettei nykyään ole pienluokkia. Laittaisin mielelläni, mutta oikeaa luokkaa ei löydy ja siksi se koulun vaihdos on pobbudjetti niin pienessä, hdinnassa. Ammattilaisilla.
AP
Saattaa tulla tuolle kommentoijalle yllätyksenä, mutta vanhempi ei ole se joka päättää erityisluokka paikan, hän voi kyllä jarruttaa sitä johonkin rajaan. Kunnilla on opetusbudjetti niin ohkainen ettei kaikkia erityisopetusta tarvitsevia saa näihin luokkiin. Pitää olla diagnoosi, se ei riitä että "se nyt on tollanen"
Kukaan ei ole esittänyt ihan tavallista syytä väkivaltaisen käyttäytymiseen: verensokerin lasku. Lapsella voi olla huono olo alhaisen verensokerin vuoksi ja siksi hän lyö. Tämä oli erään kummallisen tapauksen takana. Tälle lapselle puhkesi sittemmin diabetes. Tv eläkeope.
Uskoisin, että opettajan/ toisten lasten kiusaama. Hänellä on tunnelukko asian suhteen, on todella vaikeaa myöntää olevansa kiusattu/ei pidetty omassa yhteisössä. Se on niin riipivä asia laumaeläimelle (=ihmiselle). Suosittelen sydämestäni että
A. pysyt lapsesi puolella. Älä ole häneen pettynyt tai vihainen, älä itke kuinka noloa tapahtumat sinulle ovat. Vain rakasta! Ei ole merkitystä meneekö nukkumaan 20 vai 21, tällaisesta ei käytös riipu pätkän vertaa. Ota vaikka viereen nukkumaan joksikin aikaa, kunnes tilanne tasoittuu.
B. Koulun vaihto voisi tehdä hyvää, jollei kiusaamisen dynamiikkaa saada selvitettyä. Kuten joku jo sanoi, ulkopuolisen tarkkailijan aikana jokainen tsemppaa, mutta palaavat vanhoihin uomiin kun tarkkailija lähtee...
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole esittänyt ihan tavallista syytä väkivaltaisen käyttäytymiseen: verensokerin lasku. Lapsella voi olla huono olo alhaisen verensokerin vuoksi ja siksi hän lyö. Tämä oli erään kummallisen tapauksen takana. Tälle lapselle puhkesi sittemmin diabetes. Tv eläkeope.
Ehdottomasti tarkastelun arvoinen asia. Joskus vastaus voi olla nenän edessä.
Kuulostaapa vaikealta mutten ymmärrä miksi hyökätään AP:n kimppuun. Mitä ilmeisimmin asiantuntijatkin ovat hämillään tilanteesta kun mihinkään konkreettiseen ei ole edetty.
Lapsen isän kanssa pitäisi saada sellaiset välit, että arki pysyisi mahdollisimman tasaisena, voisi sulkea sitäkin pois, että toisen kodin olosuhteet vaikuttavat käytökseen. Kuinka usein lapsi on isällään? Koulu ei tosiaan voi kahakoihin osallistuvia lapsi nimeltä mainita vaikka se vaikeuttaa kovasti asioiden selvittelyä ja tekee helposti eri lasten vanhempien välisen yhteistyön mahdottomaksi. Ei palvele lapsen etua mitenkään.
Tuo toki viittaa jotenkin lapsen kuormittumiseen, että oman open tunnit pääosin sujuvat ja ongelmat tulevat muilla tunneilla. Kielestä kirjoitetusta en saanut kiinni, liekö viestejä poisteltu välistä? Toki jos lapsi vaikuttaa kuormittuvan, lienee viisainta olla opetuksessa äidinkielellään.
Vaikea tilanne, tsemppiä AP:lle.
Jos oireet on jatkunut noin pitkään ja koulun vaihtoa on suositeltu, niin toimisin sen mukaan. Eikö väkivaltaa ollut tarkkailun aikana, kun arvio oli, että kaikki ok.
Kyllähän lapsi itse tietää ketä on lyönyt. Kotona asian selvitys ja kenestä kyse, hattu kouraan ja anteeksi pyyntö ja vaikka olisi jo koulussa pyydetty.Antaa ihan hyvän kuvan lapselle, että asiat selvitetään loppuun asti. Vanhemmat eivät voi jäädä pimentoon.
Näin toimisin oman lapsen kanssa. Mitkään -en tiedä, en muista ei käy. Koen, että meillä on aika löysä kuri, mutta sen verran auktoriteettia kuitenkin, että vakavat asiat selvititetään menttaliteetillä "vaikka henki menisi"
Meillä tuollaisen käytöksen takana oli se että lasten välillä oli kiistoja, joihin aikuiset eivät puuttuneet. Aina ei ole niin että opettaja olisi puolueettomasti auttamassa ja näkemässä tilanteita jotka vaikuttavat lapseen tai lasten väleihin. Kiinnitin siis huomiota tuohon kun sanoit että yleensä väkivalta ilmenee kun opettaja pakottaa pyytämään anteeksi. Meillä tilanne helpottui kun lapsi vaihtoi luokkaa ja olenkin nyt lukenut Wilmasta vain hyvää palautetta lapsestani, joka tuntuu pudolta kun aiemmin luin vain negatiivista ja tuntuu hyvältä että opettaja näkee myös lapsen vahvuudet. Voi siis olla että jotkut henkilökemiat eivät pelaa luokassa tai sitten joku muu asia.