Insinööri (AMK) ja harjoittelu
Opiskelen ensimmäistä vuotta insinööriksi (tuotantotalous) ja keväällä on tarkoitus olla ensimmäistä kertaa harjoittelussa. Minua huolestuttaa kuitenkin mitä tulemaan pitää. Minulla on vaatimus että harjoittelusta maksetaan ja että työ vastaa koulutustasoa, eli ei mitään suorittavaa tai työnjohtoa vaan osallistumista suunnitteluun tms. Samalla odotan että minulle tarjotaan samasta paikasta kesätyötä, luonnollisesti samoilla ehdoilla. Vanhempia opiskelijoita kun kuuntelee niin tämä tuntuu olevan täyttä utopiaa sillä jopa puolet luokasta saattaa jäädä kokonaan ilman harjoittelupaikkaa. Mitä kokemuksia muilla on?
Kommentit (26)
Työstä maksetaan aina. En tee työtä ilmaiseksi. Tämä koskee aivan kaikkia työsuhteita, eikä harjoittelu ole poikkeus. Miksi sitten tekisin työtä mikä ei tue opiskelua?
"Työ vastaa koulutustasoa" - eli sulla on pohjalla jo joku toinen alan tutkinto?
Kaksoistutkinto ja ensimmäinen vuosi AMK:ta kyllä.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:27"]Kaksoistutkinto ja ensimmäinen vuosi AMK:ta kyllä.[/quote]
Ei tuossa vaiheessa kukaan niihin suunnittelutehtäviin vielä pääse ainakaan niin, että siitä maksettaisiin.
Se on vaatimus. Työharjoittelun on tarkoitus tukea opintoja. En tee työtä mistä ei ole hyötyä opinnoille. Täysin päätön ajatus.
Mikäs tutkinto AP:lla on jo ennestään suoritettuna, mikä pätevöittää suunnittelutehtäviin ja miksi sellaisen lisäksi haluat amk insinööriksi?
Nyt täytyy sanoa, että toisen vuoden opiskelijana en ihan hirveitä vielä odottaisi...
itse opiskelin bio- ja elintarviketekniikkaa ja meillä oli harjoittelu vasta 3. vuotena. Sain 75% palkasta joka kuuluisi minulle jos olisin ollut valmistunut.
Meillä kyllä jakauduttiin aika tasaisesti työnjohtoon ja suunnitteluun jane oli ihan tasa-arvoisia. Voi toki olla että elintarvikealalla on toisin, tiedä sitten...
Vuosi AMK:ssa pätevöittää suunnittelutehtäviin. Olen asentaja-ylioppilas ennestään enkä ensimmäisen AMK-vuoden jälkeen enää tee suorittavan tason töitä. Varsinkaan jos ne lasketaan samalla työharjoitteluksi.
Jo on klopilla suuret luulot itsestään. Mutta kyllä se työelämä opettaa, tervetuloa meille muutaman vuoden päästä!
Työnjohtotehtäväthän ovat jo sinulle hyviä, kun sinulla ei ole vielä edes siihen oikeuttavaa koulutusta.
Elintarvikealalla ei rahalla mällätä. Sori vaan, joku tekee hommasi halvemmalla.
Siis mitä vittua? Minkä takia koulut sitten laittaa harjoitteluun jos ei ole odotettavissa että opiskelijat pääsee järkeviin hommiin?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:19"]Siis mitä vittua? Minkä takia koulut sitten laittaa harjoitteluun jos ei ole odotettavissa että opiskelijat pääsee järkeviin hommiin?[/quote]
siksi, että opiskelijat saisivat edes jonkinlaisen kosketuksen työelämään ennen valmistumista. Opisto-inssit joutuivat suorittamaan kymmenen kuukauden työharjoittelun ENNEN opintojen alkamista.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:19"]Siis mitä vittua? Minkä takia koulut sitten laittaa harjoitteluun jos ei ole odotettavissa että opiskelijat pääsee järkeviin hommiin?[/quote]
siksi, että opiskelijat saisivat edes jonkinlaisen kosketuksen työelämään ennen valmistumista. Opisto-inssit joutuivat suorittamaan kymmenen kuukauden työharjoittelun ENNEN opintojen alkamista.
Pysyn edelleen kannassani. En tee työtä ilmaiseksi enkä suostu harjoitteluun sellaiseen paikkaan mikä ei tue opintojani.
Palkkaa saat 75% työn vaativuudesta. Harjoittelua tukee myös se käytännöntyö, koska mikä opettaa paremmin kuin lähestyminen ruohonjuuritasolta. Ja ei, et todellakaan tule saamaan meiltä kesätyötä tuolla asenteella. Sitä paitsi kesätöihin palkataan korkeakouluopiskelijoita(jopa ne TKK:n) suorittavalle tasolle ja nekin vähintään kolmannen vuosikurssin opiskelijoita. Vuoromestareiksi voi päästä opiskelija mutta ei suunnittelijaksi, sellaiselle ei ole tarvetta.
Olihan tämä vitsi?
Haha on sullakin vaatimukset.