Insinööri (AMK) ja harjoittelu
Opiskelen ensimmäistä vuotta insinööriksi (tuotantotalous) ja keväällä on tarkoitus olla ensimmäistä kertaa harjoittelussa. Minua huolestuttaa kuitenkin mitä tulemaan pitää. Minulla on vaatimus että harjoittelusta maksetaan ja että työ vastaa koulutustasoa, eli ei mitään suorittavaa tai työnjohtoa vaan osallistumista suunnitteluun tms. Samalla odotan että minulle tarjotaan samasta paikasta kesätyötä, luonnollisesti samoilla ehdoilla. Vanhempia opiskelijoita kun kuuntelee niin tämä tuntuu olevan täyttä utopiaa sillä jopa puolet luokasta saattaa jäädä kokonaan ilman harjoittelupaikkaa. Mitä kokemuksia muilla on?
Kommentit (26)
Olemattomalla kokemuksella ja olemattomalla koulutuksella suunnitelijaksi?
tämän on oltava trolli! Tai sitten nykynuoriso on pudonnut todella kauas todellisuudesta.
nimim. 17 vuotta teräsrakenteiden suunnittelua, enkä vieläkään tunne itseäni Jumalaksi.
Tuotantotalouden kanssa en osaa auttaa mutta nyt minä suoritin talotekniikan opintoihin liittyvän ensimmäisen harjoittelun vuoden opintojen jälkeen. Sain aluksi suunnittelutyötä. Osa luokkakavereistani päätyi työnjohtotehtäviin, tarjouslaskentaan, haalariharjoitteluun tmv. Jotkut tosin suorittivat tuon ensimmäisen harjoittelun muistaakseni vasta myöhemmin. Ensimmäisessä harjoittelussa kuukausipalkkani oli noin 1800 euroa. Pohjakoulutuksena minulla oli lukio. Ensimmäisen harjoittelun jälkeen rupesi olemaan jo valinnanvaraa. Myöhemmin minulle tarjottiin siis useampaa hakemaani paikkaa ja palkkaa sai siten hinattua melko pian korkeammaksi.
Tuotantotaloudessa tilanne on ilmeisesti heikompi, mutta ainakin oma alani työllistää sen verran hyvin että kyllä minä nyt jo vakituisesti työelämässä olevana kannustan opiskelijoita hakemaan riittävän haastavia tehtäviä ja neuvottelemaan kohtuullisesta palkasta. Lahjakkailla on hyvät mahdollisuudet edetä vaativiin tehtäviin ja korkeampiin palkkaluokkiin.
Nimenomaan, 24. Nimenomaan. Tuollaista minä haluan. Paitsi että minulla on pohjalla yhdistelmätutkinto ja osaan haalarihommat jo hyvin.
Millainen työkokemus ap sinulla on tähän mennessä hankittuna? Itse juuri tässä KTM-papereilla etsin vapaaehtoisen harjoittelun paikkaa, mutta kiven alla tahtoo olla, kun kaikki hyvät kilpailevat samoista paikoista. Työkokemustakaan ei ole kuin asiakaspalvelusta ja tuotantotehtävistä, joten melko vaikeaa se harjoittelupaikan saaminen on.
Se täytyy sanoa, että kyllä palkattomassa harjoittelussa olisi mukava, jos työtehtävät edes osin liippaisivat koulutusta. Vaihtoehtoisesti, jos tehtävät eivät ole koulutusta tukevia vaan lopulta itsenäisesti tehtävää suorittavaa työtä, olisi siitä mukava saada pari sataa euroa rahaa. Saa nähdä, kuin käy.
Voi pikku ystävä kun se koulutus on tosiaan ihan vapaaehtoista. Sitten vaan et mene harjoitteluun etkä suorita koulutusta loppuun, voin luvata että kukaan ei tule pakottamaan. :D